Nee, deze VW Karmann Ghia restomod geen dampende viercilinder boxer achterin.
Voor de een is het een briljant idee, voor de ander is het heiligschennis: het restomodden van auto’s. In principe is restomodden niets anders dan restaureren en modificeren, weet je meteen waar de naam vandaan komt.
Gradaties
Nu kan het modificeren in allerlei gradaties gaan. In sommige gevallen is het heel erg subtiel en soms gaat men wat rigoreuzer te werk. Bij het onderwerp van vandaag, een VW Karmann Ghia restomod, koos men voor het laatste. Met ‘men’ bedoelen we de dames en heren van MW Motors, een groep handige Harry’s (en Henriëtte’s) uit Tsjechië.
MW Motors Luka EV
De VW Karmann Ghia restomod heeft een nieuwe naam gekregen: MW Motors Luka EV. Op papier ziet het er allemaal niet goed uit, als we eerlijk moeten zijn. De legendarische klassieker is namelijk voorzien van een elektrische motor, zoals de naam suggereert. Deze is aan de voorzijde gemonteerd en drijft de voorwielen aan. Muiterij! Het origineel is namelijk gebaseerd op de Kever en heeft achterwielaandrijving met de motor achter de achterwielen.
Bwoah
Maar okay, stel dat we ons daar overheen kunnen zetten. Is deze VW Karmann Ghia restomod dan nog wat? Bwoah. Onder de kap huist een accupakketje van 26,4 kWh. Verwacht dus niet een al te grote actieradius. Dit gaat de verkeerde kant op.
Kommer en kwel
Is het dan allemaal kommer en kwel met deze Karmann Ghia restomod? Nee, eigenlijk niet. Want MW Motors houdt zich wel met iets héél belangrijks bezig. Ze proberen namelijk het allergrootste nadeel van een elektrische auto aan te pakken: het ridicuul hoge gewicht. De MW Motors Luka weegt namelijk slechts 886 kilogram.
Niet verkeerd
De prestaties van de MW Motors Luka EV zijn dan ook niet verkeerd. In minder dan 10 seconden haal je 100 km/u en voluit kun je 140 km/u halen. Ten opzichte van een standaard Karmann Ghia nog niet eens zo heel erg verkeerd. Nog een voordeel is de prijs, want de Luka moet zo’n 30.000 euro gaan kosten.
Laag gewicht
De benadering van MW Motors is zeer te prijzen. Het gewicht van EV’s is op dit moment namelijk veel te hoog. De Renault Zoe of Honda e wegen allebei meer dan 1.500 kilogram. Voor de goede orde, dat is exact even zwaar als een BMW 530i, een E-segment sedan! Dus een lager gewicht is een goed uitgangspunt.
Heiligschennis
Het modificeren van klassieke auto’s met een elektrische motor is voor sommigen pure heiligschennis. Aan de andere kant, niemand kocht een Citroen DS, Willys Jeep of dus een Karmann Ghia voor de motor. Dus van ons mag ‘ie ook naar Nederland komen. Zo’n VW Karmann Ghia restomod is net even wat leuker om naar te kijken, dan dezelfde zoveelste Zoe of Eup.
kniesoor zegt
Behalve de gebruikte bodemplaat misschien heeft deze EV niet veel van doen met een Karmann Ghia. En is dan ook niet/nauwelijks als een restomod daarvan aan te merken, lijkt me.
Dat alles neemt niet weg, dat het – m.n. gewichtstechnisch – een interessant ding is.
Dizono zegt
Ik snap niet wat een Karmann-Ghia te maken heeft met deze auto?
Dizono zegt
Het uiterlijk van deze auto komt uit een computerspelletje, het 3D-bestand is voor het enorme bedrag van 100 dollar aangekocht. https://www.groen7.nl/luka-ev-is-open-source-elektrische-auto/
tenaci zegt
@Dizono: en moest dit ontwerp in die game dan een Karmann Ghia voorstellen? Want zelfs dan is het vergezocht.
O plaat zegt
Nooit gedacht dat ik een VW boxer motor zou missen. Ik vraag mij echt af wie dit soort misbaksels koopt. Iemand die een klassieker wil maar geen respect heeft voor klassieke techniek of iemand die opzoek is naar een EV maar geen comfort of wegligging wil? Ik voorspel dat binnen 10 jaar dergelijke EVs voor een peulschil zullen verkocht worden om dan terug naar de originele staat gebracht te worden. Net zo als nu met tuning Supras en Golf 1s wordt gedaan
nineelevenheaven zegt
Het gevoel bekruipt me, dat zowel @willeme als MW Motors nog nooit een echte Karmann Ghia heeft gezien, haha.
Niets van deze stofzuiger van botenplastic heeft iets te maken met een Karmann Ghia. En het rechter “grill”-rooster zit scheef op de auto in de titelfoto.
albertjan zegt
@nineelevenheaven: nee, zit niet scheef; is lichtspeling op de ronding boven de grill
pindakoning zegt
Zo ziet een Karmann Ghia er waarschijnlijk uit in de wereld van Pieter Post
helaaspindakaas zegt
Zit er van voren meer uit als een mg b dan een karmann ghia.
Boomer zegt
Het is ronduit een belediging voor een Karmann Ghia (een van de mooiste VW’s ooit, op de type 34 na) om met dit gedrocht geassocieerd te worden. Wat een misbaksel!
iannuzi zegt
@airc: zo zuurpruimen gegeten vanochtend?
bernoulli zegt
Als je een Qarmamm Ghio besteld op AliExpress.
emping zegt
@bernoulli: haha mooi! ?
tenaci zegt
@bernoulli: ???
albertjan zegt
Vind hem van voren een beetje op de BMW 507 lijken
degrotemuis zegt
Best een grappig karretje, helemaal als dat gewicht gecombineerd wordt met enige vorm van passieve veiligheid. Wel benieuwd of deze aan een normale laadpaal kan met dat 110v 200Ah accupakket. Maar wat is precies de link met de Karmann Ghia die dit een restomod maakt in plaats van een globaal gelijkend model? Het chassis is volledig aluminium en de carrosserie is kunststof. Behalve de globale retro vorm van deze ev zie ik geen link met de Karmann Ghia?
johnwaters zegt
-edit: dan is het tijd voor een andere website!-
johnhert zegt
Nóg lelijker dan een kever, wat een prestatie !
competition102 zegt
Vreemd artikel, ben ik niet van Willeme gewend. Deze Luka heeft niets, maar dan ook niets met een Karmann Ghia te maken. Het Autovisie-artikel is een stuk beter, daarin wordt ook met geen woord over VW of Karmann Ghia gerept, wel dat het front een beetje lijkt op een MG B.
schreute01 zegt
We kunnen dit artikel scharen onder journalistieke prullaria. De Luka heeft totaal niets met de karmann Ghia te maken. Dus het hele artikel slaat totaal nergens op.
jelmer zegt
Wat een merkwaardig artikel. Dit is een volledig nieuw ontwikkelde auto door een nieuw, Europees merk. Ze voorspellen een range van 300 kilometer, het gewicht is zo laag dat het wel eens heel aardig kan sturen en de prijs is bereikbaar. Een interessante nieuwkomer die meer verdiend dan een artikel die niets met de auto in kwestie van doen heeft.