
Moet wel een hele grote gifbeker zijn, daar in Wolfsburg.
Volkswagennieuws móet heden ten dage wel bijna in verband worden gebracht met dieselprutsgate, maar in dit specifieke geval is dat lastig. VW roept namelijk 91.867 auto’s terug in verband met storingen die kunnen leiden tot problemen het motor- en remvermogen.
Het gaat vooralsnog om alleen Amerikaanse auto’s. Meer specifiek: de 2015-2016 auto’s van de volgende types zijn getroffen: Beetle, Golf, Passat en Jetta, met 1.8 of 2.0 benzinemotor. Dientengevolge houden we er rekening mee dat in een later stadium ook Europese en Nederlandse auto’s terug naar de dealer zullen moeten.
Wat precies de problemen veroorzaakt is nog niet helemaal bekend en Volkswagen heeft dan ook nog geen idee hoe één en ander gerepareerd moet worden. Wel is duidelijk dat het te maken heeft met de nokkenas, waardoor mogelijk remkracht verloren gaat.
UPDATE: ter verduidelijking. De nokkenas drijft de vacuümpomp van de rembekrachtiging aan. Door problemen met loslatende nokken zouden de rem- en motorproblemen mogelijk ontstaan.
Vooralsnog zijn er geen slachtoffers bekend.
Gewone terugroepactie.
Daar zijn er wel een paar van per maand.
De timing is ongelukkig.
Maar elk probleem dat er voor VW er nu nog bij komt is ongelukkig.
@martinus: tis gewoon rommel zeg dat dan.
@thomasthomas:
Onzin .. VAG weet best wel hoe je een auto moet maken ..
@lincoln: er is een verschil tussen weten en doen.
@thomasthomas: goed gefundeerd antwoord joh
@martinus: en het aandeel zakt verder.
@rolov: aandeel autoverkopen van VW neemt gewoon toe hoor?
Stiekem nog even snel een update wegmoffelen.
@faalhaas: als je aan een nokkenas gaat rommelen vanwege een remprobleem heb je heel wat te doen als monteur volgens mij…
Ik volg f niet hoe die twee gerelateerd zijn en/of tot problemen kunnen leiden.
@ukbob: Het zal niet de nokkenas zelf zijn…
Ik denk eerder een heel minisicuul bijna te verwaarlozen klein probleempje met de nokkenaskeerring.
Dus eigenlijk is het de schuld van de wegbeheerder, die moet de weg gewoon op tijd schoonmaken als er olie op het wegdek ligt.
@moveyourmind: het gaat om de aandrijving van de vacuumpomp, wat door de nokkenas gebeurd. Als deze aandrijving wegvalt heb je geen onderdruk meer op je rembekrachtiger en verliest deze zijn werking. Hierdoor remt de auto dus (opeens) een heel stuk minder hardz
Motorvermogen is hiermee (lichtelijk) aangetast doordat de vacuumpomp de lucht die weggezogen wordt uit de rembekrachtiger in het inlaat spruitstuk pomp. Ietsje minder lucht = ietsje minder vermogen. Dit laatste is verwaarloosbaar en zal vooral stationair een iets onrustigere loop veroorzaken.
@flightom: Jij lijkt er verstand van te hebben. Ik dacht altijd dat de krukas de nokkenas en overige appendages aandreef? Bovendien zijn loslatende nokken geen kleinigheidje aangezien je kleppen dan dus niet meer synchroon lopen met de cilinders en moterschade mij een groter probleem lijkt dan een minder werkend vacuumpompje…
@vroaaar: de krukas wordt vaker gebruikt inderdaad, omdat daar toch al een poellie op zit en het zwaartepunt lager blijft. Wil echter niet zeggen dat alles bij de krukas wordt weggehaald. Aangezien de nokkenas de helft van het aantal toeren draait kan men er leuke dingen mee doen;
Aantal voorbeelden van ‘randapparatuur’ die fabrieksaf wordt aangedreven door de nokkenas;
-ontstekingshuizen
-Peugeot 309gti16; stuurbekrachtiging pomp
-mechanische brandstofpompen
Ook het verhaal over de ‘loslatende nokken’ is hier enigzins overdreven. Het is niet zo dat er een complete nok afknapt en daarmee rondslingert in de cilinderkop. Dit zou inderdaad desastreuze gevolgen hebben.
Op de kopse kant van de nokkenas zit een sleuf, zoals bij een schroef die je met een platte schroevendraaier moet aandraaien. Onderstaande foto laat zien hoe het nokje op de pomp er vaak uitziet. Deze pomp is bijvoorbeeld van een 306-GTI.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JUCW6HIS.jpg
Dit zijn dus vrij kleine nokjes die, als ze onder-gedimensioneerd zijn, af kunnen breken en rond kunnen zwerven binnen het vacuumpompje zelf. Geen groot probleem, maar dit geeft natuurlijk wel een enorm naar geluid.
@FlighTom: Mooie uitleg!
