Met de feestdagen in het vooruitzicht gooit Veilig Verkeer Nederland (VVN) de knuppel maar weer eens in het hoenderhok. Ze willen een nullijn hanteren met betrekking tot drugs, medicijnen én drank in het verkeerd. Op dit moment geldt voor ‘ervaren’ chaffeurs dat ze een een alcoholpromillage van 0,5 (2 a 3 glazen) mogen hebben. Bij beginnende automobilisten is dat slechts 0,2 promille (minder dan 1 glas).
En de norm van 0,2 promille willen ze nu ingevoerd zien voor alle automobilisten. Het liefst zouden ze de norm op 0,0 leggen, maar dat is helaas niet mogelijk. Woordvoerder Rob Stomphorst legt het even uit:
“Een grens van nul is ideaal maar onhaalbaar, omdat iemand die een appel of een banaan eet ook alcohol in zijn bloed kan hebben. Fruit kan na het eten gaan gisten. Maar aangezien een alcoholpromillage van 0,2 eigenlijk betekent dat één glas al te veel is, zouden we die grens graag voor iedereen zien. Alcohol in het verkeer moet je uitbannen”
Wat mij betreft mag deze regel per direct ingevoerd worden. Ik hou zelf ook van een drankje (of 10), maar op het moment dat ik nog moet rijden drink ik geen druppel. Er zijn namelijk genoeg alternatieven te bedenken. Je hoeft niet te drinken, je hoeft namelijk niet met de auto te gaan, je kan gewoon een Bob aanwijzen, maar je kan er ook voor kiezen om met het openbaar vervoer te gaan (je moet er iets voor over hebben om te zuipen) of je pakt lekker een hotel of blijft bij een lekker wijf slapen. En dat zijn slechts een aantal van de opties die je hebt.
Je ziet maar al te vaak dat mensen het niet bij 1 drankje kunnen laten en uiteindelijk toch met net iets teveel alcohol op achter het stuur kruipen. Door de lat lekker laag te leggen zullen mensen zich (hopelijk) drie keer bedenken voordat ze met drank op achter het stuur kruipen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? (via: ad.nl)
Woem zegt
ik vind dat 2 glazen moet kunnen…
en een aanmerking op de bob campagne: in plaats van dat ze laptos, fietsen, auto’s enz… uit te delen (lees kan je winnen), zouden ze beter compacte alcholtests uitdelen, want was zelf van plan om er eens achter een te zien maar deze dingen beginnen maar vanaf 100+ €
M3rcury zegt
@Woem: Nadeel van die alcohol test dingen, is dat mensen de grens op gaan zoeken. Daar willen ze nu dus vanaf.
awiebo zegt
Groot gelijk. Ik ben nog beginnend bestuurder sinds afgelopen zomer, bob best wel vaak, heb er geen problemen mee. Wanneer ik bob drink ik ook gewoon niet. Want al drink je 10 uur 1 pilsje, de rest van de avond moet je aan de fris. Wat is het nut van het drinken van één pilsje. Bier is lekker. Maar als bestuurder in verkeer ben je niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook voor anderen. Jong en oud, groot en klein. Iedereen is gelijk… punt
Laue zegt
0.2 promile = 1 biertje. en op één been kan je niet staan…. dus alchol compleet verbannen is voor mij OK. Het is alles of niks!
robbie zegt
@Laue: ben het helemaal met je eens. Als ik zuip, dan zuip ik hard. En als dat om de een of andere reden niet mogelijk is dan zuip ik liever niet. Simpel zat.
seeq zegt
Volledig mee eens. Hoe vaak lees je niet dat een of andere dronken mafkees er na een auto-ongeluk met een schrammetje vanaf komt, terwijl 3 van de 4 inzittenden van de tegengekomen auto zijn overleden. Te kansloos voor woorden!
Alessio zegt
@seeq: Of nog slechter, gasten die zichzelf lam zuipen en dan vrolijk jongeren van de weg gaan maaien om vervolgens 3 jaar in de bak te zitten en vrolijk verder rond te tuffen.. Laatste tijd hoor je weer niets anders meer in België. Dat alcohol erbij hoort als je uitgaat ben ik volledig mee akkoord maar zorg ervoor dat je niet nodeloos anderen in gevaar gaat brengen dan
Niels Popelier zegt
Ah komaan. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. Lekker zat achter het stuur kruipen. Moet gewoon kunnen ..
