De staat New York claimt een schadevergoeding van Volkswagen en de openbaar aanklager roept dingen. Hele stevige dingen. We zetten de boel voor je op een rijtje, maar er was ook nog die miljardenwinst.
Dat de top van VW jarenlang dingen heeft verzwegen was niet alleen al langer bekend, maar ook nog eens heel logisch. Het zou vreemd zijn als het bestuur van een bedrijf niet weet wat er binnen dat bedrijf gebeurt. Nu er meer informatie naar buiten komt over de beweringen van de openbare aanklager van de staat New York, hebben we besloten er toch een artikel aan te besteden.
Het gesjoemel zou al sinds 1999 aan de gang zijn. De motor in kwestie betrof de 3.0 zescilinder diesel van Audi, waarvan men de stikstofuitstoot omlaag probeerde te krijgen. Dat zit zo. De ingenieurs van Audi injecteerden extra brandstof in het blok om het geluidsniveau te laten dalen. Daardoor zou men echter de grenswaarden voor emissies overschrijden en daar moest iets voor worden bedacht.
In de daaropvolgende jaren heeft VAG kosten noch moeite gespaard om het systeem verder te perfectioneren terwijl Martin Winterkorn op het pluche zat. De eerste systemen zouden in Europa in 2004 zijn gebruikt en in 2008 in de Verenigde Staten. De opvolger van Winterkorn, Matthias Müller, was volgens de aanklager vanaf 2006 op de hoogte van de sjoemelpraktijken.
Nadat wet- en regelgevers lucht kregen van de situatie, werd op aardig grote schaal bewijsmateriaal vernietigd. Bovendien ondernamen Winterkorn en andere hoge bazen geen actie zodra ze op de hoogte waren van het bestaan van de sjoemelsoftware.
Toen de autoriteiten aan de bel trokken, probeerde VAG de boel te bedotten middels neppe recall-acties om maar te verhullen wat er werkelijk aan de hand was. In een interne e-mail uit 2014 wordt aan Winterkorn gemeld dat “a thorough explanation for (high) emissions cannot be given to authorities”. Een jaar later kwam Dieselgate aan het licht en de rest is binnenkort geschiedenis.
Wellicht is de beerput nog een stuk dieper dan we tot dusver kunnen overzien, we houden je uiteraard op de hoogte. (via ANE)
Megawinst
Toch is het niet allemaal kommer en kwel bij Volkswagen. Het merk boekte over de zes maanden van 2016 een winst van 7,5 miljard euro. Trek daar 2,2 miljard aan juridische kosten (dieselgate inderdaad) vanaf en er blijft nog steeds 5,3 miljard euro aan de strijkstok hangen. Een en ander zou te maken hebben met de aantrekkende Europese automarkt.
mrrallycross zegt
Mooi hoop dat ze een mooie boete krijg, eindelijk. Daarnaast hoop ik dat Nederland ook wat doet
eklasse zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
camber24 zegt
@mrrallycross: waarom hoop je dat? Ben je een VAG hater?
Vind je dat andere bedrijven, waarvan de uitstoot ook niet klopt (sjoemelen nog niet bewezen inderdaad), ook op hun vingers getikt moeten worden?
mrrallycross zegt
@camber24: ik ben wel vag hater, maar er zijn een aantal andere redenen. Nederland moet eens wat gaan neerzetten. Pak overtreders eens aan en ga niet naar Europa gaan zitten staren. Zie liever de Amerikaanse aanpak wat dat betreft. Zelfde geldt voor Europa. Daarnaast vind ik inderdaad ook dat andere bedrijven moeten worden aangepakt als ze zich daaraan schuldig maken.
camber24 zegt
@mrrallycross: ik snap nooit zo goed hoe mensen een merk kunnen haten, maar okee.
Nederland heeft overigens beperkte macht binnen Europa, net zoals Duitsland ook een beperkte macht heeft. Lobby vanuit bedrijven heeft Nederland echter wel. Denk aan Shell, dan hebben ook wij macht. Productie ligt echter in andere landen, waar men druk uitoefent op de daar lokale regeringen. Nederland heeft echt geen enkel belang bij druk uitoefenen op Europa in dit verhaal. Nul komma nul. Lobby vanuit bedrijven is veel sterker…
bofkont zegt
Tja ijzersterk imago dat VAG dat breek je niet zo maar af, dat blijkt ook wel uit de winstcijfers en de verkoopcijfers wereldwijd.
't Peugje zegt
Wat een soap blijft dit toch. Ik vind wel: zoek uit wat er mis gaat/ging, beoordeel het, veroordeel het en spreek een straf uit. Ben er zo langzamerhand wel klaar mee al die gratis reclame voor VW in krant.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als je dit vergelijkt met de mega EU boete voor kartelvorming in de vrachtwagenmarkt is het onbegrijpelijk dat VAG hier in Europa niet een tienvoudige boete voor opgelegd krijgt… Dit gaat nog wel even verder dan alleen centen! Zeker gezien het feit dat de EU zo enorm inzet op het milieu, onbegrijpelijk… Is de macht van VAG dan echt zó groot? Als je ook nog bedenkt dat MAN en dus VAG ook daar de dans ontspringt… Onbegrijpelijk!
mrrallycross zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik ben het volledig met je eens. Denk dat er in Europa weinig gebeurt omdat Duitsland een dikke vinger in de pap heeft. Wanneer europa een sanctie oplegt krijgt Duitsland hier problemen mee door mogelijk minder werk bij VAG. Duitsland snijdt zichzelf dan dus in de vingers. Andere landen durven niks. Neem bijvoorbeeld onze eigen regering….
camber24 zegt
@svenska_aeroplan_ab: kartelvorming en daarmee prijsafspraken is iets geheel anders dan sjoemelen met je software om de uitstootnormen te behalen. Appels met peren vergelijken.
mashell zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: de EU zet in op milieu? Verwar je nu de EU met de gemeente Utrecht? Er is amper serieus te nemen milieu beleid in de EU. En als dat er wel is, zoals bij natura 2000, dan nemen de lidstaten dat niet serieus. De EU is gewoon nog steeds een economische organisatie en geld gaat dus voor milieu. En hoe erg dat sjoemelprobleem nou eigenlijk? Geen enkel voertuig haalt onder praktijomstandigheden de norm. En VW heeft toegegeven dat ze smokkelen bij de test. Is dat nou al die verontwaardiging waard?
