Het aantal wagentjes dat maximaal 25 of 45 km/u kan neemt hand over hand toe, en ze mogen ook nog eens gewoon de provinciale weg op. Reden genoeg voor Veilig Verkeer Nederland om aan de bel te trekken.
We begrijpen de consternatie wel: naast de Aixams, Canta’s en andere geriater-brommobielen die je vanaf een kilometer afstand herkent zien we tegenwoordig steeds meer jongeren die een volwaardige auto laten knijpen (3x zo veel in 3 jaar tijd). Als automobilist verwacht je van een auto met een dergelijk uiterlijk wellicht eerder dat die 80 rijdt in plaats van 45.
Aan de andere kant: voordat je er bij bent op een provinciale weg kan je de gereden snelheid wel aardig inschatten: als iets heel snel dichterbij komt is dit doorgaans een aardige indicatie voor een langzaamrijdend voertuig. Het is onduidelijk of de VVN zich in zijn uitspraak baseert op veranderde recente ongevalsstatistieken, of dat het meer ‘een gevoel’ betreft.
Misschien moeten we die dingen gewoon allemaal gaan opvoeren. Wel zo veilig.
Foto: autojunk.nl
Update – geen woorden maar daden! 16-jarig meisje wordt in de Betuwe geklokt op 112 per uur.
fejjie zegt
Als je niet op de weg mag met een volwaardige auto omdat je:
– rijverbod hebt
– er niet in slaagt je rijbewijs te halen
– te jong of te oud bent
dan hoor je ook niet op de weg te rijden met zo een appelsienenkistje.
rammillius zegt
In mijn dorpje zie ik ze ook steeds meer. Volwaardige auto´s met een 45 km/u plaatje als kenteken. Jammer genoeg zie ik ze altijd geparkeerd en nooit rijdend.. Ik vraag me af of ze überhaupt zijn geknepen.
mclarenf1lm zegt
@rammillius: Ik heb er maar 2 in het echt gezien, beide gingen harder dan de maximum snelheid op een provinciale weg…
rnej zegt
eens met bovenstaand, hoewel ik af en toe ook volwaardige auto’s tegenkom die 70 rijden waar je 130 mag…
sulobb zegt
@rnej: Ja, en dat is toch veel erger dan een brommobiel in de stad.
renkema zegt
Er zit ook geen APK plicht op de geknepen auto’s. Afgekeurde ‘slopers’ voor 150 euro inkopen en omkatten naar een 45km/h wagentje lijkt me wel goeide handel.
Hupke zegt
@renkema:
Gaat toch niet, moet toch vanaf de verkoop ingeschreven zijn als brommobiel (alleszins toch in België waar tuning nooit legaal kan zijn).
ej20g zegt
@Hupke: nope. Volwaardige auto’s (dus ook grote Volvo’s, BMW’s en dergelijke) kunnen omgekeurd worden naar 25 km/h. Over 45 km/h weet ik niks, maar dat schijnt ook mogelijk te zijn. Wel weet ik dat voor 25 km/h auto’s geen rijbewijs nodig is zoals in de tekst ook staat.
Hupke zegt
@ej20g:
Ik had dat van 25km/u genegeerd in de tekst als zijnde een vergissing van Smoke aangezien scooters soms maar 25 mogen.
Ik denk dat in België brommobielen (ligiers enzo) enkel bestaan als 45km/u wagens.
Bestaat er dan nog zo’n klasse van voertuigen die enkel 25km/u mogen gaan?
