Volgens de Süddeutsche Zeitung moet de Volkswagen Group in de Verenigde Staten een fors aantal auto’s terugkopen.
In Europa zijn de problemen van dieselgate op te lossen met een software update en een plastic rooster van 23 eurocent, maar in de Verenigde Staten heeft de Volkswagen Group (vooral Audi en Volkswagen) nog een groot probleem. Om precies te zijn 115.000 auto’s groot, want dat zou het aantal auto’s zijn die Volkswagen wordt gedwongen om terug te kopen. De huidige eigenaren zouden ofwel de volledige aanschafprijs terug moeten krijgen of tegen zeer gunstige voorwaarden een nieuwe auto moeten kunnen kopen.
Wat wij ons dan weer afvragen is wat er vervolgens met die 115.000 auto’s gaat gebeuren? Verkopen in de VS lijkt niet aan de orde, dus wellicht hebben we in Europa straks hele goedkope TDI CLEANDIESEL occasions! Nog reëler lijkt het dat ze en masse de shredder ingaan, waarbij het dus over zo’n 4-8 miljard euro aan Audi’s en VW’s gaat die tot schroot worden gereduceerd.
Goed nieuws lijkt er ook te zijn, de totale vloot aan verdachte diesels is zo’n 580.000 auto’s groot. Voor de overige auto’s in de VS is de NOx-uitstoot waarschijnlijk in het gareel te krijgen met een software update, maar daarover wachten we nog op een officieel statement van de Volkswagen Group.
Volvo940polar zegt
Dit geneuzel is ook helemaal uit zijn verband gerukt. Akelige claim cultuur van Amerika
postzegel zegt
@Volvo940polar: Niet helemaal. Ja, er is een claim cultuur, maar dit gaat niet om een schadevergoeding bovenop het laten terugnemen van een product, dit gaat puur en enkel om het terugkopen van verkochte goederen die niet aan de eisen voldoen.
Zou het gaan om een elektrisch scheerapparaat van de Blokker, waarbij de VWA ingrijpt want kans op kortsluiting, dan krijg je hier in Nederland ook gewoon je geld terug als je m terug inlevert bij de winkel. En kon je bij de IKEA beertje Knuttig ook terug brengen en je geld terug krijgen omdat z’n oogjes los lieten..
Claim cultuur = mijn auto is niet goed, doet mijn een miljoen dollar wegens geleden imago schade!
Volvo940polar zegt
@postzegel: Het is nogal een verschil tussen kortsluiting in een apparaat (wat brandt ten gevolge kan brengen) of een auto die niet precies volgens belachelijke milieueisen voldoet.
Het lijkt mij dan ook belachelijk dat het probeel elders in de wereld opgelost is dmv een software update en een stukje tupperware terwijl dit in Amerika niet kan. Ik breng mijn Beertje Knuttig van de Ikea ook niet terug als ik een naald en draad in de kast heb liggen. Het gezeur weegt er dan niet tegen op
postzegel zegt
@Volvo940polar: Not so much.
In Europa zijn de emissie eisen anders; vooral voor NOx niet stringent, en gaat ’t hier voornamelijk om de CO2 emissie ( en eventueel NOx ). Dat het hier aangepast kan en mag worden, is fijn, maar dat maakt de situatie niet anders voor de USA. Daar gelden andere regels, en daar dien je je aan te houden. Als ze de auto hadden kunnen aanpassen, dan zouden ze dat vooral ook moeten doen, maar ik geloof niet dat dit een reele optie is.
Daarbij:
Als het nu perongeluk zo was geweest dan had ik nog een stukje met je mee kunnen gaan, maar vergeet niet dat ’t willens en wetens is gebeurd. Dus niet een scheerapparaat waarbij er in uitzonderlijke gevallen bij 1 op de 100.000 kortsluiting ontstaat ( en waarvan er 20.000 zijn verkocht ) , maar waar elke verkochte auto niet voldoet aan de eisen.
Dat de nederlandse belastingdienst niet de misgelopen bijtelling terugvordert bij Volkswagen vind ik ook vreemd: De auto’s voldeden niet aan de CO2 eisen. De consument heeft ter goedertrouw gehandeld, Volkswagen heeft de boel besodemieterd ( lees: fraude gepleegd ) in mijn ogen is het dan net als met andere ontduiking: naheffing + 100% boete.
