Een proces dat een jaar in beslag kan nemen.
Vandaag moet Volkswagen aan de Kraftfahrtbundesamt, de Duitse RDW, tekst en uitleg geven over hoe ze hun 11 miljoen fraudediesels gaan fiksen. Wordt het een softwarematige aanpassing? Komt er nieuwe hardware bij kijken? Een cocktail van magisch elfenstof en AdBlue misschien? We weten het nog niet. In de Frankfurter Allgemeine Zeitung loopt ceo Matthias Müller alvast op de zaken vooruit door te stellen dat ze in januari zullen beginnen met modificaties.
De grootschalige operatie moet in ieder geval voor het einde van 2016 zijn afgerond in Duitsland. Of dat target ook wereldwijd zal worden gehaald is niet bekend. Hoe en wanneer de honderdduizenden TDI’s met EA 189-mtor in Nederland worden aangepast weten we pas als de Kraftfahrtbundesamt de mods heeft goedgekeurd en Pon daarover wordt ingelicht door Volkswagen.
Müller sprak in Wolfsburg eerder 20.000 VW-werknemers, met de mededeling dat alle geplande investeringen opnieuw onder de loep gaan. Reken op forse bezuinigingen en een streep door diverse speeltjes. Ook het sponsoren van voetbalclub VfL Wolfsburg (ja, deze club) wordt opnieuw onder de loep genomen. Zijn letterlijke woorden:
“Anything that is not absolutely necessary will be cancelled or postponed. And it is why we will be intensifying the efficiency program. To be perfectly frank: this will not be a painless process.”
En daarmee komt een pijnlijke vraag bovendrijven, zoals @W0o0dy hem laatst al stelde: blijft VW eigenlijk nog geld pompen in de Bugatti-droom van Piëch?
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
pleiades zegt
Kan Perridon naar z’n Chiron fluiten zeker :’)
RuVi zegt
Ik weet zeker dat een hele boel mensen hun auto niet gaan aanbieden voor de update.
martinus zegt
@rudyv: Als er vermogen af moet… dan is het ook geen upgrade maar downgrade.
clarkson zegt
@martinus: Blokje hout onder het gaspedaal.
fit4fun zegt
@RudyV: wellicht moeten ze wel omdat anders hun auto niet meer de openbare weg op mag?
rossi46audi zegt
@fit4fun: hoe ga jij aan de buiten kant zien of er wel of niet een modificatie op zit. En daarnaast hoe ga je de mensen vinden die de auto 2de hands hebben gekocht via particulier
escort77 zegt
@rossi46audi: via een terugroepactie van de RDW kan je die particulieren wel achterhalen.
of de modificatie er op zit, is inderdaad moeilijk te acherhalen, maar dat geldt natuurlijk ook al voor chiptuning op bijtellingsvriendelijke lease-auto’s.
rossi46audi zegt
@escort77: ah duidelijk.
siemi zegt
@rossi46audi: de rdw houdt bij of terugroep acties zijn uitgevoerd. Ik hoorde gisteren dat er mensen in Zwitserland zijn die hun in Duitsland aangeschafte gebruikte sjoemel vw niet kunnen aanmelden. Die worden dus niet toegelaten. Als dan de vervolgstap is geen nieuwe tenaamstelling toe te staan, willen veel mensen wel aanpassen.
Sjoemeldiesels staan op mijn zwarte lijst en koop ik even niet in.
rossi46audi zegt
@siemi: begrijpelijk
Esprit_de_Flandre zegt
@rossi46audi: Nummerplaatscanning. Juuuj, Big Brother at work…
mashell zegt
@RudyV: terwijl het in Europa niets zal betekenen. Routines voor het detecteren van Amerikaanse test condities eruit. Verder blijft alles zoals het was.
boltiev6 zegt
@RudyV: Dat was meteen mijn gedachte, natuurlijk doe je dat niet. Toch zou het zomaar kunnen zijn dat de overheid dit wel gaat eisen om dezelfde belasting voordelen te behouden. De vraag is natuurlijk waar gaat de overheid de “schade”verhalen, bij VAG of bij de consument of beide
gtwillem zegt
Ik denk dat dat Chiron project gewoon doorgang vind. De meeste kosten zijn al gemaakt, lijkt mij. Dus die laatste 20 procent gaan ze dan echt niet opofferen, mijn inziens.
