Een lichtgewicht sportwagen, met een drukgevoerde viercilinder middenmotor, en een streefgewicht van 850 kg. Waar hebben we dat eerder gehoord?
Vanuit de wandelgangen bereiken ons geruchten dat Volkswagen werkt aan een gepeperd broertje voor de XL1, met hetzelfde koolstofvezel chassis en vleugeldeuren. Onder de body zou een stevige turbo-viercilinder moeten komen, gekoppeld aan een DSG-bak. Het streefgewicht, inclusief vloeistoffen, zou op 850 kg liggen.
De tijd zal leren of het waar is, maar Car Magazine (dat een paar ships met Maserati-achterlichten heeft gemaakt) is vrij stellig in zijn beweringen, en noemt zelfs al streefspecs: 0-100 sneller dan een 911 Carrera (4,6 seconden) en een topsnelheid van meer dan 300 km/u.
Ik heb hier zelf nogal mijn twijfels bij, omdat een dergelijke auto de concerngenoten aardig in de wielen zou rijden. Aan de andere kant: die Porsche 550-opvolger is voorlopig niet in zicht, en de komst van een Audi R4 is ook nog geen uitgemaakte zaak.. Stel deze specs een stuk naar beneden bij, en wie weet…
Volkswagen introduceerde in 2009 in Detroit een BlueSport concept, en daarna werd het stil. Eind vorig jaar werd bekend dat deze BlueSport geschrapt werd, maar inmiddels heeft de Alfa Romeo 4C zich op het toneel gemeld. Zou deze Italiaan de Duitsers op andere gedachten hebben gebracht?
Zo ja, dan veel kudos voor Alfa (ik doe het niet vaak, maar in deze hypothetische situatie is het zeker op zijn plaats). Je hebt leiders en je hebt volgers, en mocht er in Duitsland ineens een lichtgewicht bakkie op de planning verschijnen, dan weten we hoe de rolverdeling wat dat betreft is.
Foto: VW Bluesport concept
cocksdriveaudi zegt
Het zou het eerste VAG product kunnen worden wat ik zou kunnen gaan waarderen na de Audi 80, goh en dat is best lang geleden.
autobart zegt
@cocksdriveaudi: De XL1 is ook een leuk project hoor…
dave zegt
Hè weer een audi Tt
bsxc2 zegt
@dave: Met bluemotion grill.
fisto zegt
Lijkt me een zeer interessante wagen. Laten we hopen dat hij er daadwerkelijk komt.
norge zegt
Een concurrent voor de Smart roadster al zal @jrk68 hem nooit kopen.
cocksdriveaudi zegt
@norge: rijdt die roadster van @jrk68 300 dan?, wow, moet ik toch eens aan m vragen wat hij er aan heeft gefixt
jrk68 zegt
@cocksdriveaudi:
Nope, met 195 is de koek echt op, harder hoeft ook niet. Ik ben zeer gehecht aan die enkel grijze haar.
Dat gezegd hebbende, Duitsers zijn altijd volgers geweest.
Nu Audi Alfa niet kan opkopen moeten ze wat verzinnen om ze de voet dwars te zetten.
Liever had ik gezien dat ze met iets komen van zo’n 750kg en 150pk, misschien dat ze me daarvoor zouden kunnen winnen. Op betrouwbaarheid kan ik het dan niet gooien, dat zou wel een beetje ongeloofwaardig zijn i.v.m. de Roadster.
Er is trouwens een blokje voor de Smart in de handel die je probleemloos en met garantie tot 150pk kan tunen, verder kan maar dan vervalt de garantie.
cocksdriveaudi zegt
@jrk68: inderdaad is 750 kg met 150 pk al heel erg mooi, zoiets als de caterham met 315 Pk zou ik alleen willen meerijden met zeer ervaren coureur.
Iets met goh vind het ook leuk om mn’ dochter op te zien groeien en schumacher aspiraties heb ik nooit gehad.