Jammer joh.
Ik denk dat de stichting Volkswagenclaim weinig kans maakt met het eisen van compensatie wegens verminderde restwaarde…
Iedereen weet dat je tweedehandsje veel meer opbrengt als hij altijd in de garage heeft gestaan.
@moveyourmind: ?
Niet bij de Europese auto’s ..
Europeanen mag je nml gewoon naaien ..
@lincoln: idem bij de Audi Tfsi: in VS allerlei regelingen om klanten schadeloos te stellen terwijl in Europa het probleem nog glashard ontkent werd tegen klanten. De arrogantie….
Dan zullen ze er maar een andere nokkenas in moeten zetten…het zal dan snel gedaan zijn met die remproblemen. Rare jongens, daar in Wolfsburg…
@p993: het verband tussen nokkenas en rembekrachtiger is er zeker. Zie mijn bovenstaande reactie.
@flightom: het verband tussen jouw reactie en die van p993 is er zeker niet.
@audir8v10: leg uit!
Hij zegt op een sarcastische toon dat als je de nokkenas verandert, je remprobleem over is.
In dit geval heeft dit wel degelijk alles met elkaar te maken.
Wat een betrouwbaar merk is dit toch. Maar ja het dashboard zit zo lekker stevig in elkaar. Je hoort in ieder geval geen rammeltjes terwijl je je omgeving vergifigd en niet kan remmen voor voetgangers. lol
@aamvoort: met dank aan Faurecia voor het maken van het dashboard.
@aamvoort: mijn Passat cc heeft het allemaal…en ook nog rammeltjes in het dashboard en als je dan de radio harder zet om het te overstemmen, gaan de speakers resoneren, gewoon inferieure producten die VAG rommel: sta gemiddeld elke 3800 km bij de dealer. Gelukkig is het een verplichte leasebak, had het echt zelf niet gekozen.
Remmen, nokkenas?
Er gaan dagen voorbij dat ik die niet in een zin gebruik. Maar het gaat blijkbaar over remmen op de motor. Maar zelfs dan heb ik nog nooit gehoord van iemand die zijn nokkenas ging aanpassen voor meer remvermogen.
@mout: Zie update ter verduidelijking, het heeft te maken met de vacuümpomp voor de rembekrachtiging en niet met remmen op de motor.
@mauritsh: Oops. Als je losse nokken begint te verliezen, heb je echt wel een kwaliteitsprobleempje ergens!
Of hebben we het over héle fancy los verstelbare nokken?
@mout: de nokjes op de vacuumpomp kunnen afbreken, niet de nokken die de kleppen open duwen ;)
@mout:
een dieselmotor creert geen vacuum he
die zijn altijd afhankelijk van een elektrisch of nokkenas aangedreven vacuumpomp, is al 20 jaar zo
Met of zonder dieselgate, VW is blijkbaar niet te stoppen …
C-C-C-C-C-Combooooo!!! MLG pro VW fail streak
Heerlijke velgen!!
Zowww .. Hoe moet je dat snel effe fixen dan ??
Volgende keer maar weer op de multiriem ..
VW of OV, hmmm…
Je zou maar de gene zijn geweest die het aan de baas heeft moeten vertellen, dan heb je volgens mij echt een klote dag.
Is er iets dat wel nog klopt aan sjoemelwagen?
@alfaitak:
De navigatie en de stoelen zijn wel ok ..
Dat is wat de huurders/ leners/ leasers tenslotte over de streep trekt ..
@lincoln: en de bekerhoudertjes zitten op de juiste plek.
Tja, vw heeft geen best jaar….
Iedereen is jaren in die marketing kul getrapt en nu komt er gewoon glashard naar boven dat de prijs het enige premium is wat vag als zodoende probeert te verkopen.
Opdoeken die handel, overal is mee gesjoemeld. Of gewoon accepteren en die domme milieu-eisen laten voor wat het is. Dat geziek
Wel dikke velgen die als topic foto staan. Weet iemand make and model van deze?
@rossi46audi: dit is een foto van een Golf GTI Black Dynamics, conceptje van VW die nooit in productie gegaan is.
@flightom: ah oke. Thanks anyway
BMW heeft bij enkele modellen hetzelfde probleem gehad. Netjes opgelost middels een technische aktie.
Je zou bijna medelijden met ze krijgen…….Te vroeg voor bier?
Ik denk gewn dat vw gelijk al hun troep in een keer willen opruimen en met een schone lei willen starten..
Hadden ze daar geen “corrigerende” software voor?
man man man man, “de nokken laten los”.
Je zou denken dat ze een les geleerd hebben bij de v6 2.5tdi 24v…..
@bakkenmetvis:
12V zal je bedoelen…
@bmwtouring: De 2.5TDI heeft ‘gewoon’ vier kleppen per cilinder.
Zes cilinders * vier kleppen per cilinder is 24 kleppen. A.K.A. 24V…
My bad, idd 24v. ?