____________________________________
Oké, serieus nu. Ik ben het beu, al dit hypocriete gedrag. Snelheid verlagen namens ‘de veiligheid’ – minder alcohol drinken namens ‘de veiligheid’ – meer flitsen namens ‘de veiligheid’ – hogere boetes namens ‘de veiligheid’. Ja, waarschijnlijk een goede zaak voor de veiligheid, maar vooral leuk om lekker veel geld af te snoepen van de burger.
_____________________________________
Wilt u ‘veiligheid’? Hier, enkele leuke alternatieven:
– Auto’s per satelliet begrenzen. Gedaan met 50 in de zone 30, gedaan met 150 op de snelweg. Gedaan met snelheidsovertredingen en gedaan met ‘snelheidsdoden’.
– Personen van 70 jaar ook eens aanpakken. Niet alleen de jongeren zijn risicogroepen.
– Openbaar vervoer eens herregelen? Stampvolle bussen en treinen zijn niet leuk.
dekleine14 zegt
-edit: check!-
SvenvW zegt
+1, alcohol en verkeer is een dikke nee.
In het weekend drink ik mezelf ook een slag in het rond, maar als ik achter het stuur moet gaat er geen druppel alcohol in. Goed initiatief !
dekleine14 zegt
@Niels Popelier:
veiligheid voor alles!! =D
Bart_V zegt
Ik drink zo-wie-zo nooit met als gevolg dat ik altijd de Bob ben maar wij hebben het zo afgesproken dat de bob niet betaalt dus gratis aan de coca cola :P
Maar die regel moeten ze bij iedereen doorvoeren jong en oud
Cbr600rr zegt
@ niels:
jij bent echt de domste reageerder ooit met het statement “laten we alcohol uitbannen voor de veiligheid” *met sarcasme*. mensen die drinken en rijden reageren soms tot 2 seconden later dan normaal. Oftewel ze rijden 2,5 tot 3 seconden langer door zonder te remmen wanneer iets nadert. Dat is op een weg buiten de bebouwde kom dus 3 keer 27m/sec = 81 meter, en dan moet die dronkaard nog BEGINNEN met remmen.
Nee joh, dat drinken en rijden ia niet zo gevaarlijk.
kawouter zegt
Droogleggen! Iemand onder invloed hoort op de fiets of in een taxi, niet achter het stuur. (Geldt overigens net zo voor geneesmiddelen en dergelijke.) 0.2 promille voor iedereen is dus wel zo eenvoudig, en het maakt de controles alleen maar eenvoudiger.
Treff zegt
Ik ben het er helemaal mee eens, gewoon geen alcohol meer in het verkeer! Je brengt inderdaad het aantal doden terug, maar dat betekend ook dat er meer en harder opgetreden moet gaan worden als het gaat om alcohol in het verkeer!!
Ik drink ook niet in het verkeer, ik drink zelfs geen druppel als er nog meer mensen meerijden! Je bent verantwoordelijk achter het stuur! Helaas zijn nog niet alle mensen zich daarvan bewust
dekleine14 zegt
@Bart V: sowieso ;-) en als je de bob bent moet je profiteren; dus hmmmz doe mij maar een Red Bull alsjeblieft!
OT: het is gewoon zielig als je de gedachte kan opbrengen om met teveel drank op te gaan rijden! iedereen weet dat drank in het lichaam meer kapot maakt dan dat je lief is.. sommige mensen vinden het normaal andere vinden het ‘mans’ als ze met drank op achter het stuur kruipen.. ik heb er 1 woord voor: ‘kansloos’.
Megakix zegt
Ik tel vast niet mee….maar alcohol en verkeer gaan prima samen ! Want:
a) hoe bevoorraden we anders de kroegen ?
b) hoe kom ik anders van de supermarkt thuis met 3 kratjes bier ?
c) wie moet er anders rijden, als al mijn vrienden gedronken hebben…het is mijn auto!?
d) Hoe kom ik anders aan een vrouwelijke ‘blowjob’ ?
e) Waarom is de test van Fifth Gear niet erin meegenomen dat automobilisten minder snel in slaap vallen met een ‘paar biertjes’ op ?
f)…kortom, gewoon rijden, niet te hard als je gedronken bent èn niet teveel dwars door woonwijken, maar anders moet het gewoon kunnen (tot ca. 6 glazen) !
