![Volkswagen 1.4 TSI](https://static.autoblog.nl/images/wp2009/volkswagen-14-tsi-motor.jpg)
BMW had er vier op een rij, maar dit jaar mag Volkswagen de prestigieuze Engine of the Year-prijs in ontvangst nemen. Hun 1.4 TSI twincharger, dezelfde waarmee wij naar Genève reden, ontving 354 punten van 65 juryleden en versloeg daarmee de BMW 3.0 twinturbo DI (350 punten), Audi 2.0 TFSI (220 punten) en Mercedes 2.1 BlueEfficiency-diesel (203 punten).
Dat niet alleen: dezelfde 1.4 TSI sleepte ook de meeste punten binnen in de categorie Green Engine of the Year. VW eindigde hiermee boven de Honda 1.3 hybrid uit de Civic en de Insight, en de BMW 2.0 twinturbodiesel uit de 123d.
Commentaar van twee juryleden:
“It was an easy choice, TSI combines outstanding refinement with terrific performance and low consumption and emissions.”
“Volkswagen’s 1.4-litre TSI EA111 is still way ahead of the curve, sensationally over-engineered in all the right ways, and even makes the company’s fantastic 2-litre TFSI already look like yesterday’s tech.”
De titel Best New Engine ging naar Porsche, die de zescilinder boxermotor uit de 911 S directe injectie meegaven. De 3.8 levert nu 30 pk extra terwijl de CO2-uitstoot 15% omlaag is gegaan.
Mercedes heeft dit jaar de Best Performance Engine-prijs te pakken. De 6.2 V8 uit de AMG-modellen is ook een favoriet van de redactie, dus we kunnen ons hier best in vinden. De motor sleepte 109 punten in de wacht, en eindigde daarmee ver boven BMW’s V10 uit de M5 en M6 (90 punten) en Jaguars 5.0 V8 supercharged (eveneens 90 punten).
In de categorieën op motorinhoud wonnen de volgende motoren:
- onder 1.0 liter: Toyota 1.0 driecilinder
- 1.0-1.4 liter: VW 1.4 TSI twincharger
- 1.4-1.8 liter: BMW Mini/PSA 1.6 turbo
- 1.8-2.0 liter: Audi 2.0 TFSI
- 2.0-2.5 liter: Mercedes 2.1 BlueEfficiency-diesel
- 2.5-3.0 liter: BMW 3.0 twinturbo DI
- 3.0-4.0 liter: BMW 4.0 V8
- boven 4.0 liter: Mercedes 6.2 V8
Netjes van Volkswagen, wel handig om zulke dingen te weten :D
Nu wil ik me niet profileren als BMW-fanboy, maar die 4 liter V8 van hun blijft toch een pareltje. :)
Krijgen we nu een Golf 1.4 Engine of the Year Limited Edition?
Ook knap van die AMG motor (is dat onder licentie van AMG of staat hij op naam van Mercedes-Benz?), hij wist mij eigenlijk niet te overtuigen: revt niet hoog genoeg. :) Maar ik weet, als je in de auto zit en je voelt het koppel en de kracht, geef je niet zoveel om de toeren.
Matige artikel autoblog. Zet op zijn minst erbij waarom de 1.4 TSI verkozen is tot Engine of the Year 2009.
@ Rouge
Daar komt morgen wel weer een bericht over
Hoe kan die 1.6THP motor van BMW/PSA nu weer winnen? Die was jaren geleden toch engineer of the year? En echt een fijne engine is het niet, in de 207 THP zijn er alleen maar problemen met dit blok.
Deutschland Deutschland uuuuuuuuuuber aaaahaaaalles uuuuuuuuuuuuuuuber aaaaaalles in dieeeeeeeee weeeeeeeeeeeeelt…
Beetje jammer dit he…
6.2 Liters benzine is natuurlijk een lekkere motorinhoud maar waarom geen 6.2 liter V10 ?
En ik blijft dit soort lijstjes onzin vinden, over de auto’s oké, maar motoren…
Wat raar dat alle BMW juryleden op een ander merk hebben gestemd .. ?
