Pittige uitspraken, een dag voor de aandeelhoudersvergadering.
De man die van plan is om Volkswagen met zijn blote knuisten uit het slop te trekken, Matthias Müller, twijfelt openlijk aan de rol die dieselmotoren in de toekomst zullen spelen. Volgens de CEO is het kostbaar en behoorlijk ingewikkeld om de huidige generatie zelfontbranders nóg efficiënter en schoner te maken. De ironie druipt er werkelijk vanaf.
Niet alleen vanwege dieselgate, maar ook of juist omdat VAG meer dan eens heeft geroepen dat er met het efficiënter maken van dieselmotoren nog een hoop winst te behalen was. We begrijpen waarschijnlijk allemaal wel waarom het concern anno 2016 wat minder hoog van de toren blaast
Wat er dan in de plaats moet komen voor de dieselmotoren die Volkswagen nu nog bij bosjes bouwt en verkoopt? EV’s natuurlijk! De Duitsers hebben naar eigen zeggen meer dan 30 elektrische modellen op de planning staan. (via Handelsblatt)
Foto: matzwarte Phaeton met V10 TDI en Bentley-velgen, door @niekj via Autojunk.
fmgarcia zegt
Dacht dat VW juist goed was in het bouwen met Boschjes.
kenner zegt
@fmgarcia: whahha scherp
skid zegt
@fmgarcia: In busjes.
fmgarcia zegt
@skid: Het is de software van Bosch die dieselgate heeft veroorzaakt. Zit alleen niet in de busjes. Achterin wel regelmatig.
acizane80 zegt
@fmgarcia: ja maar bosch is niet enkel leverancier van VAG. En het is niet omdat je iets krijgt dat je het ook mag toepassen.
VAG heeft dieselgate enkel aan zich zelf te danken.
Dat ze nu met een dergelijke comment komen vind ik niet kunnen. Door evolueren meer investeren en zien dat je een eer herstel krijgt.
hans75 zegt
Diesel is passé…. voor VAG wel idd… ;-)
g40freak zegt
@hans75: vag is in mijn ogen de eerste die betrapt is met dat diesel gedoe.
van de rest is nu toch ook wel duidelijk geworden dat die het ook grotendeels met fraude voor elkaar krijgen.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat er nog winst te halen is met het combineren van diesels met hybride techniek.
cupsport zegt
@dutchdriftking: Klinkt niet logisch.
Diesels hebben al een relatief lage CO2 uitstoot en als PHEV zou je een diesel motor in principe alleen voor de korte afstanden gebruiken en dan is een dieselmotor extreem onzuinig. Daarnaast is een dieselmotor veel zwaarder dan een benzine motor en zorgt dat voor een lage PHEV actieradius.
Zodra je lange afstanden gaat rijden waarbij een diesel tot zijn recht komt is een PHEV juist weer niet logisch omdat je die dan niet kan gebruiken en het ook voor onnodig gewicht zorgt…
Alexke zegt
@cupsport: De uitstoot van een koude dieselmotor (die soms aanspringt in de testcyclus) ligt veel hoger dan bij een Benzine.
Ook hebben we dan nog het probleem van de roetfilter die niet goed kan regenereren.
berlinetta zegt
@cupsport: Volgens mij is de combinatie van diesel en elektro ook niet erg fijn, omdat beide motoren voornamelijk in de lagere toeren hun maximale power afleveren. Benzine en elektro werkt daarom fijner.
lekbak zegt
@berlinetta: vermogen is vermogen. Beter een diesel die op 2500rpm draait dan een benzinemotor die op 4000rpm draait om datzelfde vermogen te leveren. Juist omdat een diesel meer vermogen levert bij lagere toeren is deze meer geschikt als range extender, wat vermogensopbouw betreft tenminste.
berlinetta zegt
@lekbak: De diesel is dan inderdaad de betere keus als de accu’s leeg zijn, maar ik ga even uit van het feit dat de elektromotor meehelpt. Dan is benzine toch de fijnere keus denk ik.
granlusso zegt
@cupsport: Jawel hoor. Kijk maar naar Peugeots Hybrid4 modellen. Daar is het zo dat de focus voor korte afstanden op elektrisch rijden ligt. Bij hogere snelheden (lees: snelwegen en dus lange afstanden) zal de dieselmotor een veel prominentere rol spelen, elektrische aandrijving is dan niet in gebruik. Zo heb je op korte afstanden en in de stad het voordeel van elektrisch rijden en rijdt je op de snelweg extra zuinig en efficiënt.
cupsport zegt
@granlusso: Nee, dat klopt dus niet. Een PHEV is niet bedoeld voor lange afstanden. Dat Peugeot, Volvo en Audi desondanks zo’n model maken heeft waarschijnlijk meer fiscale motieven dan dat er echt milieuvriendelijker is.
knapzuur zegt
@cupsport: “Daarnaast is een dieselmotor veel zwaarder dan een benzine motor en zorgt dat voor een lage PHEV actieradius.”
106 kg for the 1.4 TSI
127 kilograms 1.4 TDI
Nou nou.. 21 kilootjes, nog geen 2% van het voertuiggewicht aan verschil.