Wat is het verschil daartussen en tussen een van 45km/u dan?
ej20g zegt
@Hupke: nee, voor zover ik weet bestaat er geen echte 25 km/h klasse voor autootjes zoals Ligiers en dergelijke. Die vallen echt onder de 45 km/h wetgeving, net als scooters en bromfietsen. Deze omgekeurde volwaardige auto’s vallen onder een andere wetgeving dan bovenstaande snor- en bromfietsen en brommobielen (Ligiers e.d.). Zo is er (zoals eerder aangegeven) geen rijbewijs voor nodig, hoeft er geen wegenbelasting afgedragen te worden en vervalt de de plicht om een geldige APK op het voertuig te hebben. Het is voor een 16-jarige dus gewoon erg aantrekkelijk om zo’n ding te kopen, want het kost relatief gezien niets. En dat is vooral mogelijk gemaakt door de gigantische maas in de wet. Het grootste punt van zorg is dan ook dat er een hoop 16-jarigen zijn die met een volwaardige auto (al dan niet met begrenzer) rondrijden zonder ook maar enige vorm van ervaring en inzicht in het verkeerd. En dat vind ik (als 18-jarige die nog net geen jaar zijn roze pasje heeft) een erg kwalijke zaak. Des te meer omdat er voor een brommerrijbewijs nog steeds lessen en een pasje nodig zijn terwijl de omgekeurde auto’s met 25 of 45 km/h aanduiding veel gevaarlijker zijn dan een brommer of scooter of zelfs een brommobiel. Echt, de wet rondom deze voertuigen is een puinhoop.
mopar zegt
@Hupke: niet in nederland, hier kan elke auto (zelfs vrachtwagen) op latere leeftijd omgekeurd worden.
potver7 zegt
Een Provinciale Weg is geen aparte wegcategorie, maar valt gewoon onder een weg buiten de bebouwde kom. Als je met zo’n brommobiel dus niet over een provinciale weg zou mogen rijden, dan mag je ook niet over een polderweggetje waar het sowieso al niet slim is om harder dan 60 te gaan.
Alleen een weg waar verbodsbord C09 staat (wit bord, rode rand, met tractor, brommer en fiets erop) is verboden voor brommobielen. Probleem is alleen dat veel brommobielcoureurs dat niet doorhebben – net zoals veel snorfietsers niet (willen) weten dat ze niet op een zgn Onverplicht Fietspad (bord G13: rechthoekig blauw met het woord Fietspad) mogen rijden, tenzij ze een elektrieke snorfiets hebben.
Hupke zegt
Ik snap dat je opa nietmeer vertrouwd met z’n CL500 nadat die al 3 keer een ongeval gehad heeft in de laatste maand en dat je nietmeer wil dat die nog de snelweg op gaat.
Maar dat je het dan wel verantwoord vind van hem in een brommobiel te stoppen zodat die nog boodschappen kan gaan doen begrijp ik niet.
Je ziet ze niet zo enorm veel maar als je ze ziet is het miserie. Ofwel is het een hele file omdat een vrachtwagen niet voorbij zo’n onding kan. Ofwel levert het gevaarlijke situaties op als je hun snelheid verkeerd inschat.
norge zegt
Gewoon een sneeuwschuiver monteren.
RaZZle zegt
Hoe gaat dat eigenlijk bij controles? Zo’n ding zet je toch niet even op de rollerband? :-)
willemseles zegt
@RaZZle: ik heb begrepen, dat het bij die 45km karretjes zo ongeveer gaat: moet een oudere kleine wagen zijn met simpele automaat. Afdekplaat bij pook wordt afgenomen en daaronder een metalen plaat gemonteerd ,zodat je de automaat enkel nog in de 1e en 2e trap (dus niet in Drive meer) kunt zetten. Dat zijn eigenlijk de bergversnellingen of voor haarspeldbochten.
Lekker janken met zo’n 2 traps automaat ,die ineens van 1 op 15 , 1 op 8 zal gaan rijden.
Weg besparing. Ik rijd zelf al de laatste 15 jaar automaat en mij lijkt me dat trucje 10x niets.
willemseles zegt
@willemseles: of bij snellere automaten dus naar een 1 traps automaat. Hoelang blijft dat heel ?
ej20g zegt
@willemseles: dat wordt ook bij handbaklen gedaan. Er wordt een plaatje onder de afdekhoes van de pook gelast waardoor alleen de (vaak) eerste en tweede versnelling plus de achteruit beschikbaar blijven. De derde, vierde en vijfde versnelling wordt geblokkeerd door het gelaste plaatje. Deze wordt er echter na de omkeuring vaak gewoon weer uit geslepen.
driver28 zegt
@ej20g: idd maar in zn 2 kan je ook 80/90 als je de goeie hebt :)
gregorius zegt
We hebben auto’s en fietsers. Prima.