Maar goed: Dat zal wel weer achterlijk zijn, want milieu-eisen zijn natuurlijk maar ondergeschikte eisen waar fabrikanten zich eigenlijk niet echt aan hoeven te houden… ( ??? )
rulefollower zegt
Dat is fantastisch nieuws voor het milieu.
dracae zegt
@Volvo940polar: Tja, als die auto’s niet voldoen en ook niet te ‘ repareren’ zijn, dan snap ik terugkopen of omruilen wel. Dan wil ik overigens niet nog eens gezeur over een schadevergoeding erboven op zien.. want dan is er geen schade, het tegenovergestelde, dan is er dus winst voor de eigenaren.
Wat mij wel tegenstaat is dat deze auto’s inderdaad waarschijnlijk in de shredder gaan, Dat is weer zeer vervuilend voor het milieu op een ander manier, want het materiaal en de energie gestoken in de productie is in een klap weg..
Beetje kortzichtig allemaal.
Rick-dos zegt
Leg mij dit nou eens uit…
Dat gesjoemel is gebeurd met de software in VW’s en Audi’s. Het gesjoemel had als doel om aan de normen te kunnen voldoen.
Nu kan dit blijkbaar opgelost worden met een software update.
Nu ben ik misschien simpel van gedachten, maar waarom dan überhaupt sjoemelsoftware gebruiken????
berlinetta zegt
@Rick-dos: Omdat ten tijde van het invoeren van die sjoemelsoftware het voor VW nog niet mogelijk was om aan de uitstootnormen te voldoen. Nu is dat wel mogelijk en daarvoor is slechts een software update nodig. Dat VW er al die tijd niks aan heeft gedaan, kan twee oorzaken hebben:
1) Wir habes es nicht gewusst;
2) Ze wilden express niks ondernemen, omdat het anders misschien wel eens ontdekt zou kunnen worden.
sportevo zegt
@berlinetta: Is die software update niet gewoon een update dat de auto altijd in de ‘schone modus’ rijdt? De software die er nu inzit merkt toch op dat hij op een proefbank staat? De auto kon dus al schoon zijn alleen niet altijd.
Maar wat gaat het doen met de prestaties van de auto? Want dan klopt het wederom niet met wat je gekocht hebt
406_v6 zegt
@Rick-dos: Dat zou ik ook wel eens willen weten; ik denk dat VAG een enorm probleem heeft wat softwarematig niet op te lossen is; ook al slingeren ze daarover berichten de ether in. Het is zo tegenstrijdig als wat.
dracae zegt
@406_v6: Onafhankelijk onderzoek heeft laten zien dat ten minste bij sommige van deze auto’s het vooral gaat om bij een test veel meer adblue toe te voegen , en dat bij normaal gebruik niet te doen.
Dat is zeker op te lossen met software, maar die tank gaat dan natuurlijk ook snel leeg. Wat ze daar aan gaan doen? Geen idee..
mashell zegt
@Rick-dos: blijkbaar was de techniek om aan de normen te kunnen voldoen in 2005 nog niet aanwezig bij VW, inmiddels blijkbaar wel. Het kan natuurlijk ook zijn dat er toen door de directie geen budget voor werd vrijgemaakt maar dat nu wel gedaan wordt.
Entwicklung88 zegt
@Rick-dos: Als ik het goed heb konden ze volgens de verklaring van VAG dit nu pas oplossen, ten tijde van introductie was deze mogelijkheid er nog niet.
cpp1 zegt
Eigen schuld, dikke bult versnipperd staal.
fabfabhouse zegt
Het is maar waar ze in ‘Murica een probleem van maken..
Ik gok dat de ‘vervuilende’ diesels van vw en audi’s nog niet de helft van NOx uitstoten in vergelijking met de gemiddelde auto die daar rond rijd…
norge zegt
@fabfabhouse: heeft er toch geen zak mee te maken?
cpp1 zegt
@fabfabhouse: het is toch erg dan sommige nog steeds niet begrijpen waar dit hele circus over gaat.
Men, bij VAG, heeft malafide software geïmplementeerd. Om zo op de test een lagere uitstoot tevoorschijn te toveren. Dat mag niet en daarom krijgt men, terecht, boetes opgelegd.
berlinetta zegt
@fabfabhouse: Ik denk dat dat wel meevalt. Diesel is namelijk minder populair in de VS. De meeste auto’s rijden op benzine. Benzineauto’s zorgen voor het CO2-probleem, niet het NOx-probleem.
