Om nou te zeggen dat ze er vroeg bij zijn? Nou nee, maar ook VW gaat nu een testvloot met elektrische auto’s inzetten. Vandaag neemt Angela Merkel de eerste Golf blue e-motion in ontvangst.
Voor het gewone volk duurt het nog even voor we ons bij VW elektrisch mogen voortbewegen, pas in 2013 komt er een elektrische Golf op de markt. Dat jaar wordt voor de elektro-freaks een feestjaar, want dan komen ook de Up blue-e-emotion, de Jetta blue-e-motion, Golf Hybrid en Passat Hybrid op de markt.
De Golf blue-e-motion heeft een lithium-ion batterij die in verschillende elementen is opgedeeld. Dat maakt het namelijk mogelijk om de batterij elementen op verschillende plekken zoals wagenbodem, onder de achterbank en bij de bagageruimte weg te werken. Er blijft dus nog wel wat, maar niet heel veel ruimte voor koffers over (237 liter om precies te zijn). De elektromotor levert 115 pk en 270 Nm en drijft de voorwielen aan. Als je rustig rijdt dan zou je totaal 150 kilometer op een accu moeten kunnen rijden.
Alle extra technologie weegt wel wat: de Golf blue e-motion is met een gewicht van 1545 kg totaal 200 kg zwaarder dan een Golf TDI met DSG-bak. Om ervaring op te doen voor de marktintroductie in 2013 gaat er een testvloot van 500 Golf blue e-motions op weg.
Benjamin1 zegt
blue emotion? Maar VAG is toch juist emotieloos?
atakan zegt
@Benjamin1: Ja das waar, maar tja, blue e-motion.. voor mensne die geen emotie hebben :P!
Merry zegt
In 2013, zozo dan mogen het wel hele goede hybrids worden want tegen die tijd hebben Honda en Toyota allang auto’s die helemaal geen benzine/diesel verbruiken…
John zegt
Nadeel van al deze batterij technologie is natuurlijk het verdwijnen van spectaculaire Amerikaanse achtervolgingen.. Die kan dus nooit meer langer dan 100 kilometer duren omdat dan de accu’s al weer op zijn…
En ik hou zo van Amerikaanse achtervolgingen…… ;)
JMWPvG zegt
@John
Hahaha lol
Dennis zegt
Ik vond Angela Merkel nooit heel vrouwelijk, maar op deze foto lijkt ze echt net een vent. ;)
frits zegt
na-apertje van bmw/mini? hiervan rijden al 1,5 jaar 500 auto’s rond…
IksEm zegt
@frits:
Dus iedere fabrikant die ooit een benzinemotor heeft gebruikt is ook een na-apertje? Of iedereen die nu rubberen banden gebruikt?
BramS zegt
Hoezo na-apertje? Stilstaan is achteruit gaan. Als je nu niet test, loop je straks achter de feiten aan. Gewoon gedegen voorbereiding op wat uit eindelijk gaat komen.
Timmie zegt
Je hoort altijd dat marktintroductie pas over enkele jaren komt. Bij VW zeggen ze nu wel 2013, maar je kan er bijna zeker van zijn dat die datum nog enkele malen uitgesteld wordt. Als er belangrijke ontwikkelingen op batterijen gebeuren bijvoorbeeld. Ze kunnen (en mogen) het natuurlijk niet laten om hoog van de toren te roepen dat binnen x aantal jaar (!) een elektrowaggie op de markt komt. VAG is niets meer dan een hebzuchtig bedrijf.
RDS zegt
rustig rijden en dan 150 km, in praktijk kom ik dus net bij de supermarkt op de hoek en terug. Ik heb opzich niets tegen elektro maar je moet toch wel 1000 km op tank kunnen halen wil ik er over gaan denken. Ja ik weet het kan nu ook geen 1000 km op een tank maar ik kan wel in 5 min tanken. Bij zo’n elektrogeval duurt het toch wel een stuk langer.
TSI-tje zegt
@Merry, inderdaad, ik denk dat je gelijk krijgt. kijk maar eens naar de ENORME winst in verbruik tussen de Prius II en de Prius III.