Niels Popelier zegt
Cbr600rr:
Wat men andere drug dan?
‘Belgen slikken meer antidpressiva dan ooit’ en ‘Belgen slikken dagelijks 735.000 slaappillen’. Ook “Terugdringen van chronisch
gebruik van benzodiazepinen als slaapmedicatie in de huisartspraktijk” … Ja, deze drug hebben natuurlijk geen bijwerkingen. Iemand met 0.5 promille in zijn bloed veroorzaakt een ongeval met doden, hij is een moordenaar. Iemand met antidepressiva en tal van andere chimsche brol in zijn lichaam veroorzaakt een ongeval met doden en ‘hij was op het verkeerde moment op de verkeerde plaatst’.
Alcoholgebruik is altijd slecht, maar relativeren is hier wel op zijn plaats.
awiebo zegt
@ niels popelier
Leuk dat je het er neit?? mee eens bent. Maar wat is JOUW oplossing tegen alcohol in het verkeer??
Kevski-Style zegt
Voor mij geld hetze;lfde: Uitbannen in het verkeer. Elke baviaan die wel drinkt rijbewijs afpakken met geen kans op opnieuw halen. je weet het, je kunt er wat aan doen. Doe je het niet, heb je pech….
Spuit11 zegt
Hmm ik ben tegen hoor… Ben nog beginnend bestuurder (jaar of 3 men rijbewijs) maar ik drink graag 1 of 2 pilsjes als ik ergens op bezoek ga, en dit tast mijn rijvaardigheid niet aan. Ik ga geen 10 kilometer fietsen om een uurtje bij vrienden op bezoek te gaan.
Alcohol in grotere mate moet natuurlijk wel hard aangepakt worden want je brengt er andere mee in gevaar! Zelf wel ooit gedaan maar je merkt gewoon dat rijden en alcohol niet samen horen.
dekleine14 zegt
@Megakix: Je doet inderdaad niet meer mee.
*De antwoorden:
a) bevoorrading afgeleverd door vrachtauto van de groothandel.
b) gebruik je dan alcohol om thuis te komen met 3 kratjes bier?
c) de taxi?
d) ga uit in Amsterdam…
e) omdat dat een verkeerd beeld geeft van ‘het juiste’.
f).. kortom mond dicht, zuip je katje lam. belandt op de kop in de sloot verzuipt bijna.. word net op tijd geredt en kom dan terug op dit forum om te vertellen hoe jou ervaring met drank achter het stuur is gegaan.
Cbr600rr zegt
@ Niels:
Nee, jij valt me nu aan op iets wat ik niet beweer. Iedereen met verminderd reactievermogen moet van de weg af. Het is trouwens een domme bewering want wat jij zegt is: laten we iedereen maar onder invloed de weg op gaan, want de mensen met medicijnen op kunnen we niet controleren.
Dat is net zoiets als: je krijgt niet alleen aids van onbeschermde seks maar ook van heroïne spuiten met een vieze naald. Naai je pik er dus maar af in Afrika want het maakt toch niet uit. Zo’n bewering raakt zoals je ziet kant nog wal.
John zegt
Ik wil de auto uit the Demolition Man, of gewoon KITT… Kan je lekker zat toch achter het stuur kruipen en kom je veilig thuis…
Ik zeg: Doen!
Niels Popelier zegt
Waarom het probleem oplossen? Alle alcohol bannen? Wederom zo’n utopisch verlangen. Kijk, de overheid beslist om lekker veel harddrug (alchol) te verkopen (lekker veel taksen innen) en bijgevolg moeten ze de gevolgen maar dragen. Kanker, verkeersdoden, verslavingen, … Dat maakt allemaal geen zooi uit. Die taksen + de industrie rond alcohol brengen veel meer op. Om het nog meer rendabel te maken komen ze dan nadien af met ‘superboetes’, ‘meer controles’ en andere zaken.
