In het EV-land bij uitstek weet Volkswagen Tesla al het vuur aan de schenen te leggen.
Tesla heeft weliswaar een ruime voorsprong als het gaat om EV’s, maar de concurrentie begint het merk van Elon Musk nu toch in de nek te hijgen. Een van de nieuwe modellen waar Tesla potentieel veel van te vrezen heeft is de Volkswagen ID.3. Zelfs Elon Musk gaf toe dat de auto “best goed stuurt”.
In Noorwegen – koploper als het gaat om EV’s – was evenals in Nederland vorig jaar de Tesla Model 3 de ongeëvenaarde verkooptopper. De Model 3 gaat het dit jaar echter moeilijk krijgen. Eerder schreven we al dat de Polestar 2 beter verkocht dan de Model 3 in de maand augustus. Nu is ook de Volkswagen ID.3 op het toneel verschenen.
De ID.3 beleeft meteen een goede start, want er zijn deze maand zijn er tot nu toe al 692 exemplaren geregistreerd in Noorwegen. Dat is duidelijk meer dan zowel de Tesla Model 3 (577 exemplaren) als de Polestar 2 (496 exemplaren). De eerste vracht ID.3’s arriveerde eind augustus in Noorwegen.
De Volkswagen ID.3 is natuurlijk lager gepositioneerd en dus goedkoper dan de Tesla Model 3. Vanuit dat oogpunt is het niet gek dat er meer van verkocht worden. Toch was de Model 3, met dank aan bepaalde belastingvoordeeltjes, zowel in Noorwegen als in Nederland populairder dan alle goedkopere EV’s.
Uiteraard gaat het hier slechts om een momentopname en het jaar is nog niet om. Desondanks is het wel duidelijk dat Tesla niet langer meer het rijk alleen heeft. De grote vraag is hoe moeilijk de Volkswagen ID.3 het Tesla kan maken in ons land. Waarschijnlijk behoorlijk moeilijk, want Nederlanders weten de Volkswagen-dealer altijd goed te vinden. Specifieke cijfers hebben we nog niet, maar we weten wel dat er in juni al enkele duizenden exemplaren gereserveerd waren.
grasvreter zegt
Ik ben ook echt enorm benieuwd naar de elektrische volkswagens, en dan bedoel ik niet de domme e-golf. Ik vind VAG doorgaans verschrikkelijk, dus dat zegt wel iets, dat ik toch zo benieuwd ben.
VW gaat iig vol aan op elektrisch. Geen enkele andere autofabrikant (op tesla na) neemt elektrisch rijden op dit moment zo serieus, of is zo ver met modellen introduceren op heel grote schaal als VW. Ja je kan een hyundai of peugeot kopen, maar dat zijn kruisingen tussen elektrische en ICE auto’s. Niet van de grond af opgebouwd als enkel en alleen elektrisch.
Zullen we over 20 jaar zeggen dat de ID3 de kever van de 21e eeuw was? Het is mogelijk, want wie gaat er op dit moment concurreren. Tesla in een hogere prijsklasse. En thats it. Ik hoop voor ze dat ze de software goed op orde krijgen, eindelijk. En als de bouwkwaliteit dan goed is, dan wordt de ID3 denk ik een gruwelijke hit.
SimonMc zegt
” Geen enkele andere autofabrikant (op tesla na) neemt elektrisch rijden op dit moment zo serieus, of is zo ver met modellen introduceren op heel grote schaal als VW. Ja je kan een hyundai of peugeot kopen, maar dat zijn kruisingen tussen elektrische en ICE auto’s. Niet van de grond af opgebouwd als enkel en alleen elektrisch.”
Kuch*Renault*Kuch
grasvreter zegt
B segment zoe met lagere actieradius of nissan leaf die duurder is en trager laadt.
goodvibrations zegt
@grasvreter: en accu die snel degenereert..
pomoek zegt
@simonmc: Ja, ze waren el al eerder met de Zoe en de Fluence en de Twizy en de electrische Kangoo. Maar alleen de Zoe en de Twizy waren vanuit de basis elektrisch en de Twizy is meer een gimmick dan een serieuze auto. Renault verklaart 5 miljard in elektrisch rijden te hebben geïnvesteerd, en VAG geeft aan 30 miljard in de elektrische auto’s te willen pompen. Dus ik denk dat @grasvreter wel een punt heeft.
ecknine zegt
BMW staat er, mijn inziens, thans ook goed voor wat elektrificatie betreft. De i3 is er ondertussen ook al een goede 7 jaar op de markt met, tegenwoordig, een respectabele realistische range van 300-350km puur elektrisch. Bijkomende is de iX3 pas gelanceerd met 420km range en staat de i4 ook zijn opwachting te maken in 2021. Gaan we naar Hybride kijken is daar ook (meer dan) voldoende aanbod in het gamma.
