Nadat BMW vier keer op een rij de EOTY-award had gewonnen, was het vorig jaar Volkswagen met hun 1.4 TSI die de prijs binnenhaalde. Dit jaar doen ze dat opnieuw.
Een groep van 65 autojourno’s is weer eens om de tafel gaan zitten om te bepalen welke motoren in welke klassen het beste zijn. Sinds vorig jaar is er volgens hun geen beter blokje op de markt gezet, hoewel de 1.4 MultiAir Turbo van Fiat en consorten (MiTo, Giulietta) wordt gezien als Beste Nieuwkomer. Daarna volgt de V8 uit de Ferrari 458 Italia en de 1.2 TSI van VAG.
Toyota krijgt met de 1.8 Hybride uit de Prius en Auris de eer voor de Groenste Motor van het Jaar. Het powerhouse van AMG krijgt de award voor sterkste Performance Engine. Daarmee laat deze achtcilinder blokjes als de 3.8 boxer van Porsche, de 6.0 V12 van Ferrari (599 GTB) en de 3.8 V6 van Nissan (GT-R) achter zich.
Hieronder het complete overzicht!
- Best New Engine of the Year
- Green Engine of the Year
- Best Performance Engine
- Kleiner dan 1 liter
- 1-liter -1.4-liter
- 1.4-liter – 1.8-liter
- 1.8-liter – 2-liter
- 2-liter – 2.5-liter
- 2.5-liter – 3-liter
- 3-liter – 4-liter
- Boven de 4-liter
Fiat 1.4 MultiAir Turbo
Toyota 1.8 Hybrid
Mercedes 6.2 AMG
Toyota 1-liter (driepitter)
VW 1.4 TSI
BMW-PSA 1.6 Turbo
BMW 2.0 diesel
Audi 2.5 vijfcilinder turbo
BMW 3.0 DI Twin Turbo
BMW 4.0 V8
Mercedes 6.2L AMG
BmwMPower zegt
Maar BMW staat wel met de meeste motoren er in. Meer kwaliteitsmotoren dus.
sjaak zegt
En hoe degelijk zijn die motoren? Vallen die motoren na 10 jaar uit elkaar van ellende? Kapot lopende turbo’s enz.
sven2 zegt
Tja, dat viel te denken hé, dat de 1.4 van VW weer ging winnen, het blok levert nog steeds enorme kracht voor een klein blokje…
robbie zegt
Toch knap dat er in de (algemene) top 8 maar liefst 4 BMW motoren zitten. Verder 2x VAG, 1x Mercedes/AMG en 1x Toyota.
Als is 1 van die BMW motoren natuurlijk wel samen met PSA ontwikkeld.
BmwMPower zegt
@robbie: Fanboy worden, dan maar?
Megakix zegt
@robbie: BMW maakt geen motoren boven de 6-liter, dus anders was Benz ook hier wel gestuft..;-). De M3 is overigens voor de 3e x op rijd (met de E90) EOTY. En de vele jaren daarvoor met de E46…toch netjes !
@mashell: jawel hoor, de 3-serie is Worldcar of the year geweest…
@Woody: ..evenveel Pk’s, méér Nm…dát had de Audi RS4..dus jouw vlieger gaat niet op. RS4 is nimmer bekroond.
w0o0dy zegt
@Megakix: de rs4 viel in de klasse boven 4liter en daar kwam ie de v10 tegen met iets meer vermogen/liter dan de rs4 motor. De vlieger gaat dus wel degelijk op.
Daarnaast maken de japanners (aziaten) weinig kans door de samenstelling
vd jury tenzij de concurrentie echt prut is….
xslaak zegt
zo zie je maar weer deutsche degelijkheid:P
Citrofiel zegt
Ik kan nu gaan zeiken dat VAG en BMW het zo goed doen, maar er is geen ontkomen aan: Ze bouwen gewoon prima motoren. PSA, ga je huiswerk eens doen! ;)
lincoln zegt
meer categorieen dan dat er motoren bestaan ..
“best enige made by a person with purple hair” staat er net niet tussen ..
kevinc3 zegt
powerhoude=powerhouse?
floryn zegt
@xslaak
Couldn’t agree more. De duitsers maken inderdaad de motoren om naar uit te kijken. Ze zijn zowel moderner (zuiniger) als lekkerder (geluid en performance). Maar toch zijn ook een hoop andere motoren die ongelofelijk lekker zijn. Te denken valt aan de Vijfcilinder Turbo van Volvo die nu in de RS500 ligt.