Hoeveel van de 65 juryleden heetten er Helmut of Uli???
:D
@ Saab
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/judges.html
Gefeliciteerd, het is ook inderdaad een erg fijne motor.
Ik zal mijn 1.4 TSI vanavond op de terugweg naar huis eens extra lekker verwennen…! :-)
Heerlijke motor! Heb als eens met een 1.4 TSI Twin Charger gereden en is inderdaad een super blok. Lekker fel, ruime powerband en toch zuinig. Proficiat Volkswagen!
Waarom niet aparte verkiezingen voor diesel en benzine. Dit is toch te vergelijken zo.
Dit is toch NIET te vergelijken zo.
de uitslagen zijn weer mooi en ok, maar de beste performance motor is voor mij toch de 4.4l V8 uit de M X’en…
Vind het wel logisch dat ze elk jaar een contest houden om te kijken wie de beste motoren heeft. Mocht het zo zijn dat een ‘oude’ weer wint betekent dat voor mij gewoon dat er nog steeds niets beters is dan dat, dat is toch ook handige info?
BMW 6cilinder motoren zijn mijn favo en die van Amg mag er altijd wel zijn..
3x BMW van de 8, nu hoef ik niets meer te zeggen :D
Het is duidelijk dat die Engine of the Year “show” enkel kijkt naar hoeveel pk er wordt uitgehaald. Niet naar werkingscomfort of betrouwbaarheid.
Die 1.4TSI is een ramp op beide vlakken.
De Eurosongfestival van de motorenbouwers???
tuurlijk was het objectief!
M.b.t. de 1.4l van VW: meester op de verbruiks cyclus. Ik rij echter nooit zoals die cyclus. Wie wel?
Jammer dat de 1.4 hoger scoort als de 3.0 van bmw… van VW heel mooi gedaan enz… maar die 3.0 van BMW loopt zoooo mooi! kan die 1.4 niet tegenop!!
Maarja 3 van de 8 (A)
@vla,
Motor van Mercedes was te verwachten. Beste pk/L verhouding in een ongeblazen productie V8 ooit.
wat een BS! 1 op de 7 is duits… door wie wordt het ook alweer gesponsord?
Ehm, waarom de VW motor op de 1e plaats? Ik kan in het artikeltje (van de link) niet echt wijs worden wat er zo bijzonder is. Ze noemen de 178 pk, maar de Fiat-groep deed ook al 180 pk in bv de Abarth Grande Punto Esse Esse.
Naar mijn weten zonder compressor, dus alleen turbo.. Zet daar dan nog een compressor bij op en dan haal je nog veel meer. De Fiat 500 Abarth Corse heeft 190 pk. Met evt. een grotere turbo kun je zo over de 200 pk komen, zonder compressor.
En Fiat krijgt de ene milieuprijs na de andere en wie wordt er ineens geroemd om het vermogen en de lage uitstoot? VW!
Ik weet al die specificaties niet uit m’n hoofd, maar raar dat Fiat continu bezig is schonere en efficïentere motoren te bouwen en dat VW er met deze prijs vandoor gaat.
Niet om VW af te kraken (al ben ik daar absoluut geen fan van), maar ook dat start-stop systeem is al jaaaaaaaren terug door Fiat gebruikt, maar de markt was er toen niet rijp voor.
Fiat komt in t lijstje op de 3e plaats. Vaag… Net zo’n ‘objectieve’ jury als bij Auto vh Jaar verkiezingen zeker..
Pas als een motorblok 10 jaar of ouder is geworden zonder al te veel vervanging kan je pas spreken van een goede motor.
