Dit wordt de GTI om je mattie in een Golf R helemaal gek te maken. En oh ja, ook weer verkrijgbaar met akrapovic.
Beetje flauw is dat Volkswagen nog het woord “Concept” in de typeaanduiding opneemt, want ze hebben het ook al over de beschikbare optiepakketten. Eind van het jaar horen we meer over prijzen en datum van marktintroductie, tot die tijd hebben we al voorpret. Hoeveel voorpret dat is kan Casper je uitleggen, hij reed al eens de circuitversie van de Golf GTI TCR en wordt daar nog steeds glimlachend van wakker.
De straatversie van de de Golf GTI TCR is uiteraard geïnspireerd op de racewagen en werd vandaag onthuld tijdens het GTI Treffen in het Oostenrijkse Reifnitz am Wörthersee. De meeting waar ieder jaar zoveel mogelijk Golfjes en andere VAG producten het wereldrecord burnouts proberen te verbreken.
Op naar het goede nieuws: onder de kap ligt het bekende tweeliter turboblok die nu 213 kW/290 pk (tussen 5.000 en 6.800 tpm) levert. Van het maximumkoppel van 370 Nm werden vroeger TDI-fans helemaal week in de knietjes, maar tegenwoordig hebben ook benzineblokjes zoveel oomph. Zelf poken is er niet bij, de GTI TCR komt er alleen met zeventraps DSG. Alle 290 pk’s moeten via de voorwielen op het asfalt worden omgezet in vette zwarte strepen en bandenrook. Om te zorgen dat het niet één, maar twee mooie rubbersporen worden heeft VW het erg fijne elektronische aangestuurde sperdifferentieel gemonteerd. Daar worden wij blij van.
Akrapovic!
De snelste Volkswagen Golf ooit heeft – net als de Golf R – twee extra radiateurs in de neus voor een betere koeling van de motor. Nog leuker is de komst van de herriemakers die de Golf R ook zo leuk maken: het titanium uitlaatsysteem van Akrapovič. Hoe dat klinkt: zet je geluid voluit en klik hier.
Naast de traditionele GTI kleuren wit, rood en zwart komt er ook een lekkere grijze lak met de naam Pure Grey beschikbaar. Als er gekozen wordt voor Pure Grey, Pure White of Tornado Red kan het dak van de Golf GTI TCR worden uitgevoerd in contrasterend zwart. Nieuw is het rode stofje op de stoelen, het is een speciale combinatie van microvezel en stof.
De Golf GTI TCR komt eind 2018 op de markt. Specificaties, prijzen en timings worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt. En vermoedelijk zal Volkswagen ook nog wel een gooi doen naar een leuke Nurburgring tijd met de GTI TCR.
mikje90 zegt
En wa kost da doan?
daihatsucuore zegt
@mikje90: “Eind van het jaar horen we meer over prijzen en datum van marktintroductie, tot die tijd hebben we al voorpret.”
willeme zegt
Dus deze GTI zit dus nét onder het niveau van de Leon Cupra.
lekkerlinksrijden zegt
“Ook een lekkere kleur grijs” , niet lekker dus
moveyourmind zegt
Leuk ding, maar deze TCR verhoudt zich ten opzichte van de circuitwagen als een Renault 5 Turbo ten opzichte van een 5 Turbo:
5 Turbo:
https://goo.gl/images/jN1cXo
5 Turbo:
https://goo.gl/images/L2v8LE
Pallas zegt
@moveyourmind: Dat verhaal onder het eerste linkje lijkt door een dronken computer vertaald te zijn
moveyourmind zegt
@pallas: haha, mooi.
jaapiyo zegt
De uitlaat aan beide kanten vind ik nog steeds jammer bij de GTI. Zoals de V GTI het had was perfect. Waar je je druk om maakt…ik weet het…
soundgarden zegt
@jaapiyo: klopt die style hadden zo imo ook door mogen zetten. Had een mooie kenmerkende feature kunnen zijn/worden
steelfighter zegt
@soundgarden: mag niet van Porsche:)
Foramen zegt
@jaapiyo: heb het juist andersom, een enkel pijpje van normaal formaat aan beide kanten zoals de 6 en later vind ik veel beter staan dan twee aan één kant zoals de 5 GTI heeft.
simonferrari zegt
@foramen: Ben ik met je eens, en daarnaast de 2.0 TDI’s en 1.5 TSI’s hebben ook al twee aan één kant. Een GTI mag dan wel onderscheidend zijn.
mrbasa zegt
Twee vragen;
-heeft deze ook een achterbank (pretty please!)
-ook leverbaar in de USA?
Vrees van niet maar ik mag (nog) blijven hopen!
Visje66 zegt
@mrbasa: Ja, dit is geen geprepareerd circuit hok zoals de CS S is.
royaledeluxe zegt
Waarom staat die zo hoog op zijn achterwielen? Slechte photoshop?
phaeton zegt
Vergeet ik nog iets? Je had de pre-facelift mk7 nog de Edition 35… Wat een armoe zoveel edities. Hoewel Ford het ook doet met de RS, maar zóveel… Nee. GTI 230
GTI Performance 245
GTI clubsport (265 25)
GTI TCR 290
GTI Clubsport S 310
R 310
michaelb zegt
@phaeton: Maar deze heeft Akra. Dus hij laat scheetjes
mikje90 zegt
@phaeton: duitse marketing.
roberto zegt
Interieur vind ik wel gaaf, maar het exterieur te schreeuwerig. Sowieso vind ik de snelle Golfjes te veel spoilers etc. Past simpelweg niet bij de auto! Mooiste blijft toch een GTD of standaard GTI i.m.o.
jorden zegt
@roberto: past niet bij de auto? Dat is waar de doelgroep een stramme plasser van krijgt. Spoilers, veel zwarte accenten en vooral heeeel boos kijkende voor- en achterlichten.
Visje66 zegt
Deze gaat echt geen gooi doen naar een ring tijd, daar is de Clubsport S voor wat een nog veel heftigere versie is als deze TCR, kwa circuit gebruik.
Dit is een facelift Clubsport, met een andere naam. Wil ik mijn Clubsport overigens wel op inruilen. :)
trustmeiamanengineer zegt
Beetje jammer dat jij bij SEAT wel gewoon dik 300pk krijgt. Dit ding zal ook wel weer absurd duur worden. Megane RS of i30 N geven je veel meer lol per Euro denk ik.
rufctr01 zegt
@trustmeiamanengineer: dat is de volgende special edition van de Golf GTI.
Visje66 zegt
@trustmeiamanengineer: VW kan het topmodel, de R, niet in de weg zitten. Er moet dus nog wel een gat zijn qua vermogen, al is dat al klein, 290 vs 310. Blok is hetzelfde, andere software erop en gaan. :)
rufctr01 zegt
Een auto voor mensen (18 jarigen) die dat ding niet kunnen betalen. Teveel spoilers en stickers op de auto aanwezig.
De nieuwe Megane RS vind ik mooier en volwassener.
inbedrijf zegt
Ik ben best een fan van golfjes. Maar ik wordt hier niet warm of koud van. Andere grijstint, iets meer pk. Meer niet. Verder ziet hij eruit als een gewone golf 7. Ik vind de huidige Audi RS3 dan veel mooier, subtiel maar wel dik. Deze golf schreeuwt alleen maar meer plastic….
tge1 zegt
Akropovic? Is dat niet die ontzettende dure schetenuitlaat fabrikant?
Onehp zegt
Houd niet van het velgendesign, nog minder in het zwart. Verder veel poeha voor wat de GTI Clubsport vanaf het begin had moeten zijn…