Tegenwoordig wordt zowat iedere middenklasser met extra plastic, als crossover verkocht. In de tijd toen het woord crossover nog niet eens bestond, bouwde Volkswagen al de Golf Country Syncro. Een hoog-op-de-poten Golf met 4×4.
De allereerste crossover is het niet, want het merk heeft eerder ook al een T3 busje, de Syncro Vanagon, ‘verjeepd’. En de Italianen hadden destijds natuurijk de Fiat Panda 4×4. Al is de vraag vanaf wanneer je iets een crossover mag noemen?
Het leven van de Golf Country Syncro begon in 1989 op de autosalon van Genève. Daar kreeg het model dusdanig veel positieve reacties dat hij in 1990 in productie ging. De crossover liep in Wolfsburg als een normale Golf II van de band om vervolgens door te reizen naar de fabriek van Steyr-Daimler-Puch in Oostenrijk, waar ook de Mercedes G-Klasse werd gebouwd. Daar kreeg de Golf zijn crossover-goodies aangemeten, bestaande uit 438 onderdelen.
Met een buizenchassis werd de bodemvrijheid met 18 cm vergroot. Ook werd de Golf uitgerust met Syncro vierwielaandrijving. Doormiddel van een visco-koppeling levert de Golf standaard 95% van de aandrijfkrachten op de voorwielen, onder gladde omstandigheden kan er maximaal 50% naar de achterwielen gestuurd worden.
Om offroad-proof te zijn kreeg de Country standaard een bullbar en een bodemplaatbeschermer mee. De motor ligt in de Country wat verder naar achteren om hem beter te beschermen tegen schade. Met het reserverwiel achterop en de wat aangedikte plastic bumpers hoopte Volkswagen de middenklasser wat stoerdere looks te geven. Luxere versies kregen zelfs treeplanken en beschermkappen voor de achterlichten aangemeten.
De Golf Country Syncro werd geleverd met een 1.8 viercilinder gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Dat levert 98 pk en 143 Nm op. Enkel voor het management van de fabriek werd een tot 50 stuks gelimiteerde GTI-versie gebouwd die 10 pk meer heeft.
Helaas stopte de productie in 1991, nadat de Country niet zo succes bleek als gedacht. Met 7.735 exemplaren zijn er meer dan twee keer zo weinig Golf Country Syncro’s verkocht als Volkswagen gehoopt had. In Nederland rijden nog aardig wat exemplaren rond, we hebben zelfs een eigen Golf Country club.
Design_Driven zegt
Altijd een zwak gehad voor dit model. Erg apart, in het terrein is het niet veel soeps maar een bospaadje moet lukken. Volgens mij heeft het leger van Oostenrijk er nog een hele serie gehad.
dimi zegt
Leuk artikel, mogen jullie gerust meer doen! Blijven trouwens schitterende en zeer terrein vaardige wagens die Country’s, die vooral populair zijn in Oostenrijk en Duitsland. Beginnen trouwens ook al wat geld te kosten die Country’s, ze kosten quasi even veel als een mooie GTI.
papa zegt
Volgens mij was de amc eagle eerder, ook een beter voorbeeld van een crossover door jeep onderstel. Verder ook als coupe te krijgen en daardoor bijzonderder.
carmasterr zegt
@papa:
Inderdaad, de Eagle kwam uit in 1979.
SJ zegt
@papa: Maar de Eagle was een los model toch?
papa zegt
@SJ:
Ik weet niet precies wat je bedoeld met los model. Maar AMC had de eagle wagon, de eagle sedan, de sx/4 (coupe) en nog een andere waarvan ik de naam zo niet weet maar dat is een amc gremlin met 4×4 onderstel.
toyotafortuner zegt
@SJ: ik denk dat je in de war bent met het episch gefaalde MERK Eagle. Eagles waren vooral slechte rebadges.. Maar als je het model Eagle bedoelt: ja de Eagle was 10 jaar eerder zoals elders gecomment.
knipperlichtje zegt
Een auto is pas een échte crossover als ie door mensen wordt gekocht die eigenlijk een X5/ML/cayenne willen, maar dat niet kunnen betalen. Of je bent bejaard en wil graag een hoge zit.
knipperlichtje zegt
@knipperlichtje: ik vergeet natuurlijk een totaal gebrek aan terreinwaardigheid
gearhead zegt
Eh en de matra rancho dan? 10 jaar eerder….
norge zegt
@gearhead: Er was een Amerikaan nog eerder, alleen vergeten hoe die heette.
reistje zegt
In Nederland zijn ze vrij zeldzaam. Ik herinner mij nog wel, dat wij 10 jaar geleden (met onze golf 2) op vakantie gingen naar Polen er daar redelijk wat Golf Country’s reden.
Nog wat interessante versies van de Golf 2 zijn de Golf Limited, dit was de ultieme Golf 2 met leren stoelen, Syncro, elektrische ramen, Het supercharged G60 blok (met 210Pk in 1989!) met een oplage van slechts 71 stuks.