Wil er iemand een fiets met ene motertje. Prima, doen we dan, nieuwe regels; bromfiets, brommers.
Dan zijn er minder/in -validen; die kunnen niet op een fiets, brommer maar willen / mogen ook geen auto. Prima, daar zijn ene aantal fabrikanten voor die die dingen voor maken. Max 45 per uur laten lopen; doen we: kunnen deze mensen zichzelf ook zelfstandig verplaatsen. Mooi.
En dan nu zijn er een zooi snotjochies dat vanaf hun 16e ook in een auto willen stappen en een normale auto laten knijpen. Wat een onzin. Gewoon rustig wachten tot je 17 of 18 bent. Niet zeiken, hebben we allemaal moeten doen.
Kortom: tijd om de regels weer eens aan te passen: jongelui verneuken het nu voor anderen.
mclarenf1lm zegt
@gregorius: Ik heb maar 2 mensen gezien in een afgeknepen wagen en vreemd genoeg waren ze beide 30
azenomei zegt
Ik heb eens een artikel gelezen waarin stond dat bij een 25km voertuig de complete controle komt te vervallen. Met andere woorden, als je hem daarna weer terugzet naar de normale snelheid, is dat mogelijk omdat er geen controle meer plaatsvind verder. Misschien alleen als oom agent toevallig eens in de buurt is.
addiction4cars zegt
Eerder verbanne die rotzooi, alleen nog voor senioren
potver7 zegt
@addiction4cars: Waarom zou een senior er wel mee mogen rijden, en een junior niet?
addiction4cars zegt
@potver7: die 25km/u regel is gewoon absurd, en jeugd in een brommobiel zijn gevaarlijk en irritant, je ziet ze steeds vaker en het meerendeel daarvan rijd als een idioot. Maar dat is mijn mening dan natuurlijk..
towi1989 zegt
Wauw, dit is de eerste keer dat ik hoor van deze regeling. Ik ben ook nog noooooit zo’n ding tegen gekomen.
Is het vandaag 1 april of wat is dit nu weer voor bullshit?!
marinepower zegt
Vroeger zag je zo’n hok nog wel eens in gebruik bij een agrariër. Toen nog 16 km Regeling of zoiets, kwam laatst een golf III met de bekende omgekeerde pet, en reed zeer zeker harder dan de 25 km/H plaat op de kentekenhouder. Zucht…
gerjan zegt
wat een zeurders hier allemaal !!! laat die jongen en meiden toch mooi droog zitten. allemaal jaloers zeker dat jullie dat niet hadden!! oja en als jullie oud zijn laten we je lekker zitten waar je zit pakken we ja alles af wat jou mobiel maakt. Voor veel oudere mensen is dit geweldig! Die oudere mensen zorgen met hun vermogen wel voor jou. beetje respect naar de ouderen mag wel. Doe is rustig aan is ook nog is goed voor je tank inhoud! gezeur altijd! Wees is wat positiever met mekaar.
towi1989 zegt
@gerjan: Dat is net wat ik nodig heb op m’n vrijdagavond na een 40-urige week van hard werken; 16 jarige MBO-ers die na 2 uur slapen in een practicumlokaal met hun 45km roestbak de provinciale weg met inhaalverbod barricaderen. Snel verbieden voor het te laat is.