En zoals al vaker is uitgelegd op AB: in de VS zijn ze niet zo gericht op CO2, maar op NOx.
mashell zegt
@berlinetta: wij hebben anders dat hele CO2 gedoe te danken aan een Amerikaanse bijna president die zowel Goretex als het internet heeft uitgevonden…
gregorius zegt
@fabfabhouse:
Mijn scheikunde kennis stopte na 6e klas, maar als ik het goed begrepen heb, neemt de vorming van NOx toe naarmate de reactie in de motor hoger is.
Die VW (en andere Europese) diesel zijn klein en verbranden op extreem hoge druk = hoge temperatuur. ‘Tegenwoordig’ kunnen de motoren dat aan. Hierdoor krijg je lekker veel vermogen terwijl je weinig diesel gebruikt. Typische kleine turbodiesel motor. Weinig Diesel in, weinig CO2 uit, meer NOx uit.
Die >6.0l diesel blokken die in oa Amerikaanse Trucks liggen, die opereren bij lagere druk. Lekker veel diesel erin, niet te belastend voor het blok. Dus, veel CO2 uit, weinig NOx eruit.
Kortom, ik geloof zo dat een VAG TDI tov een zo’n Amerikaans ding, bij normaal gebruik meer NOx produceert.
Ik heb eerder deze week wat NOx cijfers proberen te krijgen voor Amerikaanse diesels, maar da’s nog niet zo makkelijk. Kzie het graag als iemand het heeft; lijkt me ook een leuk artikel voor AB.
JanJansen zegt
Schredder? Dit gaat natuurlijk over ordinair geld en niet het milieu.
jack_abarth zegt
Gewoon demonteren voor goedkope spare parts.
djim zegt
Er is toch niks mis met de carrosserie van die wagens?
Na een engine swap (en eventueel nieuw VIN-nummer) kunnen ze toch perfect terug de markt op?
norge zegt
Mexico heeft er vast wel oren naar..mexico….mexiiiiiiiiico
https://www.youtube.com/watch?v=j03CdhBjgw8
henkhupelschoten zegt
@norge: Land van al m’n drôôôômen!
spykerboy zegt
Het ergste aan alles… Mijn aandelen prijs ?? klote zooi, was bijna op mijn streefprijs om te verkopen zakte die dinsdag en vandaag weer heeeeel ver terug helaas… Nog maar houden dan maar ?
humpyourdog zegt
@spykerboy: zal je leren aandelen van de volkswagengroep te kopen… Het is waarschijnlijk onder andere door de aandeelhouders, die graag snelle winst zien, dat ze zijn gaan frauderen.
spykerboy zegt
@humpyourdog: heb ook niks met vw of de vag groep moet ik zeggen, had ze toen ze rond de 100 euro zaten express gekocht om te speculeren op winst, zou ze nooit kopen omdat ik iets van de vag wil bezitten (op een murchielago of r8 na dan)
humpyourdog zegt
@spykerboy: Geen Porsche dan? :)
Ach ja dat is de beurs hé, je moet er met geld spelen dat je te veel hebt want voor elke ‘winnaar’ op de beurs is er minstens één ‘loser’. Moge 2016 je veel beursgeluk brengen!
spykerboy zegt
@humpyourdog: absoluut waar, ik doe het dan ook alleen met mijn “autogeld” als ik winst maak kan ik weer sneller een leuke hobby auto kopen, maak ik verlies duurt het wat langer, doe ik er niks mee krijg je 1% rente, vaak is de divident op een aandal al een veelvoudige daarvan (abn 6% bijvoorbeeld)… Beter dus proberen te beleggen winst maken en een leuke auto weer kopen
berlinetta zegt
“…waarbij het dus over zo’n 4-8 miljard euro aan Audi’s en VW’s gaat die tot schroot worden gereduceerd.”
@norge: Jij moet hier toch een bollend broekje van krijgen of niet? ;) En als @jrk68 nog aanwezig was, had hij alle reaguurders spontaan een rondje gegeven.
norge zegt
@berlinetta: :)
mout zegt
@berlinetta: Ik moet lang nadenken voor ik een fabrikant kan bedenken die ik minder zou missen. Al was het maar omdat hun toch nogal anoniem vormgegeven auto’s zo’n groot marktaandeel hebben. Het verval van VW met haar submerken maakt ruimte voor nieuwe merken, maar ook voor bestaande merken die wat aan de zijlijn kwamen. Dit zou zo maar eens het verschil kunnen maken voor Fiat en PSA. Of het helpt een merk als Volvo – dat toch al goed bezig is – echt in het zadel.