mashell zegt
@ecknine: ik heb juist het idee dat BMW helemaal de mist in gaat elektrisch. De i3 is verouderd. De iX3 kennen we als concept uit voorjaar 2018 en staat pas begin 2021 in de showroom. BMW heeft aangegeven in de toekomst te zetten op wagens die zowel een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving aankunnen. Past bij het conservatieve BMW maar levert niet de beste auto’s. De i4 moet wel echt briljant zijn anders heeft het merk een bijna niet meer in te lopen achterstand.
ecknine zegt
@mashell Ik snap de reactie niet echt. Het feit dat de i3 verouderd is, wil toch zeggen dat BMW al enige tijd op de markt aanwezig is met een BEV en dus wel als een soort van ‘pionier’ mag gezien worden. De, weliswaar geflopte, 7 Active Hybride dateert ondertussen ook al van 2009, dus ze zijn er al een aardig tijdje mee bezig. Waardoor de doorontwikkeling van de batterij ook al tot stand is gekomen (eerste generatie i3 150km range, huidige i3 350km range). Bijkomende zal de iX3, volgens BMW, toch al eind 2020 in de showroom moeten staan. Daarnaast wat betreft hybride modellen (wat mijn inziens meer de toekomst is dan full-electric, toch zeker om nog even goed door te ontwikkelen alvorens iedereen snel snel de sprong naar full-electric wil maken en bijna Hybride op een decennia tijd wil overslaan) biedt BMW als één van de weinige op de markt REAL hybrids. Hiermee bedoel ik een WLTP uitstoot van <50gr Co², alsook een batterijvermogen van 0,5 kWh/100kg. Wat in België nog steeds zeer belangrijk is voor de fiscaliteit om niet als fake-hybrid te worden gezien. Merken zoals Land Rover, Porsche, VW, Audi, Mercedes,… kunnen dit niet met ELKE hybride die ze aanbieden waarmaken. BMW kan dat wel. Naar mijn mening is BMW momenteel dan ook koploper wat betreft elektrificatie in hun gamma. De verkoopcijfers van BMW in het hybride/elektrisch-segment beamen mijn mening ook.
lekbak zegt
@grasvreter: hoewel de Peugeot e207 niet een pure ev is heeft deze wel gewoon hele prima waardes en doet die wat dat betreft niks onder voor andere ev’s. Dat een auto ook met verbrandingsmotor verkrijgbaar is wil niet zeggen dat deze niet van de grond af aan ontwikkeld is als ev.
dalmore zegt
@grasvreter: Ik hoorde geruchten over een kleine hatchback Tesla, als ze die goedkoper maken dat de 3 kunnen ze het VAG aardig moeilijk maken
goodvibrations zegt
@dalmore: eens maar time to market is echt key in deze.. Tesla moet super snel opschalen.. Anders haalt VW hen in.. Peugeot en Renault/Nissan zijn redelijk duur met hun auto’s.. Fiat 500 al helemaal… Terwijl ik die de leukste vind van allemaal..
mikee368 zegt
En waar gaat VW de accu capaciteit vandaan halen dan?
Tesla heeft met GigaFactory 1 in Nevada de grootste accu fabriek in handen op het moment. Musk heeft al meermaals aangegeven dat ze bezig zijn met het plannen naar 2-3 TWh productie schaal per jaar. Er staat tot 2030 nog niet meer dan 1,5 TWh productie gepland totaal. Volgend week dinsdag zullen we meer horen over die productie van Tesla op battery day.
https://energycentral.com/c/ec/world-battery-production
Ik hoop van alle kanten dat VW echt op de schaal kan komen dat Tesla nu is en dat ze het bij kunnen benen hoe snel Tesla groeit. Maar ik kan nergens vinden dat ze daar genoeg accu’s voor kunnen krijgen.
Tesla zit nu op dik 100k productie capaciteit aan voertuigen per kwartaal en lijkt af tr gaan op 140k levering dit kwartaal.
Is er 1 ander automerk die in 1 jaar tijd 100-150 duizend EV’s produceert? En Tesla doet dit per kwartaal al.
