De Golf met bouwjaar 2013, ofwel de Golf VII, werd het vaakst uit onze buurlanden gehaald.
Uit cijfers van Autotelex blijkt dat vooral de jongere Golfjes populair zijn om te importeren. Van januari t/m mei dit jaar werden 1.753 exemplaren geïmporteerd. Het grootste deel (500 stuks) betreft een Golf VII uit 2013. Maar ook de Golf VI uit 2009 is met 206 exemplaren een gewilde importauto.
De tweede plaats gaat ook naar Volkswagen. Daar zien we de VW Polo met 1.651 stuks, het meest populaire model is van 2011 (256 stuks). Op de derde plaats staat wederom een Duitser: de Opel Corsa met 1.351 auto’s. Hiervan werd het model van 2010 het meest geïmporteerd (358 stuks).
Tot nu toe zijn er in 2014 in totaal 40.699 auto’s naar ons land geïmporteerd. Over het algemeen zijn de meest geïmporteerde auto’s van dit jaar in 2013 gebouwd.
ralf zegt
Zouden veel meer burgers in Nederland moeten doen. Massaal auto’s uit Duitsland importeren. Gaan ze misschien ooit eens iets aan die idiote BPM doen.
Donstil zegt
@ralf: je weet dat je gewoon bpm betaald he als je een auto invoert?
jaapiyo zegt
@Donstil: Maar wel met korting…als ‘iedereen’ dus zegt we halen de auto uit het buitenland dankzij de roverheid lopen ze toch geld mis.
Een goede zaak dat de roverheid eens geconfronteerd wordt met de gevolgen van teveel belasting heffen en dat er een punt is waarop het belastingpercentage verhogen leidt tot minder belastinginkomsten (naast minder bedrijvigheid). Nu nog even de lijn doortrekken en realiseren dat dat ook geldt voor inkomstenbelasting.
Donstil zegt
@jaapiyo: Ja leuk en aardig maar dan rij je geen nieuwe auto, daar zijn een hoop mensen gewoon nog steeds gevoelig voor.
(Wat is “roverheid” voor stoere taal trouwens. Het gras lijkt altijd ergens groener he, wij hebben het helemaal zo slecht niet namelijk.)
jrk68 zegt
@Donstil:
Ik heb ooit op het punt gestaan om zo’n hok uit Duitsland te halen maar dan was ik dus duurder uit dan wanneer ik hem gewoon hier kocht. de rede was simpel, door de hoge belastingen was de nettoprijs in Duitsland 4K hoger dan hier.
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik die 4K meer graag betaald, al was het maar om PON niet te spekken..
parker zegt
@ralf: nee dus, omdat iedereen alsnog aan de grens BPM aftikt. Voor de staat is het dus om het even..
lambo4all zegt
@parker: je betaald maar een bepaald % bpm van de nieuwprijs. Hoe ouder hoe lager het %. Een nieuwe auto hier laten staan en een veel mooiere jonge wagen uit duitsland halen scheelt ze al snel 30-40% bpm. Dat maakt dus wel degelijk uit, anders deden al die mensen dat ook niet slimpie.
parker zegt
@lambo4all: dat weet ik dondersgoed, maar het is per saldo net zo interessant voor de staat omdat er geen (niet opnieuw) bpm wordt betaald op de aanschaf van een binnenlandse occassion maar wel op een import occassion. Ik denk dat de som der delen daardoor gelijk is..
gtwillem zegt
@lambo4all: Klopt niet helemaal. Vergeet niet dat de basis prijzen zonder BTW en BPM in Nederland een stukje lager liggen dan in het buitenland. Daarom is het opmerkelijk dat jonge auto’s zo goed verkocht worden.
exotic zegt
Dit is natuurlijk te verwachten.
Tegenwoordig zijn we in Nederland veel bewuster geworden van onze uitgaven. Mensen stellen de vraag waarom WIJ meer moeten betalen voor iets wat in onze buurland veel goedkoper is. Logisch gevolg van onnodige hoge kosten als je het mij vraagt.
Persoonlijk ben ik een erg groot voorstander van importeren vanuit Duitsland. Die auto’s zijn over het algemeen veel beter uitgerust dan de kale versies die hier worden verkocht. Je merkt het ook vooral als je een auto “nieuw” koopt. Je moet bijna gek zijn om als gemiddelde particulier een rijk uitgeruste nieuwe auto te kopen.