Maar ik zou ook al tevreden zijn als het de deur openzet voor een Indisch of Chinees merk.
berlinetta zegt
@mout: Of Alfa!
dracae zegt
@mout: WOW .. een Chinees merk.. ga eens snel langs bij de GGZ..
Alles wat mis is bij VW en in Duitsland geld in het kwadraat voor China..
Daar komt nog bij, waar is de keuzevrijheid gebleven? Het staat jou vrij om een Volvo of Quoros te kopen.. net als dat Berlinetta alle Alfa’s kan kopen die hij maar wil..
Laat anderen die VW’s willen kopen en nee, daar hoor ik toevallig niet bij, dan rustig hun favoriet kopen…
Het is hier pot jan dorie niet China..
mout zegt
@dracae: De keuzevrijheid – die is nou precies door geen bedrijf zozeer beperkt als door VW. Leasecontracten waarbij je uitsluitend uit VAG-merken kunt kiezen. Aanbestedingsfraude zodat politie en leger geen andere merken mogen rijden dan VAG. Met kunstgrepen een en andermaal net onder de bijtellingsgrens manoevreren, zodat je wel een ander merk kan rijden – maar alleen tegen dubbel tarief.
En ja, ik denk inderdaad dat keuze tussen bijvoorbeeld een Golf en een Qoros meer fundamentele keuze biedt dan tussen een Golf, een Golf+, Jetta, A3 limousine, A3 Sportsback, A3 cabrio, Leon, Caddy, Corado, Eos, Sportsvan, New Beetle, Touran, Golf cabrio, Octavia en Roomster.
dracae zegt
@mout: Lol.. tuurlijk…
Kom op nou, de bedrijven die die leasecontracten afsluiten kunnen gewoon naar een ander gaan hoor,.. dat is hun keuze..
Als ik een leasemaatschappij bezat en een autofabrikant zou ik ook alleen m’n eigen auto’s aanbieden.. ik ben toch niet gek?
Ook de overheid kan zelf gewoon kiezen, dat daar rare dingen gebeuren.. tja.. maar vergelijk het eens met het blijkbaar zo geliefde China.. en dan piep je wel anders.
Uiteindelijk bepalen we gewoon zelf wat we kopen en rijden. Een leaseauto hoort bij de arbeidsvoorwaarden, als je geen VW wil.. zoek je een andere baan..
Niet steeds alle schuld en verantwoordelijkheid bij een ander leggen. Ook niet als je autofabrikant bent, dat VW meer verkoopt komt omdat ze blijkbaar aanbieden wat velen willen. Dat een merk waar ik in het verleden veel favoriete auto’s vond, Alfa, het nu slecht doet komt toch echt vooral door henzelf.
Nogmaals , ik ben geen VW fanboy, maar ik ben wel een fan van mijn eigen portemonnee en die van mensen om mij heen en een crash van VW zal daar pijn doen, daarnaast ben ik ook een fan van zoveel mogelijk keuze in modellen en wees nu eerlijk.. we hebben er onnoemelijk veel.
berlinetta zegt
@dracae: Ik kan niet alle Alfa’s kopen die ik wil, want Alfa produceert bijna geen auto’s. Ze maken me alleen maar blij met dooie mussen.
dracae zegt
@berlinetta: Maar ..dat ligt toch niet aan VW?
Of hebben ze stiekem ook Ome Sergio omgekocht?
hummer95 zegt
@mout: Tis wel een werkgever voor bijna 600000 mensen he….
mout zegt
@hummer95: Ja.
En als deze autobouwer van de markt zou gaan (wat ik niet verwacht overigens), gaan de klanten niet lopen of met de tram. Dan kopen ze een auto bij een van die andere fabrikanten.
En komen er daar 600.000 banen bij.
lekbak zegt
@mout: in China of Korea, of India bijvoorbeeld. Maar echt niet in Europa!
dracae zegt
@mout: Je kijkt te simpel. Uiteindelijk zullen anderen inderdaad de gaten in de markt vullen, maar zo’n crash heeft veel grotere gevolgen. Het zal een stevige negatieve impact hebben op Duitsland, onze grootste handelspartner, en dat zal ons weer pijn doen. Kan zelfs heel veel pijn zijn… als een nieuwe crisis.