Net alsof het een zooi uitmaakt. Personen die beschonken plaats nemen achter het stuur zullen dat hoogstwaarschijnlijk meermaals doen. De kans dat ze gepakt worden is gewoon veel te klein. De kans dat ze tegen de lamp lopen (ongeluk, controle) is te klein. Als ze denken dat nog harder optreden zal helpen, dan hebben ze het mis. Is meermaals bewezen ook. Het helpt gewoon niet.
Ja, alcohol in het verkeer is slecht. Te traag rijden is ook slecht, te snel rijden ook. Met een GSM achter het stuur mag ook niet en ook altijd netjes de gordel dragen … Als iedereen perfect was, dan vielen er geen doden. Als, als, als .. daar hebben we niets aan.
Sciurida zegt
Alcohol in het verkeer moet sowieso zonder enige twijfel verboden worden, alsjeblieft niet gaan zeuren dat ‘er al zoveel regels zijn’. Laat er deze keer dan maar een nuttige regel bijkomen, ik ben absoluut voorstander omdat het te vaak gebeurd dat een dronken aap zijn auto met inzittenden tegen een boom parkeert, als we dat kunnen uitbannen is volgens mij iedereen gebaat.
Kortom: ik noem dit niet eens een ’topic’, het is gewoon een feit dat alcohol en het verkeer niet samengaan, en die 2 biertjes kun je toch wel missen, als je het voor de smaak drinkt, drink dan gewoon alcoholvrij bier.
Laue zegt
@Sciurida:
maar alcoholvrij bier is weer niet te zuipen…. en het gaat er bovendien niet om dat de bestuurder zich tegen een boom te pletten jaagt, het gaat om de inzittende en andere weggebruikers.
-Ik heb ooit eens in een auto gezeten waarvan de bestuurder veels te veel gedronken had, ik kwam er achter toen hij met 200 over de A18 naar huis reed in een civic. NOOIT MEER!
Alwood zegt
@Laue: over alcoholvrij bier gesproken… Nederlands alcoholvrij bier is niet te zuipen, maar in Duitsland hebben ze écht lekker spul. Van de zomer in Freiburg nog van genoten.
tom zegt
Interresant stukje + reacties.
Ik ben het er niet mee eens om het te verbieden om de volgende reden; wetgeving is geen reden om iets niet te doen.
Iedereen weet al lang dat drugs niet zijn toegestaan achter het stuur maar het gebeurd toch erg vaak.
Dat ‘iets’ tegen de wet is weerhoud mensen er echt niet van om het te doen. Het gaat alleen werken als er 100% dichtheid is. Mensen zullen zich bijvoorbeeld alleen aan de max. snelheid houden als ze simpelweg niet harder kunnen. Mensen zullen pas stoppen met drank achter het stuur als ze eerst in een ding moeten blazen voordat de motor aanslaat.
Neem nu de max. snelheid, die is er maar bijna niemand volgt het consistent en toch staat het in de wet…
En daarbij. Hoe veilig moet iets worden. Even chargeren; als je aan niets kunt overlijden/gewond raken mist er gewoon een stukje menselijk functioneren. ‘De mens’ zoekt altijd risico’s en gevaren op, bewust of onbewust. En… hoeveel geld mag het kosten om net die 4 extra levens te redden. Er wordt altijd wel geroepen dat een mensenleven niet in geld uit te drukken is in westeuropa/US(in afrika is 1 leven = 4 euro p/j) maar het is toch echt zo… Ik stel altijd één simpele vraag aan de mensen die dat roepen; wilje dat een, voor jouw, onbekend persoon die woonachtig is in het buitenland blijft leven of hebje liever 10k op je rekening. Hebje liever dat er 10 man minder overlijd in het verkeer of dit jaar geen belastingverhoging?
Sjazz zegt
@niels… totale complot theorie! dat is de oplossing! natuurlijk we hadden het kunnen weten.
O ja… ik ben misschien schijnheilig, maar als ik moet rijden drink ik niets. (scheelt maar één letter met niels).
