Ruud Lubbers had er al één voordat het cool was.
Vanaf 2014 betreedt ook Volkswagen de nichemarkt van de volledig elektrische voertuigen. Hun eerste troeven, de e-Up en deze e-Golf. Moet de Leaf zich zorgen gaan maken?
Het antwoord op die vraag kan niemand geven. Het is wel zo dat de Golf altijd al een bestseller geweest is, dus het design spreekt de gemiddelde autokoper aan. De prestaties zijn redelijk identiek aan die van zijn Japanse concurrent: de Golf (24,2 KWh) noteert een bereik van 190 kilometer in de NEDC, de Leaf (24 KWh) komt 9 kilometer verder.
Uiteindelijk valt of staat alles met de prijs, die van de e-Golf nog niet bekend is (de eerste productie-exemplaren komen tegen de aanstaande zomer), maar in potentie kan de Duitser best wat marktaandeel in zijn segment veroveren. Echter, het blijft een erg kleine markt. Ter illustratie: de Leaf verkocht in zijn vijfjarige bestaan 10.000 auto’s in Europa, en 50.000 wereldwijd. Daar sla je niet steil van achterover als volumefabrikant.
Voor de koper die wel graag elektrisch rijdt, maar niet zo gecharmeerd is van de vooruitstrevende styling van bijvoorbeeld de i3 of de aparte styling van de Leaf is het een optie, maar het blijft een minimarkt. Een pure EV doet je imago meer goed dan je verkoopcijfers.
solmatje zegt
Alles mooier dan de leaf.. Trouwens die BMW i3 is ook enorm lelijk!
tupperware zegt
De ideale auto voor mensen die niet aan de buren willen laten zien dat het eigenlijk krentenkakkers zijn. Dan heb ik meer respect voor mensen die daar vrij vooruit durven te komen en voor een Leaf of een i3 kiezen.
mashell zegt
@tupperware: krentenkakkers? Het zijn knap dure auto’s in aanschaf. Deze koop je omdat je iets voor het milieu wil doen, een pleurishekel hebt aan motorgeluid, of het soepele rijden van een electro auto prettig vindt, je graag thuis laadt en liever niet bij tankstations komt, en toch niet van plan bent lange afstanden te maken. Deze wagens hebben een serieuze meerprijs die soms lastig uit te leggen is, dan is een wat onopvallender verschijning helemaal zo gek nog niet.
autobart zegt
@mashell: Ik heb geen hekel aan het motorgeluid, integendeel zelfs. Maar toch zie ik graag EV’s. Gewoon omdat het principe van een EV zo goed is, maximale koppel vanaf 0 rpm en niet schakelen…
sdk16420 zegt
Ik heb het idee dat de meeste elektrische auto’s door bedrijven en overheden worden gekocht voor een groen imago. Als ze deze Golf kopen moeten ze hem alsnog vol stickers plakken om te laten zien dat het een elektrische auto is.