
Martin Winterkorn (foto), de CEO van Volkswagen heeft laten weten het bijltje er bij neer te gooien als Porsche zich te veel met de bedrijfsvoering van VW gaat bemoeien. Porsche plant in de herfst van dit jaar zijn aandeel in VW van 31% naar een meerderheidsbelang uit te bouwen.
Het botert niet echt tussen de beide Duitse autobouwers. Toen Porsche bekend maakte een meerderheidsbelang bij VW na te streven liet haar CEO Wendelin Wiedeking meteen zijn tanden zien door te zeggen dat hij ‘geen heilige koeien’ duldde. Hiermee doelde hij op specifieke loonregels bij VW en de regeling van het stemrecht, die inmiddels van tafel is geveegd door de Europese rechter.
Sindsdien is de sfeer tussen de bedrijven gespannen gebleven: de voorzitter van de ondernemingsraad, Bernd Osterloh, koos een ramkoers en Wiedeking werd vorige maand op zijn hotelkamer met een babyfoon afgeluisterd.
Nu bericht het Duitse blad Der Spiegel dat Winterkorn heeft gedreigd ontslag te nemen, als Porsche te bemoeizuchtig wordt. Ook het VW-onderdeel Audi vreest Porsche, aangezien het op sommige vlakken als een concurrent van Porsche kan worden gezien.
Wiedeking heeft in het verleden laten weten VW niet op te zullen splitsen of grote veranderingen bij het bedrijf door te voeren, maar Winterkorn is kennelijk niet bereid hem op zijn woord te geloven. (via Forbes)
Boeiend, dan gaat ie maar vakken vullen.
@Bert
hahaha lol vakken vullen xD
Yeah.. dit is wat ik gehoopt had bij het VW concern.. dat porsche het verpest.. Dood aan VW..
(sorry voor de vw fans dat ik zo praat ben gewoon geen liefhebber)
-edit: mag zijn, maar toon een beetje volwassen gedrag-
En Lamborghini dan? Die staan hoogtswaarschijnlijk ook wel op Porsche’s enemies list.
@Salami
Voor het gemak heb ik Lamborghini maar even bij Audi geschaard.
VAG is opgedeeld in 2 takken:
1) Volkswagen: VW, Bentley, Bugatti, Skoda
2) Audi: Audi, Lamborghini, Seat
Dat Porsche als veel kleiner merk in staat is VW over te nemen zegt genoeg…
Coppa, kerel is slim i.p.v door te blijven en voor zijn baan te vrezen , heeft misschien de concurent wel een baantje voor deze topman ;)
@Smokalot
Ik weet het, maar die verdeling is toch voornamelijk administratief. En zelfs dan nog heeft Porsche dan de macht om Lambo flink te gaan pesten.
Dat vw groter is dan porsche hoeft niet veel uit te maken. Dergelijke transacties worden op verschillende manieren gefinancierd waarbij er meestal geen fysieke cashflows plaats vinden. Daarnaast heeft porsche een veel hogere ROE en ROA dan het gemiddelde in de auto industry en al helemaal in vergelijk met VW waardoor het werven van nieuw kapitaal niet heel moeilijk zijn voor Porsche, ook niet bij zo`n grote transactie. Tel daarbij op dat porsche zoiezo een vrij lage net financial leverage heeft en flinke cashflows genereerd.
Wist je dat als je in 1995 porsche aandelen had gekocht, je 10 jaar later (in 2005) een rendement van 1380% had gehaald?
Is er weer ruzie op de apenrots?
Hoe kan Porsche zomaar even beslissen of ze de overhand nemen in het VW-concern? Ikke nie snappe.
Van mij mag Porsche wat meer terughoudend gedrag vertonen.
@ Maksimum
Ja doe idd even een beetje volwassen. of dacht je dat je op Geenstijl.nl zat?
Of je/ we het nu leuk vinden of niet VAG is samen na Toyota nog steeds het meest succesvolle auto concern.
