Ja, big brother is watching you speciaal voor hen die met patserbakken door Rotterdam willen rijden.
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Vrijheid. Mooi woord. Zeker met hun laatste proefballonnetje om iets te doen dat haaks staat op hun eigen naam. En dan bedoelen we niet op hun partijprogramma of hun kroonjuwelen. Nee, de naam. Net als zoiets als D66 een democratisch hangijzer als het referendum nooit af zou schieten. Oh, moeilijk.
Ok, wat is er nu aan de hand? Nou, dat gaan we je uitleggen. Zoals je weet hebben ze in Rotterdam nogal last van supercars en andere ‘patserbakken’ die met hun luide uitlaatgeluiden en asociale rijgedrag de mensen in de stad lastig vallen.
Patserbakken voorzien van GPS-trackers
Er zijn al enkele maatregelen getroffen, zoals de zogenaamde ‘lawaaipalen‘ en boetes oplopend tot wel 3.000 euro. Maar volgens VVD gemeenteraadslid Dieke van Groningen moet het veel verder gaan. De auto’s moeten namelijk voorzien worden van GPS-trackers. Op die wijze kan men dan de verkeershufters in de gaten houden.
Het raadslid heeft een voorstel ingediend bij burgermeester Aboutaleb. De Rotterdamse burgervader heeft toegezegd een verkennende vraag neer te leggen bij justitie.
Uiteraard hebben wij de grootste vraagtekens over het plan. Want ondanks dat we het tof vinden dat ze de ‘hufters knetterhard willen aanpakken’, is de manier waarop extreem omslachtig en waarschijnlijk nauwelijks effectief. Althans, met de beschikbare (summiere) informatie die er voor handen is. Wellicht dat we een we een hoop nog niet weten.
Gaat dit wel zin hebben?
Zoals bekend zijn het namelijk vaak huurauto’s of geleende auto’s. Of auto’s waarvan de rechtmatige eigenaar nog niet weet dat zijn auto weg is. Daarbij is een GPS-tracker niet goedkoop en pak je alleen die mensjes met hun getunede Scirocco 1.4 met regenpijp-uitlaat en de CLA45-uitgevoerde CLA180 diesel met drie versterkers.
Ook hebben we vraagtekens bij de privacy. Ja, een overtreder mag gestraft worden, maar wil je dan dat de overheid constant die persoon kan volgen? Wegens overlast? Want ze kunnen niet alleen zien waar je rijdt, maar ook hoe hard je gaat, bijvoorbeeld.
Volgens de VVD-er pakken de asocialen ‘onze vrijheid’ af door gevaarlijk te rijden en veel geluid te maken. Dus dan is een GPS-tracker genoodzaakt en te billijken.
Via: De Telegraaf.
Mooi lokaal proefballonnetje natuurlijk van deze VVD politica. Maar minstens zo belangrijk is het wat de verschillende partijen van plan zijn in hun verkiezingsprogramma’s voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer in november 2023
- Christenunie: SUV-taks + verplicht A label banden
- FvD: Kwartje van Kok terug + 1 keer MRB per persoon
- BBB: Snelheidslimiet moet weer terug naar 130!
- PVDD: Minder auto’s en vooral minder SUV’s
- Volt: Terug naar 120 km/u als 80% van de auto’s elektrisch is
- PVDA-GL: Minder gebruik privéauto en sneller rekeningrijden invoeren
- CDA: Rekeningrijden niet op het platteland
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- PVV: 140 km/u en geen rekeningrijden
berlinetta zegt
Maak de straffen gewoon veel hoger. Word je gepakt wegens overlast? Flinke boete van minstens 1.000 euro. Word je nog eens gepakt? Dan wordt de auto in beslag genomen en zie je zelf maar met je verhuurder hoe je zijn schade vergoed. Word je nog eens gepakt? Dan paar maanden de cel in of een leuke taakstraf van enkele maanden. Volgens mij moet dat toch wel werken.
lekkaah zegt
Is dit nou een zgn ‘neo’ liberaal? Haar argument in de laatste alinea. Wat een manier van denken..
@berlinetta: Yep, is al zovaak geopperd hier. ‘3 strikes you’re out’ systeem. Hadden we niet een puntensysteem op het rijbewijs?
Flutterbear zegt
Hoe zwaarder de straf hoe kleiner de kans dat de agent het (durft) op te leggen.
werf76 zegt
Echt niet. Zolang er maar een logisch systeem achter zit.