Nu zal ik eerlijk zijn, als dat op een normale manier gebeurd, dan moet dat maar.. bedrijven vallen wel eens om, we hebben wel eens crisis.. maar omvallen omdat een economische grootmacht vele miljarden aan boetes eist zonder dat daar een evenredige schade onder ligt.. dat is niet normaal. Laat ik ook duidelijk zijn: VW verdient een stevige schoonmaak, straf, gedwongen worden om problemen op te lossen.. zelfs boetes, maar wel in redelijke proportie!
mout zegt
@dracae: Kijk – daar zijn we het in elk geval over eens.
Als VW omvalt, laat het dan zijn omdat de klanten het vertrouwen verliezen. Niet omdat een land met een groter leger dan het onze boetes oplegt.
Mijn gokje: VW legt zoveel mogelijk aansprakelijkheid bij VW importeur Amerika – en laat die vervolgens failliet gaan.
Kan je na die tijd altijd nog eens verzinnen of je opnieuw over de grote plas heen wilt. Tot die tijd ben ik blij met extra ruimte voor anderen dan VAG.
sjeppie156 zegt
@berlinetta: waar is @jkr68 eigenlijk heen
ocda zegt
@sjeppie156: @jrk68 is ons helaas ontvallen na iets teveel consumentenvoorlichting over bepaalde niet nader te noemen automerken. Dat hij het dan over het algemeen bij het juiste einde had is zeg maar bij de evaluatie niet meegenomen.
berlinetta zegt
@ocda: Heeft hij echt een ban gekregen?
nord zegt
Tja, een gewaarschuwd VAG telt voor 2.
Als ik met mijn opgevoerde Citta met Leo Vinci uitlaat en kleine poeli gepakt wordt dan loop ik ook kans mijn 80 km/h + snorfiets als pakketje van 20 bij 20 bij 20 terug te krijgen.
Al die huilie huilie reacties hier is puur sentiment.
Is het niet Murica want in dat axes of evil mag je wapens dragen enzo, dan is het wel VAG want die maken gewoon de allerbeste wagens en hebben maar een heel, heel, heel klein beetje gesjoemeld.
Rob zegt
Kunnen ze niet een handeltje starten met Cuba?
Walmende diesels zijn ze daar in ieder geval wel gewend, hihi
Dutchdriftking zegt
hmm, het is wel een zooitje hoor, maar goed. Nu schoon schip maken en met een frisse start opnieuw beginnen.
joezerneem zegt
Het valt me mee dat je vrijwel niks over de andere merken hoort, had eerlijk gezegd veel meer ellende verwacht.
Design_Driven zegt
@joezerneem: Ja dat verbaast mij ook. Er was even wat ophef over Opel maar die pareerde het netjes (test deugde niet)
joezerneem zegt
@sketcher: VW moet op de blaren zitten en de rest van de merken zijn gewaarschuwd lijkt wel.
e1000bmw zegt
En die worden dan naar Europa verscheept, alwaar ze – al dat niet na een software-update – de tweedehandsmarkt in geflikkerd worden onder het Das Welt label…
Design_Driven zegt
@e1000bmw523i: EU lijkt me niet maar Oost Europa en Rusland zou goed kunnen. Je ziet daar sowieso wel meer VW’s geïmporteerd uit de VS.
Design_Driven zegt
@sketcher: Als ze geëxporteerd worden want dat denk ik niet.
dracae zegt
@e1000bmw523i: En dat zou een heel goed idee zijn, niet voor VW, want publicitair is dat een nachtmerrie, maar wel voor het milieu.. er is heel veel materiaal en energie geïnvesteerd in het bouwen van die dingen en dat moet je niet weggooien.
hummer95 zegt
@e1000bmw523i: In zuid-Amerika weten ze er denk ik ook wel raad mee
Edge zegt
Ik weet het, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten, dat is duidelijk. Maar ik vraag mij dan wel af hoeveel klanten er nou echt gedupeerd zijn. Ik ben er vrij zeker van dat bijna niemand een VW of Audi diesel kocht vanwege de lage NOx. Tenzij je dus een milieuhippie bent, heb je weinig te lijden gehad onder dat hele Dieselgate gedoe.
baasbas zegt
@Edge: Afschrijving. Diesel is daar al weinig populair. Ben je die drempel over gegaan en heb je een diesel aangeschaft dan zit je nu met de gebakken peren. Blijkbaar maak je je medeweggebruikers een beetje meer dood dan normaal elke keer als je optrekt, maar ook de restwaarde van je auto is nu om en nabij de nul dollar. Je hebt een onverkoopbare auto.