En ik ben het met velen eens dat iedereen kan worden aangepakt met een verminderde reactie. Trage oudjes zijn volgens verzekeraars altijd veilig in het verkeer, maar ze lokken wel gevaarlijk gedrag uit bij anderen. –> 60 rijden waar je 80 mag etc.
Maarten zegt
met 2 glazen op en + – een uurtje daartussen kan je nog prima rijden vermoeidheid etc speelt een veel grotere rol. Bij meer dan 3 bier zeker met weinig tijd ertussenin trek ik de grens.
Jan Rap zegt
Alcohol en drugs moeten in het verkeer sowieso verboden worden.
Ik doe dat ook niet en ik wil dus ook niet in gevaar gebracht worden door mensen die het sociaal besef missen.
En een lik op stuk-beleid voor mensen die het wel doen.
Gnermo zegt
Eindelijk eens een stelling waar veel reaguurders het mee kunnen vinden….
Dat ik dat nog eens mocht meemaken…
lincoln zegt
het domste idee ooit ..
waarom zou je onverantwoordelijk volk in leven willen houden ??
Niels Popelier zegt
‘Overheid wil geen armoede meer’
Iedereen akkoord, maar het is onmogelijk. Armoede is eigen aan ons kapitalistische systeem.
‘Overheid zal hardrijders aanpakken’
Iedereen akkoord, maar het is onmogelijk. In kapitalistische systemen draait het nu eenmaal allemaal om geld. Personen kopen een Ka als ze veilig van punt A naar punt B willen. Voor meer luxe en aanzien kopen ze wagens uit een ander segment. En ja hoor, de teller blijft nooit steken op 120.
‘Overheid wil alcohol bannen uit het verkeer’
Iedereen akkoord, maar zal niet werken. Alcohol is nu eenmaal een opium voor het volk. We leven in een kapitalistisch systeem en na 5 dagen hard te hebben gewerkt willen personen eens ontspannen. Voor sommigen hoort daar alcohol bij. Ze feesten en drinken, dat hoort bij het 2de leven, ongeremde vrijheid in het weekend.
Er zijn altijd alternatieven, maar deze zijn dan niet interessant genoeg …
Alwood zegt
zal er niet wakker van liggen als ze alcohol&rijden helemaal verbieden, maar ze kunnen het toch niet in de praktijk brengen…
Het aantal malloten dat door alcohol ongelukken veroorzaakt zal er niet minder door worden. Meer controleren dan ze nu doen zie ik ook niet gebeuren…
Wordt dus alleen maar een regel die nog slechter nageleefd gaat worden.
Maarten zegt
Bavaria malt is wel goed smaakt precies hetzelfde als gewoon bavaria alleen zo jammer dat gewoon bavaria niet zo best is :p ;)
mcx zegt
Iemand die met 10 bier nu achter het stuur kruipt doet dat ook als de grens ligt bij 0,2.
Bij 0,5 kun je goed rijden, wat is het probleem? Gewoon beheersen en niet meer dan 2 bier drinken.
sacha zegt
Bah humbug… Ik rij een stuk beter na 5 glazen!
BaRa zegt
Volledig vóór. Rondrijden met wapens in je koffer, waarom zou een chauffeur achter het stuur dan zelf wél een wapen mogen zijn? Geen alcohol, punt.
dirver zegt
slaat nergens op je kaN alles gaan verbieden maar je krijgt het nooit helemaal weg
York zegt
Ik ben BOB en ik drink alles OP!
Bas zegt
Als je rijdt, gewoon NIET drinken!
pdebie zegt
Is het nou zo erg dat je niet kan drinken als je moet rijden?
wie hier JA op antwoord is gewoon zielig.
Wat is er mis met geen alcohol kunnen/mogen drinken als je achter het stuur moet kruipen?
Niemand die hier een antwoord met GOEDE reden op kan geven.
RDS zegt
@pdebie:
Mijn probleem daarmee is dat ik dan bij alles op moet letten of er geen alcohol in zit (in restaurant, bonbons etc.)!
