Volkswagen is druk aan het testen met de Polo WRC. De eerste videobeelden van het hete rallywagentje rolden zojuist binnen bij ons op de redactie.
Volkswagen heeft besloten tweevoudig wereldkampioen Carlos Sainz in te zetten bij het finetunen van de Polo R WRC, welke overigens pas in 2013 zal gaan deelnemen aan het WRC en daar het leven van merken als MINI, Citroën en Ford zuur moet gaan maken. Met 300 pk en een gemotiveerd en ervaren team moet dat ongetwijfeld lukken, maar of het genoeg is om het WRC binnen een paar jaar te winnen zal moeten blijken. Check die video!
Het “designfilmpje” en de fotogallery die we al hadden hebben we ter uwer vermaeck ende plezier ook nog even toegevoegd.
Sm0keGun zegt
geef me tog maar de ford fiesta wrc
Burdy zegt
En nu maar hopen dat de nederlanders het goed genoeg doen met de fabia’s zodat ze ook in het wrc terecht komen.
taxman zegt
Als die achterwielophanging uit 1974 (audi 50) er nu nog niet afgehaald is zijn ze kansloos.
kingjap zegt
Ga toch eens met pensioen Carlos Sainz.
Is mooi geweest.
neal zegt
Hoezeer ik ook van de rallysport hou… de ziel is er helemaal uit sinds men geen productieauto’s meer als basis neemt zoals met de Subaru’s, Lancers, Escort cosworths.
Dit zijn meer veredelde rallycross wagens waar ze een hoop onderdelen van verschillende wagens in samengooien. De feeling die je had/kon hebben door zelf een productieversie van de rallywagens te rijden is kompleet weg.
Voor mij ook de reden waarom rally minder gekend/geliefd is dan pakweg 10 jaar geleden.
Lan_Evo zegt
@neal:
Dat is voor mij ook een hele grote reden waarom ik het nu veel minder interessant vind. Deze auto’s staan te ver weg van de straatvarianten.
desjonnies zegt
Slim van VAG.
Je laat je low-budget merk SKODA de live-tests doen
En de Shake Downs
Zeer verdienstelijk overigens.
En duwt dat allemaal in een Polo carrosserie.
Zodat het leergeld al betaald is.
Freewarefreak zegt
@desjonnies: Dat bedacht ik mij ook. Je maakt mij niet wijs, dat VW “from scratch” weer gaat beginnen, ze hebben de ervaring van Skoda.. dat is ook VAG. Dat wordt echt wel gebruikt bij de ontwikkeling van deze Polo.
OT: Ik heb er wel vertrouwen in. Beproefde techniek, een rally-crack als Saintz voor de ervaring/verbetering en hé VAG staat er achter.. dus geen bodem in de portemonnee..
moose zegt
Ik blijf bij groep B auto’s dat waren nog een rallywagens
Burdy zegt
@moose: Ben het helemaal met je eens, maar er was ook een andere kant aan de groep B
http://www.youtube.com/watch?v=ND7Qjj0eZ5o
AMGJunk zegt
Woow, wat een geile bak is het toch! Ik ben al fan van de polo, maar wat zou ik graag een Polo R zien. Gewoon een straatversie van deze *fapfap*
desjonnies zegt
@Moose
@Burdy
Er wordt zat Demo gereden met Groep B wagens en ouder door Slowly Sideways Belgium.
http://www.slowly-sideways.be/index.html
Alex_79 zegt
Is hierboven al door Burdy aangestipt, maar met een beetje geluk krijgt het VW Rallyteam een Nederlands tintje. VW Motorsport test een aantal jonge talentvolle coureurs uit met Skoda Fabia’s die tijdens de laatste WRC-events in het WRC werden ingeschreven. In Duitsland mocht Hans Weijs Jr. opdraven en hij werd meteen 13e algemeen en 2e S-Wrc auto. Kevin Abbring is in de Rally of Wales aan de beurt.
sir_smokalot zegt
Dat is altijd goed nieuws. Dennis Kuipers rijdt al heel verdienstelijk, en Peter v Merksteijn jr begint welhaast een oudgediende te worden, maar meer is altijd beter. Zijn de andere 2 ook tukkers of komt er ook van buiten het oosten talent (en veel geld)?
Burdy zegt
@sir_smokalot: Hans Weijs Jr en Kevin Abbring krijgen hulp van de knaf. Die hebben niet even een vader met iets te veel geld. Deze 2 gasten hebben, in mijn ogen, echt talent. Google ze eens.
