Het nieuwe hippiebusje van Volkswagen is nu al een daverend succes.
De ID.3 en ID.4 zijn echte Volkswagens, in de zin dat het een beetje dertien-in-een-dozijn-auto’s zijn. De Volkswagen ID. Buzz is een ander verhaal: hiermee rijdt je echt gewoon in iets leuks rond. Het is niet alleen een busje, maar ook een hebbeding.
Mensen die de ID. Buzz leuk vinden, daar heeft Volkswagen niet zoveel aan. Er moeten ook mensen zijn die er daadwerkelijk een kopen. In Nederland moet je voor zo’n hippe Volkswagen-bus minstens €69.990 ophoesten.
Toch blijkt er genoeg animo te zijn voor de ID. Buzz. Er zijn namelijk al 10.000 exemplaren besteld, zo weet Automobilwoche te melden. Dat is tweederde van de productie die er voor dit jaar staat gepland.
Noorwegen gaat aan kop als het om orders gaat. Daar zijn maar liefst 3.400 stuks besteld, wat ruim een derde is van alle orders. Duitsland staat op de tweede plaats met 2.500 orders en daarna volgt, jawel, Nederland. Vanuit ons land heeft Volkswagen al 1.100 bestellingen mogen noteren. Onze zuiderburen blijven ook niet achter, met 1.000 bestellingen.
De productie van de Volkswagen ID. Buzz is in mei van start gegaan, maar de eerste klanten moeten nog even geduld hebben voordat ze de sleutels in ontvangst mogen nemen. De eerste exemplaren zullen naar verwachting in oktober afgeleverd worden.
In totaal zullen er dit jaar dus 15.000 stuks gebouwd worden, zoals de snelle rekenaar al had kunnen weten. Volgend jaar komt de productie pas echt goed op gang. Dan moeten er 60.000 exemplaren van de band rollen in Hannover.
cdlop01 zegt
Ja hoor, als je de drempel maar laag genoeg legt is alles suc6. 15k exemplaren is helemaal niets, de 10k zijn voor de dealers, next … .
Joris24 zegt
Alsof die dan eeuwig bij de dealers blijven staan? Ik snap dat argument dat alles naar de dealers gaat en je “moet kijken naar wat er verkocht is” nooit zo, alsof bij de dealers nu nog 5 miljoen volkswagens staan die puur voor de statistiek zijn aangeschaft. Zelfs al zitten er showroommodellen bij, die worden ook gewoon verkocht vroeg of laat.
cdlop01 zegt
Broekzak vestzak verhaal bij Vag, verkopen worden zo gefaked, net zials het “waanzinnige” suc6 indertijd van de ID3, volledig geflopt inmiddels en hoofdpijn dossier voor Vag. Dan maar productie zeer beperkt houden en de pr en marketing erop zetten van Vag, daar zijn ze nog wel de beste in. Verkopen Nederland zijn de eigen leasekanalen van Vag overigens.
dalmore zegt
70k, dat is toch geen normale prijs voor een busje? Is er concurrentie en indien ja; wat kost die?
flutterby zegt
Een simpele e-Vito kost al snel ruim 40k met de kleine batterij. De gebroeders en zusters ook zoiets.
stekkerkoning zegt
Citroën ë-Spacetourer (75 kWh) of een op de logo’s na identieke Opel, Peugeot of Toyota : 66d EUR
Mercedes-Benz EQV (100 kWh): 80d EUR
Alles is duur. Ook grijs kenteken met een volledig elektrische aandrijflijn trouwens, dat is zelfs loeiduur. Want in tegenstelling tot alles met een benzine- of dieselmotor is er geen BPM die wegvalt en voor lage aanschafprijzen zorgt.
ghostnl zegt
Qua formaat zijn deze voertuigen niet te vergelijken. De E-vito en Stellantis bus zijn beide een maatje groter en voor in totaal 9 personen inclusief chauffeur.
In de VW is plaats voor 7 personen en het formaat is meer te vergelijken met een verlengde Caddy.
harrie zegt
Dit is toch ook gewoon een dertien in een dozijn busje.
Die two tone is toch een beetje als het rode kapsel van Gerda, lekker pittig.
Joris24 zegt
Ik denk inderdaad dat je het gros in het wit of grijs gaat aantreffen. En dan is ‘ie helemaal niet zo spectaculair meer.
Maar daar hoeft het ook niet per se om te gaan, als ze goed verkopen kunnen ze tenminste weer meeconcurreren op de markt voor e-busjes.
JanJansen zegt
Ik wacht nog even op de verlengde versie. En ja ik wil hem ook en daar is niets rationeels aan.
tortuga zegt
Mij zul je niet zien in dat ding. Er is zo’n gezegde in het Duits… iets met “overgeven”
RiKe zegt
De prijzen zijn werkelijk krankzinnig. Bovenop de al torenhoge kosten in Nederland nog even 70k voor een busje willen uitgeven, als je het al kan betalen, dan spoor je echt niet
marinepower zegt
Ik kwam gister de nieuwe Multivan tegen, die heeft er wel wat van. Die is ook als hybride te rijden. Krijg hem alleen niet ge-upload. Jaapyo?
jaapiyo zegt
Geen idee…Zou moeten werken.
HZW zegt
Komt er ook nog een GTX versie van dat ding. ??
flyerbunch zegt
Hoorde recent van de lokale dealer dat er ondertussen al een wachttijd van 2j op zit.