Volkswagen komt dit jaar nog met een nieuwe elektromotor, die zorgt voor meer power én meer range.
Zoals een oud gezegde luidt: stilstand is achteruitgang. Dat geldt in de auto-industrie nu meer dan ooit. Achteroverleunen kan niemand zich veroorloven op het moment. Daarom heeft Volkswagen weer wat nieuws in petto voor de ID-modellen.
Het gaat om een nieuwe elektromotor die Volkswagen heeft ontwikkeld. Deze is niet alleen krachtiger, maar ook efficiënter. Met deze elektromotor zal de actieradius er dus ook op vooruitgaan.
Wat de winst gaat zijn qua range weten we nog niet, maar Volkswagen vertelt wel alvast hoeveel power deze aandrijflijn heeft. We kunnen rekenen op 286 pk en 550 Nm aan koppel. Dat is beduidend meer dan de 204 pk en 310 Nm die de huidige elektromotoren leveren.
De ID.4 en ID.5 GTX leveren weliswaar meer vermogen (299 pk), maar die hebben daar twee elektromotoren voor nodig. Bovendien leveren deze motoren samen alsnog minder koppel (460 Nm). De nieuwe elektromotor van Volkswagen is dus een serieuze upgrade.
Om de boel niet alleen krachtiger maar ook efficiënter te maken heeft Volkswagen onder meer de koeling verbeterd. Dit moet er voor zorgen dat er straks ook een betere range mogelijk is. Dat is natuurlijk mooi meegenomen.
Als je graag een Volkswagen met 550 Nm op de achterwielen wil hoef je niet heel lang te wachten. VW belooft dat de nieuwe aandrijflijn nog dit jaar geïntroduceerd wordt. Dit zal ergens in het vierde kwartaal zijn. Welk model de primeur krijgt is nog niet bekend.
KEV9 zegt
Waar in de jaren 70 een 1600cc motor gemiddeld 65 pk had is dat in de loop der jaren steeds meer geworden en tegenwoordig is 200pk al normaal. Met de ev motoren zal het ook zo gaan. Nu gemiddeld 250 pk en 409nm koppel, over 5 jaar 400 pk en 600 nm koppel enz. Enz.
camber24 zegt
Mee eens met wat je zegt. Ik heb nu 340 pk en zou er stiekem toch nog wel 100-200 paardjes bij willen.
rollingstoned zegt
Alsof je daar sneller mee gaat in de dagelijkse files? 🥴
Dutchdriftking zegt
@Soulmaster: Klopt, al vind ik persoonlijk ontwikkeling in accu techniek veel belangrijker. Gelukkig lees je hierover ook steeds weer meer mooie ontwikkelingen.
KEV9 zegt
Over paar jaar rij je gewoon 1000km op een volle lading, in alle rust.
William zegt
550 nm, dat is grofweg wat een 5,7 liter HEMI levert.
mashell zegt
De motor krijgt blijkbaar ook versnellingen.
flyerbunch zegt
Logica lijkt me juist om dit te introduceren op een nieuw model zoals de id7 mss? Lijkt me toch vreemd om het bij een bestaand model zoals de id4 te gaan invoeren nog voordat de facelift is gebeurd zoals bij de id3. En juist als de Buzz is uitgebracht..
audirs3 zegt
@flyerbunch Als het daadwerkelijk de actieradius vergroot, dan wil je het juist zo snel mogelijk op je best verkopende product lanceren, de ID4
RutgerK zegt
Volgens mij heeft VW die motor in de ID.7 gepresenteerd.
Zou raar zijn om.die motor nu als eerste in een andere ID op de markt te brengen.
racerx zegt
Waar ik ‘vroeger’ altijd enthousiast werd van het lezen over een nieuwe motor, moet ik zeggen dat die sensatie een beetje verdwenen is nu het over elektromotoren gaat.
Goed van VW, mooie specs! Is het nieuw dat autofabrikanten dit zelf ontwikkelen? Ik dacht dat ze hun elektromotoren vooral extern kochten.
RutgerK zegt
Een journalist stelde een verbruik van 147 kW/km vast na een proefrit waarbij hij niet met het verbruik bezig was.
donjunior zegt
Ik neem aan dat je 147 Wh/km bedoelt ;)
Dat zou wel heel netjes zijn overigens. Ik zit met mijn ID.3 nu op gemiddeld 19 kWh en ik ben ook niet echt bezig met zuinig rijden.
bassrt zegt
Het is wel knap dat je met deze elektro motoren zulke prestaties kan bereiken. En niet te vergeten dat dit koppel altijd tot je beschikking is. Ik vraag me alleen af of we dit wel moeten willen. Want kan hier de normale automobilist wel mee overweg zulke cijfers? Ik vind het persoonlijk wel mooi daar niet van, maar vooral dat koppel wat je gelijk tot je beschikking heb kan echt mensen verrassen ben ik bang.
Hoe gaat dit effect hebben op onze verzekeringen? Dit aangezien ze bij mij al moeilijk deden dat ik een auto met meer dan 150pk kocht toen ik nog 4 schadevrije jaren had. Wat gaan ze straks doen als we allemaal zulke auto’s als normaal beschouwen en die moeten we verzekeren. Ik zie daar nog wel een thema ontstaan.
donjunior zegt
” Want kan hier de normale automobilist wel mee overweg zulke cijfers?”
Daar zijn dingen als ESP en ABS toch voor uitgevonden?
Overigens levert VW ook minder potente versies.. dus als ‘normale automobilisten’ dit al teveel vermogen vinden kunnen ze ook een stapje lager kiezen.
mashell zegt
Nu had ik verwacht dat er elke ochtendspits wel een Tesla Model 3 op de kop naast de snelweg zou liggen omdat de bestuurders al dat vermogen niet aan zouden kunnen maar dat valt in de praktijk heel erg mee.
Natuurlijk zijn ze EVs ook zwaarder, dat geeft ze een betere wegligging en dat dempt de prestaties wat.