@jack volgens mij haalt Ferrari meer PK uit de V8 die in de F430 ligt, alleen die hebben dan wel de nare eigenschap op in brand te vliegen ;)
@ MrAbarth: dat zei ik toch al… in de jury zaten erg veel Duitsers.
Best knappe motor hoor, met name die 1.4TFSI.
Maar ze moesten het maar eens Motor des Jahres gaan noemen!
Altijd maar dat gezeik dat het gesponsord word door BMW en alle juryleden Duits zijn. Ik heb de link met juryleden al gepost. in totaal zijn het 4 Duitsers van de 65. De meeste juryleden hebben meer dan 30 jaar ervaring in het vak. Ook kijken ze naar meer dan alleen pk’s enzo, staat op de site uitgelegd.
Waarom staan de 3.0TFSI (A6) en de 5.0 FSI BiTurbo (RS6) van Audi niet in het overzicht? :'(
Mooie motor, daar hebben ze inderdaad wat mee bereikt, nu alleen de auto om het motorblok nog. Type 5 Golf is een van de kwalitatief slechtste auto’s waar ik in heb gereden. Ik zal wel eerlijk toegeven dat de type 6 waar ik in heb gezeten al een stuk beter over kwam. Maar wat ik heb gelezen over de Passat van diverse bronnen en ervaringen wat ik over andere modellen van VW/ Audi die ik lees en mijn eigen ervaringen, ben ik niet meer zo positief gesteld over VW/ Audi.
Meestal ben ik niet zo van dit soort opmerkingen maar eh?
Duitse Jury?
Natuurlijk komen de beste blokken uit Duitsland.
En natuurlijk uit Munchen :)
Ik had eerlijk gezegd die gruwelijk goede V8 twinturbo van BMW ook verwacht. Of telt dat pas voor volgende jaar!
JUDGES
To find out more about the Judges please click on their relevant countries
Argentina
Carlos Angio, Pablo Jorge Gualtieri
Australia
John Carey, Bill McKinnon
Austria
Horst Bauer
Belgium
Etienne Visart de Bocarmé
Brazil
Marcelo Moura
Canada
David Booth, Jim Kenzie, Marc Lachapelle, Richard Russell
China
Gary Tsang
Czech Republic
Tomas Hyan
Egypt
Mohamed Sheta
France
Christophe Congrega, Thierry Etienne, Benoît Pérot
Germany
Thomas Imhof, Georg Kacher, Jürgen Lewandowski, Juergen Zoellter
Greece
Nikos Kounitis
Holland
Jeroen Jongeneel
Hungary
Gábor Szécsényi
Italy
Lorenzo Facchinetti, Marco Marelli, Massimo Nascimbene
India
Hormazd Sorabjee
Ireland
Padraic Deane
Japan
Yasuhiko Kawamura, Jack K. Yamaguchi
Mexico
Rogelio Rivera-Nava
New Zealand
Brian Cowan
Poland
Robert Bielecki
Portugal
Joaquim Oliveira, José Vieira
Romania
Dan Vardie
Russia
Leonid Golovanov, Mikhail Podorozhansky
Slovenia
Tomaz Porekar
South Africa
Francois Rabe, Jake Venter
South Korea
Charley Chae
Spain
Arturo de Andrés
Sweden
Rolf Gildenlow
Turkey
Halit Bolkan
United Kingdom
Paul Horrell, Graham Johnson, John Simister, Dean Slavnich
USA
Mike Allen, Eddie Alterman, Dan Carney, Ken Gross, Patrick Hong, Frank Markus, Marc Noordeloos, Dennis Simannaitis, Dave Vanderwerp, Chris Walton
International Judges
Matt Davis, Greg Kable, Peter Lyon, Peter Nunn, Peter Robinson
Iets positiefs over VW,dan zal de jury wel omgekocht zijn. Zucht
@Mr. Abarth / fiat fanboy *kuch*
Die 1.4 heeft compressor+turbo en heeft daarom een zeer hoog vermogen (relatief) voor dit segment met slechts een klein aantal cc’s. Hierdoor blijft de motor erg zuing en schoon, iets wat andere fabrikanten niet gelukt is en fiat ook niet. Iedereen kan ergens een turbo op zetten er veel druk op zetten en tada je hebt power.. of het lekker rijdt is iets anders. En deze 1.4 van vw rijdt bijzonder goed als je nagaat dat het slechts een 1.4 is en doet dit (itt) fiat ook in lage toeren, en dit komt door de fijne compressor. En nee ben geen vw fanboy, gelukkig niet haha
Natuurlijk was de keuze makkelijk, het is Duits en VAG! Maar ik vind het pas echt een goede motor als het 10 jaar lang voluit zijn best heeft moeten doen, dan kunnen we pas zeggen of het wel/ niet een goede motor is.
