De frustrerende interieurs hebben schade berokkend.
In de meeste gevallen is de overgang van een oud naar een nieuw model een vooruitgang. In het kader van progressie maak je soms een verkeerde keuze, zoals Volkswagen heeft gedaan. De Golf VII was (en is) een welhaast perfecte auto, nuchter beschouwd. Tja, dan kan het gebeuren dat de opvolger iets minder goed is en dat bleek met de Golf VIII ook het geval te zijn.
Een groot gedeelte van de kritiek komt door het interieur. Niet alleen is dat soberder en minder fraai dan voorheen, de bediening laat nogal te wensen over. Dat is niet alleen iets dat klagende journalisten hebben bekokstoofd, maar Volkswagen zélf geeft dit toen.
Frustrerende interieurs
Thomas Schäfer geeft namelijk ruiterlijk toe aan het Britse Autocar dat het interieur van Volkswagens niet op het gewenste niveau is.
Het heeft zeker voor schade gezorgd. We hadden gefrustreerde klanten die niet gefrustreerd zouden moeten zijn. We hebben veel tijd besteed aan welke functies de klant aanraakt tijdens de rit. Vervolgens hebben we daar een volgorde van gemaakt. Welke functies moeten op knoppen komen? Welke kunnen in het scherm worden ondergebracht?
Thomas Schäfer, erkent de schade.
Ze zien niet zachtzinnig te werk gegaan. Een enorm team mocht feedback geven. Op basis van al die data heeft Volkswagen een overzichtje gemaakt. Een vrij grote, uiteraard:
Het was uiteindelijk een excel-sheet zo groot als een kamer, maar ja, je moet het wel doen.
Thomas Schäfer, print excel-sheets nog uit.
De verbeteringen die eraan komen zullen niet zorgen voor een overdaad aan knoppen. Tegenwoordig hebben auto’s dermate veel functies, dat het eigenlijk niet meer mogelijk is om voor elke functie een uniek knopje te maken. Wel gaat Volkswagen de belangrijkste knoppen terugbrengen.
De haptische bediening komt hoogstwaarschijnlijk te vervallen en wordt vervangen door echte rubberen knopjes. Lekker. Verder worden de ‘sliders’ voor de temperatuur vervangen door echte bedieningselementen. Ook het infotainmentsysteem moet overzichtelijker en intuïtiever worden.
Welke modellen? En wanneer?
Volgens Schäfer was het juist altijd de kracht van Volkswagen dat de interieurs hoogwaardig en dooracht waren. Iedereen is er meteen in thuis en weet instinctief waar alles zit. Daar heeft hij een punt, want een Volkswagen was weliswaar saai en sober, maar je wist precies hoe alles werkte.
Dus welke Volkswagens gaan hiervan profiteren? In principe alle modellen die eraan komen. De eerste zijn de Volkswagen ID2, daarna volgt de nieuwe Passat, Tiguan en de opgefriste Golf. Die staan allemaal voor de tweede helft van dit jaar c.q. begin volgend jaar op de planning.
Meer lezen? Deze auto’s halen het niet bij hun voorganger!
bietje zegt
Ik was 2 jaar geleden in dubio of ik de 7.5R (2019) zou kopen als occasion of de ‘nieuwe’ 8R. Los van de best extreme nieuwprijs van de 8 was ook het exterieur, maar vooral het interieur zo’n enorme afknapper, dat de 8 alleen daarom al niet meer im frage was. Dat rare hendeltje in de vorm van een soort autosleutel (?) waarmee je de bak bedient ziet er ronduit sneu uit.
Hopelijk gaan ze dat beter doen idd.
mashell zegt
Dat rare hendeltje waarmee je de bak bedient ziet er voor de één heel erg sneu uit maar voor de ander heel erg Porsche 911!
golf1985 zegt
Ik moet volgend jaar mijn seat leon st station in gaan leveren voor een nieuwe caddy. Ik heb nu een handbak waar ik heel blij mee ben maar moet eraan gaan geloven aan een dsg. Ben ook benieuwd hoe ik die caddy ga ervaren. Kwa ruimte ga ik erop vooruit maar interieur ruimte word een ding. Ben zelf over de 2 meter en vind de ruimte tussen stoelen en stuur aan de kleine kant. Met 400 kilometer per dag word dat nogal wat
Robert zegt
Dan wordt het hoog tijd dat je eens een Caddy gaat ‘passen’ bij de dealer. En bij gebleken ongeschiktheid eens gaat praten met de werkgever over alternatieven.
