Een officieel statement, dat wordt smullen.
Voor wie het spoor bijster is: naast het originele dieselgate -betrekking hebbende op fijnstof- doken er plots ook geruchten op over gesjoemel door Volkswagen met de CO2-uitstoot van in totaal 800.000 auto’s. Een maandje na dato komen de Duitsers met een reactie. De strekking? Er is eigenlijk niet zoveel aan de hand.
Uitvoerig onderzoek en meetwerk hebben uitgewezen dat vrijwel alle gewraakte modellen en types bij benadering evenveel CO2 uitstoten als aanvankelijk werd aangegeven. Bewijs dat hiermee (en dus met het verbruik) is gesjoemeld, werd dan ook niet aangetroffen. Nu is het heel gemakkelijk om te zeggen dat de slager z’n eigen vlees keurt, maar VAG zou wel oliedom (hey, die hadden we ook nog!) om in dit stadium nog te jokken.
Wel zijn bij negen modellen lichte afwijkingen gevonden. Hierbij ging het steeds om een paar gram CO2 gemiddeld en een afwijking in het verbruik van 0,1 tot 0,2 l/100 km. CO2-gate is daarmee in omvang dus een stuk beperkter dan aanvankelijk werd aangenomen, maar nog steeds is het een kwalijke zaak dat VW (moedwillig?) de boel niet helemaal netjes heeft voorgesteld. Aan de andere kant: welke heftig lobbyende autofabrikant maakt zich daar (met goedkeuren van de EU) anno 2015 niet schuldig aan?
De lijst met types waarvan de waarden binnenkort worden bijgesteld, vind je hieronder. Overigens gaat het binnen VAG ook nog om modellen van andere merken, maar dat zal weinig verbazing wekken.
Nog een kleine sidenote: in de aanvankelijke berichtgeving over CO2-gesjoemel, ging het om 800.000 auto’s binnen de Volkswagen group. Nu gaat het om 36.000 auto’s binnen het merk Volkswagen. Met andere woorden: dat aantal van 800.000 stuks zou dus best nog eens voor een groot deel overeind kunnen blijven, maar zeker is dat niet.
UPDATE: Via een hoestende man in een regenjas ontvingen wij het nieuws dat er bij de andere merken (Audi, Skoda en Seat) geen modellen zijn waar dit issue speelt.
Foto: een originele VW reclame voor de Polo BlueMotion, geen photoshopwerk.
MAB zegt
Zwaar opgeblazen dit, heb ook bijna alle berichten overgeslagen wat over dieselgate ging.
Author zegt
@MAB: heb je dit bericht ook overgeslagen dan?
MAB zegt
@mauritsh: er staat toch bijna?
Author zegt
@MAB: geen stress, ik ben blij dat je even met ons deelt dat het VW-nieuws zwaar wordt opgeblazen.
henkhekje zegt
@MAB: er wordt vooral veel rook opgeblazen :-)
mrrallycross zegt
Ze kunnen het toch al niet meer redden
djim zegt
Niet moeilijkl, het was de uitstoot van NOx en niet CO2 waar VW serieus door de mand ging.
Mooi gevalletje van communicatiemensen die wat aan het spinnen zijn.
Degoutant.
potver7 zegt
Maar was het niet VAG zélf die toegaf dat er ook gesjoemeld werd met de CO2 uitstoot van bepaalde modellen?
Trouwens, “Uitvoerig onderzoek en meetwerk hebben uitgewezen dat vrijwel alle gewraakte modellen en types bij benadering evenveel CO2 uitstoten als aanvankelijk werd aangegeven.”