Goede keuze, heb zelf een 1,4 tsi en rijdt normaal niet veel lange stukken en rijdt dan 1 op 14. Maar zaterdag lang stuk gereden en gemiddeld 1 op 19,5 met z’n vieren in de golf 6 :D .
En MrAbarth, sorry maar vw had dat start-stop systeem ook al voordat de markt er rijp voor was :lol:
@ arjens: ik vrees ook dat VW een ‘Mercedesje’ doet! Oftewel een periode waarin de kwaliteit errrrg slecht is omdat ze denken: het imago is goed genoeg. Zoals Mercedes pak-hm-beet 10 jaar terug zeg maar…
Time will tell!
sorry , maar allemaal gelul, geloof er niks van van dat hele onderzoek niet, maar das mijn mening.
@Svenska_Aeroplan_AB , Inderdaad, hahaha, dat heb je mooi omschreven.
Mja… De jury heeft zich laten besmetten met de ecologische trend. De meningen zijn dus biased!
@ Jur: waarom weer zo van ‘fiat fanboy’ ?? Is er iets verkeerd aan om favoriete merken te hebben?
De Italianen doen het als èèn van de weinige fabrikanten goed. Was vroeger wel anders, maar daar heeft Machionne verandering in gebracht door al die managers en directeuren de laan uit te sturen.
En het gebruik van de naam ‘fanboy’ zou misschien meer van toepassing zijn als ik de rest afkraakte.
Alleen is het een feit dat ook de Fiat groep met compacte turbomotoren bezig is (deden ze al met de Punto GT mid jaren ’90).
En wie zegt dat de 1.4 van Fiat niet lekker rijdt in lage toeren? Op diverse sites heb ik tests gelezen, maar niets over het niet fijn rijden in lage toeren.
Dat vind jij misschien, dat mag, maar ik vergeleek gewoon de Fiat motoren met die van VW. Ik heb zoals gezegd weinig gelezen over milieuprijzen voor VW.
Misschien heb ik dat gemist, maar dat was de reden van mijn vergelijking; [b]niet[/b] dat ik Fiat zonodig t beste vind. Ieder merk heeft zijn voor en nadelen.
Laat mij maar lekker een fanboy zijn, dan mag een ander in dure VW’s en Opels rijden, waar je gauw €25.000 betaalt voor een karige uitrusting.
Ik rijd al 17 jaar Italiaans, waarvan de laatse 10 jaar zeer tevreden Fiat.
Mercedes 6.2 liter V8!!
@corvette z06
Allemaal gelul?
Of omdat je het niet kan hebben dat er geen enkele motor van de yanks genomineerd is? :twisted:
(sorry kon het gewoon niet laten)
En onderbouwing misschien?
Dan ben ik nu even de bmw fan-boy ;)
Olleey netjes wederom BMW. 3 uit 8 motoren.
