De kwartaalcijfers stromen binnen en die geven geen reden tot feest.
We worden deze dinsdagochtend bestookt met cijfers. De Volkswagen Group, Stellantis en Mercedes maken hun kwartaalcijfers bekend. En daarmee hebben we meteen een groot deel van alle Europese automerken te pakken.
We kunnen direct concluderen dat het geen topkwartaal was voor de Europese auto-industrie, want de kernwoorden zijn ‘daling’ en ‘afname’ bij Volkswagen, Stellantis en Mercedes. We gaan ze even kort langs.
Om met Volkswagen te beginnen: zij hadden als concern een operationele winst van €4,6 miljard. Dat is een daling van 20% ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Volkswagen wijt dit onder meer aan een daling van de verkoop (-2%) en een toename van de vaste kosten.
Stellantis noemt geen winstcijfers, maar ook daar is het geen hosanna. De omzet daalde met 12% naar €41,7 miljard. Dat kwam mede door het feit dat er 11% minder auto’s werden geleverd ten opzichte van 2023.
Bij Mercedes is het hetzelfde liedje. De operationele winst kwam uit op €3,9 miljard, waar dit in het eerste kwartaal van vorig jaar nog €5,5 miljard was. Dat is dus een afname van bijna 30%. Ook Mercedes wist minder auto’s te slijten: de verkopen daalden met 8%.
Om de verkoopcijfers weer een impuls te geven hebben zowel Volkswagen als Stellantis nog een hoop nieuwe modellen op de stapel staan. Stellantis komt dit jaar met 25 nieuwe modellen, waarvan er vier al onthuld zijn (o.a. de Alfa Junior en de Peugeot e-5008). VAG-liefhebbers hebben ook nog genoeg om naar uit te kijken, want Volkswagen komt met maar liefst 30 nieuwe modellen dit jaar.
petroldrinker zegt
30 nieuwe modellen bij VW? word elke lengte en hoogte van een bestelbus als een nieuw model gezien ofzo?
William zegt
Ze beginnen de hogere rentes te voelen. Vaak hebben kopers financiering nodig. Idem voor lease maatschappijen.
Johanneke zegt
Dit dus. Ik merk het op mijn werk ook. Paar jaar geleden stroomden de opdrachten aan alle kanten binnen. Want er was tijdens corona gruwelijk veel geld bijgedrukt, rente was vrijwel negatief, dus hoppa gaan. Maarja veel geld bijdrukken = inflatie krijgen. Korte energiecrisis eroverheen nog, alle lonen flink omhoog, alle inkoop flink duurder. Rente omhoog om inflatie tegen te gaan. En nu is het gewoonweg karig qua opdrachten. Paar jaar geleden moesten we nee zeggen want te weinig mensen. Nu met moeite iedereen aan het werk houden.
mashell zegt
“veel geld bijdrukken = inflatie krijgen”
Dat is geen universele waarheid. De ECB geeft al sinds de financiële crisis veel geld uit om staatsobligaties op te kopen, ook was de rente rond 0 (die hoort bij hoogeconomie ook hoog te zijn) maar dat deed niets met de inflatie. Die inflatie kwam pas toen de energieprijzen omhoog gingen door de Oekraïne oorlog.
Johanneke zegt
6 auto’s op de headerfoto, en ze zijn alle 6 echt lelijk! Hoe kan dit toch. Zijn we allergisch geworden voor goed design ofzo.
petroldrinker zegt
Aziaten vinden dit schijnbaar mooi volgens velen, laten die nou veel autos kopen vergeleken met ons….
THSD zegt
Ev is de toekomst hoor ik ze nog zo zeggen maar ondertussen gedwongen ontslagen en/of minder winst.Ja bijtellingrijdend Nederland is er gek op maar wereldwijd is dat anders.
Johanneke zegt
Ik vind je reactie echt prachtig.
Dit artikel gaat niet over EV’s maar auto’s an sich.
EV adoptie zal volgens de prognoses wereldwijd harder gaan in 2024 dan in Nederland.
THSD zegt
De merken die an sich genoemd worden in dit artikel hebben zich wel zwaar op ev gestort dus zeg het maar…
pomoek zegt
mwoah, MB 9 van de 39 modellen, VW 6 van de 21, Peugeot 9 van de 21, dus “zwaar op EV gestort” vind ik wat overdreven.