Voor VFL Wolfsburg is het wel bijzonder vervelend. Tot voor kort was het altijd een leuke provincieclub. Beetje onderaan in de Bundesliga, beetje bovenaan in de 2e Bundesliga (grotere successen in een verder verleden niet meegerekend). Maar de laatste jaren heeft VW er gigantisch veel geld in gepompt om daadwerkelijk kampioen te worden en Champions League te spelen. Het moment dat de geldkraan bij die club dichtgaat, zijn alle spelers in één keer vertrokken. Kijk maar naar Anzhi.
martinus zegt
@gtwillem: Persoonlijk heb ik liever veilige motoren zonder te hoge NOx uitstoot dan een lokale duitse voetbalclub die floreert.
gtwillem zegt
@martinus: Daar dacht Volkswagen dus toch echt anders over ;-).
berlinetta zegt
@gtwillem: En jij geeft meteen weer hoe bekrompen de voetbalwereld is.
gtwillem zegt
@berlinetta: of welke business met werknemers dan ook. Als KPMG stopt met het betalen van de partners en werknemers is het gedaan. Zelfde geld voor ABN, NS, AutoBlog, Unilever, de bakker op de hoek, Parenclub ‘De Genitale Korst’, elk F1 team en de Shoarmaboer. Als zij hun werknemers niet meer kunnen betalen, gaan ze ook weg. Vrij logisch ;-).
berlinetta zegt
@gtwillem: Nou vooral dat je aanhaalt dat VW er gigantisch veel geld in heeft gepompt om kampioen te worden.
Dat is hetgeen wat mij stoort aan voetbal. Geld bepaalt welke club goed is en welke niet. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van zulke clubs. PSG is daar ook zo’n mooie voorbeeld van. Een club waar ik voorheen bijna nooit van hoorde, is nu opeens een topclub omdat er wel oliegeld in wordt gepompt. Ik vind voetbal een geweldige sport. Maar clubvoetbal gaat nergens over. EK en WK, dat is wel interessant. Dan moeten de teams het doen met het beste wat hun land hen te bieden heeft. Daar draait het niet alleen om geld.
gtwillem zegt
@berlinetta: klopt, sinds Het Grote Geld zich met de sport bemoeit, is het bijna ten dode opgeschreven.
Wolfsburg had VW, op zich nog begrijpelijk. Geef de burger brood en spelen. In dit geval Wolfsburger. Die waarschijnlijk ook bij VW werkt.
Maar in Engeland gaat de sport eraan kapot, denk aan Chelsea en Manchester City. Paris Saint Germain, AS Monaco zijn de Franse equivalenten. En dat is jammer, want de oude klassiekers hebben het zwaar (AC Milan, Inter, Olympique Marseille, HSV Hamburg, AFC Ajax, Feijenoord, Anderlecht, KV Mechelen, Auxerre: allemaal klassieke clubs met een gigantische achterban maar te weinig financiële middelen om op hun oude niveau in Europa terug te keren.
Gelukkig is dat bij F1 teams niet het geval geweest: BAR, Jaguar en Toyota smeten met geld, terwijl het sportieve succes beperkt bleef.
boltiev6 zegt
@berlinetta: Je hebt volkomen gelijk, ik ben er ziek van, geld dicteert. Eigenlijk altijd al zo geweest, alleen wordt het steeds zichtbaarder voor de mensen. Voetballers die louter en alleen een bal kunnen raken die per maand meer verdienen dan dan de minister president in een jaar. Hoe is het mogelijk???
De F1 is een geldmachine geworden door marketing, kun je niemand kwalijk nemen, het is zoals het is. de hele wereld draait om de poen en dat draaien wij niet meer terug. Zolang je van deze ontwikkeling kunt mee profiteren is er niks aan de hand, Zodra je als burger €100,00 voor een zitplaats in een voetbalstadion moet betalen, kun je je afvragen waar dit gaat eindigen.
Edge zegt
@gtwillem: Er zijn ook al orders geschreven voor de Chiron (o.a. Perridon en Khoshbin) en die auto wordt over een klein half jaar al geïntroduceerd dus het ontwikkeltraject zal ook wel dermate vergevorderd zijn dat afblazen duurder is dan doorzetten. Die gaat er dus gewoon komen.
