Als de Europese Unie, naar aanleiding van het CO2-gesjoemel, de belasting gaat verhogen op de betrokken VAG-modellen is Volkswagen bereid de kosten op zich te nemen.
Het gaat hierbij om de eerder genoemde 800.000 getroffen auto’s in Europa. Omdat de CO2-uitstoot hoger is dan Volkswagen deed geloven, is het mogelijk dat de motorrijtuigenbelastingen op de de betrokken modellen verhoogd gaat worden.
In een brief, gericht aan de Europese Unie, zegt Volkswagen CEO Matthias Müller in te staan voor eventuele fiscale gevolgen met betrekking tot de gemanipuleerde CO2-uitstoot. Het gaat hier om auto’s geregistreerd vanaf 1 juli 2009.
Naast de maatregel, pleitte het Nederlandse kabinet afgelopen donderdag voor de terugvordering van VAG’s belastingvoordeel op de specifieke modellen.
Het bedrag dat VW moet ophoesten voor alle getroffen voertuigen wordt geschat op zo’n 100 miljoen euro per jaar. (via autonews.com)
UPDATE 25-11: VW heeft een brief met bovenstaande strekking naar minister Dijsselbloem verstuurd. Hier meer info (.pdf).
Met dank aan Maarten voor de tip!
lennyv87 zegt
Ik ben absoluut geen VAG-fan, maar moet toegeven dat dit Volkswagen wel siert…
FieRo zegt
@lennyv87: ik denk dat dit goedkoper is dan claims en rechtszaken met dezelfde uitkomst
ThomasBol zegt
@lennyv87: kunnen ze niet anders? De klant handelde ter goede trouw, als klant ben je dus gewoon keihard opgelicht.
thomasthomas zegt
@lennyv87: Maar wel eerst de boel bedonderen. Dacht jij als dieselgate niet bekend was geworden dat ze dit hadden toegegeven.
lennyv87 zegt
@thomasthomas: En @ de andere Thomas. Tuurlijk ben ik het met jullie eens. Als het niet was uitgekomen, was er niets vergoed. Nu nemen ze zelf het voortouw, daar doel ik in deze meer op.
W115 zegt
Ben benieuwd naar de duur van deze actie. Een auto kan tegenwoordig makkelijk 30 jaar mee.
autofanaat zegt
@w115: Vag spul niet.
w0o0dy zegt
@W115: Hahaha geloof je het zelf? Tegen die tijd Is er zoveel van de electronica stuk en onvervangbaar IBM kosten dat het ding allang gerecycled Is.
e1000bmw zegt
@W115: You wish! De hardware zou het kunnen, maar de elektronica gooit echter het spreekwoordelijke roet in het eten…
En in de context is die uitdrukking een leuke woordspeling trouwens.
mfacey zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lincoln zegt
By far de goedkoopste oplossing ..
Hupke zegt
@lincoln:
Goedkoper was de politici omkopen en het in de doofpot stoppen.
moveyourmind zegt
@lincoln: Inderdaad, de goedkoopste oplossing…
Een beetje hetzelfde trucje als ome Gerrit, van het welbekende Van Der Valk concern jarenlang deed…
Die sjoemelde er vrolijk op los met de administratie, loonlijsten en noem maar op. Net zo lang tot er zelfs voor de inspecteurs van De Belastingdienst er zelfs geen wijs meer uit konden worden. Die wisten hooguit een paar fiscale onvolkomenheden boven water te krijgen…
Ieder jaar was het weer hetzelfde liedje. Met de fiscus werd voor ieder filiaal jaarlijks een schikking met getroffen en daarmee was de kous af. Ome Gerrit betaalde de schikking zonder morren, want de ouwe sluwe vos had vooraf al berekend dat dat veel goedkoper was dan netjes alles volgens de regels te doen…
Nu wist ome Gerrit als geen ander hoe je je centjes moest verdienen… Oude restjes appelmoes werden van de borden geschraapt, opgewarmd en voorzien van een ‘verse’ kers. Hoe smakeloos ook, de tent zat iedere dag vol, de gasten hingen nog net niet met de benen buiten boord…
En ome Gerrit deed alles in eigen beheer, van de bouw van de motels, het meubilair tot en met het draaien van worst volgens ome Gerrits geheime recept…
Frappant eigenlijk hoeveel het Volkswagen- en Van Der Valk concern op elkaar lijken…
knipperlichtje zegt
@onlylosersdrivevag: wat een infantiele gebruikersnaam en waar heb je het nou eigenlijk over?
knipperlichtje zegt
@onlylosersdrivevag: ach, de gebruikersnaam heb ik vooral gekozen omdat ik de dagrijverlichting van de A6 die ook als knipperlicht fungeert erg leuk gevonden vond, inmiddels hebben meer merken het. Toch zou ik je aanraden om voor een andere gebruikersnaam te gaan, dan zijn anders reageerders sneller geneigd om je meningen serieus te nemen.
psycholoog zegt
@onlylosersdrivevag: En je vrouw neemt je wel serieus?