We gaan het zien. En de ID.3 is een prima EV verder. Echter mensen vergeten altijd die accu capaciteit en focusen alleen op auto productie getallen….
mashell zegt
@dalmore: Tesla heeft ons ook al een roadster, een cyber truck en een vrachtwagen beloofd. Dan is de Model S ook al wel aan vervanging toe. Het gaat dus nog wel even duren voordat Tesla een kleine hatchback kan produceren.
dalmore zegt
@mashell: Dat was ook mijn gedachte, daarom dat ik even poolshoogte wilde nemen
mikee368 zegt
Valt mee, ze zijn al flink gegroeid en de kleine “hatchback” word in China ontwikkeld. Dit gaat paralel aan andere ontwikkelingen. De grootste reden dat ze bv de Roadster 2.0 en Semi nog niet produceren is omdat de accu capaciteit te kort hebben voor alles. Net zoals elk ander merk is dat nu de grootste remmende kracht op grotere productie aantallen.
Met battery day volgende week moeten we meer leren hoe dat opgelost gaat worden
En worden er plannen verwacht voor 100x zoveel capaciteit productie vanuit Tesla zelf in vergelijking tot wat ze nu hebben.
ty5500 zegt
Auto motor und sport was recent negatief over de kwaliteit van hun ID3 testauto en zeker in vergelijking met de golfjes. Panelgaps, povere verfkwaliteit, software die enorm traag is of soms zelfs niet werkt, stoelen die eruit zien alsof ze uit een auto met een paar 100.000 km komen. Best raar, op bouwkwaliteit verwacht je dat VW makkelijk kan scoren. Misschien was het nog iets te snel in de productie
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/vw-id-3-qualitaetsprobleme-test-verarbeitung-elektronik/
lekkerlinksrijden zegt
@ty5500: ze moesten ergens op bezuinigen om de ID3 nog ” betaalbaar” in de markt te zetten
basman147 zegt
En als AMS negatief is over een VAG-product weet je dat het echt ruk moet zijn. Normaal gesproken zijn ze net zo objectief over Volkswagen als Jack Plooij over Max Verstappen.
Shaw zegt
Gun het ze verder van harte, maar. Qua binnenruimte en afmetingen zit de ID.3 zit tussen de Golf en Passat in, maar is geen duidelijke D-segmenter zoals de 508/Tesla3/Passat/Mazda6. De kwaliteitsindruk van het interieur vind ik niet met een Passat te vergelijken. Niet dat andere elektrische auto’s het heel veel beter qua interieur, het allemaal karig, maar van VW verwachtte ik toch meer. Van buiten vind ik het een heel geslaagde auto, herkenbaar maar wel echt modern. Een Volkswagen van de nieuwe tijd, net als de ID5, die ook qua interieur juist wel weer echt fraai in. Misschien nog wel hoogwaardiger dan een Passat is afgewerkt. Spannend is het wel allemaal zeker, maar ik tokkel graag nog ff door in onze station en 200 diesel PK’s
koeberg zegt
Tesla3? Je noemt Tesla model 3 een duidelijke D-segmenter?? Die auto is een typische C-segmenter.
mcshine zegt
@koeberg: nonsens
vondick zegt
Nope
mashell zegt
@koeberg: lengte 4,6 meter. BMW 3 serie is 4,7m en de Golf is 4,2m. De Model 3 valt dus gewoon in het D segment.
koeberg zegt
Lengte 4,6 meter dus D-segment? Ik heb hiervoor een Skoda Octavia gehad, ook 4,6 meter lang. Was ook een C-segment auto. Er speelt meer dan alleen de lengte van de auto. Zoals beschikbaarheid van opties bijvoorbeeld. Of zoals Shaw zelf al zegt de kwaliteitsindruk van het interieur. Die is in een model 3 echt niet beter dan in een Octavia.
DoubleChevron zegt
“KUCH” PSA? e-208, e-2008, DS 3 E-tense, Opel Corsa-e, rollen al maanden van de bank en zijn gebouwd op al speciaal ontworpen hybride platform voor zowel ICE als EE; uitgersut met 100kw snellades en 50 kw accus. ALLE bedrijfsbussen opel, peugeot, citroen, volledige electrische versies, aanstaande modellen als de e-308 komen op speciaal ontwikkeld electrisch platform. Renault is al jaren bezig op full electric. Honda is al zover, mazda is al bezig.
Mensen die nu nog denken dat alleen tesla en vw hieraan werken. For real.
Onder welke steen leven jullie?
mikee368 zegt
“Zullen we over 20 jaar zeggen dat de ID3 de kever van de 21e eeuw was? ”
Nou eerder de Model 3.
Vorig jaar rond de 300.000 stuks van verkocht wereldwijd en dit jaar opweg om dik over de 400k te gaan.