RDS zegt
Toch liever een BMW zuinig met een groot blok is nog altijd het lekkerst.
trambel zegt
@ floryn
die 5 cilinder is zeker een machtig blok maar hij bestaat al (uit het hoofd) een jaar of 10? en kan zich niet meten met de rest qua verbruik en techniek…
floryn zegt
@Trambel
Ik weet het uit eigen ervaring :( 1 op tien is een nette score, maar dan zul je de turbo ook nooit horen fluiten. Het is jammer dat Volvo zo’n vreemde koers heeft gevaren. De 850 was een belofte die eigenlijk nooit meer nagekomen is.
floryn zegt
@Trambel
Volgens mij is de T5 in 1994 geintroduceerd. Dus dat betekent dat het blok al 16 jaar mee gaat in een aantal variaties natuurlijk.
trambel zegt
misschien wel 14 jaar bedenk ik me, je hebt ook nog de 850 t5.
trambel zegt
idd… lol
mb man zegt
Ongelooflijk.Over onbetrouwbare motoren gesproken.De 1.2 en 4 staan nou niet bekend als betrouwbare blokken.
BananaFlip zegt
@mb man: Daar kijken deze mensen niet naar. Want het ziet er allemaal prachtig uit; turbotechniek, minder dan een colafles cilinderinhoud, 160 pk en toch heel zuinig. Maar ondertussen wordt er wel een 1.4tje relatief zwaar belast, en met die 1.2 is het al helemaal feest.
BananaFlip zegt
Wat dat betreft is BMW’s 35i nog steeds het lekkerste blok…
trambel zegt
kwaliteit is bij deze prijs ook niet aan de orde, alleen techniek loop cultuur en zuinigheid.
donvliet zegt
ik heb in zo’n polo TSI gereden, met DSG bak, en eigenlijk viel het me tegen. De combinatie van de bak die zuinig, en dus laagtoerig, wil rijden en de manier waarop het blok z’n vermogen levert passen niet bij elkaar. Ik heb respect voor de efficientie en knappe techniek, maar de rijervaring laat toch wat te wensen over.
trambel zegt
ik hou zo’n tsi nog aardig bij met mijn gebakkie, tis dat ik niet sneller kan schakelen met mijn 6n van eind 97..
Bob zegt
Wat voor waarde heeft deze titel eigenlijk? Een groep van 65 zelfbenoemde autojournalisten?
Jipp zegt
het rijtje is een goed rijtje met een terechte koploper, de ts1 motoren hebben genoeg power en laag verbruik. sinds maandag heb ik tot ik m’n nieuwe auto heb een nieuwe polo met deze moter en hij rijd super.
Msport zegt
@Jipp: off topic: wat gaat er dan met je Audi A3 gebeuren en wat voor auto heb je in bestelling?
On topic: terechte winnaar, het 1.4 blokje is zeer prettig en in combinatie met DSG rijdt dat meer dan prima; sluit ook goed aan met de groene hype die momenteel speelt. Dat het lijstje vol staat met BMW verbaast me niets, dat blijven toch de meest fantastische allround motorbouwers. De 2 liter diesel heb ik zelf, en dat is dagelijks genieten! :D En zoals hierboven al terecht wordt gezegd: PSA eat your heart out!
Jipp zegt
@Msport: Mijn audi a3 uit 2008 heeft heel dicht op een brandende auto gestaan die niet optijd werd opgemerkt, mijn audi heeft daardoor zoveel schade ondanks dat hij niet in de fik heeft gestaan, maar wel totall los, nu krijg ik een nieuwe, exact de zelfde dus vandaag.
AMG Powerrr zegt
AMG Powerrr! De kracht van een Mercedes-Benz V8! Haha, het echte werk dus.
NLBUURMAN zegt
hulde voor BMW, 4x er in, hoppatee. maar zo’n 1.4tsi schijnt wel redelijk prettig te zijn volgens sommige mensen. maar ja, zo’n 35i van bmw hoort hier eigenlijk ook tussen? niet dat de 4.0 V8 slecht is :P
Simpson zegt
het is allemaal beter dan zelf trappen.
maar gefeliciteerd VW! goed gedaan.
