Zoals jullie ongetwijfeld weten is Porsche al enige tijd bezig om het veel grotere Volkswagen op te slokken. Inmiddels is Porsche zelfs hard op weg om 75% van de aandelen in handen te krijgen (met enige vertraging). Maar er zijn eigenlijk nog twee grote problemen die momenteel spelen. Aan de ene kant is dat de onenigheid rondom de zogenaamde VW-wet die er voor zorgt dat de deelstaat Nedersaksen ondanks een aandeel van ‘slechts’ 20,1% wel een meerderheid van het stemrecht heeft. Een andere kwestie die er speelt is de ruzie tussen de ondernemingsraden van VW en Porsche, maar die is nu (eindelijk) opgelost.
De voorzitter van de ondernemingsraad bij VW (Bernd Osterloh) was heel bang dat de 360.000 Volkswagen werknemers minderwaardig behandeld zouden worden ten opzichte van de 12.000 Porsche werknemers. Maar dat probleem is nu opgelost door Bernd voorzitter te maken van de ondernemingsraad van Porsche Automobil Holding (waar VW ook onder valt). Kortom probleem opgelost. In de raad die uit 40 man bestaat krijgt VW 20 zetels en Porsche krijgt 20 zetels, maar de stemmen van de 20 VW vertegenwoordigers zullen zwaarder meewegen.
En nu de arbeiders gelukkig zijn, zal de rest ook wel wat sneller in een stroomversnelling komen. (via: Automotive News)
Citrofiel zegt
“de stemmen van de 20 VW vertegenwoordigers zullen zwaarder meewegen.”
Omslachtig… Waarom niet gewoon 1 Porsche en 39 VW-vertegenwoordigers. Dan is het pas eerlijk… Op deze manier blijven, tenzij de VW-stemmen héél zwaar wegen, de Porschemeningen zwaarder tellen.
C70T5 zegt
dan zou je 40 vertegenwoordigers hebben…dat is juridisch gezien te weinig op 300.000+ medewerkers.
AutoInformatief zegt
Maar uiteindelijk zal het hoogstwaarschijnlijk er toch op neer komen dat Porsche de touwtjes in handen krijgt. Als die Panamera straks nog wat extra centjes in de kassa brengt dan gaat volkswagen uiteindelijk ook voor de extra centen.
C70T5 zegt
Porsche blijft toch wel verkopen, zelfs met de belachelijk hoge winstmarge. Dus dat komt inderdaad wel goed.
mashell zegt
“Maar dat probleem is nu opgelost door Bernd voorzitter te maken van de ondernemingsraad van Porsche Automobil Holding (waar VW ook onder valt).”
Is dat alles? Geen omkopingen? Geen prosituee bezoekjes? Gewoon ordinaire macht (nou ja, macht? de macht om mee te kletsen en dan volkomen geïgnoreerd te worden). Die VW ondernemingsraad is ook niet meer wat het geweest is. Vroeger was daar nog wel eens een schandaal te vinden.
Voor de mensen die sarcasme niet kennen: ik ben er niet van overtuigd dat de VW Betriebsrat uitsluitend in het belang van de VW Mitarbeiter handelt.
Esprit_de_Flandre zegt
Meneer heeft gewoon een hoger postje gekregen en gaat nu zijn mond houden. Probleem opgelost…