Wil je erover praten?
Rob zegt
@onlylosersdrivevag:
Lol, ik vind je nu al een absolute aanwinst voor Autoblog. Blijf vooral typen en plaatsen. Niveau is van ongekende hilariteit.
psycholoog zegt
@onlylosersdrivevag:
Zoveel boosheid. Lucht je hard maar even. Het komt allemaal goed. Adem in adem uit.
psycholoog zegt
@onlylosersdrivevag:
Zoveel boosheid, lucht je hart maar even. Het komt allemaal goed. De levenservaring straalt er van af.
psycholoog zegt
@onlylosersdrivevag:
Hou je vooral niet in. Laat je helemaal gaan. Voel je je al beter? Dit consult is overigens geheel gratis.
norge zegt
In Amerika krijgen de Sjoemeldiesel slachtoffers van VAG 1250 dollar volgens detruthaboutcars ….Ik als oud klant vind dat ik daar ook recht op heb ….Mag ik dan even vangen?
rodger zegt
In Nederland is de MRB niet gebaseerd op CO2, Duitsland bijvoorbeeld wel. Gaat VW het verschil in BPM (wel CO2 afhankelijk) ook betalen?
Thomas20vt zegt
@rodger: Dat werd het wel… Een benzine auto met een uitstoot onder de 111 gram of een diesel onder de 96 gram was vrijgesteld van wegenbelasting…
nord zegt
Volkswagen, de Lance Armstrong van de autoindustrie.
michaelb zegt
@nord: ja, maar net als het fietswereldje zal het niet alleen bij VAG blijven
nord zegt
@michaelb: tuurlijk, maar Armstrong is de wel de grootste oetlul die er tussen zat met zijn arrogante houding en Volkswagen heeft exact dezelfde mentaliteit.
michaelb zegt
Lang leve het CO2 verdienmodel aldus de EU
musclecar zegt
Dit noemt men halve maatregelen nemen. Want de inruilwaarde van deze auto’s gaat sowieso naar beneden. En wat gaat vw daar mee doen?
prop zegt
VAG geeft goed voorbeeld. Dit houd in dat alle andere autofabrikanten moeten gaan betalen.
Sjoemel software of afplakken van de naden of de banden extra hard oppompen tijdens de officiele tests. Het komt allemaal neer op het ontwijken van waarden die met géén mogelijkheid te te halen zijn.
nord zegt
@prop: je snapt het nog steeds niet.
Het gaat over software die de auto ’tuned’ op het moment dat er metingen gedaan moeten worden, dat is primair de fout in gaan, dat is vals spelen next level. Daar hebben jij en ik geen invloed op.
Bandjes oppompen, carrosserienaden afplakken zijn zaken die jij en ik kunnen beïnvloeden, derhalve secundair.
Bovendien is het algemeen bekend dat in zaken verbruik en prestaties vag ALTIJD voorop liep. Laagste verbruik combineren met hoogste prestaties. Dat betekent maar 1 ding. De boel belazeren op het hoogste niveau, om de klanten maar in de waan te laten het beste product in huis te hebben.
Daar zijn andere fabrikanten natuurlijk door gedupeerd.
Vergelijkbaar met Lance Armstrong, die 10 jaar de boel belazerde en nu alles moet teruggeven. Ik denk dat jij ook geen enkele traan moet laten om die arme Lance..
prop zegt
@nord: laat dat maar een of andere rechterlijke macht bepalen wat juist is in deze. Er is geen uitspraak gedaan dan software aanpassen waar vooralsnog VAG mee nat gaat next level is en banden harder oppompen niet
Daar kunnen we allebei wat van vinden. Puntje bij paaltje haalt niemand de uitstoot.
Zeer benieuwd naar de bevindingen van de RDW binnenkort. Hoop dat het publiekelijk wordt gemaakt
367pk zegt
Blijft natuurlijk wachten op de volgende autofabrikant: zou wel eens BMW kunnen zijn! Volgens bimmertoday heeft de BMW fabriek in Spartanburg (VS) de productie van het enige in de VS verkochte dieselmodel (de X5 35d) tijdelijk stilgelegd. Een reden geven ze niet (kuch..)
romeoalfa zegt
@onlylosersdrivevag: Is reacties uitlokken met een stomme username een onderdeel van uw therapie? Ben alleen benieuwd. Oh ja; ik rijd in een VAG.
desalen zegt
Het vooraf zeggen ‘wij nemen de eventuele fiscale gevolgen voor onze rekening’ komt iets positiever over dan wanneer de EU zegt ‘jullie moeten de eventuele fiscale gevolgen voor jullie rekening nemen’
Dusssss marketing
Capibaro zegt
Een logische stap. Maar eigenlijk zouden zo landen ook moeten compenseren voor te weinig geinde belastingen in het verleden. Dat zullen ze niet doen omdat het schandaal inmiddels zo groot is dat VW dat niet zal overleven.
v8rules zegt
Ik dacht dat het vooral om nox ging eigenlijk bij die software