Weltmeister zegt
Mensen let eens op wat er staat! Straallazarus achter het stuur zitten is allang verboden, en met drugs ook.Dit gaat over +- 2 biertjes.(afhankelijk van je lichaamsomvang)Er zijn flink wat situaties te bedenken dat je 2 biertjes of een wijntje drinkt en dan naar huis gaat.(denk aan uit eten gaan bijvoorbeeld)Er is ook nog zoiets als eigen verantwoording.Een risicoloos leven bestaat niet.zou ik eigenlijk niet willen ook.
awiebo zegt
Een goed begin is het halve werk. Tuurlijk krijg je het niet uit het verkeer. Wie houd je tegen om met dat ene pilsje op achter het stuur te stappen? Maar moeten we het er dan bij laten hangen? “ach, iedereen met een promilllage van 1,0 kan nog wel rijden, maar dan hebben ze in ieder geval ook nog een gezellige avond. Proost” Succes……
DE Bob zegt
Ik denk dat we de goede kant opgaan. Het aantal verkeersslachtoffers door alcohol daalt ieder jaar weer. En er vallen nog geen 1000 doden per jaar. Vergelijk dit eens met het aantal doden door bv. medische missers. Of het aantal mensen dat dagelijks sterft door honger e.d.(mondiaal). Dan zul je zien dat deze discussie zinloos is en totaal geen prioriteit heeft. Begrijp me niet verkeerd ik drink hoogstens 1 biertje, voor de gezelligheid, lekker proosten na de voetbal o.i.d. en probeer niks goed te praten. Maar mensen mogen van mij best eens stilstaan bij de echte problemen in de wereld!
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/aantalverkeersdodenblijftdalen.aspx
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1924025.ece/Aantal_verkeersdoden_door_alcohol_daalt.html
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/21706-doden-in-het-verkeer-versus-doden-door-medische-missers.html
Megakix zegt
@dekleine14; interessant als je bedenkt dat menigeen harder rijdt dan de toegestane snelheid. Misschien ben jij de enige ‘heilige’ in het verkeer (dan mijn excuses ;-)), maar ‘het potje moet niet de ketel verwijten dattie zwart ziet’ … of blauw natuurlijk ! Gewoon drinken en rijden en elke mongool die zijn kinderen tot 2 uur ’s nachts over de fietspaden laat zwalken, die kan wellicht een kindje betreuren…hebben er toch 2 de schuld ? ;-)
vion zegt
En ook hier slaat de vertrutting toe. Zelf rijd ik ondertussen zo’n 25 jaar schadevrij en heb vele malen
met wat teveel op achter het stuur gezeten. Natuurlijk is je reactie vermogen wat trager maar dan moet je dus langzamer rijden ipv de coureur uit te gaan hangen. Wellicht wat lastiger voor de jongeren maar voor iemand die gewoon na een lekker etentje met wat glazen wijn naar huis wil de gewoonste zaak, rijd rustig. Overigens als je al je hele leven drinkt merk je een fles wijn nauwelijks.
Dus een grens van 0.8 promille voor ervaren automobilisten met een keurig trackrecord aangaande schade/overtredingen kan best. In veel landen is de grens 0.8 promille. Laten we hier niet braver worden dan nodig is.
Niels Popelier zegt
De Bob:
“Het aantal verkeersslachtoffers door alcohol daalt ieder jaar weer.”
Wie zegt dat men dit kan wijten aan het alcoholgebruik?
1. Spelen de veiligere auto’s geen rol? Europa stelt steeds hogere eisen in verband met de veiligheid en de veiligheid van de wagens verbetert dus.
2. Ja, minder doden, … maar meer gewonden? Dergelijke cijfers nemen tal van slachtoffers niet op. Wat met personen die nooit meer ontwaken uit de coma?
3. Ja, geen wonder dat er minder doden vallen. Alle zwakke punten worden dan ook aangepakt. Ze gieten beton, leggen hopen aarde tussen wegen en passen gevaarlijke punten aan.
… Het is niet zo simpel om te zeggen: alcohol bannen = minder doden. Alcohol is bijna nooit alleen de schuldige. Externe factoren spelen ook een rol.
DE Bob zegt
@ Niels,
“Wie zegt dat men dit kan wijten aan het alcoholgebruik?”
Dat is precies mijn punt. Er zijn meer invloeden op dodelijke ongelukken dan alcohol alleen. En er gaan ook veel meer mensen dood buiten het verkeer om.