Breinstein zegt
Als ze toch zoveel winst maken kunnen ze de Europese kopers dezelfde behandeling geven als de Amerikaanse.
mashell zegt
@Breinstein: Als ze zoveel winst maken geven de klanten eigenlijk aan dat ze er helemaal geen probleem mee hebben. Waarom dan compenseren?
nasty zegt
@breinstein: waarom spontaan betalen als ze je niet dwingen? Zelfs al heb je daarna enkele ontevreden klanten, je wagens verkopen nog steeds als gek. So why bother…?
vtechlover zegt
EU is grootste sjoemelaar, dat ze daar maar wat tegen doen..
BaRa zegt
@vtechlover: ken je cijfers. De EU als organisatie gebruikt 1% van het totale Europese BBP. Het gros van dat geld (iets minder dan de helft) gaat nog steeds naar landbouw, onder de vorm van subsidies – zodat de eigen regeringen nauwelijks nog geld in de landbouw moeten steken. De lidstaten zelf werken met budgetten die variëren tussen 35% en 60% van hun BBP. De grootste kostenpost daarin is de sociale zekerheid. Slechts 6% (van die 1%) gaan naar het functioneren zelf: lonen van de ambtenaren, gebouwen etc. Vergelijk dat met bvb. België: die geven 7% van het BBP uit aan ambtenarenlonen. Het gemiddelde voor de nationale ambtenarencorpsen ligt in de EU trouwens op 3,3% van het BBP – ofwel meer dan drie keer zo veel als het totale budget van de EU. De rest van de cijfers kan je ongetwijfeld zelf opzoeken, maar blijven zeuren dat de EU veel kost, slecht werkt of corrupt is ga je vroeg of laat – en eigenlijk liever gewoon nu – met feiten moeten onderbouwen. Voor mij bevestigt het alvast dat de Partij voor de Vrijheid, UKIP en aanverwanten eigenlijk gewoon een racistisch en nationalistisch programma voeren dat niet op cijfers en feiten gebaseerd is. En wat dit met VW te maken heeft? Simpel. Duitsland is nog steeds het powerhouse van de EU, en sjoemelt middels lobbying zelf behoorlijk wat aan binnen de EU-structuur. Dat VAG daarbij ook nog eens de grootste autobouwer is in de EU, met submerken en fabriken in tal van landen, helpt daar natuurlijk niet echt bij. Al die “problemen” hebben niets met de EU, maar alles met de individuele landen te maken.
lekkaah zegt
@BaRa: inderdaad, kan ook niet wachten tot het integere Turkije erbij komt, en daarna gaan we voor Ukraïne!
BaRa zegt
@lekkaah: … want de bestaande EU-staten zijn zo integer? Kijk maar eens naar het belastingparadijsbeleid van Nederland, of hoe de financiële luchtbel van de banken in NL de hele bouwwereld in NL onderuit hebben gehaald (o.a. van 19.000 naar 9.000 architecten in NL door de credit crunch). Of hoe Shell de boel belazert. Of in het noorden gaswinning voorgaat op woonkwaliteit. Enzovoort. Zelfde trouwens in België. Overigens zal Turkije nooit bij de EU komen, want onder andere DE ligt dwars. Die willen hun positie van “de grootste” namelijk niet opgeven.
lekkaah zegt
@BaRa: idd, heel leuk dat EU dus..
En, is GB al afgezonken? Beste cijfers sinds 2005 ;)
't Peugje zegt
@BaRa: Het is hier niet de bedoeling dat mensen met verstand van zaken inhoudelijk gaan reageren.
Crosscabouter zegt
@BaRa: Volgens insiders wil Erdogan helemaal.niet bij de EU, maar dat terzijde.
Voor de rest snap ik wat je zegt,maar als je snel leest zou je bijna aan willekeurigheid in cijfers denken…. over welke bedragen hebben we het dat? Zoals je t nu omschrijft zou de EU met 1% kosten dezelfde hoeveelheid € kwijt kunnen zijn als Duitsland met bijv. 6%
camber24 zegt
@BaRa: volledig mee eens, eindelijk iemand die het (ook) snapt. Al die kleine regeringen, op zon klein stukje land wat we Europa noemen. Totaal achterhaald concept. Ik ben ook voor 1 Europa, met 1 regering, centraal bestuur, en een pluriforme wet- en regelgeving. Ach ja, zal helaas nooit gebeuren. We zijn te schijterig in Europa vrees ik..
vtechlover zegt
@BaRa: Iemand in mijn familie werkt erg nauw met verschillende mensen die voor de EU werken in Brussel, als ik zijn verhalen hoor blijf ik bij mijn standpunt dat EU de grootste sjoemelaars zijn.
jasperhallo zegt
Volkswagen AG nog meer boetes te laten betalen lost dus echt niks op.
trustmeiamanengineer zegt
Als baas ben je altijd verantwoordelijk, daarom krijg je ook zo’n riant salaris.