Tomaaas zegt
robbie@ er staat twee keer een mercedes amg in
alfamannetje zegt
Zoek bij google op TSI en u weet dat er nog veel werk is……maar dat zijn we gewend bij vw die de 4 laatste plaatsen bezet in de 100.000 km Autobild / Dekra testen.
Alpinaa zegt
BMW blijft toch duidelijk de beste motorenbouwer, dat is al jaren zo.
Laurens zegt
De ontwikkelingen zijn enorm…
The360box zegt
Hoezo is Vw best engine of the year als ze in de categorie 1-1.4 liter staan?
GWBoes zegt
@ Trambel:
het onderblok van de 1.4 multiair bestaat al sinds 1986 dus leeftijd speelt niet echt een rol.
w0o0dy zegt
tja het is net het songfestival…. als je de jury ziet dan weet je al wie er kans maken en wie niet.
Sneep zegt
Leuk hoor dat BMW de ‘beste’ motoren maakt. Misschien zijn die journo’s wel net zulke vieze fanboys als jij.
Best Performance, de enige echt belangrijke categorie, is gewonnen door Mercedes.
Dat je dan blij moet zijn dat BMW beslag legt op plaats 2 en 3. Tja.
w0o0dy zegt
ook grappig… even naar het lijstje met de nieuwe motoren kijken…. wat valt op?
1. Fiat 1.4-l MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 228
2. Ferrari 4.5-litre V8 (458 Italia) 200
3. VW 1.2-litre TSI (Polo, Golf, Ibiza etc) 134
4. Mercedes-Benz 4-litre Hybrid (S400) 76
5. VW 3-litre TSI Hybrid (VW Touareg, Cayenne) 71
6. BMW 4.4-litre V8 (X5 M, X6 M) 68
FrankypankyV8 zegt
@w0o0dy:
Slechts twee motoren van minder dan 1400cc???
w0o0dy zegt
@FrankypankyV8: denk v8…..
integralechubasco zegt
wordt tijd dat de engin of the yeat award in een ander land georganiseerd wordt…
w0o0dy zegt
@integralechubasco: gaat niet helpen.. de jury is al jaren ongeveer hetzelfde… dus de uitkomsten ook… als je veel vermogen uit de liter weet te halen dan win je… ook al doe je dat met twee turbo’s of een turbo en supercharger waar andere geen of maar één turbo gebruiken…. Je weet toch…. meer is altijd beter….
integralechubasco zegt
engine+year
integralechubasco zegt
@wOoOdy
Jammer dat het zo breed uitgemeten wordt. car of the year was ooit een initatief van autovisie… dat klinkt al heel wat geloofwaardiger…
w0o0dy zegt
@integralechubasco: bij Car of the Year is de jury samenstelling anders, zo hebben de italianen evenveel stemmen als de duitsers… en doen er geen NIET europese juryleden mee.
w0o0dy zegt
“als je veel vermogen uit de liter weet te halen dan win je… ook al doe je dat met twee turbo’s of een turbo en supercharger waar andere geen of maar één turbo gebruiken…. Je weet toch…. meer is altijd beter…”
En kijk dan is naar de lijst best new engine….
Cantago zegt
BMW 4 keer in het rijtje! Wow… doen ze nog altijd goed! Ook gaaf dat motoren als de V8 uit de 458 Italia in de lijst voorkomen, geeft wel het idee van een test zonder vooroordelen.
w0o0dy zegt
@Cantago: Maar ehm… kennelijk is die 4,4 twin-turbo dus echt *&%%$$# als die ondanks zoveel vermogen per liter al die andere simpele motoren voor moet laten… en dan voor een (zogenaamde) M-motor… wat een blamage.
Cantago zegt
@w0o0dy: Zou het kunnen dat die motor meer gericht is op CO2 besparen en andere onzin, en daardoor BMW niet de “prestaties” (niet letterlijk) uit een blok haalt die het er anders wel uit haalt? Ferrari lukt dit beduidend wel, maar die hebben ook niet echt een milieu-uitgangspunt. Of denk je aan iets anders?
Punk zegt
BMW POWERRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Mario zegt
En dan maar niet te spreken over de vele
technische problemen met het VW 1.4 160pk blok.
Grote ellende. Rijdt als een tiet, maar betrouwbaar ie
ie absoluut niet. Met 2 auto’s, nog geen jaar oud al
bijna 10x ophaalt door de VW mobiliteitsservice. Zelfs
in een van de twee een nieuw blok, turbo, etc. gekomen.