Bij mijn vorige werkgever was het ook altijd hommeles met de bedrijfsauto’s:
– cruise control, automaat, airco die niet meer werden mee besteld, want goedkoper in het maandbedrag…
– een verlengde en verhoogde Mercedes Sprinter + zware hydr. laadklep bestellen met de lichtste motorisering (114!!! pk)
– collega met een gefixeerde enkel, reed altijd automaat, moest in eens handgeschakeld gaan rijden
– collega met lange benen paste ook niet in een B-segment auto; zat letterlijk klem. Kreeg er ook knieklachten van. Heeft een half jaar bij de bedrijfsarts gelopen voordat -ie een andere auto kreeg.
– meest bizarre: collega met vier kinderen (en dus auto met dubbele zitrij achter) kreeg als opvolger geen ‘grote’ auto meer ‘want verkeerde uitstraling’ (…), moest maar zien hoe die dat privé rooide. Maar wel volle bak bijtelling moeten betalen. Die is dus alleen hierom vertrokken naar een concurrent.
royaledeluxe zegt
Tja managment by excel… dan weet je het wel.
mashell zegt
Excel is de weg naar excellente resultaten!
gilettelubbers zegt
Wat mij betreft is niet alleen het bedieningspaneel, maar ook de bouwkwaliteit echt treurig te noemen. Ikzelf maakte de overstap van een Leon uit 2016 naar het nieuwe model. De bouwkwaliteit was aanzienlijk beter bij het vorige model. Het kraken van de deurpanelen bij het dicht trekken van de deuren en het regelmatig uitvallen van het systeem is gewoon erg irritant te noemen
linkador zegt
Geenszins is het mogelijk dat een bestuurder enige feedback heeft gegeven voor deze generatie VW. Ze zijn precies opgeleverd als studenten eindwerk met 0 IRL kilometers onder de gordel.
Na 2 dagen met een Passat was het zeker dat ik er nooit meer een VAG zou komen. Na 3 jaar mateloze ergernis van kilometer reset tot temperatuur regeling en een kerstboom van alarmen en spontane noodrem toestanden, is die eerste indruk enkel bevestigd.
In de garage van mijn vader kwam een paar keer per week een BMW tester tanken. Hij reed voortdurend tussen heen en weer tussen Brussel en Munchen met een notaboekje, waar al de objectieve en subjectieve ervaring werden genoteerd. Dat was weliswaar in de jaren 80.
VW, als je dit leest, de enige kans ik ooit nog VAG rijd, is als man met het boekje.
Flutterbear zegt
Zo lang de knopjes op het stuur maar fysiek zijn mag de rest wel aanraakgevoelig.
cdlop01 zegt
Kan er gewoon een echt dashboard in met meters en knoppen dan die vreselijke schermen. Onze Tesla, van de zaak, zo’n vrselijk scherm, dito de Mustang en nog een paar Bev’s. Eea leidt erg af, ziet er goedkoop uit en ongelooflijk suf dashboard bij bijna alle EV’s. Ik vind het echt helemaal niets. Bmw, Mercedes hadden de mooiste dashboards, moet je nu zien….treurnis.
mashell zegt
Zeg je dat “vreselijk scherm” ook met een gillend stemmetje?
Een vreselijk scherm dat afleidt, daarmee beschrijf je eigenlijk vooral je telefoon, de schermen in de auto tonen nuttige informatie, als je daarvan afgeleid wordt kun je het maar beter bij fietsen houden.
Je kunt ze mooi vinden of niet, maar die schermen zijn er met een reden. Mensen zijn gek op schermen en je kunt er informatie veel duidelijker op weergeven. Ook is het aantal functies tegenwoordig veel te hoog om nog met knoppen alleen af te kunnen
cdlop01 zegt
Mensen zijn helemaal niet gek op schermen in de auto, en het staat vast dat de schermen en vele menu’s zeer afleiden daar is al genoeg over gezegd en geschreven. Bovendien, de enige reden is dat dit nu wordt toegepast……spotgoedkoop voor een autofabrikant.
Richmond zegt
Mensen laten er geen auto om staan, dus is kosten niet de enige reden. Een fabrikant die geen infotainment bied en geen digitale meters etc zal gezien worden als ouderwets door de meerderheid en dan stappen ze over op een merk dat het wel heeft.
mashell zegt
Daar is al genoeg over gezegd en over geschreven…. Nee, daar zijn foute conclusies getrokken!
De fabrikant doet onderzoek en komt er achter dat de meerderheid van de mensen stoelverwarming in de winter voor vertrek aanzetten en dan nu 15 minuten automatisch uit laten gaan. De fabrikant besluit dat in een menu te stoppen.
