Elke beursgenoteerde multinational is constant aan het bezuinigen, omdat aandeelhouders een zo groot mogelijk rendement eisen. Ook de VW-groep gaat miljarden besparen, maar geen stuiver op kroonjuweel Bugatti, dat onaantastbaar is.
Wie in de automotive sector meeloopt is waarschijnlijk wel bekend met de term halo car: modellen die bovenaan de pyramide staan en essentieel zijn voor de beeldvorming van een merk. Voor de omzet moet je ze niet hebben, maar het zijn wel de auto’s waarover gepraat wordt, auto’s met een Wow-factor. Met Bugatti heeft de VW Group (VAG) niet zozeer een halo car, als wel een halo brand.
Weliswaar wordt op elk exemplaar van het enige Bugatti-model, de Veyron, (hoe duur ook in aanschaf) flink verlies geleden, dat maakt niet uit. Zo lang er elk jaar maar een handvol over de toonbank gaat kan VAG dit met de overige 9 a 10 miljoen verkochte auto’s nog wel compenseren. Een imagomaker mag wat kosten.
VAG staat er zeker niet heel belabberd voor (behalve in de VS, waar Volkswagen niet aan de straatstenen te slijten is): Audi gaat als een trein, Bentley groeit als kool, en ook Lamborghini draait uitstekend. Toch wordt er kennelijk toch nog veel te veel geld over de balk gesmeten binnen het concern, want CEO Martin Winterkorn dringt aan op jaarlijkse besparingen van zo’n 5 miljard euro vanaf 2017.
Dit is geen sinecure voor een bedrijf met een jaaromzet van 160 miljard, maar aan de andere kant: elk jaar loopt VAG te pronken dat ze weer honderd miljoen miljard in R&D gaan stoppen (wat eigenlijk lange-termijnbudgetten voor 5-10 jaar zijn, maar positieve PR kan je zolang de media er in tuinen elk jaar gewoon weer als nieuws maskeren). Snij daar een beetje, en je bent klaar.
Waar in ieder geval niet gesneden wordt, is in Molsheim, waar de werkplaats van Bugatti staat, zo liet Winterkorn zich in Parijs tegenover Automotive News ontvallen. Bij toeleveranciers, Skoda en Seat mogen de duimschroeven best een beetje verder aangdraaid worden, maar bij het paradepaardje van VAG is dit onbespreekbaar. Jammer voor wie in Oost-Europa voor een hongerloontje marktconform salaris voor VAG modale auto’s in elkaar schroeft, maar zo gaat het.
Foto: Bugatti Veyron Euroshopper Edition, via.
super zegt
niet ontwikkelen van een nieuw model is ook bezuinigen lijkt me…
verder lijkt me dat de grote kosten van de veyron in de ontwikkelingskosten hebben gezeten, het lijkt me dat als je die buiten beschouwing laat, de productiekosten wel gedekt worden door de prijs van de auto. Daarom, als ze het verlies al hebben genomen op de ontwikkelingskosten maken ze ms “winst” op elke veyron.
599gto zegt
@super: Bugatti is voor de VW groep een excuus om dure nieuwe techniek te ontwikkelen die je terug kan vinden in diverse VW groep modellen.
super zegt
@599gto:
hahahaha, veyron techniek in vw’s, waar dan?
gregorius zegt
@super: oeh.. oppassen. Dit is een gevaarlijke comment op AB. Als ik je nu geen gelijk geef (wat ik doe), krijg je straks 10 mensen die zeggen. “Maar dit en dat artikel zegt dat VW op elke Veyron verlies maakt” en “verlies = verlies”.
lambo4all zegt
@super: tuurlijk worden de productie kosten gedekt. Dat is alleen totaal niet rellevant, aangezien de ontwikkelingskosten waarschijnlijk een factor 100 tot misschien wel 1000 groter zijn. Verlies wordt er dus wel degelijk gemaakt.
super zegt
@lambo4all:
het verlies hebben ze al lang geleden en is niet meer terug te draaien, daarom is het onzin om te zeggen dat je niet gaat korten, want als de productiekosten lager zijn dan je verkoopprijs maak je met elke verkochte auto dat verlies iets kleiner…
Donstil zegt
Sinds wanneer is Volkswagen niet meer te slijten in de VS? De Jetta en Golf doen het daar toch Prima? Je ziet ze in ieder geval veel rijden.
gregorius zegt
@Donstil: Alles is relatief. Ik gok ook maar zo maar dat waar jij ze ziet rijden, de voornamelijk stedelijke en toeristische gebieden zijn. Waar een verhoogd gehalte Amerikanen wonen die wel eens buiten de US is geweest en die niet denkt dat Sony een Amerikaans bedrijf is.
Ik durf te gokken dat in de binnenlanden van Amerika VW slecht is vertegenwoordigd; terwijl ook daar een hoop auto’s worden verkocht.