Hubert zegt
@Edge:
Als er net als bij de Veyron geld bij iedere auto moet, kun je de opvolger beter niet bouwen maar de ontwikkelingen door laten sijpelen naar andere VAG producten.
Edge zegt
@Hubert: Je kunt ook zeggen dat het doorzetten en met verlies verkopen van de Chiron een vorm van schadebeperking is omdat je op z’n minst nog een gedeelte van de productiekosten terughaalt.
gtwillem zegt
@Edge: klopt. Me name de ontwikkelingskosten zijn enorm hoog bij dit type auto’s, dus als ze dan niets kunnen verkopen is de schade groter.
Ik denk dat Chiron echt wel gaat komen, precies om de reden de aangeeft: schadebeperking.
berlinetta zegt
@Hubert: Ik verwacht dat dat bij de Chiron wel zal meevallen. De Veyron was compleet nieuw en VAG had nog geen ervaring met zulk auto’s. Bij de Chiron is dat anders. Een deel van de ontwikkeling is al gedaan bij de Veyron en nu kunnen er dus kosten worden bespaard.
Bovendien is het wellicht een goede manier om de aandacht af te leiden van het dieselgebeuren. Dan kan VAG laten zien dat ze in staat zijn tot het bouwen van een technologisch hoogstandje (hetgeen dan wel de ironie met zich brengt dat ze nog niet eens in staat zijn normale motoren te bouwen die aan de emissietesten kunnen voldoen).
martinus zegt
Ik hoop niet dat al die bezuinigingen leiden tot nog meer rebadges..
mrs250 zegt
Maar is nou überhaupt al vastgesteld dat de diesels in Europa niet aan de typegoedkeuring voldoen omdat ze in de praktijk meer uitstoten (NOx danwel CO2) dan bij ons is toegestaan?
volvologisch zegt
Volgens mij denkt de gemiddelde volkswagenbezitter met een dergelijke TDI: “I don’t care”
martinus zegt
@volvologisch: Ik denk maar zo: giftige NOx uitstoot zorgt er in ieder geval voor dat Astmapatiënten niet zoveel meer zullen bumperkleven.
marikoelolo zegt
@martinus: Ik hoop dat jij of jouw kinderen astma krijgen. Kijken of je dan nog zulke grappen maakt. Hoe laag kan je zinken voor plusjes?
martinus zegt
@marikoelolo: Ons kind niet, maar ik ben zelf van kleins af aan patient, ‘volg de skodarijder’ doe ik dan ook niet meer.
Overigens, wie wel wat ouder is en ook ademend door de jaren 70/80/90 door is gekomen weet dat de Dieselmotoren van toen, zeer waarschijnlijk heel veel meer vervuilend waren dan de vw TDi’tjes van nu.
Desalniettemin mag toch wel duidelijk zijn uit mijn posts, dat ik zeer voor het handhaven van het doel schonere luchtkwaliteit ben. Ik zou het niet erg vinden als alle Dieselaars van nu, op ten duur aan de EV gaan.
lamborgfan zegt
@marikoelolo: Ik heb astma.. Boeit me geen reet!
Honderden jaren vervuilen we de lucht al.. komt er 1 zo’n tdi dingetje naar boven en NU is het hek van de dam?
Pffff…..
lekbak zegt
@martinus: nogmaals, astma patiënten hebben last van stof en gebrek aan zuurstof. Nox is geen stof.
martinus zegt
@lekbak: De wetenschap denkt daar anders over:
“NOx reacts with ammonia, moisture, and other compounds to form nitric acid vapor and related particles. Small particles can penetrate deeply into sensitive lung tissue and damage it, causing premature death in extreme cases. Inhalation of such particles may cause or worsen respiratory diseases, such as emphysema or bronchitis, or may also aggravate existing heart disease.
NOx reacts with volatile organic compounds in the presence of sunlight to form ozone. Ozone can cause adverse effects such as damage to lung tissue and reduction in lung function mostly in susceptible populations (children, elderly, asthmatics)”
Daarnaast zijn ook de roetdeeltjes uit diesels bepaald niet prettig voor astmapatienten, kinderen en volwassenen.
