Volkswagen heeft vandaag bevestigd met een experimentele elektrische eenzitter te komen. Het model wordt op 8 september in Berlijn onthuld, en gaat daarmee de IAA nog halen. Hierop is VAG trouwens al met de Audi Urban Concept (en Spyder) vertegenwoordigd.
VW heeft een lange geschiedenis als het gaat om experimentele zuinige modellen. Van Piëchs 1L-auto tot de meest recente oefening, de XL1 aan toe. Laatstgenoemde is een plug-in dieselhybride, die 0,9 liter per 100 km verbruikt.
Volgens Automotive News, dat dit uit de mond van VW-voorlichtingsmevrouw Ruth Hollinger optekende, wordt de nieuwste aanwinst nóg beter dan de XL1. Vermoedelijk heeft ze net haar training ‘hoe uit ik nietszeggende holle frasen in de media’ afgerond. Over het bereik of gewicht krijgen we niets te horen, maar er wordt wel bij aangetekend dat de auto ‘voornamelijk geschikt is voor korte ritten’. Joh.
Uiteraard hebben wij in praktisch opzicht niet zo heel veel aan dit model, maar dit soort experimentele producten ligt meestal aan de basis van ontwikkeling van nieuwe technologieën die in de toekomst op meer mainstream-producten wordt toegepast. Plaatjes en andersoortig materiaal houdt u van ons tegoed, tot die tijd geven we de XL1 gewoon nog een slinger. Of zou de VW er gewoon als een gerebadged Audi Urban Concept uitzien.
Hoe zou het eigenlijk zitten met de productieplannen voor de XL1? Worden die nu weer doorgeschoven met het nieuwe experimentje achter de hand?
dennisr zegt
Die op de foto vind ik maar niks! dan liever een gerebadge Audi Urban, dat is wel een gaaf karretje
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
vale46 zegt
@dennisr: De foto is een XL1…
dennisr zegt
@vale46: klopt, goed gelezen.. vind hem nog steeds niks :).. (had wel door dat dat niet de gene was waar het nu over gaat :) )
BobbyD zegt
Enne in de titel “experminetele”
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
mashell zegt
@BobbyD: is een verborgen ode aan Hans Kazan. Die zei ook altijd expiriment ;)
JanJansen zegt
Dit klinkt mij als exact hetzelfde auto/project/dingski als de Audi E-Tron City maar wie was eerst, VW toch?
integraturbo zegt
Hmm lelijk ding.. Maar goed, voor mensen die zuinig willen rijden is het uiterlijk uiteraard bijzaak.
mashell zegt
Dat is nou cool van VW. De echte auto’s op de IAA en de boomknuffelaar mobielen in het domein van de Grünen, Berlijn. Ik was al een beetje bang dat de IAA weer zo’n schijnheilig groen feestje zou worden.
vale46 zegt
Waarom kunnen deze (kleine) modellen eigenlijk zo’n waanzinnige cijfers halen?
Kan toch niet door alleen een kleine motor en een licht gewicht voertuig met goeie aerodynamica, er moet toch meer achter zitten?
Iemand die wat technische kennis heeft van superzuinige modellen?
Ik vind het fijn dat de VAG ook geld pompt in ‘nuttige’ projecten i.p.v. Bugatti.
joosthoeve zegt
@vale46: van de XL1 weet ik alleen dat het gehaald is door optimalisatie van huidige technologieën. Dunne banden, speciale coating bij de cilinderwanden om wrijvingsverliezen tegen te gaan, aluminium blok, kunststof/koolstof vezel body, diesel motor, elektrische hulpmotor, extra lichte elektriciteitskabels, de kappen over de achterwielen om aerodynamischer te maken etc. Dus niet echt geheel nieuwe technologieën als ik het goed heb, maar gewoon alles in het extreem. Daarbij is de XL1 de eerste meer een hybride Diesel/Elektrisch als ik het goed heb?
joosthoeve zegt
@joosthoeve: ff opgezocht, weegt net geen 800 kg en een diesel motor + elektrische motor.
Ruben00 zegt
@joosthoeve: Die “speciale” coating is gewoon Nikasil, dat bij 2takt machines al zo’n 10 jaar gebruikt wordt.
joosthoeve zegt
@Ruben00: Dit was ook puur wat ik destijds gelezen had. Mijn verstand op dat gebied gaat verder dan de basis van een motor! Maar bedankt voor de info!
vale46 zegt
@joosthoeve: m.a.w. De huidige “geitewollesokken” modellen zijn grote blunders want het kan véél beter!
Dit is nu wel een 1-zitter, en niet zo’n praktische, maar als men het ver drijft kan men toch wel een superbluemotion model maken dat naar de 3 – 2.5L/100 km gaat.
Waarschijnlijk kost die technologie te veel.
Ik kan anders geen reden bedenken waarom het nog niett toegepast zou worden.