Porsche gaat de boel compleet reorganiseren wat de huidige aandeelhouders om politieke redenen niet willen/ kunnen.
Lamborghini zal vrijwel zeker (met een dikke boekwinst) door verkocht worden.
Bugatti en Bentley zullen waarschijnlijk onder een dak komen als Audi of Quattro Gmbh dochter.
De R8 de Veyron en de Pheaton zullen waarschijnlijk geen directe opvolger krijgen (wat bij de laatste 2 al langer bekend is btw)
Na een succesvolle reorganisatie zal Porsche zijn VAG aandelen deels weer van de hand doen.
Dit truckje wordt al jaren zo gespeeld! en Porsche is een bedrijf dat dit in deze kwestie als geen ander weet toe te passen.
Pure arrogantie hoor! maar ver van deze schatting zal het niet liggen.
Hm, ik kan het begrijpen van Winterkorn, en Porsche kan best zonder VW lijkt me zo.
@ Aernoud:
Leuk dat NederEngels, maar ik snap er weinig van :P
als het zou gebeuren, die overname, hoop ik dat volkswagen wat sportiever wordt. Ik hoop niet dat er nu opeens een gallardo gt3 rs uitkomt.
Ik ben benieuwd hoe hoog de inteelt-o-meter uit zal slaan aan het eind van deze rit.
@RSCosworth
Ik zou het niet erg vinden als Porsche motoren zou leveren voor VAG wagens.
Misschien komt er dan een nieuwe (GT3) RS4? Zou met de GT2 motor erg sappig zijn…
@ Salami
Ik ook niet. Maar andersom wel.
@Sheppy: Porsche zit om strategische redenen in VAG, niet om als een soort hedgefund snelle winst te maken door de boel uit elkaar te trekken en snel door te verkopen. Porsche heeft de VAG nodig om in de toekomst aan emissieregels te kunnen voldoen, en het is de eenvoudigste weg om een concern op te bouwen dat alles in huis heeft, van een boodschappenautootje tot de duurste limo, en van bedrijfswagens tot supercars. Komt bij dat het bij VW ontbreekt aan een echte visie, te veel door elkaar gooien en met zichzelf concurreren.
Winterkorn en Wiedeking zijn slechts poppetjes aan de touwtjes van Ferdinand Piëch.
En zo komt VW weer terug bij af. Ze gaan, als het aan Wiedeking ligt, weer VOLKSwagens bouwen. Geen Kia’s voor de prijs van Audi’s. Porsche deed Volkswagen ooit geboren worden. Maar het kereltje werd arrogant en dacht papa voorbij te streven. Nu komt papa het kereltje weer even terugzetten naar de plaats waar hij hoort. Bij de mensen in de arbeiderswijk. Niet op de oprit van de villa’s. Want dat is papa’s playground. Goed gedaan papa!
kwestie van de concurrentie tussen de Duitse automerken gezond te houden ben ik absolute tegenstander van wat Porsche hier allemaal uitsteekt. Laat alle Duitse merken op zichzelf staan, dat komt de concurrentie ten goede.
Dus Winteler heeft gelijk.
Het zal wel weer op het politieke niveau gespeeld worden want als ik mij niet vergis is de deelstaat waar VW HQ is, grotendeels in handen van de deelstaat.
En Piech, die is al naar het rusthuis gestuurd hoor.
Arnoud
Denk je echt dat Porsche dat interesseert?
Porsche is geen liefdadigheidsinstelling. Porsche is een bedrijf dat veel geld verdient en wil verdienen. En Porsche zal er alles aan doen om zijn positie op de markt te versterken/beschermen. Verder heeft Porsche VW nodig om de emissie-eisen te ontduiken.
@ AppieFlappie:
Daarom verbannen ze Volkswagen ook uit de hogere kringen waar Audi hoort te opereren en daarna zetten ze Audi daarheen terug.