Burdy zegt
@Burdy: oops
Alex_79 zegt
@sir_smokalot: Hans Weijs komt uit Elst, Gelderland en Kevin Abbring uit Son, Noord-Brabant. Beide zijn net zoals Dennis Kuipers en Peter van Merksteijn in de voetsporen van hun pa getreden, want ook Hans Weijs Senior en Edwin Abbring zijn rallycoureur geweest
basjan zegt
das auto!
moose zegt
@ Burdy Shit happends, kies je voor, dat zijn de risico’s van het vak die je neemt in de sport. Je tekend er ook voor ik wel iig. het is allemaal te veilig geworden en dat haalt voor mij de fun weg, zie F1
Burdy zegt
@moose: Dus jij vindt dat er minimaal een paar doden moeten vallen in een jaar, anders vind je het niet leuk?? Volgens mij is rallysport nog steeds een van de gevaarlijke autosporten. Kijk maar naar kubica met zijn fabia en Michael Park die het niet overleefd heeft. Om maar wat te noemen.
En over de formule 1. Ben het met je eens dat de nieuwe banen wel erg je best moet doen om een vangrail te raken. Maar kom op, vind je dat kubica zijn crash in canada niet had mogen overleven?? Of dat massa’s helm niet het beste in zijn soort is??
Er is wel ergens een lijn die je moet trekken met de veiligheid.
moose zegt
@ burdy nee dat vind ik helemaal niet, begrijp me niet verkeerd. Ik rijd zelf ook rally en hoop dat er niets gebeurd, zowel niet bij mij als bij een ander it’s one big family over there. het gaat mij om de auto’s bv. groep b hebben ze er uit gegooit omdat het te hard ging nu gebruiken ze deze auto’s alleen maar voor hill climb.
Burdy zegt
Als je dan toch rally rijdt, ga dan rijden waar desjonnies zegt, hierboven. Alleen even een groep b auto kopen. Dan kun je ook met 500pk+ met 200km/h+ over een smal bospad knallen met bomen naast je. Veel plezier…..
desjonnies zegt
@Burdy:
’t is een fabel dat je met een groep B met veel PK’s de 200 haalt.
Het razendsnelle accelereren da’s de kick
’t gaat om de trekkracht.
Topsnelheid heb je alleen nodig op lange klassementsproeven.
Daarnaast zijn ze veel te kostbaar geworden om ze ergens zomaar te ‘parkeren’
mazdarx8 zegt
waarom zijn rally auto’s tegenwoordig zulke kleine gebakjes!
ik wil’n grote subaru.
maar deze polo is ook niet slecht hoor.
Alex_79 zegt
@mazdarx8: dat komt omdat het regelement is gewijzigd. In navolging van het IRC is de FIA het Super 2000 regelement gaan gebruiken. Dat had te maken met het wegvallen van bijna alle fabrikanten behalve Ford en Citroen.
Omdat er nu met 1.6 turbootjes wordt gereden loont het zich niet meer om een grote zware Focus, C4 of Impreza die eerst met een 2.0 aan de start stonden met zo’n klein motortje uit te rusten, dus werden behalve de motoren ook de auto’s gedownsized. Alleen Mini besloot een grote Countryman om te bouwen tot rallywagen omdat ze anders het 4wd systeem uit die auto in een Cooper hadden moeten inpassen.
moose zegt
@ Burdy Als ik het kon betalen graag zelfs hier staat trouwens genoeg leuk speelgoed dus als je even hebt check hier http://www.rallycarsforsale.net/
Burdy zegt
@moose: Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Zou anders een rijke schoonvader zoeken….
Stel dat ik een keer veel geld over heb, zou ik het in een oude escort proberen. Daar heb je toch de meeste fun in??
Simpson zegt
ik wil ook zo’n spoiler op m’n bluemotion…
ot: wel leuk om wat meer merken vertegenwoordigd te zien in de rallyesport. ook al is het meer van het Vag-zelfde
euro95 zegt
Echt wouw!
HZW zegt
Audi kan wel een A1 WRC klanten auto bouwen op basis van de Polo techniek.
Juced zegt
Bekende plek waar die foto is gemaakt. http://www.flickr.com/photos/autosport-media/6043146262 deze is op dezelfde plek gemaakt alleen tijdens het testen met de Fiesta WRC. Ben iig benieuwd wie er in gaat rijden gezien er een Nederlander aardig kans maakt en of het een beetje kan concurreren met andere WRC’s …