De VW-managers willen wel een Porsche, maar niet zelf betalen. Tssk.
Hoe zou jij het vinden dat je iets altijd had, maar dat het wordt afgepakt? Dat is niet leuk, toch? Nou, dat is precies wat er aan de hand is met arme topmanagers van Volkswagen. De Duitse autobouwer heeft duizenden mensen in dienst en er zijn natuurlijk diverse managerslagen om te zorgen dat alles goed verloopt.
Aan de top van de managementlaag zitten de, jawel, topmanagers. De grote bazen van het concern. Logischerwijs krijgen die verreweg het meeste qua vergoeding. Niet alleen qua geld, maar ook qua dienstauto. Als autoproducent is het natuurlijk logisch dat Volkswagen de dienstauto’s levert. Je gaat niet immers ook niet voor Ferrari rijden en dan op het circuit verschijnen met een McLaren.
VW-managers willen Porsche
De toppers van Volkswagen waren gewend om een Porsche te rijden. Porsche is natuurlijk nauw verbonden met Volkswagen en onderdeel ervan. Maar daar is nu een einde aan gekomen. Ook bij Volkswagen moet men bezuinigen en dat doet men ook op de dienstauto’s. De VW-managers mogen nu geen Porsche meer rijden!
Kijk, dat is nog eens een deceptie. Ben je lekker begonnen aan je baan als vice-president-marketing-sales en kun je lekker in je hagelnieuwe Porker de buurt onveilig maken, moet je ineens een amechtige VW gaan rijden. Wat zal de buurt wel niet denken? Zelfs Daniil Kvyat zou zo’n demotie niet kunnen verwerken.
Koop zelf een Porsche!
Daarom stappen de VW-managers massaal naar de rechter. Zij vinden namelijk dat hen een Porsche als dienstauto is beloofd en Volkswagen AG moet dat gewoon nakomen. Volgens VW is het ook niet echt een issue. De lonen van hen zijn heel erg hoog, dus kunnen ze er makkelijk zelf een Porsche van bekostigen als ze dat willen.
De managers die nu een Porsche rijden, mogen hun termijn nog wel afmaken. Maar na het inleveren van de Porsche, mogen ze geen Porsche meer kiezen. Het hoeft overigens niet per se een Volkswagen te zijn, een Audi, Seat, Cupra of Skoda mag ook.
Op dit moment zijn er zo’n 200 topmanagers bij de Volkswagen Group die dus hun Porsche-privilège verliezen. Ongeveer een dozijn VW-managers is naar de rechter gestapt. Zoals mijn elektrodocent van weleer zou zeggen: MUITERIJ!!!
Via: Bild
Fotocredit: Volkswagen-bus met Porsche-logo door @loek via Autoblog Spots!
Dutchdriftking zegt
Een dienstauto is wat anders dan een auto van de zaak toch? Als je zonder bijtelling met een Porsche van en naar je werk kan rijden, en dat moet ineens een Audi worden dan snap ik het wel…
rwdftw zegt
Volkswagen is ook nog eigenaar van Bentley, wat natuurlijk ook niet heel vervelend is. Het wordt pas vervelend als ze veroordeeld zijn tot een volumemerk van VAG.
mashell zegt
Volgens mij is een dienstwagen precies een auto van de zaak, daar betaal je wel bijtelling over, maar die is in Duitsland lang niet zo hoog als bij ons.
wimbers zegt
als er bezuinigd moet worden komt dat toch door het gebrek aan prestatie van diezelfde topmanagers? betere resultaten leveren, dan komt die Porsche vanzelf terug..
mashell zegt
Kunnen die mensen wat doen aan een markt teruggang? De markt is altijd al een golf beweging geweest.
potver7 zegt
Geen idee of ze daar wat aan kunnen doen. Maar als de markt in de lift zit dan staan deze topmanagers ook vooraan in de rij bij het uitdelen van bonussen en andere emolumenten.
drdre1 zegt
Golf beweging, I see what you did there. 😊 Als het nou letterlijk een Golf beweging was, zouden managers nog wel hun Porker kunnen rijden.
