Nee, Volkswagen is zeker niet van plan met diesel te stoppen, maar wel gaan er dingen veranderen. Vanzelfsprekend.
In een statement heeft het management van Volkswagen, onder leiding van Herbert Diess, de toekomst van het merk geschetst. Dat VW bewust op de voorgrond treedt en een visie ontplooit, brengt rust en leidt de aandacht enigszins direct af van het dieslschandaal waarin het momenteel verwikkeld is.
1 miljard euro per jaar minder
De investeringen worden met 1 miljard euro per jaar teruggeschroefd, en toekomstige modellen krijgen prioriteit. Eigenlijk is dit uitvoering van beleid dat al onder Winterkorn ontstond, al eerder was sprake van het besparen van 5 miljard euro tussen 2015 en 2020. Een deel van het geld moet bespaard worden door bestaande processen te stroomlijnen, maar ik betwijfel of hier een miljard mee te halen is.
Dan het hete dieselhangijzer: Volkswagen toonde altijd een rotsvast vertrouwen in de dieselmotor. Toen Toyota hybride ging gaf VW aan niet dit pad te willen bewandelen, omdat het nog veel potentie in de zelfontbrander zag. Zelfs zonder zware batterijen kon het dezelfde verbruikscijfers halen, zo was het standpunt. Door de ontwikkelingen de afgelopen weken kan het management zich niet meeer permitteren om zo zwaar op diesel in te blijven zetten, maar tegelijkertijd is de rol van de technologie nog niet uitgespeeld. Bovendien zet VW, vooral in Europa, nog steeds erg veel diesels weg.
Alleen nog AdBlue en SCR
Er zijn drie (legale) manieren om de uitstoot van diesels omlaag te krijgen: motormodificaties gekoppeld aan een uitlaatrecirculatieklep (EGR), de zogeheten ‘lean NOx traps’ (LNTs), waarbij uitlaatgassen door inspuiting met een mengsel van ureum en gedestilleerd water (AdBlue) worden afgkoeld en NOx wordt geneutraliseerd, en selective catalytic reduction (SCR).
PSA bijvoorbeeld zet vol in op SCR, Volkswagen zal in de toekomst in Europa en Noord-Amerika alleen nog maar dieselauto’s maken die zowel van SCR als AdBlue voorzien zijn. AdBlue is een redelijk duur goedje dat in een aparte tank zit die niet [update] kennelijk wel door de bezitter bijgevuld kan worden.
Daarnaast wordt er als bliksemafleider onder andere geïnvesteerd in elektrische aandrijflijnen.
Let wel: bovenstaande is van toepassing op het merk Volkswagen, dus niet op de volledige groep.
tyso44quattro zegt
En audiii??????
godfried1987 zegt
@tyso44quattro: er staat toch het merk volkswagen?.! Biet vag group.. Andere merken zullen dus moeten wachten wat de stappen gaan worden
w0o0dy zegt
Tja ik had ook niet echt verwacht dat Herbert Diesel zichzelf de laan uit ging sturen…
martinus zegt
@w0o0dy: Als je miljoenen hebt geïnvesteerd in een lobby voor regels in Europa die ‘europese diesels’ fiscaal bevoordelen en op papier/in de CO2 meting beter doen lijken dan de buitenlandse concurrentie, dan is het logisch dat je dat pad niet zo gauw loslaat. Goede van deze crisis is wel dat VW ook harder gaat investeren in elektrisch.
Ik hoop wel dat niet alleen VW veranderd, maar vooral ook de Europese regels.
Al die downsize motoren onder hoge inspuit en turbodruk,Waarvan de NOx uitstoot die ontstaat als gevolg van die verbrandingstempratuur of hoge druk weer compenseren met chemische AdBlue meuk, of katalysatoren met schaarse metalen.
Liever dan de Aziatische oplossing,betrouwbare dieselmotoren met grotere inhoud die iets meer co2 uitstoten.
vroaaar zegt
@w0o0dy: uitvinder dieselmotor heet Rudolf Diesel!
mashell zegt
Hoezo kun je Adblue niet zelf bijvullen? Heb ik toch al eens gedaan bij een Passat, gewoon bij een tankstation. Natuurlijk waren allemaal (we waren met z’n 3en) wat bangig want we wisten van Adblue eigenlijk alleen maar dat het van urine gemaakt werd, dat wil je natuurlijk niet op je handen krijgen als je dat tankje in de kofferbak bijvult.