Zo’n 150Pk blokje voor de smart hoelang blijft dat heel? regulier zit er al toch een eenvoudige revisie aan te komen bij max. 100.000 km
jrk68 zegt
@cocksdriveaudi:
De 60kw en Brabus blijven langer heel, die van mij staat nu op 140k met zijn eerste blokje.
Die verbruikt nog steeds geen druppel olie. Kwestie van goed regulier onderhoud, goede olie en rustig warm rijden en na een stevige rit even laten nadraaien.
cocksdriveaudi zegt
@jrk68: stond mij iets bij dat krukaslagers en zuigerveren moesten worden vervangen omstreeks 100.000 km en dat de kosten ansich meevallen < 800 euro. Maar goed iets met klok en klepel.
Sowieso eens dat netjes rijden zoals hierboven omschreven en regulier onderhoud een must zijn voor je auto, verpauperen laat ik over aan petjes.
Ben ooit mijn oude alfa 164 tegengekomen ruim 3 jaar na verkoop moederlief herkende m bijna niet meer terug totaal verkra…..
jrk68 zegt
@cocksdriveaudi:
Intern zijn er nogal wat verschillen tussen die blokjes, dit komt ook tot uiting in de revisie prijzen. Voor eerst 600cc (de slechtste) kosten net iets meer dan 1k, een revisie voor een 60KW 700cc kost 2,5k. Dat blokje wat je tot 150pk kan tunen kost 4k, het is dan wel raadzaam om er een zwaardere koppeling op te gooien. Dat kost nog eens 700.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ze kunnen het dus tóch…
norge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Eerst zien dan geloven..
Carreza zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: neen… ze willen het kunnen, maar uiteindelijk blijft er van deze specs niets meer over en wordt het niets meer dan een dakloze Polo.
(…of wordt het project nog maar eens geschrapt, zoals de T1 revival)
jrk68 zegt
@Carreza:
En die Quattro concept, bluesport, bully etc. etc. etc.
Zodra het spannend wordt wint de plankenkoorts….
Carreza zegt
Volgens mij heeft Alfa Romeo nog niets te vrezen de eerste 5 jaar.
Niet dat de situatie zou veranderen als VW dit werkelijk op de markt brengt. Iemand die een Alfa Romeo wil kopen, zal niet meteen overstappen naar een VW, lijkt me…
cocksdriveaudi zegt
@Carreza: Eerder heeft Alfa wat te vrezen, zoveel auto’s hebben ze in de afgelopen 5 jaar niet verkocht, jammer overigens!
kungfupanda zegt
@Carreza:
De 4C zal zich eerst moeten bewijzen versus de Elise, Exige en Evora zo lijkt me.
jrk68 zegt
@kungfupanda:
Die zit er beetje tussen in, minder spartaans dan de Elise/Exige en goedkoper dan de Evora.
Ik moet ook nog zien of ze er 1000 per jaar gaan slijten. De markt voor pure rijders auto’s wordt er niet groter op met al die watjes van tegenwoordig.
Carreza zegt
@jrk68: in Amerika trekt de markt weer aan. Als ze nu nog even die koplampen vervangen, geraken ze de eerste productiejaren wel aan hun aantallen…
kungfupanda zegt
@jrk68:
Geen idee wat een Evora kost, maar ik geloof je gelijk.
Vind het jammer dat de 4C niet wat spartaanser is uitgevoerd. Misschien voorbehouden aan de geplande Corsa-variant?
Carreza zegt
@kungfupanda: Lotus is een mooi merk en maakt pure rijdersauto’s, maar zowel het uiterlijk als interieur is basic. De Alfa wil net heel stijlvol zijn. Dat zorgt voor een verschillend koperspubliek. Ik blijf erbij dat de 4C momenteel geen directe concurrenten heeft.
kungfupanda zegt
@Carreza:
Wellicht heb je gelijk. De 4C is niet echt mijn ding en ik hou wel van basic en spartaans.
Qua prestaties zullen ze wel tegen elkaar aan leunen. Al wil ik ze eerst head-to-head zien in de amerikaanse Grand-Am.