SimonMc zegt
@knapzuur: Misschien is de versnellingsbak ook zwaarder?
martijn_rouw zegt
@knapzuur: om dezelfde performance te halen als de benzine Is wel meer nodig dan de 1.4 tdi
knapzuur zegt
@martijn_rouw: dezelfde performance? je bedoeld dagelijks forenzen? Gaat met beiden heerlijk, 4 cilinder naaimachinetje heerlijk soepel, 3 cilinder beetje rauwig en een hint naar boxer 6 door de diepere sound.
flutterby zegt
@cupsport: klein dieselblok fwd voor constante snelheid en een elektro motor rwd voor de acceleratie. Lijkt mij een perfect combinatie. Om onnodig aanslaan van de diesel te voorkomen kan de auto bij het starten vragen naar je bestemming (hoeft niet exact).
allesmetturbo zegt
Zou zonde zijn als er geen dikke diesels meer te koop komen van vag, reden altijd erg lekker. Wel egr en dat soort rare rommel eruit laten programmeren bij het chippen natuurlijk :)
mashell zegt
@allesmetturbo: als het af fabriek geen sjoemeldiesel is dan maak je dat er zelf wel van…
aliachnak zegt
@mashell:
Dat soort gesjoemel zouden ze als milieudelict moet afhandelen.
Kappen met die OBD meting en gewoon de snuffelaar weer in de uitlaat, blijkt dat er gesjoemeld is, gelijk in de shredder met dat hok.
giulio zegt
@aliachnak: ze zouden jouw schredder in een hok moeten doen!
lemster zegt
@aliachnak: In een aantal staten in Amerika en bijvoorbeeld ook Australië staat op het verwijderen van een EGR en DPF een boete van zo’n $10.000.
fabfabhouse zegt
Doe mij maar waterstof VAG, EV zijn ,als je naar de gehele LCA (Leven cyclus Analyse) kijkt , stukken vervuilender, beperkte actieradius en accu’s zijn +/- naar 3 jaar naar de tering. Daarnaast tankt je waterstof en ben je net zo snel weer onderweg in vergelijking met het tanken van benzine/diesel. Gebruiken we de zon lekker om elektronische in gang te zetten om waterstof en zuurstof te creëren.
cupsport zegt
@fabfabhouse: maar heb je dan niet alsnog een elektrische motor en accu’s nodig voor de aandrijving?
fabfabhouse zegt
@cupsport: Nee? Waterstof kun je gewoon ‘verbranden’. Waterdamp is je uitlaatgas. Wat nu wel eens voorkomt is dat de waterstofmotor gebruikt wordt als ‘generator/aggregaat/range-extender om stroom op te wekken die vervolgens door elektro-motoren wordt omgezet in beweging en sommige passen dan ook nog (onnodig) accu’s toe om tijdelijk energie op te slaan op het moment dat het niet gevraagd is.
Alexke zegt
@fabfabhouse: met de batterijen kun je je Kinetische energie recupereren en dat is weer efficienter.
motoragent zegt
@fabfabhouse: Waterstof in een verbrandingsmotor is misschien wel een van de slechtste ideeën die ooit in een auto is toegepast. Je hebt de nadelen van waterstof (energie-intensieve productie en moeilijk op te slaan) + de nadelen van een verbrandingsmotor (geluid, rammel en beperkt werkgebied) in één. Top!
Waterstof heeft alleen kans van slagen in combinatie met een brandstofcel en elektromotoren.
berlinetta zegt
@cupsport: Ligt eraan. Waterstof kun je gebruiken voor een elektrische aandrijving (brandstofcel) of als brandstof zelf.
Ik denk dat er in ieder geval wel een toekomst is voor waterstof, evenals voor biobrandstoffen. Dit in combinatie met een elektromotor. Dat is denk ik de kant die we opgaan.
En in de verre toekomst denk ik dat auto’s worden aangedreven door de weg zelf, bijvoorbeeld door een elektromagnetisch veld dat de auto oplaadt of vooruit stuwt.
Alexke zegt
@fabfabhouse: aan waterstof zitten meer nadelen dan je denkt.
Het is enorm duur in productie
Het vervliegt (waterstof moleculen dringen door staal door)
Het is explosief
De toekomst is elektrisch en pluginhybrids.
Batterijen gaan elk jaar beter worden.
fabfabhouse zegt
@Alexke: Alles is ‘duur’ wanneer het in de kinderschoenen staat. De eerste zonne-panelen, rendement van niks en gigantisch duur en ga zo maar door.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Alexke: En toen was de Lithium op…
martinus zegt
-edit: de plaat blijft hangen-
ocda zegt
Next Batterygate
reistje zegt
Bij Volkswagen denk ik TDI. Als ik een benzine auto wil ga ik eerder bij andere merken shoppen.
Verder zouden ze meer respect winnen door hun fouten recht te zetten en proberen de beste diesels te bouwen. In plaats van nu zeggen “Ja diesel… dat is niet meer hip”.
camber24 zegt
@reistje: vind het ook wat ongeloofwaardig, ben het dus met je eens.