okmer zegt
@mashell: Je kunt het wel zelf bijvullen (artikel is dus niet juist) maar spul is redelijk duur door speciale fles die zorgt dat je niet knoeit. Maar die fles kun je natuurlijk wel zelf bijvullen, zie oa: https://www.youtube.com/watch?v=1h9hWlvg6sM
sir_smokalot zegt
Ah, bij mijn weten was die tank altijd afgesloten, maar dus niet altijd. Zal ’t aanpassen.
dawwg zegt
@okmer: Mijn MB heeft gewoon een tankdop naast de diesel; een volle tank gaat kleine 25K mee; bijvullen kan bij uitgebreidere pompstations; kost ergens tussen de 30-40 cent per liter en is een jaar houdbaar. Niet duur, niet giftig en niet moeilijk.
motoragent zegt
@mashell: Collega van me, die nota bene aan een project voor DAF bezig was, dacht serieus dat de ureumtank op vrachtwagens bedoeld was voor de plasjes van de chauffeur. De sollicitant die naast hem zat, knikte instemmend en vond het reuze interessant.
speedie zegt
De moeite om eens te lezen :
http://www.autogids.be/autonieuws/industrie-en-economie/vw-affaire-echte-probleem-luchtkwaliteit-yves-toussaint-interview.html
DennisS65B40 zegt
Bizar hoe krom de gedachtegang loopt: door uitlaatgassen terug in de motor te gebruiken (EGR), stijgt de roetuitstoot (maar vermindert NOx). Extra roet wordt dan afgevangen door een roetfilter… Hmmm?!! Ik heb lekker mijn EGR dichtgezet en roetfilter verwijderd. Auto roet vrijwel niet en CO2 is nog steeds lager dan bij benzine.
super zegt
@audir8v10:
co2 kun je niet beinvloeden, is gewoon hoeveel brandstof je gebruikt.
DennisS65B40 zegt
@super: zeg ik ook niet. Ik stel vast dat CO2 uitstoot van mijn diesel lager is dan als ik benzine zou rijden.
super zegt
@audir8v10:
ja, ik neem idd aan dat je niet in twee autos tegelijk kunt rijden.
gregorius zegt
@audir8v10: Als je je ERG dichtzet (kapot maakt, eruitsloopt, whatever), kom je toch niet door de keuring heen? Zelfde als je roetfilter eruit slopen.
In beide gevallen rijdt je diesel lekkerder, maar t mag niet.
DennisS65B40 zegt
@gregorius: ja hoor, al 2x nieuwe apk. Zoals ik zei door EGR dicht te lassen en softwarematige te verwijderen, minder roet. Dus prima door de uitstoot testen.
knapzuur zegt
@gregorius: voor een auto van na 2005 mag deze geen motorstoring vertonen omtrent EGR-werking, maar je kan het ook uit de software laten halen.
Verder kan het soms bij oudere diesel juist vanuit keuring overwegingen beter zijn om de EGR-klep te stoppen vanwege een toename van roet, zou als het goed is ook opgelost moeten kunnen worden door EGR-klep reiniger en langere tijd op vol vermogen te rijden om alles schoon te branden + uitlopen op turbo.
mashell zegt
@knapzuur: Hmm. Ik had bij het veelvuldige “Fahren, fahren, fahren auf der Autobahn” juist last van een vervuilde EGR klep. Dus dat schoon branden, daar geloof ik niet zo in.
stephanotis zegt
@gregorius: http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-een-verbod-op-het-verwijderen-van-roetfilters-78450 maar op z’n vroegst volgend jaar.
taxman zegt
@audir8v10: Maar je houdt toch wel een petje op he?
DennisS65B40 zegt
@taxman: nee ik heb mijn haar nog dus geen petje nodig en ik ben getint dus voldoe al aan het stereotype
frederik zegt
@audir8v10: CO2 heeft hier niets mee te maken, maar je NOx stijgt dus aanzienlijk, leuk voor de mensen om je heen. Slim hoor.
DennisS65B40 zegt
@frederik: ja NOx stijgt aanzienlijk maar roet daalt aanzienlijk en veel minder fijnstof is weer goed voor de mens. Anders kom je een keertje een halfuurtje mijn uitlaatgassen inademen door een slangetje. Langer mag ook hoor! Heb ik wel een kwart litertje diesel voor over.
frederik zegt
@audir8v10: I rest my case
DennisS65B40 zegt
@frederik: ja want als je een halfuurtje aan een niet getunede diesel hangt dan krijg je geen tuintje op je buik en zie je er fris en fruitig uit
hplh zegt
@audir8v10: ja .je stereotype is compleet
DennisS65B40 zegt
@hplh: ik doe mijn best, helaas heb ik wel een zeer goed betaalde baan maar in een ander leven zou ik nachtapotheker willen zijn
super zegt
een concern dat haar klanten zo belazerd heeft mag van mij een stuk dieper door het stof gaan alvorens wat marketingpraatjes over toekomst de lucht in te slingeren.
