Kreeg eerder voormalig CEO Martin Winterkorn een stevig pak voor de broek, nu is het het huidige(!) bestuur van VAG dat in de hoek zit waar de klapjes vallen.
Chairman Pötsch en CEO Müller zouden namelijk al twee weken voor het uitbreken van de Dieselgate-shitstorm op de hoogte zijn geweest van het feit dat Volkswagen de boel belazerde. Voordat de Amerikaanse autoriteiten naar buiten kwamen met het nieuws, zou het tweetal al door Martin Winterkorn op de hoogte zijn gebracht.
Laatstgenoemde zal het een worst wezen dat er nu alweer nieuwe lijken uit de VAG-kast komen, maar Poetsch en Mueller zitten zoals gezegd nog op het pluche. Wellicht dat dit nieuwtje van Bild am Sonntag voor hen dan ook wél een staartje zou kunnen krijgen. Waar de Duitse krant z’n nieuws precies vandaan heeft, is overigens niet bekend.
Dan nog even een korte reconstructie, voor de beeldvorming. Twee weken voordat Dieselgate naar buiten komt worden Pötsch en Müller op de hoogte gebracht van het gebruik van fopsoftware, ondanks dat analisten en beleggers van mening waren en zijn dat het bestuur niet in afdoende mate was geïnformeerd. Verder zegt Volkswagen altijd binnen de wettelijke kaders te hebben gehandeld, terwijl de ene na de andere juridische claim op das Deurmat valt.
We wensen beide heren veel succes.
marieke zegt
En de dealers wisten het ook
a3aan zegt
Ah de sequel van het altijd sappige diesegate ?
martinus zegt
Volgens mij hebben meerdere merken, zoniet alle een speciale modes voor de testbank. Bij al die andere merken, werkt het stilhouden, ontkennen, stiekeme updates van het motormanagement of marters de schuld geven wel, om een heleboel ophef, media aandacht en rechtszaken te voorkomen.
Zoals het TNO zegt, ook bij de andere geteste auto’s lijkt het er op dat “er een andere NOx-reductiestrategie wordt gebruikt op de rollenbank dan op de weg”.
moveyourmind zegt
@martinus: Ik geloof ook dat meerdere merken gesjoemeld hebben…
Audi
Seat
Skoda
Lamborghini
Bentley
Ducati
Scania
Stuk voor stuk vertrouw ik ze niet meer…
agera zegt
@moveyourmind: ja! En Donkervoort gebruikt ook blokken van Audi dus dat zijn ook oplichters en bedriegers!
clarkson zegt
@agera: Maar dan zit dat blok toch in een donkervoort? Die zullen ze toch als donkervoort moeten laten goedkeuren.
gtwillem zegt
@clarkson: Klopt. De blokken zijn niet één op één overgenomen. Zo zijn ze voorzien van dry-sump smering en zijn ze nog iets gekieteld. Gelukkig zijn Donkervoorts niet zo zwaar waardoor ze relatief zuinig zijn ;-)
martinus zegt
@agera: Misschien niet helemaal waar voor donkervoort maar wel voor Spijker
norge zegt
@martinus: Zoals gewoonlijk niet steekhoudende beschuldigingen..
martinus zegt
@norge: Wie grond wil voor dat er ook andere auto’s hun uitstoot-waarden kunstmatig laag houden kan de Zafira als voorbeeld nemen.
Daarvan bleek dat.
– Hij een onnatuurlijk verschil had tussen praktijk en rollerbank uitstoot. (TNO, NOS, VRT)
– De uitstoot-waarden naar illegaal hoge overschrijdingen gingen als je de auto uit de ’test-modes’ haalde, en dan het rollerbank concours volgde. Zovwel bij de nieuwe als toekomstige test. (DUH)
– De praktijkuitstoot en het vermogen sterk daalden, na een update van het motormanagement die sinds dieselgate werd uitgerold. (VRT)
Maar de Zafira heeft het voordeel dat hij niet in de VS wordt verkocht, niet daar is onderzocht, en dat Opel in alle toonaarden blijft ontkennen over dat de uitstoot kunst- en software-matig laag wordt gehouden tijdens de rollerbank test.
Het is dat NOx uitstoot in de praktijk giftig is,
Anders zou het mij trouwens geen bal uitmaken.
Het is tijd voor alle dieselfabrikanten om schoon schip te maken. Gelukkig doet bijv. Opel dat dus ook (ten koste van het koppel maar dat boeid weinig mpv houders wat) ,en wat mij betreft is vw er bijzonder traag mee.
lincoln zegt
@martinus:
LOL .. “Het lijkt erop” .. Een half jaar na dato !!
Het TNO kan doet en wil helemaal nix ..
Hoe impotent moet je zijn om die flapdrollen te willen quoten ..
vorsprungdurchbetrug zegt
@martinus:
Het gaat over VAG, dus laten we andere merken er buiten.
Als aangetoond is dat andere merken ook de kluit belazerd hebben, dan zal Autoblog wel een draadje openen waar je je helemaal kan uitleven.
Voor nu concentreren we ons op VAG.