OT:Jammer dat ook VW bezwijkt onder de druk van de Groene Mafia… gelukkig blijven er toch ook nog normale benzine versies te koop. Als alternatief geloof ik meer in een systeem als van die FCX Clarity van Honda. Daarnaast zijn ze bij Fiat ook lekker bezig met de evolutie van de de ‘normale’ motoren. We houden hoop… :)
Merry zegt
@TSI-tje:
Nou je geeft het zelf al aan, de FCX is 15 stappen verder dan een hybrid.
In 2013 met een hybrid komen is gewoon 5 jaar telaat.
Hij zou nu op de markt moeten zijn wil je echt nog genieten van de hype die er nu is.
Hybrid is een tussenoplossing en zeker niet de toekomst voor normaal woon/werk verkeer.
Ik ben ook geen fan van heel het go green gedoe maar ooit raakt de olie gewoon op.
Dat zou ook motivatie moeten zijn om zuinige auto’s te maken en niet het Co2 of global heating gedonder.
Ik denk dat meer 90% van de auto’s gewoon vervoer is en die groep zal op een andere manier van aandrijving moeten krijgen wil je nog met dikke V8 en V12 motoren blijven rijden.
Of over bussen en vrachtwagens niet eens te beginnen.
Er moet iets veranderen willen we mooie auto’s met dikke benzine motoren blijven rijden en VW loopt daar hopeloos achter.
Duke zegt
Leuk hoor dat e-gedoe voor de gewone man/vrouw die alleen woon-werk verkeer heeft. Helaas gaat dat voor mij niet echt op tenzij je in een paar minuten een weer een volle accu hebt of wanneer ze bij elk tankstation een accupack hebben liggen en alle auto’s hetzelfde pakket gebruiken is het een goede optie. Kunnen de tank/verwisselstations ook blijven bestaan en heeft een ieder de keuze om zijn eigen ombouw van het accupack te kiezen met daarbij behorend logo. Zo is iedereen weer blij.
Mr. V8 zegt
I couldn’t care less.
erik zegt
lol @ dennis en john
PCCB zegt
Het gewicht is toch altijd wel problematisch. 200kg extra ten opzichte van een TDI is veel.
Rossi zegt
Die witte kleur ziet er wel erg strak uit bij een VW. Jammer dat elektro de toekomst is, goed dat VW er nu ook vol mee bezig is!
mijnbluemotion zegt
Sowieso mooie techniek, dat elektrisch rijden. Maar jammer dat het zoveel extra gewicht in de schaal legt en dat de actieradius erg kort is. Maar ja, vroeger betaalde je 40 euro voor een usb-stick van 32 MB, nu heb je 2 GB voor een habbekrats. Zo gaat dat met alle technieken, dat zal met die accu’s niet anders gaan denk ik.
Cantago zegt
Wat moet ik met een auto? Dan kan ik maximaal 75km ver komen! DAS NIKS! En dan zo ongelooflijk zwaar… Kost dus gewoon meer energie? Das gewoon altijd slecht in mijn ogen… Nee, ik zie het voordeel nog steeds niet van deze stomme dingen.
Rossi zegt
@Cantago
Zwaar is alleen maar goed in mijn ogen. Als het lichter moet, is de actieradius alleen maar minder.
Vergelijk het maar met je mobiel, het is afgelopen jaren steeds lichter geworden, maar langer bellen? Ho maar.
Mijn 3310 deed 2 weken, Iphone met geluk een dag, en dat is alleen bellen/smsen!
C6_R zegt
“Als je rustig rijdt dan zou je totaal 150 kilometer op een accu moeten kunnen rijden.”
1545 kg en 115pk… Dat rustig rijden gaat wel lukken denk ik! :lol:
Serge zegt
Als 1 merknaam de elektrische auto introductie in Europa kan maken is het Volkswagen Golf wel. Marktintroductie 2013 bitte. De techniek is van begin vorige eeuw op de accu na. Had men in die tijd andere keuzes gemaakt hadden we vandaag al een massa geproduceerde EV met 300+km bereik. Dan was er ook never nooit een Honda waterstof brandstofcel concept voertuig van 1.100.000 euro geweest.
w0o0dy zegt
Golf blue e-motion, for when you want to feel REALLY blue!