Jantje_555 zegt
geef hen gewoon een VW ID EV , weten ze ineens wat voor een rommel het is
cossiekiller zegt
Een Bugatti Chiron zal mss ook niet voldoen? Het moet écht een Porsche zijn?
iphonistvongates zegt
Jazeker en feitelijk is het de schuld van Abraham Maslow. Ieder niet-autistisch/asperger mens kan eenmaal NIET meer afdalen naar een lagere trede van Erkenning & Waardering zonder dat dit mogelijk een implosie zal veroorzaken in het (super)Ego + ID gedrag van dezelfde mens. Probeer maar eens een lolly af te nemen van het kind nadat deze ‘m in haar/zijn mond heeft gehad voor 62 seconden.
Trojan zegt
Het lijkt me nogal bepalend hoe dit verwoord is in hun arbeidscontract. Als je letterlijk bent aangenomen met de belofte dat je er specifiek een Porsche bij krijgt dan snap ik dat ze het niet zomaar accepteren. Als het breder staat omschreven en/of in de kleine lettertjes is geregeld, dan wordt een kwestie van slikken en dan maar een dikke Audi bestellen.
berlinetta zegt
Nouja dat ligt eraan. Ik weet niet hoe het in Duitsland geregeld is, maar in Nederland mag een werkgever een eenzijdig wijzigingsbeding opnemen in een arbeidsovereenkomst dat hem op grond van zwaarwichtige redenen de mogelijkheid geeft om de arbeidsovereenkomst (en daarmee ook de arbeidsvoorwaarden) eenzijdig te wijzigen. Bedrijfseconomische redenen worden al snel aangemerkt als zwaarwichtig. Bovendien heeft een werknemer de wijziging van de werkgever te accepteren als die redelijk is. Een Porsche inruilen voor een Audi zal een rechter volgens mij niet snel als onredelijk zien.
William zegt
Een teken aan de wand wanneer de eigen topmanagers niet in hun eigen producten willen rijden.
(Een Cayenne staat op een ietsje langer Touareg platform en zit vol met Touareg techniek. Misschien een idee als compromis ;-)
mashell zegt
Zowel de Cayenne en Touareg (en Urus, Q8 en Bentayga) zijn van de Audi Q7 afgeleid.
soes750 zegt
Pas op, dadelijk word je nog weg gejorist 🫣
mashell zegt
Heb je niet zo’n brein dat automatisch voor zulke taalfouten corrigeert?
Robert zegt
Binnen het Duitse moederbedrijf waaronder mijn werkgever valt voerde men een paar jaar terug eenzelfde soort discussie. Daar reden de managers sinds jaar en dag Audi, maar vanwege het (ook naar Duitse maatstaven) gortige prijsniveau besloot men de waarde van het wagenpark geleidelijk aan af te schalen door over te stappen naar Skoda of Seat. Sindsdien rijdt alleen het top level management nog in een A8, Q7 of Q8.
lpgbarrel zegt
Maar eigenlijk zeggen deze topmanagers dat alle VAG producten niet voldoen, behalve Porsche :-)! Werk aan de winkel!
avdb55 zegt
Het is natuurlijk wel een zaak van beloofd is beloofd en contract is contract.
Geldt voor beide partijen.
Aan de andere kant ben ik van mening dat vooral topmanagers verplicht zouden moeten worden om in de goedkopere serie auto’s van de eigen merken zouden moeten rijden die dan wel minimaal drie jaar en tweehonderdduizend kilometer moeten hebben. En dan zelf de garagerekeningen betalen.
Fernando zegt
Mijn zus werkt al meer dan 20 jaar bij VW AG. Ze kan kiezen tussen een bedrijfswagen of een transportbedrag. Zij koos voor het laatste en verplaats zich met een Lexus omdat ons ander zusje een mooie positie heeft bij Toyota – Lexus.