@ Bertus
Die emmissie strategie is pure bijzaak. Denk je nou echt dat Porsche 10 miljard leent van een 37 verschillende financiele instellingen en een x miljard eigen vermogen spendeerd om in de toekomst enkele honderden miljoenen aan emissie tax te kunnen ontlopen?
@ Arnoud
Je hebt deels echt wel gelijk hoor! Porsche weet door o.a.die familie band precies waar het verkeerd gaat bij VW. Er is simpel weg geen ander bedrijf wat zo dicht bij VW staat als Porsche vandaar dat ze ook 10 miljard los gepeuterd krijgen bij verschillende banken.
Dat hij gelijk heeft. Met zijn ervaring kan hij zo aan de slag bij een ander bedrijf – Tata of een Chinese autobouwer of zo.
En er zal wel een fikse ontslagvergoeding op hem liggen wachten, samen met een pakketje aandelen.
Wat zeurt Audi nou? Ik zou me eerder als Lamborghini zorgen gaan maken. Of als Bugatti (zie Porsche’s plannen voor een “Veyron-killende” GT1)
@ bart vereycken (10.06 uur)
Ik zal het je nog sterker vertellen: Ik weet zeker, dat de deelstaat waar VW HQ is, GEHEEL in handen van de deelstaat is.
En Ferdinand Piëch is nog zo actief als een jonge hond!
@ Arnoud
Ik denk, dat dat wishful thinking is. VW is dat stadium al tientallen jaren voorbij.
Verder is Martin Winterkorn niet voor niets van Audi naar VW gegaan.
Hij heeft Audi daar neergezet, waar het nu staat. En omdat hij daar zo succesvol is geweest, is zijn verantwoordelijkheid alleen maar groter geworden door naar VW te gaan, waar hij ook de opgave heeft om het op een hoger plan te zetten.
En wat Porsche betreft (door jou aangegeven als papa): Wendelin Wiedeking zal het wel uit z’n hoofd laten, om VW terug te brengen tot een fabriekje van “autootjes voor de arbeidersklasse”. Kon hem z’n kop wel eens kosten. Piëch zou gehakt van hem maken.
VW mag best wat aangepast worden, is ten slotte een fout bedrijf wat microsoft neigingen vertoont.
@ wilco
Dit is kretologie. Leg uit: Waarom is VW een fout bedrijf? Wat zijn die microsoft neigingen? Alleen met zo’n uitleg kun je geloofwaardig zijn. Anders is het gewoon gel*l!
Het bericht, dat hierboven wordt aangehaald, is achterhaald. In “Autocar” zou Winterkorn een geheel ander statement gemaakt hebben: De uitspraak in “Der Spiegel” zou gedaan zijn uit lichte irritatie (?).
Een woordvoerder van Winterkorn liet weten, “dat Dr. Winterkorn er niet over zou dubben om afstand te doen van zijn huidige functie als voorzitter van de VW-groep, nu de organisatie zulke successen behaalt.”
Het streven van Porsche, om een meerderheidsbelang in VW te krijgen, is voor sommige Duitse media aanleiding geweest om Winterkorn en Wiedeking als rivalen neer te zetten. Ook zou die rivaliteit volgens sommigen door Piëch worden aangemoedigd.
Ik zou willen zeggen: Een oude vos verliest wel zijn haren,………
@ Aernoud (02-06, 23:52)
Leg even uit: De relatie tussen de “veel hogere ROE en ROA van Porsche dan het gemiddelde in de autoindustrie” en “hun vrij lage net financial leverage”.
Zal voor velen hier een interessante openbaring zijn. Ik ben zeer benieuwd of je zelf weet waar je het over hebt.
@ edit
Waarschijnlijk ook goed voor jullie om mijn reactie van 04-06 2:09 te lezen.
”Ook het VW-onderdeel Audi vreest Porsche, aangezien het op sommige vlakken als een concurrent van Porsche kan worden gezien.”
Dus porsche gaat er dan voor zorgen dat de R8, TT en Q7 uit productie gaan?