Iedere keer verbranden de bushies en bobines kun je beter
vijf in je kofferbak leggen. Eigenlijk; bad engine of the year!
mashell zegt
BMW glijdt af. Nog nooit auto van het jaar en nu al niet eens meer hun eigen wedstrijd kunnen winnen…
mout zegt
Nuttig om te weten: er zijn evenveel duitse juryleden als japanse, koreaanse en chinese bij elkaar. namelijk 4. De UK (grote autofabrikant, immers?), Canada en Frankrijk leveren ook 4 juryleden. Daarnaast zijn er 5 ‘internationale’ juryleden van wie de naam niet erg aziatisch klinkt.
Ik tel 25 Europeanen, 14 Amerikanen (noord, zuid, incl Canada), en 9 aziaten, waarvan 3 oostblokkers. http://www.ukipme.com/engineoftheyear/judges.html
HyperTeHK zegt
Nou ik zou er mijn 2.5 6 cilinder niet voor ruilen trouwens ik vind de 122 pk versie van de 1.4 niet echt geweldig.
Ik heb er een paar weken mee rond gereden en je ergert je toch iets aan het turbo gat en hoge verbruik op de snelweg. (hoger verbruik op de snelweg als mijn 218 peekaatjes tellende 2.5 liter .
Vincenzo zegt
Tsja de multi air is natuurlijk het beste, die vag dingen zijn zo onbetrouwbaar als de pest zoals hierboven aangegeven. Maar misschien volgend jaar wel de 1e plek.
Vincenzo zegt
haha die jipp heeft last van cognitieve dissonantie….huurt een vag en zegt dan dat het een terechte koploper is….tsja.
Jipp zegt
@Vincenzo: ik huur geen VAG ik rij al 9 jaar vag, van polo’s nu in een a3 zodra ik er weer een heb, verwachte leverdatum is over 4 weekjes, daarbij rij ik er al sinds maandag in, daarvoor 2 toyoto’s gehad die voor geen meter reden en een fiatje 500, en helaas voor jou vincenzo heb ik nu de polo met die moter, en t rijd beter dan de rest. dus terrecht, daarnaast rij ik afentoe wel is met een jag of volvo en helaas ook ford en dan ben je toch blij in je audi.
The Hacker zegt
Wanneer je bvb kijkt naar de betrouwbaarheid van de 2.0 diesel van BMW dan durf ik mij er toch grote vragen bij stellen. Daar hebben ze al dikwijls te kampen gekregen met in de soep lopende turbo’s en dergelijke.
Die 1.4 TSI lijkt me verder wel een heel leuke motor te zijn. Ondergewaardeerd ook zou ik zo zeggen.
w0o0dy zegt
De meeste mensen hier hebben niet door dat de prijs toegekend is aan de twincharger 1,4 niet aan de mindere “tsi”-varianten.
Megakix zegt
@w0o0dy: dammit…ik geef het niet graag toe, maar de RS4 had inderdaad méér ‘litertjes’ nodig om dezelfde ‘papier-waarden’ als de M3 te kunnen halen…
Toch gaat jouw vlieger niet op…maar voel me te lui vandaag om daarin te gaan duiken.. ;-)
w0o0dy zegt
@Megakix: Ik zal je matsen…. GT3 RS (MKII) 450 pk uit 3,8 liter en Bmw v8 wint….= partijdige pro-bmw idioten in jury.
De porsche 6boxer is volgens mij beter, sterker en feller… dus die had moeten winnen.
Overigens… lexus v10 deed niet mee? Mooiere en betere motor dan de amg v8 zou ik zeggen.
Henk zegt
Tuurlijk veel vermogen in die TSI motoren, maar ja ze zuipen ook meer dan genoeg benzine als je harder dan 120 gaat op de snelweg…. net als die multi air shit van Alfa/Fiat.
Laurens zegt
@Henk: Net als Prius of willekeurige andere hybriden? Alhoewel dat principe op snelwegen bij elke constante snelheid niet meer werkt.
tarquesh zegt
Geen wonder dit. VW is onvoorwaardelijk de beste motoren bouwer.
tarquesh zegt
@citrofiel
Citroen heeft gewoon de onderstellen goed. Die heupnomatische vering is met 1 woord geweldig. Dat een pechgevalletje kan voorkomen is gewoon pech. Voor de rest is het heerlijk relax rijden met een veerbollen troen.
TuttiAlfisti zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Wk6AVadFJks&feature=player_embedded