Het zal aan mij liggen, maar die aanvankelijke opgave is neem ik aan ook gedaan na uitvoerig onderzoek en meetwerk. Dus als je dat nog een keer doet, dan lijkt het me logisch dat je ongeveer dezelfde uitstoot meet. Er staat namelijk nergens dat de nieuwe metingen gedaan zijn met aangepaste, ontsjoemelde software.
vroaaar zegt
@potver7: volgens mij was het zo dat in de sjoemelmodus de NOx lekker omlaag ging maar dat dit tot gevolg had dat de CO2 dan juist omhoog ging. Maar aangezien die Amerikanen vooral in de NOx geïnteresseerd zijn, was dit geen probleem. Als de sjoemelsoftware nu uitgeschakeld is, zal de CO2 dus ook niet meer omhoog gaan in de testrun.
henkhekje zegt
Ze lopen weer te jokken…. VAG moet gewoon met de billen bloot, ik zeg een verbod op alle VW diesels en TFSI motoren.. oja en de UP! gewoon omdat ie lelijk en slecht is.
toniominestrone zegt
@henkhekje: goeie onderbouwing!
henkhekje zegt
@toniominestrone: absoluut, de uitspraak over de up is op basis van persoonlijke ervaringen ;-)
bazzelijn zegt
@henkhekje: Hoe ervaar je lelijk?
henkhekje zegt
@bazzelijn: de achterlichten van de UP zijn groter dan de hele auto :P
dawwg zegt
@henkhekje: Datzelfde kan gezegd worden over je mening klakkeloos als feiten presenteren …
9000cse zegt
Foto boven het artikel heeft een hoog Marlboro-gehalte; heeft ook iets met rook te maken, toch?
Author zegt
@9000cse: u gaat door voor de staafmixer! :)
dracae zegt
” maar VAG zou wel oliedom om in dit stadium nog te jokken.”
DAT lijkt mij inderdaad ook.. een merk dat zo onder het vergrootglas ligt moet wel bestuurders hebben met meerdere borden voor hun kop als ze nu nog liegen..
Ik ga er dan ook vanuit dat je ze tot al dit gedoe echt over is gewoon kunt vertrouwen, niet omdat ik normaal zo goed van vertrouwen ben dus, maar omdat streng toezicht nu eenmaal dat effect heeft.
potver7 zegt
@dracae: Euhm, mja. Mag ik je er even aan helpen herinneren dat dit hele ‘schandaal’ boven water is gekomen omdat VAG het (onder druk van een dreigende importstop in de VS) zelf heeft toegegeven? Er is nog niet één onderzoeksinstantie geweest die keihard heeft kunnen bewijzen dat er gesjoemeld is door VAG, laat staan hoe dat dan precies gedaan werd. Hooguit hebben ze hele sterke aanwijzingen gevonden dat dat zo is. Daarom kan VAG nu ook zo lekker draaikonten, er is toch niemand die kan aantonen wat waar en niet waar is.
Dus op dat strenge toezicht zou ik maar niet al te zeer vertrouwen…
dawwg zegt
@potver7: Niet waar, het was al jaren bekend, maar gewoon in de doofpot gestopt (in Europa); zie b.v.: http://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-overheid-wist-in-2011-al-van-sjoemeldiesels-82406
pomoek zegt
Ik probeer het nog te volgen allemaal maar allememaggies, het wordt wel veel, heeft iemand (autoblog?) even een mooi overzicht? (liefst een joetoep filmpje?)
rufctr01 zegt
Volgens mij heeft VAG dit zelf, via een persbericht, de wereld ingestuurd.
En nu gaan lopen janken…eerst nadenken voordat je iets de wereld instuurd.
potver7 zegt
@rufctr01: Wat denk je… Is allemaal onderdeel van een uitgekookte damage control strategie hoor. Eerst toegeven, zo van: kijk wij zijn de beroerdste niet om toe te gevan dat we fout zitten (hebben jullie dat gezien, GM, Toyota en Ford?). Vervolgens de verschillende overheden een ruime afkoopsom bieden; kost een paar miljard maar in ieder geval voorkom je ermee dat de verkopen al te ver inzakken, dat kost namelijk nog veel meer. En daarna roep je dat het allemaal wel meevalt en dat we rustig kunnen gaan slapen.
Dutchdriftking zegt
Gaat er toch nog iets goed….
Poll zegt
Ik kan niet wachten totdat het nieuwe Top Gear het er gehakt van maken ook nog ff dunnetjes over gaat doen :)