Geef die ouderen een taxipasje, en laat die jongeren met lekker met hun opgevoerde scooter aanklooien.
ej20g zegt
@gerjan: wat je leeftijd ook is, al ben je 16 of 96 jaar oud, als je niet in staat bent om te rijden (jonge leeftijd: geen ervaring, hogere leeftijd: slechte ogen etc.) dan hoor je niet op de weg thuis. Het is zeker jammer voor die mensen dat ze op latere (of juist jongere) leeftijd niet erg mobiel (meer) zijn, maar je kunt hun (missende) mobiliteit niet gebruiken als excuus om mensen die niet meer in staat zijn veilig te rijden een voertuig te laten besturen. En nee, toen ik 16 was, zo’n 3 jaar geleden, had ik inderdaad niet zo’n ding. Sterker nog, tot een klein jaar geleden fietste ik nog door weer en wind. En jaloers ben ik zeker niet, want de wind en de regen gingen nooit verder dan de huid. Bij jou wel dan? Is het fijner om droog te zitten? Dat zeker. Maar nogmaals, het gebrek aan mobiliteit of het droog zitten bij slecht weer zijn nog steeds geen excuus om iemand zonder bewijs van rijvaardigheid (want dat is een rijbewijs tot een zekere hoogte gewoon) een voertuig te laten besturen.
mashell zegt
@gerjan: “Die oudere mensen zorgen met hun vermogen wel voor jou.”
AOW stelsel werkt toch wat anders. Het is mijn inkomstenbelasting die er voor zorgt dat de ouderen hun AOW krijgen zodat ze niet (al teveel) hoeven interen op hun vermogen. En dat is prima. Als tegenprestatie vragen dat de ouderen die geen echte auto kunnen rijden dan met het openbaar vervoer of de regio taxi gaan is echt niet teveel gevraagd. Wat we niet nodig hebben is nog meer files en dat is wel wat je krijgt als die 25 km/h voertuigen toestaat. Er wordt inmiddels meer misbruik dan beoogd gebruik van deze regeling gemaakt, de tijd is rijp de regeling af te schaffen.
Hubert zegt
@gerjan:
Dit zijn levensgevaarlijke dingen.
Hier in het dorp rijden er ook minstens 4 rond.
eentje met een oudere bestuurder de rest met jonge gastjes die waarschijnlijk te stom zijn om rijbewijs te halen. Zr blokkeren continu de wegen hier in het dorp.
Eenmaal buiten het dorp (op 80km weg) zijn het rijdende chicanes.
TDI-goeroe zegt
manmanman, vanmiddag KooSSpee hierover op de radio gehoord. Als het aan hem ligt, moet iedereen die een gemotoriseerd voertuig bestuurd een rijbewijs hebben, belasting betalen en een kenteken hebben. Op de vraag of er daadwerkelijk al meer ongevallen bekend waren met deze voertuigen, moest hij het antwoord schuldig blijven. Wat een controlefreak/idioot is die man zeg…
toniominestrone zegt
@TDI-goeroe: Volwassen reactie!
oxymoron zegt
@TDI-goeroe: Maar de man heeft volkomen gelijk. Ik ben 75 en mijn ogen doen het sinds een aantal jaren niet zo best meer. Ik kan er mee leven maar op de weg is het gevaarlijk, dus heb ik mijn rijbewijs rond mijn 65e ingeleverd. Maar niets behalve mijn eigen gezonde verstand belet me om met een 45km auto de weg op te gaan: geen controle op lichamelijke en geestelijke geschiktheid (geen rijbewijs nodig), geen controle op de technische staat van het voertuig (APK). Ook geen belasting en kenteken. Dat is dan toch vragen om ongelukken? Alles wat gemotoriseerd de weg op gaat zou een bewijs van rijvaardigheid moeten hebben en een kenteken met bijbehorende registratie (al was het alleen maar voor de verzekering).
Zou het helpen als alle 45km auto’s van hun motor ontdaan moesten worden en voorzien van zo’n bromfietsmotortje als de originele koekblikjes hebben? Dan is de lol er gauw af.
e39540itouring zegt
Hier rijden kids van 16 in unimogs met een afgeknotte driehoek. Snelheden van 80 zijn geen uitzondering. Wel begreep ik dat ze er niet mee op school mogen komen. Maar mooi belachelijk dat je zo simpel de regels kan omzeilen.
racy zegt
Gewoon wegenbelasting laten betalen maken toch ook gebruik van de weg