Klinkt als een knullig concept, de Plug-in Prius is niet volledig electrisch, maar kan 20km op 100km/u rijden op alleen stroom en daarna heb je nog de bijna 100pk benzine motor onder de kap…. Zou me verbazen als deze “Golf feeling blue” het veel beter doet… en dan zit je met je ruim 1,5 ton en 237liter bagageruimte en de kosten van zo’n volledig electrische auto….. groen doen op deze manier klinkt niet zo interessant.
Autogek zegt
2013. Moet ik dan nog zo lang wachten op mijn electrische Space UP? Vooruit dan maar. ;)
Hubert zegt
Ik denk dat deze auto geschikt is voor 99% van de bevolking. Mits je een oplaadpunt in de buurt (bij je huis?) hebt.
Want gezien het bereik kun je makkelijk een dag woon-werkverkeer doen.
Ben wel benieuwd hoe dit in de winter moet met de verwarming op vol vermogen….
En voor de zielepiet die minstens 1000km wil rijden : Voor jou hebben we nog wel ergens een dieseltje staan.
Ook nog een plus : van het uitgespaarde geld (geen brandstof tenslotte) kun je voor de vakantieperiode een mooie espace huren en hiermee naar de camping knorren.
Jimmy zegt
Die passat hybrid gaat samen met de golf hybrid een enorme hit worden in leaseland.
corolla G6 zegt
De tijd zal het leren.
Feit is dat de huidige hybrides van Honda en Toyota gewoon al aardig besparen: 1 op 20 is goed te doen.
Verder zijn hybrides al wegenbelasting vrij en ook nog eens goedkoop in onderhoud.
Daarom kiezen veel (lease) rijders nu al voor een hybride.
Ik bedoel: wat denk je nu zelf? Dat Toyota en Honda in 2013 ook niet al wat verder zijn met elektrische auto’s?
Nee, Volkswagen heeft gewoon een beetje de boot gemist en daarom krijgen we nu om de haverklap van dit soort onzinnige VW-reclame-concept-berichten hier op Autoblog…
Jammer hoor, ik neem dit soort berichten iig met een flinke korrel zout…
BramS zegt
@ Merry; ik denk dat de VAG groep juist erg voor loopt op de ontwikkelingen. Zij waren een van de eerste die de downsizing trend hebben in gezet. Met motoren die kleiner, maar toch sterker zijn (TSI motoren) en minder uitstoot hebben. VAG heeft gezegd dat zij geen toekomst zien in helemaal electrisch, maar super efficiente hybride diesels techniek.
TSI-tje zegt
@Merry, inderdaad achterhaald princiepe… waarom heeft de Prius dan zoveel succes? Inderdaad doordat er een enorme (financiële) shot word gegeven. Kortom, het zal de ‘groene rijder’ worst zijn welke techniek er gebruikt word. Als zijn knakenpoetser-drang maar bevredigd word. Ik voorzie een enorme (lease)HIT, ondanks de achterhaalde techniek. Dat succes met achtehaalde technieken boeken Toyota en Honda al jaren in Europa. ‘The colour of money is green’, nu snap ik dat ‘groene’ aan alternatieve aandrijvingen.. :P
jack_abarth zegt
Je wilt weten hoe hard ik m’n hart ga vasthouden voor de energieprijzen die ze met dit soort techniek creëeren
Dimglor zegt
Juij, boeiend….
Corolla G6 zegt
Grappig dat typetjes als brams en tsi-tje propageren dat
juist Toyota of Honda achterlopen in plaats van VW.
Tuurlijk, hybrides zijn achterhaalde techniek,
En waarom investeert Volkwagen dan juist in hybrides?
Omdat ze er niet in geloven ofzo? Gebruik toch je verstand man!
Denk toch eens na! Ze LOPEN ACHTER DE FEITEN AAN!
En ga nou niet beweren dat TSI-tjes zo geweldig zijn of dat een Polo Bluemotion zo zuinig is.