406_v6 zegt
@Donstil: Verkoop over de 1e 9 maanden in de US of A:
Volkswagen -14% (270.874 stuks)
Toyota +5% (1.528.002 stuks)
Mercedes +9% (250.996 stuks)
BMW +11% (236.591 stuks)
Audi +15% (130.983 stuks)
Ergo: VW loopt zwaar terug, BMW en Mercedes hijgen in VW’s nek en Audi plust wel, maar ligt qua absolute aantallen zwaar achter, terwijl Toyota (wiens plek VW wil overnemen als grootste fabrikant) 5% plust.
ramshoek zegt
@Donstil:
Jetta en Golf (v/h Rabbit) leggen het qua aantallen af tegen Toyotas, Fords en Hondas. In de marktsegmenten waar de echte aantallen gemaakt worden (Passat / Touareg) verkoopt VW amper wagens. Jetta en Golf hebben daar nog wel iets van een historie en daar is ook in de VS wel een groepje mensen gevoelig voor, maar over het algemeen gaan Amerikanen veel rationeler met hun autokeuze om dan wij Europeanen.
VW heeft hier in Europa een kwaliteitsimago, iets waar ze lang mee bezig zijn geweest om op te bouwen en wat klaarblijkelijk ook lang duurt om door feiten (de vele jaarlijkse kwaliteits- en klanttevredenheidsonderzoeken) te nuanceren / herwaarderen.
Een paar keer een matig resultaat in de Amerikaanse JD POwer Customer Satisfaction Review is voor Amerikanen voldoende om af te zien van een VW…
Esprit_de_Flandre zegt
@Donstil: Het gaat sterk achteruit dit jaar, en ze waren eigenlijk al niet zeer groot in de US. Hyundai/Kia is al een pak groter daar, vandaar dat VW er bang van is. Als ze dat trucje in Europa herhalen – waar ze goed naar op weg zijn – mag VW z’n grootste-ter-wereld-ambitie terug opbergen…
tupperware zegt
Oké, ik snap dat Winterkorn die 5 miljard niet wil bezuinigen door Bugatti te schrappen (dat zou een flink deel van dat bedrag opleveren).
In plaats daarvan denkt hij dat dus te vinden door de toeleveranciers nog verder uit te knijpen. Nu hebben die toeleveranciers al moeite om een beetje betrouwbare onderdelen te leveren voor de schamele vergoeding die ze nu krijgen.
Ergo, ik vrees met grote vrezen dat de kwaliteit hier zeker niet beter van gaat worden..
audirs3 zegt
Het is niet zo dat elke Veyron op dit moment met verlies wordt verkocht, de meeste kosten zijn gemaakt tijdens de ontwikkeling en zijn reeds afgeschreven. Echter als je die kosten door 450 deelt dan kom je inderdaad op dat verlies uit. Wat niet wil zeggen dat je dan maar minder Veyrons moet gaan afleveren, dan lopen die kosten per auto alleen maar meer op.
rufctr01 zegt
@audirs3: het is ook niet bepaald een Golfje wat er bij Bugatti wordt gebouwd. Ze hebben al zoveel special editions op de markt gebracht dat een gewone Bugatti bijna exclusiever is. En ze hebben al veel moeite om de Veyron te slijten. Je kunt er veel bouwen maar als je ze amper verkoopt…..
mashell zegt
@audirs3: afschrijven doe je als je weet dat je het geld nooit meer terug verdienen kan. Maar het is natuurlijk niet zo dat als je alle kosten hebt afgeschreven je project opeens volautomatisch winstgevend is. Dus je moet de totale kosten blijven rekenen en door het totaal aantal auto’s delen en dus wordt er ondanks de afschrijving wel degelijk verlies per auto gemaakt.
tupperware zegt
@mashell:
Tel daar dan ook nog even bij dat het meer kost om een Veyron in elkaar te knutselen dan dat hij oplevert. Dus met elke geproduceerde auto loopt dat verlies verder op.
Maar zolang de Golf rijder dat gelach grif betaald zullen ze heus de stekker niet uit hun paradepaardje trekken.
rd1991 zegt
Als je in USA voor hetzelfde geld van een Golfje een pickup kan rijden, dan is mijn keus snel gemaakt. En ’t zou niet de VW worden… :)
eelco74 zegt
Wij rijden nu een Polo voor een weekje op la gomera en daarvoor op Tenerife een Ibiza. Het ontgaat me volledig waar al dat ontwikkelingswerk in gestoken wordt. Ik zit constant (ben niet lang) tegen de daklijn en de spiegel aan te kijken. Knopjes op rare en onzichtbare plaatsen etc. Alleen de motor is een lekker pittig ding op de bergwegen.
mashell zegt
Zolang Piech in de RvC van VW zit kan Winterkorn Bugatti niet schrappen hoe graag hij dat ook zou willen en hoe verstandig dat ook zou zijn, het zou hemzelf de kop kostten.
exclusieviteitsfreak zegt
En zo heeft elk merk een superlativiteit.