Weet alleen niet of in andere afzetmarkten ook TDI zo geassocieerd wordt met VW.
berlinetta zegt
@reistje: Ik weet niet. Diesel is de meest vervuilende brandstof die er is. Waarom zou je daar nog mee verder gaan? Ik zou sowieso inzetten op elektrisch, al dan niet in een hybridevorm. Verder zou ik proberen benzinemotoren verder te ontwikkelen en in te zetten op waterstof en biobrandstoffen.
lekbak zegt
@berlinetta: diesel is wel een brandstof die schoon is als je het goed gebruikt. Voor vrachtwagens bijvoorbeeld. Mits de motor warm is zijn er betaalbare technieken beschikbaar om echt een hele hoop meuk uit de lucht te halen. Voor lange stukken is diesel nog steeds het beste!
berlinetta zegt
@lekbak: Voor de transportwereld is diesel inderdaad nog van belang, maar voor personenvervoer (zoals bij VW) zou ik diesel langzaamaan uit het gamma verwijderen. Ik denk dat autobouwers daar ook langzaam toe gedwongen worden, gezien het feit dat steeds meer steden dieselauto’s gaan weren.
mashell zegt
@berlinetta: maar vergeet de CO2 niet. Veel landen hebben moeite met het halen van hun CO2 doelstellingen. Diesel is daarin nu een beter alternatief dan benzine. Ik zie ze schone diesel techniek nog wel gaan subsidieren.
berlinetta zegt
@mashell: Waarom? Zet in op elektrisch rijden. Dan vang je twee vliegen in een klap.
mashell zegt
@berlinetta: maar voordat zover is gaat nog wel even duren. Het lukt de mensen die 30 km per dag rijden nog niet in het hoofd te krijgen dat ze helemaal geen auto nodig hebben die 600km op een lading kan rijden omdat ze 1x op vakantie gaan. Dat probleem los je niet op in aan de electrische auto, dat probleem los je op aan de kant van de vakantiekeuze.
berlinetta zegt
@mashell: Daar heb je gelijk in. Maar daarom moet de overheid die mensen juist stimuleren.
camber24 zegt
Het lijkt nu alsof ze helemaal het roer omgooien, maar die techniek is natuurlijk al lang in een wat verder gevorderd stadium. Die EV Porker denk ik dan aan. Kwestie van drastisch de marketingstrategie aanpassen. We kijken de andere kant op. Uit welk land kwam VAG ook alweer?
SimonMc zegt
Eindelijk zeg. Roep al jarenlang dat diesel zo’n vreemde brandstof is voor auto’s.
Jaren geleden waren er zelfs vrachtwagens op benzine, maar toen de brandstofprijzen de hoogte inschoten, moest er overgeschakelt worden op diesel,om het kostenplaatje te drukken.
Ineens was benzine blijkbaar inferieur geworden, en meenden velen dat diesel dé brandstof is voor alles met wielen.
Natuurlijk, nu diesel rijden steeds minder aantrekkelijk wordt, mede door idiote regels, zal men deels ook weer moeten teruggrijpen naar de “juiste” brandstof.
Immers, als een concern de voorkeur geeft aan een bepaalde brandstof ( ja, ik kijk naar jou, VAG ), stagneert ongetwijfeld de ontwikkeling van de techniek voor de andere brandstof.
En er zit zeker ook nog genoeg rek in benzinetechniek. Onlangs bij de rijtest van de Audi’s S4, bleek dat het maximumkoppel van 500Nm reeds beschikbaar was op 1370 toeren. Indrukwekkend. Wat voor mij bewijst dat ze echt wel kunnen, als ze willen.
berlinetta zegt
@SimonMc: Het heeft allemaal te maken met milieu en dan is elke fossiele brandstof slecht. Het gaat er niet meer om wat het lekkerst rijdt of wat de meeste power levert. Wat betreft aflevering van vermogen en efficiëncy is de verbrandingsmotor vreselijk slecht.
pomoek zegt
Toch wel bizar. Rond 2000 was de dieselmotor met Common rail een sprong voorwaarts in de wereld van de interne verbrandingsmotor. Diesel leek de toekomst te hebben.
pinut187 zegt
Eerst zien dan geloven. Voorlopig zullen er nog genoeg diesels rondknorren.
unknown234 zegt
Zolang ik rond de 1400km over de snelweg kan rijden zonder te hoeven tanken zie ik niet in waarom diesel verleden tijd is. Al die milieuregels…hoe is dat eigenlijk gesteld in landen als China en India? Zoveel mogelijk de atmosfeer inpompen en een ander het laten recht trekken?
lemster zegt
@unknown234: Ik ben het met je eens dat er een hoop mis is met landen als China, niet alleen op dit vlak, maar dat wil niet zeggen dat wij ook maar het milieu moeten negeren. Als iedereen z’n afval op de grond gooit is het in no-time een puinzooi.
Ik heb overigens niks tegen diesels. Heerlijke koppelsurfen. Als je kijkt naar vrachtwagens, dan is er echt nog genoeg te winnen bij consumentendiesels.
naamloos3 zegt
marketing imago blabla