En misschien wordt het nog el erger, de typegoedkeuring zou wel eens ingetrokken kunnen worden? Dan mag je er niet eens meer mee rijden… Tsja, reden genoeg om hem in te leveren en schadeloos gesteld te worden lijkt mij. Ook al geef je geen reet om die uitstoot.
baasbas zegt
@baasbas: Nabrander: sterker nog, VW kan in Amerika nu zoveel imagoschade oplopen dat je met een VW of Audi die niks met dieselgate te maken hebben nog steeds financieel schade lijdt vanwege afschrijving… Maar dat zal lastig aan te tonen zijn denk ik.
Rob zegt
Wat gaat Nederland eigenlijk doen, of beter gezegd: de Europese Unie?
Heel Nederland rijdt met die dieseltjes omdat het belastingvoordeel opleverde. Gaat Rutte en consorten dit nog terugvorderen ofzo? Of laten we het bij heel hard “FOEI!” zeggen…?
desjonnies zegt
@Rob:
Steken ze zelf in hun zak, als VW rijder naait de staat je nog eens!
D66 Gütmensch (het linkse PVV) heeft dit geld van Volkswagen al uitgegeven aan het spoor !
https://d66.nl/zet-volkswagen-geld-in-voor-spooronderhoud/
sjeppie156 zegt
@desjonnies: je weet dat de PVV over het algemeen hartstikke linkse is hé….
mashell zegt
@sjeppie156: verre van links. Maar wel sociaal, logisch want hun achterban zit in de lagere sociale klassen. Maar hun uitspraken over Marokkanen zijn echt als extreem rechts te classificeren.
lekbak zegt
@mashell: welnee daar is niks rechts aan. Dat is gewoon racisme. En verwar racisme aub niet met rechts! ! !
desjonnies zegt
Ik begrijp het nog steeds niet, is dit boven op die claim van d90 miljard?
@rick-dos had trouwens een hele verstandig stuk gepost, wat erop neer kwam dat de soep niet zo heet gegeten zal worden, er staat een fabriek waar o-hoe ironisch Passats worden gebouwd voor de VS in Tennessee waar toch zo’n 2200 employees werken, met leveranciers erbij zal dit aantal een veelvoud zijn !
Net zoals hier te lande : een hoop symbool politiek ( oftewel veel geschreeuw en weinig wol om met @Sir smokalot te spreken
Design_Driven zegt
@desjonnies: Ja die staat daar los van als zou bij het terugnemen van de auto’s de boete wel flink kunnen meevallen.
Design_Driven zegt
Het zijn er wel een hele hoop maar het zal niet de eerste keer zijn dat merken auto’s terugnemen en door de shredder halen. Die lijkt me ondanks het het grote aantal toch de meest voor de hand liggende scenario.
Als ze de auto’s exporteren kan dat nog weer leiden tot meer negatieve pr. Ik denk dat VW liever met een schone lei begint dan al die auto’s weer probeer te verkopen. Geen medelijden overigens alleen met het milieu.
gregorius zegt
Ik snap wel dat een regering zegt: aanpassen die dingen, of van de weg af. Als je ze niet aan kan passen, dan moet je de klant dus schadeloos stellen. Wat ‘schadeloos’ in een land als de VS inhoudt, daar kunnen we dan nog over discussiëren.
VAG kan wel een maken over het terugkopen. Die richtlijnen voor die auto zijn er om het NOx niveau in de lucht binnen de lijnen te houden. Als ze op de een of andere manier kunnen aantonen dat op een locatie waar veel van deze diesel rondrijden, de luchtkwaliteit niet slechter is dan op locaties waar men voornamelijk met andere voertuigen rijdt, zou je er mee weg kunnen komen om deze auto’s op de weg te laten en de nieuwe verkopen te stoppen (wat al gedaan is).
clarkson zegt
Dit is eigenlijk best voordelig voor VW. En dit voorstel lag er al eerder van hun uit. Als je hiermee weg komen kunnen ze goed in hun handen wrijven.
vorsprungdurchbetrug zegt
Terughalen die prullen, andere motor erin die wel aan de normen voldoet en verkopen weer.
Die Vaggen lijken zoveel op elkaar dat geen mens het ziet dat het een iets ouder type is.
bmwtouring zegt
@vorsprungdurchbetrug: vind ik leuk ??
steelfighter zegt
De mijne zit vol deuken en is afgeragd, krijg ik de volle pond?