De Model 3 zal bekend staan als de elektrische auto die het tijdperk heeft ingeluid voor “betaalbare” elektrische auto’s die de industrie de omslag heeft laten maken.
https://youtu.be/-4WyxHZrYVg
Hier een mooie video van een data analist die zijn eigen model 3 als voorbeeld gebruikt en dit vergelijkt met data over andere voertuigen.
Hiermee bewijst hij dat veel artikelen over de model 3 wel te optimistisch zijn maar dat over een periode van 3 jaar de model 3 maar iets duurder js dan een Honda accord. Terwijl die in aanschaf in het 20k gebied ligt.
throwingstars zegt
De eerste verkoopmaanden van een nieuw elektrisch model in Noorwegen zijn doorgaans niet relevant voor de reële verkoopcijfers. Telkens er een nieuwe EV op de markt komt, staan daar Noren voor op een wachtlijst. Die wachtlijst moet de eerste maanden worden afgewerkt. Dus laat ons voor de ID.3 en de Polestar 2 wachten tot komende lente of zo voor we definitieve conclusies trekken.
Maar los daarvan: in Noorwegen struikel je over de Tesla’s omdat er jarenlang nauwelijks alternatieven waren. Ik kan me best inbeelden dat veel mensen daar wel eens ‘iets anders’ willen, en die zijn er nu stilaan.
ouwedibbes83 zegt
@throwingstars: goede toevoeging, dat nuanceert het verhaal en plaatst het in perspectief
ishiban zegt
Het is idd nogal misleidend deze titel. Vorig jaar september waren er al 33000 verkocht. Geen idee hoeveel voor Noorwegen natuurlijk, maar goed deze worden nu pas uitgeleverd en ook geregistreerd. Eens kijken hoe het over een half jaar is. Ik denk dat mensen zich wel eens gaan bedenken als ze de afwerking zien. Het materiaalgebruik is duidelijk geen Volkswagen. Al is Tesla natuurlijk niet veel beter.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik hoop vooral dat het zo’n gruwelijk succes wordt zodat ze geld hebben om Lamborghini, Bentley en Bugatti gewoon te houden.
goodvibrations zegt
@dutchdriftking: ik begrijp het ook niet helemaal dat ze die weg doen.. Kunnen ze geen Rimac platvormen daarvoor gebruiken? En seat verbaast mij helemaal… Net een aparte Cupra lijn opgericht…
vopo zegt
Ik hoop dat het een succes gaat worden omdat het een Europese auto is.
911targa zegt
Het klinkt erg nationalistisch …….europalistisch……maar ik ben dat met je eens. We laten die Amerikanen verdienen aan ons, de activiteiten van GAAF dragen ze in Europa geen belasting over af en sjoemelauto’s zijn heel erg, dus mega claims. Make Europe great (not again, dat kan niet).
mashell zegt
@911targa: Europa was altijd al great. Zomaar een argument: vrijwel alle grote kunst of het nou schilderkunst of muziek is komt er vandaan.
simonferrari zegt
Vanmiddag een ID3 op NL platen zien rijden. Ziet er, in de juiste samenstelling wel goed uit. Beter dan de Golf 8. De actieradius en laadvermogen is ook dikke prima. Ik verwacht dat het een topper gaat worden.
vaakbenjetebang zegt
Gisteren zag ik 2 Golfjes 8 rijden/schuifelen in de file (jawel) op de A2. Die zijn niet alleen op de foto maar ook in het echt heel erg lelijk. Onnodig lelijk, zat ik te denken. Tenzij… die lelijkheid juist bewust is geïntroduceerd om mensen te doen neigen naar een ID.3.
detroitv8 zegt
Ik vind de ID3 zo plastic fantastic ogen. Het neusje, bah. Nee, dan toch echt een Model 3 ajb.
dedon zegt
@detroitv8: Wauw. Gezien je nick zal je wel met een roze bril kijken. De model s is wel mooi, maar de model 3 klopt niets van. Lelijk gedrongen gedrocht dat me aan een schijtend nijlpaard doet denken. Moet goed, smaken verschillen….?
porker zegt
@dedon: nooit een nijlpaard zien schijten. Dank voor dit vergelijk. Je vindt zeker ook de A7 een schijtende hond? Shit man
w0o0dy zegt
Tja, als er behoorlijke aantallen op de weg komen dan zullen de ervaringen de verkoopcijfers wel rap doen dalen denk ik. Marketing is 1, maar een echt elektrisch topproduct neerzetten als je je eerste elektrische auto de markt in duwt is nou eenmaal moeilijk.
mashell zegt
@w0o0dy: maar het is dan ook niet hun eerste elektrische auto. De eUp en eGolf zijn al jaren op de markt. De ID.3 is de eerste als volledig elektrisch ontworpen auto.