@ Svenska_Aeroplan_AB
Wat had je dan verwacht?? Dat Saab iets zou winnen!? Accepteer maar dat de Duitsers heel goed motoren kunnen ontwikkelen. Ik ben dat Saab gezever een beetje beu…
Jur , een t-jet heeft geen enkel gat onderin maar komt wel met een nieuwe t-jet met multiair , heb je niet zo”n rare compressor nodig . En ik zie de tsi heeft nog een gasklep ? Dat hoeft toch helemaal niet alsmede een individueel te bedienen inlaatklep met mogelijkheden tot meerdere openingen in een slag .
Dat is koppel onderin .
nog een paar weekjes :
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Fiat-MultiAir-revolutie-in-motortechniek.htm
goede motoren ….: de 1.4 benzine motoren van VW bevriezen bij – 15 celsius.
Dat hoort niet.
johnny t
dat blok is inderdaad een goede kanshebber voor prijzen, maar die is die noch niet officieel geïntroduceerd, of wel? zo niet misschien volgend jaar.
klopt , officieel beurs in september Geneve .
ik vraag me echt af welke motoren er op de nominatielijst stonden… en hoeveel procent daarvan duits is, en waarom de engine awards altijd in zuid duitsland georganiseerd worden, en waarom er dit jaar de land van afkomst van de juryleden prominent erbij staan…
Hmm, persoonlijk ben ik helemaal geen fan van deze 1.4. Had liever de BMW zien winnen, maar tocg goed van BMW weer.
In de normale grootteklassen zijn het de turbo’s die alle prijzen in de wacht slepen. En terecht. Dat de 1.4 TSI overall-winnaar is verbaast me ook weinig, hoe positief men is over die motor… En PSA staat er ook in! (met dank aan BMW ;) )
Had een leen golf met de 1.4 was mooi bevroren met min 17 in zwitserland……
ik geloof er niet veel van…
zoals een duitse automagazine
als ze hun auto minder scoort dan is opeens de koffer van de buitenlanse concurrent te klein of is er geen bekerhouder enz
Normaliter wint BMW ELK JAAR…. leuk voor VW…een keer…BMW wint de volgende keer toch weer :)
hurray for VW! (en de overige Duitse merken)
ps motortjes van de Italianen zullen ook wel goed zijn, ben alleen niet zo’n fan wat ze er verder omheen bouwen (wat vast blijft zitten althans)
De AMG 6.3 V8 is toch maar een zwak iets en dat moet dan de 55 AMG vervangen. Het koppel van die 55 AMG was wel net iets hoger.
@Hupke
De AMG 6.3 AMG zwak?
Is hij zwak omdat het koppel iets lager is volgens jou?
Komop zeg.. Keep on dreaming.
De 55 AMG (wat overigens ook een fantastic goede motor is, daar niet van) maakt gebruik van een compressor terwijl de 6208cc V8 ATMOSFERISCH is.. Wat inhoud dat er GEEN gebruik gemaakt wordt van een turbo, compressor, supercharger… Daarbij heeft de 6.3 V8 weer meer pk’s!
Dus zwak…??!
Nee hoor, niet bepaald! ;)
@Benz..
Dat wou ik toch maar even zeggen ja dat die 6.2 liter echt niet zwak is :D dat is met recht een monster motor. Volgend jaar in de sls met nog meer vermogen, kijken of ze hem dan ook nog ongeblazen houden. :D
@C220AMG
Inderdaad…
Tja, 6,2 liter en 525 peekaa’s atmosferisch.. Men kan er van zeggen wat men wilt. Het is alles behalve zwakjes!
Ik kijk ook uit naar de SLS en ik hoop dat ze qua motorenopties hetzelde concept gaan aanhouden dus ik hoop iig lekker ongeblazen! :D
Enige wat dan weer erg jammer is van deze tfsi motoren is dat ze de opgegeven verbruikscijfers bij lange na niet halen!
Nu krijg ik vast het commentaar van alle VW/Hitler fanboys… mijn vaders buurmans schoonzus heeft er één en die rijdt wel zo zuinig…