VW lapt een 6 jaar oude wagen op en ze doen dat een partij goed!
Elke keer als Volkswagen een nieuw model op de markt brengt, denkt iedereen daar het zijne van. In de meeste gevallen is de kritiek in de commentsectie dat het design wederom erg inspiratieloos is.
Volkswagens zijn doorgaans vrij strak en eenvoudig gelijnd. Natuurlijk, er zijn mensen (die ‘m toch al niet gingen kopen) die het te saai vinden, maar voor de gemiddelde automobilist is het juist een voordeel. Een Golf is een Golf is een Golf: heel erg fijn als je een Golf wil.
Nog een voordeel, vanwege dat design is het vrij eenvoudig voor VW om een model vers te houden. In sommige gevallen betekent dat de Wolfsburgers zelfs twee subtiele facelifts kunnen doorvoeren om zo de modelgeneratie iets langer in productie te kunnen houden.
Dat is precies aan de hand met de Volkswagen Jetta GLI. In dit geval lapt VW die 6 jaar oude auto op en zoals we al helemaal verklappen in de titel: de Duitsers komen er nog mee weg ook!
VW lapt 6 jaar oude Jetta op
Mocht je niet weten wat een Volkswagen Jetta GLI is, hebben wij het antwoord voor je. Het in feite de Jetta-versie van de Golf GTI. Oftewel, de GTI-behandeling maar dan op een Jetta. De laatste generatie werd in 2018 op de markt gebracht (helaas niet in Nederland) en is dus inmiddels alweer zes (!) jaar oud.
De designers zijn omzichtig te werk gegaan en hebben de Jetta GLI subtiel aangepast. Nu kunnen meningen verschillen, maar is deze auto niet gaver dan de Golf GTI? Het zijn details, maar de Jetta ligt zeker van voren fijner op het netvlies.
De Golf GTI heeft die 10 maffe mistlampjes en die ontsierende rode streep voor. Leuk weetje: die rode streep is geïnspireerd op de rode streep die Golf GTI-rijders op hun voorhoofd hebben omdat ze hun petje weer eens te strak op hebben gehad.
Techniek
De Jetta GLI heeft een 2.0 TSI viercilinder turbomotor, de bekende EA888 die werkelijk in alle auto’s ligt. In dit geval levert het gietijzeren blok 235 pk en 350 Nm. Schakelen gaat met een zeventraps DSG óf een handgeschakelde zesbak.
Een sperdifferentieel is standaard, net als grotere remmen, adaptieve demping en een lekker klinkend sportuitlaatsysteem. OPF-jes zijn nog geen ding in de VS waar de auto verkocht wordt.
En de gewone dan?
Naast de superdikke Jetta GLI pakt Volkswagen de reguliere Jetta ook keihard aan. Het is zeker geen auto waardoor de broek ongemakkelijk gaat zitten, maar gewoon een keurige, tijdloze en ietwat bedaagde sedan.
Vergeet niet dat de standaard Jetta in de VS omgerekend 22 mille kost voor een 1.5 TSI met 160 pk. Kijk, tegen dat soort prijzen is het zowaar een echte Volkswagen! Ter referentie, in Nederland kost een Golf 1.0 al 35 mille.
Meer lezen? Dit zijn 12 C-segment sedans op een rij!
erik911 zegt
Prima auto, enorme kofferbak en betere wegligging dan de Golf. No brainer, in geval van een fatsoenlijke motor en handbak.
mashell zegt
Hoezo betere wegligging?
Dutchdriftking zegt
Voor het geld in Amerika een hele prima auto. Wel zijn die oranje reflectoren altijd een doorn in het oog.
Gele Koplamp zegt
Grappig, ik vind die oranje pinkers altijd wel grappig staan.
tommycooker zegt
Weeer zo’n artikel over een niet hier verkrijgbaar modelletje. Zet dat dan alvast in de titel of de eerste regels van de intro. Dan weet ik wat ik kan skippen.
Robert zegt
‘Vroegâh’ werd er nog wel eens een Golf I, II of III getuned doordat het relatief eenvoudig was er het front van een Jetta of Vento op te knutselen (want rechthoekige koplampen). Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of dat nu ook nog haalbare kaart is, en of er tuners zijn die deze handschoen durven op te pakken. Want inderdaad, dit aangezicht smoelt stukken beter dan die druipneus van de Golf 8/8.5
mashell zegt
Deze heeft niet alleen ouderwetse knoppen in het interieur, ook een berg ouderwetse dode knoppen.
Robert zegt
Was in de Golf 2 die ik vroeger had ideaal om een low budget startonderbreker in te bouwen: een van de dummy knoppen vervangen door een schakelaar van de sloop, waarvan je met een beetje terpentine het icoontje had afgepoetst, en die dan als onderbreker in de voeding van het contactslot verbonden.
pier zegt
Het scherm geeft de leeftijd wel weg. En flinke achteroverhang zeg. Weinig spannend.