Ook was er de Golf 2 citySTROMer. Een vol elektrische auto. De range was ongeveer 70KM wat ik persoonlijk nog niet eens zo slecht vind voor 20 jaar terug. Hij was wel erg langzaam en erg duur.
(Er is ook nog een Jetta citySTROMer met 120km range, dan zijn auto’s zoals de LEAF toch niet zo’n grote vooruitgang als het lijkt, en later nog een MK3 citySTROMer)
papa zegt
@reistje:
Golf limited had toch een 1.8 16v g60?
reistje zegt
@papa: Ja dat klopt, de “normale” G60 was de 8v kop en die van de Limited was de 16v kop
reistje zegt
@papa: Dat klopt de “normale” G60 had de 8v kop en de Limited de 16v kop
Robert zegt
De Franse firma Dangel verbouwde in de jaren zeventig al menig Peugeot en Citroën tot vierwielaangedreven terreinwagen. Vooral in de beginjaren van de Parijs-Dakar rally waren er een aantal pioniers behoorlijk succesvol mee.
florida zegt
Bij mij in de buurt rijd een groene, maar dan die mooie kleur groen met blauwe tinten er in.
Ik vind het de leukste golf van dat type.
desjonnies zegt
1958
Citroën
2CV Sahara.
Dus kwam Volkswagen -zoals gewoonlijk- als mosterd na de maaltijd (ironisch bedoeld Duitsche fanboys)
Zie hier een 2Cv Sahara in actie.
http://www.youtube.com/watch?v=Wcd_kH-CCq4
Werden destijds ontwikkeld voor Franse oliemaatschappijen die in de Sahara olie bronnen exploreerden.
Ze wilden een eenvoudige, betrouwbare maar vooral lichte no-nonsense 4×4
In Nederland had Staatsbosbeheer een batterij van die Sahara’s om onze Nederlandse duinen te inspecteren.
Ooit een Citroën promo filmpje gezien waarin zo’;n Sahara op ongekende en geheel eigenwijze de meest steile duinen bedwingt.
toniominestrone zegt
@desjonnies: Wat dacht je van de VW type 181?
numpty zegt
@desjonnies: Ik denk tóch dat de AMC Eagle dan het origineel is.
De ‘Dangel 504’ en jouw Sahara waren speciaal gebouwde apparaten en kon je niet ‘zo bij de dealer’ bestellen. Dat was wél het geval bij de AMC en ook bij de Golf.
gearhead zegt
Desjonnies,ja vw zou echt een knutselproduct van een vrij onbeduidend fabrikantje als voorbeeldd hebben moehaha. Selffulfilling proficy ofzo mompel
gearhead zegt
Oh ja: ironisch bedoeld hoor
jolig zegt
Ruim een eeuw geleden, toen mannen nog baarden hadden, bestonden er alleen maar crossovers omdat er nog nauwelijks verharde wegen waren. Ze noemden ze toen ‘auto’, dat is ongeveer vergelijkbaar met de SUV, crossover of MPV van tegenwoordig.
joejojo2012 zegt
@jolig: Hahahaha, je doet je naam eer aan :P
carlo zegt
Lullig alleen wanneer je de motorkap opendoet, dat je ziet dat de motor niet hoger ligt dan normaal. Je kunt wel een heel, heeeeel groot luchtfilter monteren ;-)
jarnobakker zegt
Hier in rijssen zie ik er wel eens 1 rijden.
Grappig ding om te zien.
Roy1985 zegt
Aanvullende info:
Er was ook al een golf 1 country gemaakt in Italie, beter bekend als de Biagini Passo
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=Fwu_rs0PsrfWHM&tbnid=EmsWA3OJawgd6M:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fauta5p.eu%2Flang%2Fen%2Fkatalog%2Fauto.php%3Fidf%3DBiagini-Passo-LX-1559&ei=Mn2BU5ybE_H70gWnhYG4Ag&psig=AFQjCNF_30jurb48MXio73qzeSrG8mu6Jw&ust=1401081426231969
Bonus
Golf3 country
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=H8DpxfSy-VP65M&tbnid=z0cY4vsDPjkTnM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.golfcabrio.com%2Fviewtopic.php%3Ff%3D4%26t%3D37510&ei=Un2BU4uiLKqY0QX2nIGgDQ&psig=AFQjCNF_30jurb48MXio73qzeSrG8mu6Jw&ust=1401081426231969
Roy1985 zegt
Sorry hier de fotos
http://static.pagenstecher.de/uploads/7/76/767/7679/Golf_III_CC_2f.jpg
http://auta5p.eu/katalog/biagini/passo_01.jpg
rikketick zegt
Mijn eerste auto! :0 Blok zag je bijna niet liggen zo diep dat deze ligt.
De vering was behoorlijk stug en zuipen dat die deed :), precies op tijd verkocht. De nieuwe eigenaar kreeg de bak defect, achtervering defect. En daarvoor was toen gebruikt moeilijk iets voor te vinden!