Als die Corsa variant nog komt tenminste. ;-)
evo3 zegt
Hij ziet er zoals eigenlijk iedere Duitse auto niet uit. Zal ondanks de specs ook wel geen rijders auto zijn en behoorlijk indirect reageren op alle instructies van de rijder.
Vanwege zijn afkomst (ondanks dat we een hekel aan Duitsers hebben) zal hij wel goed verkocht worden!
w0o0dy zegt
ROFL ja, natuurlijk doet VW dat want in Duitsland houden ze niet van hierarchie laat staan hoge winstmarges zoals bij Porsche…. weet niet wat ze bij Car hebben gerookt maar het was wel sterk spul…
w0o0dy zegt
overigens nogal een engineering challenge om een 850kg lichtgewichtje de 300km/u te laten doorbreken zonder op te stijgen. Met een Spoilerhok met 400pk lukt het misschien wel… LOL crazy bastards @ Car..
timdrogt zegt
mijn eerste gedachte; een nieuwe karmann ghia
toen ik zag dat er een middenmotor in zat dacht ik meer aan een 914
gop1 zegt
Ik ben dit soort berichten een beetje zat, je wordt een beetje lekker gemaakt, hebt hoop, en je hoort er nooit meer wat van. Eerst zien dan geloven.
Hupke zegt
300km/u, VW, 850kg,… haha
Ik wil best geloven dat VW ofwel een lichte sportwagen maakt ofwel een hele snelle wagen.
Die lichte sportwagen gaat wel afwachten worden.
Als vw de bal misslaat is het gewoon een heel middelmatige wagen, maar die paar keren dat ze de bal juist slaan komt er telkens een prachtige wagen uit die op de koop toe heel betaalbaar is.
golf mk2 gti, corrado, phaeton, passat cc
Als er fiat op lotus op staat vind iedereen een lichte open voorwiel aandrijver leuk en met een vw badge is die net zo leuk ondanks wat iedereen denkt.
jrk68 zegt
@Hupke:
Even een paar puntjes Hup.
Lotus heeft in zijn hele geschiedenis slechts 1 voorwielaandrijver gebouwd, die Elan werd door de pers unaniem geroemd als beste voorwielaandrijver van zijn tijd. Helaas mocht dat niet baten want de verkopen waren niet om over naar Hethel te faxen.
Wel heeft hij nog steeds een trouwe schare fans.
De Corrado werd destijds verguist als belachelijk duur. Zeker als je bedenkt dat het gewoon een Golfje is. De Scirocco kent een veel geringere meerprijs dan de Corrado destijds.
gearhead zegt
Wat een azijnreacties op een concept wat wel top is. Duidelijk merkenmegoggel…. Vast geen autoliefhebbers…
kor1 zegt
@gearhead: zo is het maar net…
ezrider zegt
850 kg, middenmotor met vier cilinders en turbo, en wat leuke details.
Het lijkt me dat dit een Porsche is die Porsche zelf niet wil aanbieden vanwege te laag in de markt geplaatst. Ik zie absoluut geen aanleiding dit V.W. rij-ijzer op voorhand af te schieten, en hoop dat men in Wolfsburg deze petrolhead concept gaat realiseren.
lemans96 zegt
@ezrider: Exact. En Porsche gaat zelf ook een 4 cylinder sportwagen onder de Boxster en Cayman uit brengen… maar dan met twee turbo´s… en dat blok gaan ze waarschijnlijk, als basis natuurlijk, in de nieuwe Porsche LMP1 op Le Mans inzetten…
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, duurt nog wel een paar jaar eer daar vruchtjes aanhangen…
miataman zegt
Volkswagen kennende gaat ’t ze dus echt niet lukken om ’n lichte, goedsturende & lekker schakelende & bovenal betrouwbare roadster te maken. Deze roadster is er nl. al & is al ruim 23 de best verkochte roadster allertijden ;-) Ben overigens erg benieuwd hoe ’t design vd. nieuwe MX-5 eruit zal gaan zien, nu Mazda ’n samenwerking aangaat met Alfa Romeo.