Leesvoer:
http://web.archive.org/web/20080716063437/http://www.epa.gov/air/urbanair/nox/noxfldr.pdf
http://www.epa.gov/airscience/quick-finder/ozone.htm
ronnys zegt
@martinus: Het is alleen jammer dat hoofdzakelijk de NOx uitstotende Audi’s en VW zijn die zelf bumperkleven….
Het had zo mooi kunnen zijn, Audi’s die echt afstand zouden houden….
ukbob zegt
Ben nog altijd heel benieuwd naar ‘wat’ VW nou precies gaat aanpassen volgend jaar…
A.
Verwijderen van de ‘sjoemel software’ waardoor de auto’s niet langer aangepaste waardes zullen genereren in de tests
(En ze daarna mogelijk niet langer voldoen aan de gestelde eisen)
Of
B.
Aanpassen van motor management waardoor de motoren daadwerkelijk voldoen aan de gestelde eisen mbt uitstoot?
martinus zegt
@ukbob: Optie C zou ook nog kunnen: AdBlue.
Ik ben geen ingenieur. Maar wat ik begrepen heb is dat onder hoe hogere druk/tempratuur je diesel verbrand, hoe meer NOx je creëert. Daarom heb je bij benzine, dat op veel lagere tempratuur ontbrand ook vrijwel geen NOx productie.
Bijzonder aan de VW 2.0 DSi is dat hij werkt onder druk van 2.5Bar waar nogmale turbodiesels werken onder de druk van 1.6 tot 2.0Bar.
Hogere druk, zorgt dat je een kleinere cilinder kan nemen, voor het opwekken van dezelfde kracht. Dus je je brandstof maximaal benut.
lekbak zegt
@martinus: bij ons systeem aan boord is het adbleu verbruik 8 tot 10% van het brandstof verbruik. Laat dat bij een auto eens 6 tot 8% zijn. Niet haalbaar als het alleen door de dealer kan worden bijgevuld. Los van het feit dat het hele systeem op temperatuur moet zijn voordat het werkt, een temperatuur die je in de stad niet eens haalt.
Volgens mij stoten alle diesels met adbleu in de praktijk teveel nox uit, behalve als ze op de snelweg rijden.
Overigens kost een liter adbleu voor ons maar 30 cent ex btw dus de kosten zijn het niet. De infrastructuur en het ontwerp van de auto’s is meer een probleem.
siemi zegt
@martinus: d: vanmorgen hoorde ik op de (Duitse) radio dat de wijziging verschilt per auto. Voor sommige is het alleen software, voor sommige zijn het nieuwe injectoren en voor sommige adblue. Dat maakt de hele operatie zo complex. Er is niet 1 oplossing.
ronnys zegt
@siemi: Zo complex hoeft het volgens mij niet te zijn, het is 1 type motor. Dus volgens mij zou het met 1 goede oplossing kunnen. Ze maken het voor zichzelf waarschijnlijk goedkoper door de sjoemelsoftware te verwijderen in landen waar toch geen NOx grens is. Andere injectoren waar het een grens geval is, nog altijd veel goedkoper als adbelu en voor USA adbleu omdat ze anders alle auto’s terug moeten nemen een het land uit moeten verschepen.
cyclonic zegt
Natuurlijk antwoord C) Ze installeren een betere versie van deze software die helemaal niet detecteerbaar is.
Edge zegt
Het moge dus duidelijk zijn dat Red Bull de komende jaren niet hoeft te hopen op een Audi F1 project.
martinus zegt
@Edge: Nope, de management stoelendans heeft ervoor gezorgd dat op de juiste stoeltjes nu de verkeerde emnsen zitten.
clarkson zegt
@Edge: Helaas maar waar.
ronnys zegt
@clarkson: Weet niet of het helaas is, ik ben echt wel een F1 fan maar zoveel geld als het tegenwoordig kost om mee te doen, vind ik jammer van het geld.