Ik vind dan ook dat VVN weer eens lekker doelloos bezig is en hun discussie tijd beter voor andere onderwerpen kan gebruiken. Ze gebruiken dit eerder om hun enigszins verslechterde imago weer wat op te krikken.
RDS zegt
@ iedereen die het er mee eens is:
Let wel als de lijn op 0 ligt kan je al een probleem hebben als je een kersenbonbon eet, als je in een restaurant een gerecht hebt waar een beetje alcohol in zit, als je een banaan eet etc.Daarnaast ben je bezig met het creeren van een schij veiligheid. Mensen die vermoeid zijn zijn een gevaar op de weg. Iemand al eens gehoord dat er een bekeuring uitgedeeld voor vermoeid achte het stuur zitten? Voor een burger eten achter het stuur?
Hou het simpel, 2 glazen mag (0,5). 3 glazen boete (0,75) 4 tot 6 jaar rijbewijs weg en bij een tweede keer 10 jaar. boven de 6 direct tien jaar je rijbewijs weg.
Daarnaast nog graag de max remafstand van auto’s halveren. alle bochten uit de weg halen en voor iedereen een verplichte jaarlijkse reactie test. Ben je te traag dan doe je niet meer mee.
circlestorm69 zegt
Alcohol en verkeer gaan gewoon niet samen!
Punt. Klaar. Uch!
Wie dat beweert hoort niet thuis op een site voor autoliefhebbers!
Vince zegt
@ Niels, te veel gedronken?;-)
Alcohol en verkeer gaat gewoon niet samen. En ook al vertel je zo stoer tegen je vrienden dat je met een kratje bier prima kunt rijden, met 2 biertjes reageert IEDEREEN gewoom langzamer, zelf 1 drankje heeft invloed. Leg de grens gewoon voor iedereen op 0.2 promile (want wie zegt dat een gevorderd automobilist beter met alcholol om kan gaan…?). Geen gezeur over net een kerenbonbons of zo, maar een duidelijke grens. Vaker controleren op onverwachte momenten en de pakkans verhogen lijkt me alleen maar goed.
evo500 zegt
Sommige mensen overdrijven weer enorm.0.5 promille is niet gelijk aan zuipen maar aan een glas of 2 drinken. Dit beinvloedt je rijgedrag niet of nihil maar zorgt er wel voor dat je op de receptie een glasje kan meedrinken.leuk toch? je kan dit toch niet iedereen afnemen omdat dtonkaards met + 1 promille brokken maken. controleer dan gewoon meer op de 0.5 promille.
jack zegt
Wat doen jullie toch moeilijk, zorg gewoon dat je met je partner een goede deal sluit. Heb ik namelijk ook gedaan.
Gewoon om en om rijden.
Ik heen, zij terug, ik heen, zij terug, ik heen…
MDV zegt
Als je meer als 50 te hard rijdt, ben je je rijbeweijs kwijt, je krijgt het dan meestal na 10 dagen terug.
Laten ze dit ook eens doen met mensen die te veel drank op hebben, en dan een jaar het rijbewijs innemen.
Je wilt het toch niet op je geweten hebben dat je iemand dood rijdt!!
Windhoos zegt
Ik ben geen heilig boontje en drink ook welleens 1 of 2 biertjes terwijl ik nog moet rijden, maar ik zit er absoluut niet mee wanneer ze het gewoon gaan verbieden, want van die 1 of twee biertjes wordt het echt niet veel gezelliger hoor.
Wat ik wel weer belachelijk vind is dat de overheid het officieel niet toe staat om in beschonken toestant over straat te lopen, want hoe moet je na een leuk feestje dan in hemelsnaam thuis komen? Hoewel het er in de praktijk vaak anders aan toe gaat mogen ze die wet van mij wel schrappen….
Cantago zegt
HELE dikke boete’s op zetten, dan hoeft de kilometerheffing ook niet meer, simpel zat toch? En ik ben echt fel tegen alcohol achter het stuur! Als er mensen met me mee rijden drink ik geen druppel, als ik alleen ben één biertje als er 2 uur tussen het biertje en het rijden zit… Gewoon voor de safe, en dat moeten er meer doen!