Volkswagen ziet zijn 2,4 miljoen Duitse klanten met een sjoemeldiesel niet graag naar de concurrentie vertrekken, en overweegt daarom klanten bij een inruil op een nieuwe VW kortingen aan te bieden.
Bovenstaande is geen officieel perscommuniqué dat als zodanig door Volkswagen AG is gecommuniceerd, maar wordt gebracht door de DPA, het ANP van Duitsland, dat zich baseert op bronnen binnen de geplaagde fabrikant.
Een dergelijke strategie zal zeer zeker al kort nadat de spreekwoordelijke fecaliën de ventilator raakten in de boardroom van VW ter sprake zijn gekomen, het is per slot van rekening als Europees marktleider belangrijk om marktaandeel te houden. Een andere spin die er aan te geven is dat menig consument zich niet door een dergelijk softwareschandaal – waarbij de kwaliteit van de auto’s verder niet achteruit gaat – laat bewegen over te stappen naar een concurrerend merk.
Achter de schermen zal door VW al druk gecalculeerd worden wat een aantrekkelijke optie is: korting, of geen korting. Mocht voor het eerste worden besloten, dan betwijfelen wij of de 6,5 miljard euro die opzij is gezet om dieselgate het hoofd te bieden voldoende zal zijn.
1.700+ reparatieuren
Vanaf januari 2016 wordt begonnen met een terugroepactie van de gewraakte EA 189-diesel, de geschatte reparatietijd bedraagt anderhalf uur reparatie per model, terwijl bij sommige modellen alleen een aanpassing van de software niet afdoende schijnt te zijn. Voor Duitse dealers wordt dit een hele kluif, want gemiddeld krijgt elke handelaar 1.100 te repareren sjoemeldiesels voor zijn kiezen.
De overweging tot korting is geen rare, op o.a. de Italiaanse markt ruiken Fiat en Ford bloed, en zijn al druk bezig aan VW’s stoelpoten te zagen en met diverse acties Volkswagen-rijders voor zich te winnen. En daar is niets mis mee, zo werkt het nou eenmaal: salesjongens met een beetje zakeninstinct gaan bij dit soort kwesties meteen voor de halsslagader.
Reactie Pon
Autoblog contacteerde de Nederlandse importeur PON met de vraag of ook in Nederland kortingen voor klanten die blijven als optie wordt overwogen, we zijn nog in afwachting van een antwoord.
Foto: een miljoenmiljard Upjes op de trein, via autojunk.nl
kapiteinaudi zegt
Wat een sympathiek merk is het toch ook.
harrie zegt
Gestandaardiseerde actiemodelletjes uitbrengen om de inruilkosten laag te houden.
VW Golf ‘We’re sorry’ limited edition, gelimiteerd tot 2,4 miljoen stuks.
Dutchdriftking zegt
Lijkt mij een slimme zet. En een manier om een hoop indirecte kosten/inkomsten veilig te stellen. Want als men een VW met korting koopt, heeft ook die VW op termijn gewoon onderhoud nodig. En de VW die ingeruild wordt kan met winst worden verkocht.
boxergt zegt
@dutchdriftking: Nee… Eerst 2000 euro te weinig voor je inruilen geven om vervolgens 2000 korting te geven!
jackass266 zegt
Afhankelijk van de korting, eerst een tweedehands sjoemeldiesel rijp voor de sloop kopen en deze vervolgens inruilen.
berlinetta zegt
@jackass266: Of je koopt gewoon een Skoda en bespaart je de moeite.
mout zegt
@berlinetta: Duhhh.
En als ik nou met een sjoemelSkoda zit? Moet ik dan wel naar de concurrent?
bsxc2 zegt
Je bent toch wel een grote mongool als je je geld nog wil stukslaan op zo’n pauperauto. Met alleen een korting zou ik me er niet in laten luizen.
moveyourmind zegt
Denk niet dat veel Duitsers er voor een tweede keer instinken…
Ein gebranntes Kind scheut das Feuer…
bofkont zegt
@moveyourmind: Verder niets mis met de TDI, absoluut een van de fijnste diesels op autogebied, Daarbij zijn Duitsers verstandig en blijven ze merktrouw, al is het alleen al om VAG erboven op te helpen. Het zou voor mij in ieder geen reden zijn om afscheid van het merk te nemen, VS zijn grote schijnheiligen verdrag van kyoto willen ze niet ondertekenen om de uitstoot van de zware industrie te beperken want dat kost teveel geld, De VS bijna de grootste C02 vervuiler ter wereld en nu zullen ze een paar dieseltjes van VAG terug fluiten, niets anders dan theater.
trustmeiamanengineer zegt
Heeft de politie nou al eens gereageerd op het sjoemelschandaal? Die rijden immers rond met tienduizend van die hokken, rijden veel kilometers en het meeste in steden. Precies de plekken waar je die extra NOx echt absoluut niet wilt hebben.