Het is werkelijk triest hoe VAG hun klanten behandeld, eerst roepen we lossen alles op, ondertussen na 6 maanden is er nog niks gebeurt.
martinus zegt
@vorsprungdurchbetrug:
Aangetoond is het wel,
Door DUH, de onderzoeksafdeling van de VRT en het Nederlandse testinstituut TNO.
Publiekelijk bekend door de fabrikanten is het bij de concurrentie alleen nog niet.
Daarom zeg ik ook, voor VW was het misschien beter geweest om het probleem wel intern te erkennen en op te lossen met een update van de software, in plaats van het alleen publiekelijk te erkennen en het niet op te lossen.
Had een hoop shitstorm aan media-aanvallen, onderzoeken, boze eigenaren, boetes, rechtszaken en boze reaguurders hier gescheeld.
Los daarvan wil ik best iedereen afraden om ook maar iets van de Volkswagen Audi Groep te kopen, veel producten zijn kwalitatief ondermaats, onbetrouwbaar en de service / importeur in Nederland is ruk. Maar dat vind ik dan niet zoveel te maken hebben met het erkennen/ontkennen van Dieselgate problemen bij een fabrikant.
vorsprungdurchbetrug zegt
@martinus:
Wat is aangetoond?
Hebben andere merken (niet VAG) ook sjoemelsoftware?
Is dat aangetoond, nog niks van gelezen.
Laat de feiten maar komen, zou ik zeggen.
lekbak zegt
@martinus: heb je nu nog niet in de gaten dat juist die speciale modus het verschil is?
Andere merken halen het zelfde resultaat door gewoon altijd met testvriendelijke software te draaien. Het resultaat is niet waar het hier om gaat, de methode is het ware sjoemelschandaal.
sulobb zegt
Ook al weet je het, je kan toch niet terug (of kon niet terug). Het draait toch alleen maar om geld en als men weet dat het een financiële klap wordt, dan is zwijgen (en zo lang mogelijk volhouden) gewoon gemakkelijker.
lincoln zegt
Ja ja .. Ik wist het achteraf ook allemaal van te voren ..
Is er nou al een fatsoenlijke oplossing gevonden door die amateurtjes ??
norge zegt
@lincoln: Volgens Jalopnik heeft VAG een oplossing binnen een aantal maanden.
martinus zegt
@lincoln: Het zal wel eens tijd worden inderdaad.
Opel en Renault hebben hun motor-updates al lang en stiekem uitgerold.
Elke dag dat VW er niets aan doet, stoten die auto’s meer en meer gif uit dat terecht komt in de longen van kinderen, astmapatiënten en andere weggebruikers.
lincoln zegt
@martinus:
Ja .. Met kinderen en astmapatiënten (kankerloos dan iig) trek je geen tranen meer ..
Voor acute wetswijzigingen kan je beter met asielzoekers smijten ..
norge zegt
Zouden ze hun pensioen al aan het berekenen zijn?
sracert zegt
@norge: Is allang voor ze gedaan, ze kijken alleen nog naar de indexatie en onderduikadres voor als de VAG medewerkers allemaal op staat staan en verhaal komen halen…
trustmeiamanengineer zegt
Nou nou, twee hele weken… Zegt toch allemaal helemaal niks dit. En ook echt een kwaliteitskrantje, dat Bild am Sonntag…
Carreza zegt
Ik heb het ondertussen wel gehad met dieselgate. De beleggers overigens ook, kijk maar naar de koers van VOW op dit moment en een maand geleden…
phaeton zegt
Mooie reconstructie van waarin letterlijk staat wat er boven al wordt vermeld.
henkhupelschoten zegt
Zat laatst Duitse televisie te kijken. Kwam een reclame voorbij over die touran, afsluitend stond er “motoren zijn EU6 getest” (of iets dergelijks). Zouden de duitsers VW nu zo wantrouwen?
lekbak zegt
@henkhupelschoten: lol, de sjoemeldiesels waren ook getest hoor!
Dutchdriftking zegt
Ja, het is een mooie roddel. Maar ga het maar eens bewijzen….
pinut187 zegt
@dutchdriftking: wellicht is het gedocumenteerd, email ofzo.
Capibaro zegt
Niet heel verassend. Managers moeten dit hebben geweten naast de programmeurs. Fabrikanten weten precies wat hun auto’s doen. Het zijn techneuten. VW zei al snel dat het bij een beperkt groep bekend was. Als je dat beweert zeg je eigenlijk dat je dus precies weet hoe het in elkaar zit.
pinut187 zegt
Boeiend…
Design_Driven zegt
2 weken dat is toch vrij normaal? Dat vind ik geen ophef waardig en is denk ik heel gebruikelijk, zeker voor bedrijven op de beurs. Ik zou eerder verbaasd zijn als ze het niet van te voren zijn ingelicht. Het onderzoek in de VS zal ook wel vragen hebben gehad en hebben aangekondigd dat ze met dit resultaat zullen komen. Wellicht hebben ze VW zelfs om een verklaring gevraagd. 2 weken is niets.