We weten immers allemaal dat er bij – met name – TSI motoren een groot verschil zit tussen EU-verbruik en praktijkverbruik.
Nee, mijn conclusie is dat VAG fanboys, gewoon te veel fanboys zijn om gewoon toe te geven dat VW op dit gebied gewoon achterloopt..
Jammer, heel jammer….
Maar wel voorspelbaar, zoals zoveel reacties hier van VAG -adepten hier……
frits zegt
Je bestond zeker al even:
Check dit maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8&feature=related
40 jaar geleden waren er dus al elektrische auto’s!
frits zegt
foutje. 40 jaar moet zijn een kleine 15 jaar. maar toch. Meer info over de EV1: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
w0o0dy zegt
@frits: ehm wat dacht je van VER voor de eerste auto’s met verbrandingsmotor? De allereerste voertuigen op stroom stammen uit de periode 1832 tot 1839! In 1899 zette een belgische elektrische auto het snelheidsrecord op 68mph…
http://inventors.about.com/library/weekly/aacarselectrica.htm
Tuned. zegt
De actieradius is opzich geen probleem als je de accu’s binnen vijf minuten weer volledig kon opladen. Tevens ben ik erg benieuwd hoe die actieradius zich houdt in de praktijk, ik bedoel de gemiddelde Lithium-Ion accu van een laptop heeft na twee jaar al wel zijn beste tijd gehad.
TSI-tje zegt
@Corolla G6, leuk dat het weer een Toyota-Fan is die de uitdrukking Fan-boys gebruikt. Ik zie het niet zo dat Toyota en Honda achterlopen. In tegen deel. In mijn eerste post gaf ik al aan dat ik meer geloof in het Honda Calrity principe (Brandstofcel) ook daar stelde ik al dat ik het betruerde dat VW zich ook al laat dwingen door de groene leugen die Hybride heet. (gelijk van welk merk dan ook). En die TSI is gewoon WEL zuiniger als de ‘oude generatie’ benzine injectie motoren. Dit weet ik uit eigen ervaring.
Mijn vorige Passat 3BG sedan 1.8T heeft over 168.000Km een gemiddeld gebruik laten noteren van 1op 11,3. Mijn huidige Passat 3C Sedan 1.8TSI heeft vanaf November ’09 to nu toe (ruim 25.000Km) 1op 14,3 genoteerd. Dit ondanks dat de auto 180 Kg. zwaarder is op kenteken. Dit is geen fabrieksopgave, maar de cijfers welk ik terug krijg van onze leasemaatschappij. Maar zoals een goed Toyota (hybride) proleet moet ook jij dit weer ‘anders’ lezen als hoe het geschreven is. Succes !
TSI-tje zegt
=Honda Clarity ** Typo, sorry
TSI-tje zegt
En ja, De mondiale markt gelooft meer in hybride, dit enorm aangedikt door de Subsidies (of kortingen zoals de hybride fans dit willen noemen) die door de verschillende regeringen gegeven word op deze techniek. Maar je vergeet gemakshalve even de Lupo 3L en de Audi A2 3L welke VAG al voor de eerste Toyota/Honda hybride’s introduceerde. Misschien dat deze auto’s niet de beloofde 1op33 haalde maar 1op 25PLUS was zeker te halen door het ‘nieuwe rijden’ toe te passen. De Audi A2 zag er niet uit (net als de Prius) en de Lupo was té klein, okay….. Maar dat het succes van de hybride auto’s groter is als van deze twee kleine diesels heeft met slechts een tweetal dingen te maken. allereerst de ENORME fiscale voordelen welke Den Haag wél aan deze hybdrides toedeelt en de diesltje destijds moesten missen. ten tweede de toegenomen brandstof rpijzen welk nu nog zwaarder wegen als ten tijde van de 3L’s. Kortom, VAG was allang met ‘groene auto’s’ bezig toen Toyota de eerste hybrides nog moest ontwikkelen. Neemt niet weg dat ik wél groot respect voor zowel Toyota als Honda heb omdat zij het lef gehad hebben om de hybride auto op de markt te zetten. De techniek ben ik wat minder enthousiast over vanwege de (zeer) beperkte toepassings mogelijkheden er van. Maar laten we wel zijn.. Iedere Fabrikant is bezig met energie besparen, zelf Ferrari en Porsche… dus welk nut heeft het om te gilen achterhaald, wij waren eerst. Er zijn (waren) verschillende visies, en die zullen er ook blijven. Ik geloof niet dat er straks één concept is voor alle auto’s. We zullen, ook in de toekomst, te maken blijven hebben met veschillende technieken en brandstof soorten. Zoveel staat voor mij vast !
