Het moet makkelijker worden voor vereniging van eigenaren (VvE) om een laadpaal voor een elektrische auto te realiseren.
Als huiseigenaar van een eengezinswoning of als huurder heb je er niet mee te maken, maar bezitters van een appartement wél. De vereniging van eigenaren (VvE). Dat is een rechtspersoon die zich bekommert om de belangen van een stel appartementseigenaars. Of dat nu gaat om onderhoud of om andere zaken met betrekking tot één of meerdere appartementen. Zo verlopen ook aanvragen voor een laadpaal via zo’n VvE.
Regels eenvoudiger maken
Het is nu nog best een gedoe om bij de overheid een laadpaal aan te vragen vanuit de VvE. Het kabinet gaat het bewoners en VvE’s makkelijker maken. Zo komen de VvE’s nu in aanmerking voor subsidie als ze advies inwinnen van een deskundige voor de installatie van een laadpaal voor de elektrische auto. Daarnaast werkt het kabinet aan het vereenvoudigen van regels bij het aanvragen van een laadpaal. individuele appartementseigenaars kunnen straks een oplaadpunt aanvragen zonder dat daar een meerderheidsbesluit van de vergadering van eigenaars voor nodig is. Het duurt nog wel even voordat deze nieuwe wet ingaat, dat is pas op 1 juli 2023.
Deskundige helpt locatiebepaling laadpaal
De reden dat een VvE vaak een deskundige inschakelt heeft te maken met een aantal factoren. Een deskundige kan de beste plek voor een laadpaal beoordelen. Niet alleen op het gebied van gemak, maar ook op het gebied van brandveiligheid als er bijvoorbeeld een paal in een parkeergarage moet komen. Door subsidie te verstrekken draait de overheid voor een deel van de kosten op. Daarmee ontstaat er een stukje stimulatie voor VvE’s om voor de installatie van een laadpaal te kiezen.
Subsidie voor laadpaal via VvE
Via de SEEH-regeling (Subsidie energiebesparing eigen huis) kunnen VvE’s 75 procent van de kosten van de deskundige terugkrijgen met een maximum van 1.500 euro. Aanvragen kunnen vanaf januari 2022 worden ingediend, met terugwerkende kracht naar 6 oktober 2021. Staatssecretaris Van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat trekt 900.000 euro uit voor de plannen.
berlinetta zegt
Overigens nog een leuk feitje over laadpalen wat niet iedereen zal weten. Zodra je een laadpaal laat installeren bij je woning, wordt de grondeigenaar waarop die woning zich bevindt ook automatisch eigenaar van de laadpaal. Dat heet natrekking. Ben je zelf de grondeigenaar, dan is de laadpaal ook van jou. Maar ben je bijvoorbeeld huurder en je hebt met je huurbaas afgesproken dat je een laadpaal mag installeren, dan wordt de huurbaas eigenaar van de laadpaal. Dat geldt ook als je een laadpaal huurt van de leasemij. In veel (zakelijke) contracten komt het voor dat niet alleen de auto wordt geleased, maar ook de laadpaal. Zodra die laadpaal dus duurzaam in de grond of tegen het huis aan wordt geïnstalleerd, is de leasemij het eigendom over haar laadpaal kwijt. Nu zullen ze daarmee wel rekening houden in de leaseprijs en zal die laadpaal worden afgeschreven.
Mand!
simonferrari zegt
@berlinetta: Dat klopt, maar wanneer je de laadpaal in de lease neemt is dit vaak omschreven in het contract.
berlinetta zegt
Dat je dan eigenaar wordt van de laadpaal bedoel je?
flutterby zegt
@berlinetta: heb je hiervan een bron? Want volgens mij is behang ook niet automatisch eigendom van de verhuurder wanneer de huurder dit plaatst. Idem met de vloer of rolluiken. De meeste huurcontract is herstel van de situatie waarin het opgeleverd is noodzakelijk, ongeacht of het waarde verhoogd (al kan de volgende huurder kiezen om dit over te nemen, onder de huurder zijn verantwoordelijkheid).
berlinetta zegt
Wat betreft natrekking verwijs ik je naar artikel 5:20 Burgerlijk Wetboek, en in het geval van laadpalen specifiek naar lid 1 sub e.