Een conservatieve consumenten organisatie doet dan een test in druk verkeer en vraagt mensen in een auto die ze niet kennen tijdens het rijden de stoelverwarming aan te zetten. Dat is lastig voor die mensen en dus wordt er een ronkend rapport geschreven over hoe gevaarlijk bediening via touchscreens wel niet is. Tja, een niet realistische vraag in een niet realistische setting. Dat geeft niet realistische resultaten.
En zo’n scherm dat bij een crash niet in duizend stukjes uiteenspat, dat bij temperaturen tussen de -30 en +70 gewoon moet werken en waar software voor nodig is om aan te sturen, sorry maar dat is echt niet goedkoop.
rollingstoned zegt
“Ook is het aantal functies tegenwoordig veel te hoog om nog met knoppen alleen af te kunnen”
@mashell Wat een slecht argument. Je zou dus kunnen stellen dat er veel te veel onzinnige zaken aan auto’s worden toegevoegd. Bij autorijden dien je op de weg letten, niet op je infotainment. Bovendien is het gebruik van touchscreens in de auto net zo gevaarlijk als met je mobieltje spelen, of met drank of drugs achter het stuur kruipen. Dat hebben diverse onderzoeken al lang uitgewezen. Verder is het gewoon een ordinaire kostenbesparing, want die touchscreens kosten in verhouding geen drol…
mashell zegt
Bij autorijden dien je op de weg te letten… Dat is een beetje een dooddoener. Een autistische dooddoener. Want als mens rijdt je het beste als je ontspannen bent en dus heb je muziekje nodig, een navigatiesysteem dat je de weg en de verkeersinformatie vertelt zorgt er voor dat je ontspannener en dus beter rijdt.
Een moderne auto moet dus gewoon een navigatiesysteem met een spotify client hebben en dus ook een touchscreen.
Ik kan je vertellen dat het klimaatbedieningsscherm in de Audi Q8 e-tron (crashzeker, temperatuur bestendig met haptische feedback) duurder is dan de klimaatmodule met knopjes in de Audi e-tron GT.
ronnys zegt
Dan zeg ik zet als je blieft die klimaat module weer terug!
Ohh, wacht dat crashzekere, temperatuurbestendige scherm moet er toch in voor het bedienen van de kleurtjes ambilight en spotify.
Dus dan is het wel een bezuiniging om de klimaat module weg te laten.
Blijft dat ik het er maar goed koop uit vind zien alleen een scherm. Gelukkig staat mijn diesel net op 200k dus ik kan nog een aantal jaren vooruit.
berlinetta zegt
Eens. Ik vind al die beelschermen ook zo’n treurnis. En dan ook niet nog niet eens mooi verwerkt in het dashboard. Het ziet er zo goedkoop uit (en waarschijnlijk is het dat ook).
bietje zegt
Ik vind al die grote schermen ook vreselijk identiteitsloos worden, gewoon allemaal een soort verkapte iPad met een custom beeldschermachtergrondje en UI. Ik heb een digital cockpit in m’n Golf 7.5 zitten, dat is nog net wel aardig om te zien, want: niet too much, maar echte analoge mooie klokken hadden mijn voorkeur gehad.
kas_par zegt
Koop dan gewoon een oldtimer? Mooier qua klokken en knoppen ga je het niet krijgen!
karhengst zegt
Zolang we een auto nog moeten bedienen, dient de bedienbaarheid gewoon op orde te zijn. Ik vraag me soms af of fabrikanten volstrekt overschat hebben hoe snel het zou gaan met het autonome rijden.
Ik hoop voor VW dat ze interessante auto’s op de markt weten te zetten waar de huidige problemen worden aangepakt. De concurrentie laat hier eveneens steken vallen, dus de kansen liggen er. En ze zouden niet met een dergelijke schuldgetuigenis komen als het niet deel was van hun marketingstrategie.
marcomanta zegt
VW is saai zowel van binnen alsmede van buiten op een paar modellen na. De Arteon heeft een prachtige vormgeving en de ID Buzz mag er zijn, voor de rest is de nieuwste Golf, tja, laat maar en de overige ID reeks getuigt niet echt van een mooie vormgeving.
wimof zegt
Allemaal de schuld van Herbert Diess (Alexander Bloch legt het je prima uit)
kas_par zegt
Tja, de gemiddelde VW rijden is kennelijk gewoon traditioneel. Jammer. Ik heb Volkswagens qua interieur altijd een verschrikking gevonden en rij nu voor het eerst in m’n leven Volkswagen (ID.3), mede juist vanwege het strakke interieur. Als ze dat terug gaan draaien zal ik weer op zoek moeten naar een ander merk. Helaas