En mensen die de ID.3 een goedkoop interieur vinden hebben kunnen bij het merk net boven VW terecht. De Skoda Enyaq heeft een veel mooier interieur. En anders komt er volgend jaar ook nog een Audi.
pramm zegt
Fraai bericht hier op Autoblog. Recent klonk de loftrompet omdat de polestar in haar eerste maand in Noorwegen Tesla voorbij was gestreefd en nu hetzelfde bericht voor de id.3. Wat we uit het bericht immers ook kunnen concluderen dat een paar maanden verder de verkopen van de Tesla model 3 weer hoger liggen dan de polestar. Klinkt voor mij als een paar schrijvers hier die graag de teloorgang van Tesla willen beschrijven.
Eigenlijk zijn beiden irrelevant. Belangrijkste is dat verkopen van ev’s verder in de lift zijn en er meer merken op de markt komen met ev’s en is de conclusie dat ev’s in de nek van conventioneel aangedreven auto’s aan het hijgen zijn.
crepito zegt
@pramm: What else is new
crepito zegt
‘Overwinning’ ‘in strijd met’ wilt AB zo graag dat een ander merk meer EV’s gaat verkopen?
Volgens mij is het een overwinning op ICE auto’s.
pier zegt
Laatst in de Gollf 8 1.5 e-tsi gereden en gisteren in de ID.3 gezeten (niet gereden). Van buiten is de Golf minder mooi, qua interieur is de Golf wel veel fraaier. De ID.3 heeft wel meer ruimte, vooral achterin. De Golf is dan weer wat sportiever, je zit er lager in. Ook lager dan de Golf 7. Als het interieur van de ID.3 er nou wat minder typisch minimalistisch zoals veel elektrische auto’s eruitzag, dan was het een no brainer. Nu wordt het toch lastig.
banderas zegt
Sorry hoor, maar dit kan je bij vele net nieuwe modellen vertellen. Als een nieuwe Polo komt, zal ie waarschijnlijk ook beter verkopen dan een 2 of 3 jaar oude Clio. Qua aantallen in totaal staat die Model 3 natuurlijk nog ver bovenaan.
En Elon zei dat ie best prima stuurt, voor een niet sportieve auto. En elke auto stuurt wel prima, dus snap die verwijzing ook niet zo. Dit had bijna een bericht van Jaap kunnen zijn geweest, no offense.
ishiban zegt
Het ding stuurt ook echt prima. Wegligging is dik in orde van het ding ook als je gek wilt doen. Electronica grijpt wel in maar op goeie manier zodat die lekker hoekt.
tge2 zegt
De “ongelooflijk succesvolle” electromobiel moet en zal in de strot gestampt worden, ook al betreft het, na vele jaren subsidieren en pamperen, nog steeds een feitelijk marginaal klein deel van alle auto’s in Nederland. De stille meerderheid wil deze meuk gewoon niet, maar de misplaatste hosanna moet iedere dag in het (auto)nieuws.
Alex_79 zegt
Ik pak het hetzelfde aan als met alle veranderingen. Rustig afwachten wat er fout gaat, kinderziektes laten repareren en tegen de tijd dat je alleen nog maar electromobielen hebt is het eindproduct in orde. Early adopters, ik reken op jullie. Ik blijf nog even doorknetteren in m’n Mazda
pindakoning zegt
De cijfers laten juist zien hoe goed de model 3 verkoopt.. Hij heeft de Polestar alweer ingehaald en voor een splinternieuw model verkoopt de VW niet echt heel veel meer dan de al langer op de markt zijnde Model 3
j05b zegt
Altijd leuk die click bait titels hier :p
realhustler zegt
Ik hoor net dat de ppv een wetsvoorstel heeft ingediend om alle sociale huurwoningen te voorzien van een oprit, laadpaal en zonnepanelen. Gratis.
Helaas huur ik niet dus geen oprit voor mij.
Publiek laden maakt een e-auto te duur. Ja benzine is duur maar maakt niet genoeg verschil.
realhustler zegt
ID3 private lease vanaf 576. Golf vanaf 379. Als je 1:16 rijdt met de golf dan is dat 81 euro brandstof per maand en kost het je totaal 460 p/m. De ID3 is dus 116 euro per maand duurder als de stroom gratis is. Als je zuinig rijdt kost je dit 30 euro p/m extra minimaal. Zelfs de 4000 subsidie lost dat niet op
marcomanta zegt
Overwinning, laat me niet lachen. Is natuurlijk niet zo moeilijk, degene welke ze nu krijgen wachten al 20 jaar, eh 2 jaar.