moveyourmind zegt
@trustmeiamanengineer: Een woordvoerder van de Politie heeft inmiddels op een officiële persconferentie namens het Hoofd Inkoop Dienstauto’s Landelijke Politie laten weten dat na lange keiharde onderhandelingen Pon met een uitermate bevredigende oplossing is gekomen…
Het Hoofd Inkoop Dienswagens Landelijke Politie was niet bij de persconferentie aanwezig omdat hij toevallig op vakantie is terwijl zijn woning compleet wordt verbouwd en van de modernste gemakken wordt voorzien…
Het Hoofd Verkoop Dienstwagens Landelijke Politie was wel bij de persconferentie aanwezig, maar had geen tijd meer om vragen van journalisten te beantwoorden omdat hij op tijd weg moest omdat hij nog nieuwe vloerbedekking moest uitzoeken…
moveyourmind zegt
@moveyourmind: *Hoofd Verkoper Dienstauto’s Landelijke Dienstauto’s van de firma Pon…
pomoek zegt
Weet je dit is een typische cynische reactie van VW die echt geen hout snijdt. Voor zover je van slachtoffers kan spreken zijn dit niet de kopers van deze auto’s. Die hebben een auto die meer vervuilend is dan gedacht maar hebben voor een lage prijs die auto kunnen rijden.
VW gaat dus kortingen geven, en dus geld uitgeven, dat ze dus niet besteden aan het schoner maken van de motoren. VW is hard aan het proberen zijn eigen hachje te redden en bekommerd zich totaal niet om de schade die ze hebben aangericht.
gwnbmw zegt
ik dacht ff bij de titel dat er wordt bedoelt dat mensen moeten gaan betalen om hun vw te laten reparen/veranderen…
imaginenl zegt
Korting op de inruilprijs zeker want zo’n sjoemeldiesel (het woord van 2015!) raak je aan de straatstenen niet meer kwijt
stanny zegt
@imaginenl: alsof mensen zich iets aantrekken van deze software. Op de 2dehands markt zal je er niets van merken hoor.
potjak zegt
Mooi hoor korting, die krijg je ook wel wanneer je geen sjoemeldiesel hebt alleen nu hoef je er niet om te vragen. Hoe zegt met dat? Sigaren uit eigen doos of zoiets?…
hplh zegt
Dus gewoon een inruilpremie.
Niks nieuws onder de zon lijkt mij.
Vw probeert de negatieve aandacht om te buigen.
Rob zegt
@hplh:
Volkswagen probeert de negatieve aandacht om te buiten….
Je. Verwacht. Het. Niet.
prop zegt
Ergens speelt bij een groep invloedbepalende personen nog steeds het beeld dat we met extra vervuiling te maken door dit schandaal waarbij VE toevallig gesnapt is maar net zo goed Toyota had kunnen zijn. Als je het overkoepelend bekijkt is er niet een merk die zich in de praktijk kan meten aan die theorie uitstoot. Waarom zou VW dit niet voorelkaar kunnen krijgen maar elk ander merk wel – kostenbesparing is het in ieder geval niet geweest. De test is gewoon niet realistisch en laat een aantal wereldleiders nou dit gewoon bekennen ipv deze wassen neuspolitiek. Milieu lobby en linkse regeringen zijn schuldig aan het uitlokken van dit soort schandalen
potjak zegt
@prop: ja je hebt gelijk met betrekking het punt wat je wilt maken maar voor de rest ongelijk mbt VW en het sjoemelverhaal.
hplh zegt
@prop: wat een gelul.
Tuurlijk is er extra vervuiling.
En dat je zegt het had net zo goed Toyota kunnen overkomen klinkt het mij alsof ze er zelf niks aan konden doen.
Vag heeft het bewust gedaan.
utregcity zegt
En wat te doen dan met die sjoemeldiesels? Dumpen in Afrika of zo? Rare jongens die Volkswagenmanagers.
lincoln zegt
Whahaha .. Ik weet dat VAG niet echt een hoge achting van zijn klanten heeft ..
Maar zo achterlijk zullen ze toch ook niet zijn ??
TimoBac zegt
@lincoln: Zo idioot is het toch niet? Stel, ik heb een Caddy waar ik eigenlijk best vanaf wil. Als ik een nieuwe polo/golf met giga korting kan krijgen hebben we een deal hoor.
e1000bmw zegt
@lincoln: Klopt. De situatie is nog erger…
norge zegt
Tuurlijk meneer krijgt u korting…Maar als u uw auto niet inruilt krijg u een nog grotere korting …
silenro zegt
Komt best uit, ben toch al van plan mijn sjoemeldiesel in te ruilen voor een neie en hoe minder ik hoef bij te betalen hoe beter .. :)
jrsmoke zegt
Mij vraag me af wat ze met de andere vaste klanten gaan doen. Ik heb volgens de VIN check op vw.nl geen sjoemeldiesel, maar mijn klanten kijken mij er op aan dat ik een “zeer vervuilende auto” rij, dat is ook een soort schade…
Ik vraag me af wat ze daar mee gaan doen.
Smokey zegt
Misschien tijd om de Europese typegoedkeuringen in te trekken aangezien het niet meer klopt. Lekker stil zetten die vieze VAG karretjes
heinsbroek zegt
Heb ook het gevoel voor l@l te rijden met me greenline,
Het enige groene eraan is de kaart in het dashboard kasje.
Inruil premie zou wel niet veel bijzonders zijn.
Hoop dat een ander merk hierop inspeelt.
Extra korting voor een VAG tdi.