Corola G6 zegt
@ tsi-tje
Begrijp mij niet verkeerd: ik heb zeker respect voor de TSI motoren van VW: zeker zuiniger dan de oudere VAG motoren, waaronder ook inderdaad de 1.8t met vijfkleppen techniek.
En ik snap ook zeker dat wel dat het met subsidies te maken heeft.
En zal ik je eens een geheimpje verklappen: ik ben helemaal geen Toyota fan, maar vooral een Corolla G6 fan.
Waarom? Mijn G6 bak rijdt 1 op 14, is snel: <10 naar de honderd en is goedkoop en betrouwbaar. Dat vind ik belangrijk, niet het merkembleem van een auto.
Ik was en ben ook zeker wel te spreken over bijvoorbeeld de aluminium A2 van Audi (1.6 fsi!!: snel en zuinig!)
Ben het dan ook met je eens, als je zegt dat we niet weten waar we naar toegaan, maar om nou te zeggen dat VAG alle oplossingen hebben, nee dat niet: Zowel TSI als Bluemotion en hybrid drive zijn mogelijke oplossingen.
Laten we gewoon hopen dat de toekomst zo snel mogelijk, groen, snel en veilig wordt, wat auto's betreft dan.
Wat dat betreft zie ik een lease Auris-je als opvolger van mijn G6 wel zitten: goedkoop,snel en groen.
Maar een 1.4 TSI-tje in een Polo van 1050 kilo is ook prima. Ook lekker pittig en ook een lage bijtelling..
:-)
Juppe zegt
@TSI-tje:
“Maar je vergeet gemakshalve even de Lupo 3L en de Audi A2 3L welke VAG al voor de eerste Toyota/Honda hybride’s introduceerde”
Lupo 3L : 1999, A2 3L : 2001
Toyota Prius : 1997, eerste generatie alleen in Japan, vanaf 2000 rest vd wereld.
Honda Insight (de originele) : 1999, deze haalde wel 1:30 (op benzine!!)
mashell zegt
Of VAG nou op Toyota of Honda achterloopt maakt allemaal niet uit. Want binnenkort lopen ze allemaal achter op PSA. Hybride diesel, de tussenstap naar volledig electrische auto’s. Grote actieradius, weinig uitstoot (minder CO2!) dat is wat je wil!
RND zegt
die merkel wordt ook steeds lelijker
TSI-tje zegt
@mashell, ik geloof daar niets van. Ook diesel-hybride is niets meer als een tussenoplossing zoals je zelf al stelde. Ik ben het ook niet met je eens dat we -allemaal- volledig electrisch zullen zoomen in de toekomst. Ik denk dat er meerdere alternatieven zullen zijn in de toekomst. Iedere fabrikant zal zijn eigen visie/geloof op de markt zetten. De Clarity van Honda heeft nu al écht zero emission (pretenderen ze) dus dat is nog weer beter als die diesel-hybride van PSA waar jij het over heb. En waar ik denk dat Honda wel heel sterk in is, dat ze een ‘compleet energie systeem’ ontwikkelen. Voor huis én auto. De ‘pomp’ voor je eigen voordeur. En je auto loopt op dezelfde energie als wat je huis gebruikt. Wat dat betreft, ben ik van Mening dat Honda voorloopt.
TSI-tje zegt
Zie:
http://www.waterstofautos.nl/archives/category/waterstofautos-hoofdrubriek
Ik heb hier veel meer vertrouwen in. Simpelweg vanwege de praktische kant van het verhaal. Zolang accu pakketen (veel) hitte genereren bij het opladen mist iedere aandrijving welke gebruik maakt van een oplaadstation.