Ik weet in ieder geval dat er over een paar jaar een geïmporteerde A5 bij mij op de oprit komt :)
E34M5Touring zegt
@exotic: Ik vind dat best meevallen. Kom in Duitsland regelmatig 335i/535i/etc. met stof, handbediende airco, geen xenon etc. Terwijl je hier vaker een 320d ziet met veel meer opties. Krijg soms het idee dat bepaalde uitv. enkel daar leverbaar zijn. Handbak X5en bijvoorbeeld. Toen die ouwe nog in D kantoor had, kreeg ie tijdelijk een A6 2.7tdi. Handgeschakeld, geen leer,xenon,ecc airco, 16inch wielen etc etc. Zo kaal als maar zijn kan. Meestal zitten ze hier voller, maar dan met een mindere motor.
Okkii zegt
@E34M5Touring: xenon en leer kan je naar eigen smaak nog erop laten zetten. Origineel en welke kleur jij maar wilt.
Daar hebben we de nederlandse schade auto’s voor..
VeniVidiVici zegt
@E34M5Touring: Logisch als je een 320d met karige 4cil. motor hebt dan houd je geld over om meer opties aan te vinken. Maar ik importeer dan liever een vrij kale 335d en kleed h’m daarna zelf wel aan (ligt er ook aan hoe handig iemand is)
Het is maar waar je voor gaat natuurlijk, optisch of motorisch…
E34M5Touring zegt
@VeniVidiVici: Ik koop geen auto om er daarna nog een heel lederen interieur in te laten zetten etc. Valt me gewoon op dat een 335i hier bijna altijd afgeladen is. In D is dat zeker niet altijd het geval.
jaapiyo zegt
@E34M5Touring: Er wordt daar gewoon per capita veel meer BMW/Merc/Audi verkocht dan hier dus de range is logischerwijs ook groter. Er zitten ook kale wagens bij, maar als ik bijvoorbeeld een bomvolle gebruikte 550i zou gaan kopen laat ik autoscout.nl voor wat het is en ga ik direct door naar autoscout24.de of mobile.de.
Ik zat laatst nog wat te window shoppen op 3 series met individual kleuren, kwam ik er eentje tegen in het oranje, alle opties, binnen en buiten individual aankleding en het was…een 320i.
exotic zegt
@jaapiyo: En precies op dat moment begin je te twijfelen of je wel aan het “window shoppen” bent of zit te kijken naar je nieuwe auto..
gtwillem zegt
@jaapiyo: Deze?
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-320d-aut-iggensbach/182439357.html?lang=de&pageNumber=1&action=eyeCatcher&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=10&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&colors=ORANGE
jaapiyo zegt
@gtwillem: Ha…Volgens mij wel, is al weer enige tijd geleden (dus hij staat al een tijdje te koop…hmm). Was dus een d ipv i. Mooi ding met aparte kleur en een paar goede opties zoals het M paket met zwarte alcantara dakhemel en shadowline exterieur. Alleen geen navi pro en geen leder maar dat laatste vind ik bijna een plus, zeker met het alcantara van het M paket en omdat standaard BMW leder niet altijd top oud wordt. Tsja…het is een ‘d’ en ik het is een bak Euro’s…anders zou ik ‘m wel willen hebben.
gtwillem zegt
@E34M5Touring: Er is gewoon meer keuze. Gezien de omstandigheden (autobahn, afstanden) heeft een grotere motor vaker de voorkeur in Duitsland. In Duitsland worden er meer verschillende uitvoeringen verkocht (en niet alleen aangeboden in de prijslijst). Feit is wel dat er meer variatie is. Ik zou zelf ook niet een Audi, BMW of Mercedes in Nederland kopen: in Duitsland heb je gewoon meer keuze. En nog altijd liever een kale 535i met handbak dan een ‘volle’ 520d.
avda zegt
Volgens mij zijn het ook voornamelijk schade auto’s die worden geïmporteerd. Lage bpm, goedkoop repareren en weer doorverkopen.
parker zegt
@avda: niet voornamelijk, slechts deels. Regels zijn wel aardig aangescherpt op dat vlak maar het blijft voor specifieke en erg jonge auto’s wel lucratief, ja.