clarkson zegt
@super: Volgens mij denkt Leonardi DiCaprio daar net zo over. Zou wat zijn als hij een kastkraker maakt die VW de grond in stamt.
ewoudhoed zegt
Bij de nieuwere Mercedes modellen kan AdBlue wel worden bijgevuld door de bestuurder.
norge zegt
pathologische.diesels zijn de toekomst …
Henk_he zegt
@norge: Of ik snap je grapje niet (‘ziekelijke’ diesels zijn de toekomst?) of je gebruikt het woord ‘pathologisch’ verkeerd… Ik ga uit van mijn eigen beperking dat ik het niet snap, dus hieronder de uitleg:
Dutchdriftking zegt
Allen, adblue is helemaal niet duur. Het is stukken goedkoper dan motorolie…. Daarnaast verbruik je met een vrachtwagen die 1 op 3 loopt zo’n 1 op 60 adblue. Met de auto is dit verbruik dus al nihil. Daarnaast kan je het spul met de vrachtwagen al bij de reguliere pomp halen, dus moet met de auto ook geen probleem zijn…..
Onehp zegt
Beetje verwarring, AdBlue hoort bij SCR, de LNT’s werken zonder additief.
Henk_he zegt
AdBlue (gemaakt van varkensurine) is niet extreem duur hoor: 10 liter voor €13,95 als ik even snel Google. Op een Q7 TDI zit gewoon een klepje naast je tankdop om eenvoudig zelf bij te vullen. Mercedes heeft volgens mij ook gewoon de mogelijkheid om bij te vullen.
Daarnaast kun je ook gewoon je ochtendurine opsparen, inkoken tot 32,5% en dat erin gieten
reistje zegt
@Henk_he: Klopt stond laatst bij de pomp toen een E klasse het aan het bijvullen was. Bij het tankstation hadden ze een mobiel AdBlue vulstation.
realhustler zegt
Ad blue is relatief goedkoop, maar dan moet je het bij de pomp tanken en niet flessen kopen of zo.
En het is ook zo, dat hoe hoger de verbrandings temperatuur bij een diesel, hoe hoger het rendement, dus minder CO2 en minder brandstof verbruik. Echter, dan bind de stikstof N uit de lucht zich met de zuurstof O2 en vormt NO en NO2 wat nogal giftig is.
door nu ureum in te spuiten wordt de NO en NO2 weer omgezet in onschadelijke N en water.
Dus een auto die flink adblue gebruikt, kan veel zuiniger zijn. En adblue is zoiets 60 cent per liter, en je gebruikt misschien een liter op 1000 km met een personenauto of niet eens.
En dus minder diesel.
En als het verbruik van adblue toeneemt, dan wordt het misschien goedkoper.
lekbak zegt
@realhustler: adbleu kopen wij voor €300 per kuub, dus 30 cent per liter. Het verbruik is zo’n 8 tot 10% van het dieselverbruik. Dat is nodig om een reductie van ver in de 90% te krijgen. Waarschijnlijk veel meer dan dat nodig is voor auto’s om aan de norm te voldoen.
dawwg zegt
@lekbak: Aan de pomp is het ook rond de 30 cent per liter; en voor personenauto’s wordt 5L AdBlue op 100L diesel gespecificeerd; in mijn geval doe ik een kleine 25K kms op 1 tank….
lekbak zegt
@dawwg: dan heb jij nog een best grote tank. 75 tot 90 liter ofzo?
taxman zegt
Zelf bijvullen of niet dat verschilt per merk.
piemus zegt
Gewoon een dikke BMW kopen! Dikke BMW jongus!!
speedie zegt
Met de trajecten die ik doe is geen enkele hybride zuiniger of goedkoper dan mijn diesel. Zuiver electrisch is ondoenbaar. Mijn volgend wordt weer een lekkere diesel van VW.
speedie zegt
Trouwens al die hetse tegen VW en vooral dan vanuit USA dat vreemd genoeg geen dieselland is kan VW sterker uit de bus komen dan voorheen. Toekomstplannen worden versneld en dan moet de rest willens nillens volgen. Geef ze nog een moelijk jaartje en ze geven de andere constructeurs het nakijken. Diegenen die van de situatie voordeel trachten te halen krijgen het deksel op de neus.
Misschien kan Dicaprio kan al een film reserveren over de zoveelste teloorgang van de Amerikaanse autoindustie.
speedie zegt
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_ignition_switch_scandal
en toch maar $900 miljoen boete moeten betalen voor 125 dodelijke slachtoffers. Dit is pas schandalig.