Daarnaast is er een publicatie van het advocatenkantoor van de landsadvocaat waarin wordt uitgelegd dat laadpalen eigendom worden van de grondeigenaar, te vinden via deze link:
https://www.pelsrijcken.nl/sites/default/files/310105/pelsrijcken_lisettebaljon_nter_juridische_aspecten_laadpalen.pdf
Wat betreft huurwoning heb je wel een punt, maar dat neemt niet weg dat daar ook natrekking plaatsvindt. Zodra jij behang of rolluiken plaatst in je huurwoning, wordt dit eigendom van de verhuurder. Alleen is in dit geval het huurrecht van toepassing waarin specifieke regels gelden die prevaleren op het leerstuk van natrekking. In dit geval is dat geregeld in artikel 7:216 BW, ook wel het wegneemrecht genaamd. Dat recht geeft de huurder de bevoegdheid om natrekking van zijn aanpassingen in de woning te doorbreken: tot aan de ontruiming van het gehuurde is de huurder bevoegd om door hem aangebrachte veranderingen en toevoegingen ongedaan te maken, mits dit gebeurd zonder het gehuurde te beschadigen. Deze bepaling strekt ertoe een ongerechtvaardigde verrijking van de verhuurder ten koste van de huurder te voorkomen.
ghini zegt
Ik zou graag zien dat de overheid nu al nadenkt en actie onderneemt om het straatbeeld te verbeteren. Op deze manier van laadpalen plaatsen kunnen we niet door. Straks staan er rijen met palen en loop je over de stoep van zoemende paar naar zoemende paal. Als we nu niks doen of bedenken zeggen we straks ja maar nu is het te laat of te duur om weer aan te passen. Ik snap dat het ingewikkeld is maar er zijn vast oplossingen?
simonferrari zegt
Onzinnig besluit naar mijn mening. Men kiest zelf voor een EV, dan mag je ook zelf voor een laadpaal zorgen. Op deze manier kun je iedereen zonder eigen parkeerterrein ook wel subsidie gaan geven. Dat er regels en richtlijnen komen is zeker goed, een laadpaal aanvragen bij een VvE duurt immers eeuwen. Maar subsidie? Nee dat hoeft niet.
mashell zegt
Subsidie voor de inhuur van een deskundige? Wat moet zo’n deskundige weten, welke diploma’s? Is het zo moeilijk dat een deskundige nodig is, kan de installateur dat niet zelf? Raar.
Wel goed dat de buren niet meer je laadpaal kunnen tegenhouden, dat was gewoon niet meer van deze tijd.
marcomanta zegt
V.V.E. Er zijn erbij die haast op onze eigen regering lijken, iedereen wil wat te zeggen hebben, dus let maar op, er zullen altijd mensen zijn welke er op tegen zijn.
widodh zegt
We hebben ook nog van die boomers in VVE gebouwen die geen laadpalen in de P-garage willen omwille brandgevaar.
Dat is gewoon de reinste onzin dat het een groot gevaar is, maar veel mensen kennen EV’s niet, vinden het dan dus maar eng en zien liever een verbod.
We hebben nog een lange weg te gaan.
redbeams zegt
@widodh: Gelijk heeft ie want dat moet je niet onder je flat/woning willen hebben.
widodh zegt
Dat is dus juist een onderbuikgevoel bij mensen. EV’s branden niet vaker dan brandstof auto’s dit doen. Om die reden alleen al is het gewoon geen valide argument.
redbeams zegt
@widodh: Een brandstofauto staat dus juist niet bij te tanken in de garage onder je flat…iets wat een EV dus wel doet.Denk daar eens over na.Ik kom overigens uit de elektrawereld en heb genoeg gezien.Zoals men zegt…hoge bomen vangen veel wind en hoge amperages juistem.
mashell zegt
Tanken is het verplaatsen van explosieve brandstoffen, dat wil je inderdaad niet onder je huis. Maar een auto opladen dat is een stroom elektriciteit, niet veel anders dan de stroom naar je wasmachine, wasdroger, vaatwasser, tv, etc. die in je huis staan.
JagID3Merc zegt
Leuk die regeling met die deskundige, maar hoe zit dit bij een appartementencomplex waarbij de parkeerplaatsen eigendom zijn (op naam bij de notaris)?
goodvibrations zegt
Dit is voor velen zo’n gevoelig onderwerp! Bij ons wilde de VVE ook dat er ff een paar honderd euro per laadpaal aan de VVE werd overgemaakt i.v.m. mogelijke “degeneratie”. VVE een blok verder staat het niet eens toe.. wat een ellende en wat maken mensen het elkaar soms moeilijk..
Beste oplossing zou voor mij zijn om publieke laadpalen volledig te subsidiëren en de laadkosten te koppelen aan het energiecontract van het betreffende huishouden. Ben blij met mijn laadpaal, maar vind het niet ok dat anderen het volle pond moeten betalen omdat ze toevallig geen oprit/parkeerplek hebben..