BTW: thanks!
joosthoeve zegt
@vale46: Probleem is denk ik is gewicht en geld inderdaad. Techniek is vrij duur. Maar ook als je de huidige bluemotions veel zuiniger wil maken maar ook practischer word het lastig. 4 stoelen neem ik aan als practisch; toch weer redelijk wat kilo’s erbij aan stoelen, de voorstoelen worden zwaar omdat ze meer verstelbar moeten zijn etc. En op een basisgewicht van 795 kg telt elke kilo zwaar. Daarbij kan de auto dan weer meer personen kwijt, dus wellicht moet de auto dan ook steviger gemaakt worden (a.k.a. meer gewicht.) Daarbij in zulke modellen passen meestal geen mensen achter in door het design
kungfupanda zegt
Afdeling verkoop zal ook nog wel een dikke vinger in de pudding hebben. Van alle techniek in 1 keer toepassen kun je maar 1 keer cashen.
De techniek gefaseerd in voeren in 5 stappen kun je ook weer 5 keer van cashen.
Ik zou hetzelfde doen. :)
JanJansen zegt
@vale46:
Het is een beetje een technisch verhaal maar als je een ronddraaiend onderdeel (bijvoorbeeld een velg) 2x zo zwaar maakt kost het 2*2 (dus in het kwadraat) = 4 keer zo veel energie om hem te laten versnellen. Omgekeerd, bij lichter maken, geldt dat dus in positieve zin ook.
Dit geldt nog meer voor luchtweerstand; wil je 2x zo hard dan heb je zelfs 8x (tot de macht 3) zo veel energie nodig. En je weet vaak niet bij welke snelheden dit verbruik gemeten is.
Een van de mensen die dit in extreme heeft doorgevoerd is Gordon Murray met de T25 (de Rocket en de F1 uiteraard ook maar daar gaat de vergelijking met zuinigheid volledig spaak).
Dit is ook een van de redenen dat bijvoorbeeld een Caterham zo licht mogelijk is gemaakt. Deze halen ondanks bescheiden motorblokken en standaard Ford-remmen toch goede prestaties, zonder veel slijtage.
vale46 zegt
@JanJansen: To add speed, add lightness.
Ik weet niet meer welke gast dat gezegd heeft, maar vele dingen komen op die spreuk terug. Dit dus ook :)
joosthoeve zegt
@vale46: Colin Chapman;) Lotus oprichter
vale46 zegt
@joosthoeve: Juist, die gast! Nu zal ik het nooit meer vergeten :P
vale46 zegt
@sir_smokalot: Waarom verwijs je eigenlijk naar superzuinige modellen? Heeft VW gezegd dat hij superzuinig gaat zijn?
Voor zover ik kan lezen staat er gewoon dat die 1-zitter elektrisch word. Wat eigenlijk al helemaal niks te maken heeft met het verbruik van benzine!
Ook de hint dat het voor korte afstanden gaat worden wekt niet meteen de gedachte op dat het om een superzuinig model gaat, eerder een praktisch milieuvriendelijk winkelkarretje.
dennisr zegt
@vale46: ”die 0,9 liter per 100 km verbruikt” ??
vale46 zegt
@dennisr: Het 1persoonskarretje waar Volkswagen mee op de proppen gaat komen is ELEKTRISCH…
Wat heeft dat met l/100km te zien?
Ruben00 zegt
@dennisr: Dat slaat op de XL1, niet op deze.
Lezen is ook een vak.
dennisr zegt
@Ruben00: jaa is wel eens verwarrend, een nieuw artikel met veelal info van een oud iets..
Ruben00 zegt
@dennisr: Als je rustig leest, en niet als een ADHD`er snel wil reageren, is er niets moeilijks aan.
dennisr zegt
@Ruben00: gaat mij niet om snel reageren.. en toevallig heb ik wel ADHD.. maar van jouw veracht ik verder eigenlijk geen nuttige opmerkingen..
Ruben00 zegt
@dennisr: Kheb er van jou nog nooit een gezien, van mezelf daarentegen wel.
dennisr zegt
@Ruben00: dan heb jij dus nog meer problemen met lezen dan ik ;)
Ruben00 zegt
@dennisr: Ik ga er niet op in maar met je 2000 posts ligt mijn percentage zinvolle posts toch hoger, maar door jou is keldert die nu!
Gvd reageer ik toch.
Jochempie zegt
Als ik ‘m als consument (eindelijk!!) mag kopen, doe ik het. Ik wil met zo min mogelijk middelen mijn forensentrip vlotjes kunnen maken.
norge zegt
Hoelang blijven ze nog oefenen daar bij VAG ?
bobb zegt
Is zo’n Renault Twizy toch handiger, kun je nog eens iemand meenemen.
FieRo zegt
lijkt qua uiterlijk sterk op conceptwagens uit de jaren 80
lichie zegt
Ik hoop dat VW nu eindelijk een van die conceptwagens in de verkoop gooien. Saaie ritjes lekker goedkoop en geld over om in het weekend iets echt leuks te rijden.
tstile zegt
@lichie: Helaas, tegen de tijd dat ditsoort technieken betaalbaar zijn (dwz energie/olie is zo schreeuwend duur dat het uit kan om een stinkdure maar zuinige auto te kopen) dan zal het een dure hobby zijn om een leuke auto in het weekend te rijden…
desoper zegt
De 9867e elektrische concept van VAG waar je uiteindelijk nooit meer iets van terug ziet. Jammer dat er aan deze onzin nog aandacht wordt besteed
floryn zegt
Als ze nou het lef hadden om eens zoiets op de markt te brengen.
rijgewoonbmw zegt
hahah laat me niet lachen dat andere flop project
smasters zegt
jammer dat de achterwielen wegvallen