Edge zegt
Overigens, wat zou dit betekenen voor Volkswagen in de autosport? Dat Red Bull-Audi niet gaat gebeuren, oké, maar hoe zit het met de rest van de dingen waar ze nu mee bezig zijn? Porsche en Audi’s LMP1 programma, Audi in het DTM, Volkswagen in het WRC, de Porsche Supercup, en wat te denken van het leveren van motoren aan de Formule 3?
fit4fun zegt
VW lijkt niet zo’n haast te hebben. Gek, want ze wisten al rond mei 2014 dat hun bedrog was ontdekt. Bij Tesla kunnen software updates gewoon over-the-air, maar bij VW moet elke auto nog bij de dealer langs. Of moet de boel worden omgebouwd? Dat zal wat kosten….
Wel logisch dat ze maar twee jaar garantie geven op hun producten….
escort77 zegt
@fit4fun: ik zou het helemaal ongeloofwaardig vinden als ze binnen een tijdsbestek van 2-3 weken een compleet geteste en goedwerkende software-aanpassing hadden gevonden. Zo eenvoudig werkt dat helaas niet.
clarkson zegt
Ze bedoelen ook de F1 denk ik. Daar hadden ze waarschijnlijk al een mega budget voor vrijgemaakt. En Bugatti zal gewoon blijven wat het productieproces is klaar en nu kunnen ze geld gaan vangen.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, er zal gesneden moeten worden. Ik heb zo`n vermoeden dat de medewerkers van VW ook geen winstdeling zullen krijgen.
mout zegt
Laat me raden: Niemand wist wat die enkele werknemers deden. Zelfs hun rechtstreekse baas wist van niks – laat staan de top.
En o ja, ze werken al jáááren niet meer voor VW ag.
Trouwens, eigenlijk lag het aan de toeleveranciers (Bosch, in dit geval).
En behalve nieuwe software wordt er deze maanden ook hard gewerkt aan een marketingcampagne. De dealer zal het bezoek van getroffenen gebruiken om je overbodige diensten en producten aan te smeren; Een groot deel laat zijn auto immers elders onderhouden – maar voor deze update moet je zeker terug naar de dealer.
Kachingggg.
Edge zegt
@mout: Je kunt Bosch niks aanrekenen. Bosch leverde de software die van ze gevraagd werd en heeft herhaaldelijk aangegeven dat die niet op auto’s toegepast mocht worden die bestemd waren voor de verkoop. VW is degene die misbruik maakte van die software. Wellicht een beetje krom, maar als iemand jou neersteekt met een mes is de messenfabrikant toch ook niet verantwoordelijk?
Ram-G-maN zegt
Hoeveel kapitaal hebben ze nu eigenlijk in kas? Ik vermoed voldoende om dit schandaal te gaan oplossen. Ze hebben waarschijnlijk veel verdient aan hun gesjoemel, misschien hebben ze deze kostenpost vooraf ingecalculeerd. En nu zullen ze onder de streep misschien wel veel mee hebben gewonnen. Imago schade hadden ze toch al onder de autoliefhebbers. Maar dat is een zeer kleine groep. Jan modaal zal toch weer kiezen voor een VAG. There’s no such thing as bad advertisement.
mashell zegt
@AutomotiveDesigner: ze hebben volgens hun meest recente halfjaarsbericht 21,5 mijard in kas.
rufctr01 zegt
Waarom hebben ze dit niet gelijk gebruikt als het allemaal zo gemakkelijk is???
Ik denk dat er voor de gebruiker er een nadeel aan zit te komen anders hadden ze dit van dag 1 wel in gebruik genomen en waren ze niet gaan sjoemelen.
clarkson zegt
Dan zullen alle porsche medewerkers volgend jaar geen 8600 euro bonus krijgen. Ook sneu.
desalen zegt
Zoals ik in eerdere reactie al aangaf is het reserveren van 6 miljard maar het topje van de ijsberg, en zijn de gevolgen van desinvesteren naar alle waarschijnlijkheid (vele malen) groter… Zoals (ik meende) @gtwillem al terecht opmerkte: het Bugatti projectje zal vast wel worden voortgezet (al dan niet in lagere tempo) er mee stoppen betekent een gigantische afschrijving die een keer in de boeken genoteerd zal worden..
Persoonlijk denk ik dat een afdeling als R
taxman zegt
Gaat de NL overheid nou die te weinig geincasseerde bijtelling terughalen of wordt het weer labbekakken?