Met de VW Polo Track keert het Duitse merk terug naar zijn wortels.
De wortels van Volkswagen zijn inmiddels wel bekend. Ferdinand Porsche ‘leende’ het ontwerp van een Joodse ingenieur om daar de ‘KdF’ van te maken, dat uiteindelijk de Volkswagen Kever werd. Eenvoudig, basaal vervoer. Zo begon het. Uiteindelijk zocht Volkswagen het iets minder in de budget-hoek en ging het waar meer de premium-kant op met de Touareg en Phaeton. Ook de Volkswagens zelf werden mooier, luxer en duurder. Dat zorgde er vervolgens voor dat er ruimte is voor budgetmerken als Seat, Skoda en Jetta.
Maar het is niet zo dat Volkswagen vergeten is waar ze vandaan komen. In Brazilië kun je nog ‘echte’ Volkswagens krijgen. De Gol is daar al 42 jaar de standaardauto waar iedereen in heeft leren rijden. Deze auto gaat nu uit productie. Het huidige model stamt uit 2008 en was na 14 jaar en drie facelifts uitontwikkeld. Volkswagen viert het feestje met 1.000 exemplaren van de Gol Last Edition.
Opvolger Gol
Wat wordt dan de nieuwe Gol? Er komt namelijk geen direct opvolger met dezelfde naam. Echter, er is wel een nieuwe échte Volkswagen in de vorm van de VW Polo Track. Het idee erachter is om de Volkswagen Polo zo goedkoop mogelijk te maken. Dat levert een bijna heerlijke old-school écht VW-gevoel op.
Check de neus. Deze heeft koplampen met halogeen-lampjes erin. Geen LEDs, Xenon of andere tierlantijnen. De grille is gewoon zwart (niet gelakt ofzo) en de auto staat op 15 inch stalen velgen met wieldoppen.
Vraagprijs VW Polo Track
Bij het interieur gaat het schrapen verder. Zo zit er een radio in met een héél klein schermpje. De fit & finish is nog des Volkswagens, maar het interieur is opgetrokken uit hardere plastics om zo een lagere prijs te kunnen realiseren. Die prijs is ook laag, want je betaalt omgerekend 14.400 euro voor de VW Polo Track.
Wat krijg je dan? Een atmosferische 1.0 MPI driecilinder benzinemotor. Deze is goed voor 84 briesende pk’s en maar liefst 101 stenen-uit-de-straat-trekkende Newtonmeters. Schakelen met de vijfbak doe je helemaal zelf met de rubberen pookknop die rechtstreeks uit de catalogus van Easy Toys te komen (niet dat we die ooit hebben gelezen).
Qua uitrusting zit het nodige erop, maar niet meer dan dat: airco, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling krijg je standaard. Wil je meer uitrusting of vermogen: dan moet je een (flink) duurdere reguliere Polo kopen. Helaas komt de VW Polo Track iet naar Nederland. Jammer, want nuchter beschouwd heb je niet meer nodig dan deze auto.
Meer lezen? Deze 13 Polo’s zijn wél leuk!
kniesoor zegt
VW zal het imago-technisch vermoedelijk niet willen, maar eigenlijk zouden ze deze ‘kale’ Polo in Europa ook moeten aanbieden. Dat zou Dacia waarschijnlijk klotsende oksels bezorgen 😆
Loek zegt
@amghans: helemaal omdat de Polo hier alles VANAF 26.890 euro kost… daar schrik ik serieus van.
Maar een goedkopere Polo zal in het vaarwater van Skoda of SEAT komen natuurlijk.
Robert zegt
@amghans: gaat niet gebeuren. Dat heeft VW ooit met de Fox geprobeerd, maar om deze goedkope Braziliaan in Europa van een typegoedkeuring en een ‘Europees’ kwaliteitsniveau te voorzien, moest er zo veel worden aangepast, dat de auto onder de streep helemaal niet meer zo’n prijspakker meer was.
Calimero zegt
Nou het zal mij wel niet in dank worden afgenomen maar ik vind de Gol (Last Edition) er beter uit zien dan de Polo Track.Eigenlijk is de Gol een Polo van de generatie daarvoor ( of daarvoor)
I
Benny_Weisz zegt
Een echte VW…..wat is dat? 3 ltr. olie/1.000 km?
Klojum zegt
Tsja, wat er niet op zit kan ook niet kapot.
gregorius zegt
De koplampen hangen net iets lager tov de grill. Dat hebben we ook vaker gezien bij de Gol, terwijl dat in Europa niet echt mooi gevonden werd. Vergelijkbaar iets kon je zien bij de Fiats die voor Brazilie/Zuid-Am bedoeld waren.
Verder is dit natuurlijk een prima auto. Gewoon weinig gezeur, ziet er prima uit, geen dure toefjes die je niet makkelijk kan betalen. De huurmaatschappijen voor de EU zullen vast wel navraag doen of er toch niet iets mogelijk is :)