THSD zegt
Welkom op autoblog 😁
Neem eens een kijkje hier en gebruik de zoekfunctie en zoek naar “stellantis”
Peugeot is daar een merk van.
Stellantis heeft op dit moment 24 ev modellen en dat zal eind van dit jaar verdubbeld moeten zijn…stuk meer dan jouw 9.
Onder vag wordt niet alleen volkswagen verstaan maar ook seat, skoda, audi, porsche, bentley en bugatti (ducati, MAN en scania hou ik erbuiten)
Heb ze van de vag groep niet geteld maar het zouden volgens vag eind dit jaar 32 modellen moeten zijn…stuk meer dan jouw 6.
Dus dat je het overdreven vindt kan maar dat is jouw onderbuikgevoel die het mis heeft 😉
pomoek zegt
Ha, @thsd, dank voor het welkom. Ik zit hier al een tijdje, maar maakt niet uit.
Uit je reactie maak ik op dat jij denkt dat ik niet weet dat Peugeot van Stelantis is en VW van VAG. Maakt niet uit. Maar vind je het dan niet een beetje gek dat ik het over Peugeot en VW heb en niet over Stelantis en VAG? Die in het oorspronkelijke artikel worden genoemd?
Wat wel zeker waar is dat ik veel te lui ben om uit te zoeken hoeveel modellen Stelantis en VAG produceren en hoeveel daarvan een EV is. Daarom heb ik, laten we zeggen, een steekproef genomen. en ff snel op de websites van VW en Peugeot gekeken.
Daaruit kwam naar voren dat van de 21 modellen van VW er 28% elektrisch zijn en van 21 modellen van Peugeot is 42% EV.
Op basis van deze, kleine, steekproef, en ik heb het verder niet gecontroleerd, durf ik de bewering wel aan dat nog geen 40% van de VAG modellen elektrisch is en bij Stelantis dit hooguit 50% is. Sterker nog, het zou mij verbazen als bij Stelantis het percentage boven de 30% komt gezien de rest van de merken die Stelantis onder zich heeft hangen.
Het is geen exacte wetenschap. Maar meer dan alleen onderbuikgevoel. Beetje extrapoleren.
Ik hoor graag van jou hoeveel procent van de auto’s gemaakt door VAG en Stelantis er daadwerkelijk een EV is. Ik ben daar, nogmaals, te lui voor om dat uit te zoeken.
THSD zegt
Zie mijn reactie hierboven…en wat dat welkom betreft daar zat een stukje sarcasme in 😉
pomoek zegt
@thsd: Je kent het begrip percentages niet?
mashell zegt
Bedrijfswinsten zijn als benzineprijzen, die gaan op en neer afhankelijk van het economisch tij. Gedwongen ontslagen zijn niet het einde van iemands leven maar het moment om een nieuwe baan te zoeken.
THSD zegt
Als je het niet wilt zien dan zie je het ook niet 😉
Jantje_555 zegt
zoveel miljard winst zou ik geen verlies noemen.
Als je cijfers onder nul staan van je winst, dan is er pas paniek!
pignon zegt
Nou. Op de weg daar naar toe mag je ook al opletten. Regeren is vooruitzien, weet je
adbrotjeknor zegt
Los van de vraag of je fan van Elon Musk bent of Tesla’s mooi vindt: Qua verbruik, bereik en prijs levert een Tesla nog steeds de meeste EV-auto voor het minste geld. En ze verdienen en er bakken met geld mee. De andere Amerikaanse en Europese automakers moeten nog steeds een achterstand inhalen. Dat moet te doen zijn. Maar als ik kijk naar de reportages over de Chinese autosalons (Beijing en Shanghai), dan is de toekomst daar al begonnen.
sanderkomnogeensergens zegt
Van Mercedes verbaast het me niets. Er staat in de showroom niets meer (tenzij echt prijzig) dat je hart sneller doet kloppen.
schuimbekje3 zegt
vorig kwartaal zijn irreeele cijfers, daar zaten nog ‘zometeen is subsidie afgelopen’ aankopen bij, dus totaal scheve cijfers.. dat de subsidie op bijv bevs afgeschaft is in duitsland merken ze daar meteen.