De VW baas werd ontslagen doordat de vernieuwing te lang duurde.
Volkswagen als concern is zeer wonderlijk. De keuze die er gemaakt worden zijn namelijk niet altijd te volgen. Natuurlijk is dieselgate de meest bekende. Onder leiding van Piëch werd een cultuur gecreëerd dat constant het uiterste eruit gehaald moest worden. Dit leidde dat zeer bijzondere projecten als de Phaeton, maar ook dat de ingenieurs iets ‘creatiever’ aan de slag gingen. Uiteindelijk was Martin Winterkorn de kop van Jut. Met zakken vol geld moest hij zijn positie verlaten.
Zijn opvolger – Herbert Diess – was (en is) een droomkandidaat. De Duitser is pragmatisch en vooral bijzonder progressief. Niet eentje die blijft hangen in het verleden, maar juist vooruit keek. Sterker nog, het palmares van Dies was dermate indrukwekkend dat Elon Musk hem graag naar Tesla wilde brengen.
VW baas ontslagen: waarom?
Elon Musk kan dat nu alsnog doen, want Herbert Diess werd afgelopen weekend vrij plotseling vervangen. Nu is ook duidelijk waarom: Herbert Diess heeft er een potje van gemaakt, dat meldt Bloomberg. De transitie naar EV’s heeft Ome Herbert niet goed aangepakt, aldus de aandeelhouders.
Waar ging het fout:
- Diverse elektrische Audi’s, Bentley’s en Porsches vertraagd op de markt gebracht wegens software-issues
- Diverse slecht functionerende software op de Volkswagen ID-lijn.
- Vertraging marktintroductie Volkswagen ID-lijn.
- Geen solide over-the-air-update netwerk
- Te ‘harde’ managementstijl
- Dies maakt weinig vrienden door te zeggen dat VW het ging verliezen van Tesla, als er niets ging gebeuren.
- Diverse clashes met werknemersbonden.
Cariad
Uiteindelijk bleken bovenstaande punten allemaal nog te kunnen, maar het falende software bedrijf Cariad (onderdeel van VW) was de uiteindelijke druppel. Op zich opmerkelijk, want er zijn diverse software-issues in bovenstaand lijstje te vinden.
De geluiden dat Diess zijn spullen mocht pakken, kwamen vanuit de Porsche-familie. In december werd Herbert al gewaarschuwd. Hij kreeg veel minder te zeggen en ontdaan van een hoop privileges. De enige opdracht: zorg dat Cariad functioneert. Daarin is hij kennelijk gefaald.
Meer lezen? Dit zijn de meest waardevaste auto’s van 2022!
Met dank aan Gert voor de tip!
schreute01 zegt
T is typisch voor Duitsland: altijd gezeik in bedrijven waar families het voor het zeggen hebben. VW, Porsche, BMW, Aldi, Adidas en Puma en ga zo maar door. Allemaal wespennesten.
porker zegt
Grappig. Een kever. Net een Porsche of zo.
mashell zegt
Ok, de titel zegt “VW Baas ontslagen vanwege trage Porsche” maar z’n opvolger wordt de Porsche baas, lijkt me niet dat iemand die medeschuldig is dan promotie krijgt. Het artikel zegt ook duidelijk dat het is vanwege de Cariad chaos, dus waarom deze “grappige” maar incorrecte titel?
saxoke zegt
Omdat ze vertraagd op de markt gebracht zijn
Hubert zegt
Victor Müller al gepolst?
herve11f zegt
Goed nieuws dat die moraalridder weg is.
Daremaster Co zegt
Nu komt er een aan de leiding die misschien minder snel over wil naar volledig elektrische aandrijflijnen en de transitie vertraagd voor Volkswagen. Lijkt me geen goede toekomst..
rwdftw zegt
Het was ook een beetje een moeilijk verhaal. Fabrikanten als Tesla, Lucid en Rivian begonnen allemaal met niks, alleen een idee. Dat is aan de ene kant heel lastig, en aan de andere kant wordt je niet gestopt door je eigen geschiedenis. VW had natuurlijk al een software platform. Alles was gericht op de dealer en het ding wist niks van een cloud of wat dan ook.
Nu zien ze Tesla, Lucid en Rivian en moet er “omgedacht” worden. Toch handig als je OTA updates kan aanbieden, je auto weet waar de laadpunten staan en hoe druk het daar is, waar de files staan en je een app kan aanbieden waarmee bepaalde functies te bedienen zijn. En dat moest liefst gebouwd worden op iets als de Discover PRO MMU die ze al hadden. En dat is een heel stuk lastiger dan vanaf scratch beginnen.
En zo komt het dat de ID.3 een jaar werd uitgesteld en hele velden vol stonden met ID.3 modellen die zonder fatsoenlijke software niet weg konden. Nu de software in orde is, is ook te zien waar VAG toe in staat is.
mashell zegt
VW had al jaren een app, online traffic, laadpunten en in beperkte mate OTA updates (de gedachte is eigenlijk dat als de kwaliteit goed is je geen OTA updates nodig bent). Het infotainment van de ID.3 is niet op de Discover Pro gebaseerd (hadden ze dan maar wel gedaan…). Dat de wagens geproduceerd werden voordat de software af was was altijd al de bedoeling. Dat de software te laat was en niet zo goed was dat was natuurlijk de bedoeling…
560pk zegt
Of de software nu in orde is, is zeer de vraag. In ieder geval niet bij de gloednieuwe Skoda Eniaq van mijn buurman, die de afgelopen 4 weken in de garage heeft gestaan omdat de koplampen, knippers, ruitenwissers en nog zo het één en ander van de ene op de andere dag niets meer deden. Foutje in de software…
pindakoning zegt
Dit lijkt mij best een harde afstraffing. Zijn voorganger valt meer te verwijten over de trage transitie, maarja die moest voor iets anders weg
gregorius zegt
In dit soort gevallen kan je het eigenlijk ook nooit goed doen. Software ontwerpen voor complexe producten is niet eenvoudig. Als je ziet waar auto’s vandaan komen en wat ze allemaal moeten kunnen: het is best een vooruitgang.
Op je laptop kan je altijd een windows update installeren, op je auto is dat een stuk moeilijker.
Zo vind ik zelf ook software ontwerp issues op letterlijk alle auto’s die ik heb gehad; maar goed, dat is mijn tak van sport.
Maar ook ik zie bij letterlijk elk product, elke project dat alles voor de helft van de kosten of in de helft van de tijd gedaan moet worden (van upper management); daarnaast veranderen afgesproken features elke keer en als je er wat van zegt.. tja.
Het lastigste van het verantwoordelijk zijn voor een software divisie is het managen van mensen die denken dat het allemaal maar makkelijk te maken is.
Echter, als ik morgen ontslagen zal worden, zal ik waarschijnlijk een stuk lagere oprotpremie krijgen dan ome Diess
flyerbunch zegt
Mja had het al gezegd bij z’n ontslag artikel.. software issues deden hem voornamelijk de nek om. What’s new?
Erik zegt
Dus het is een ‘control-alt-delete’ geworden voor Diess? Of was het vanwege zijn twee laatste letters van zijn achternaam en heeft iemand ophef gemaakt met het oog op het verleden van VW?
560pk zegt
Met zo’n voornaam zou ik me gaan schamen voor de plundertochten van de Vikingen/Noormannen. Ik kan ook gewoon zeggen: je lult uit je nek
Daremaster Co zegt
Dat hij Elon Musk uitnodigde in een call met vele medewerkers zal ook niet goed gevallen zijn..
joosstra zegt
-edit: dank u, is gefixt!-