Nu worden er feiten gepleegd die nauwelijks op evenwichtige wijze worden beoordeeld door justitie. Als men al überhaupt wordt veroordeeld.
Gulli zegt
Agent hoeft het alleen maar te constateren, dan is het verder aan de OvJ om een strafmaat toe te kennen.
Flutterbear zegt
Agent weet wat er gebeurt nadat hij de bon uitschrijft. Als die straf niet redelijk is wordt de bon niet geschreven. Hoort het? Nee. Gebeurt het? Ja. Of heeft de politie jou nog nooit laten gaan met een waarschuwing?
melcon zegt
Waarom zou het niet horen? Het is aan de agent om te beslissen of het een waarschuwing wordt of een proces verbaal. Dus hoort het? Ja. Gebeurt het? Natuurlijk, agent zijn ook gewoon mensen en zullen inderdaad als de strafmaat (veel) te hoog wordt geen PV opmaken maar het – terecht – bij een waarschuwing laten.
Daarbij roepen mensen eindeloos hoger straffen zonder enige vorm van onderbouwing en/of research. Als ze dat wel hadden gedaan dan hadden ze geleerd dat hoger straffen niet werkt (en in sommige gevallen zelfs averechts werkt!). Ter illustratie, het vasthouden van een mobiel electronisch apparaat in het verkeer (in de volksmond niet hands-free bellen) kost je 389 euro(!). Een echt ridicuul bedrag wat buiten alle proporties gaat. Hoeveel mensen zie je nog steeds handsfree bellen? Juist… Wat werkt wel? Handhaven, als de pakkans op niet handsfree bellen 70% zou zijn (van elke 100 ritten die je maakt wordt je 70 keer gepakt) dan zou het heel snel afgelopen zijn.
Dat betekent uiteraard in een investering in het handhavingsapparaat (politie) wat sowieso niet verkeerd zou zijn als je ziet hoeveel werk er blijft liggen c.q. hoeveel werk ze moeten verrichten met zeer beperkte mankracht. Ook een betere verdeling van mankracht zou niet onaardig zijn (dagelijks staan er gemiddeld 70 agenten in de berm op de meest onlogische plaatsen om te kijken of iemand na correctie 5-10 km te hard rijdt, veelal op een rechte 4-baans weg met vluchtstrook ook wel autosnelweg geheten. Ook al mag het die naam eigenlijk niet dragen tussen 06.00 en 19.00).
De overlast op bepaalde plaatsen in Rotterdam is structureel, dus moet je structureel handhaven, de agenten die dagelijks ingezet worden op het stukje A12 waar iedereen inmiddels met een grote boog omheen rijdt zouden dat prima kunnen doen. Laat de ER gastjes lekker de hele dag op de A12 zitten, iedereen rijdt inmiddels om dus niemand heeft er last van.
berlinetta zegt
Altijd weer het eeuwige verhaal over dat hoger straffen niet werkt. Je hebt deels gelijk, want hogere straffen an sich schrikken niet af. Een hoge pakkans wel. Het pakken van Rotterdamse verkeershufters is nu juist heel eenvoudig. Je hebt alleen wat apparatuur nodig. De pakkans is misschien wel 100%. Als de straffen dan te laag zijn, schrikt het alsnog niet af. Een beetje boete tikken ze zo af met zwart geld. Maak de straffen daarom ook absurd hoog. Dan leren ze het wel af.
kniesoor zegt
Een soort electronische enkelband voor oto’s, het lijkt me nogal een gekunstelde maatregel. En inderdaad om redenen als hierboven aangegeven (huur-/leenwagens etc) niet erg effectief. Middelen zoals door @berlinetta genoemd lijken me betere alternatieven. En vanuit juridisch oogpunt waarschijnlijk ook minder complex.
bas2014 zegt
Laten we het beestje een naam geven: dit zijn grotendeels nektaschauffeurs die zich in de gehele maatschappij en dus ook in het verkeer kansloos gedragen.
Betreurenswaardig dat deze groep het wederom verkloot voor de grote groep echte liefhebbers die zich wel gedraagt.
Robert zegt
@bas2014: hoezo ‘verkloot’? Als jij tot de ‘grote groep liefhebbers’ behoort, en je gedraagt je, dan heb je toch niks te vrezen?
Overigens is zo’n verplichte GPS natuurlijk populistisch brallen voor de bühne, want iedere privacy deskundige zal een dergelijk voorstel, met de Wet AVG in de hand, genadeloos afschieten.
Sanctioneren naar draagkracht en exponentieel sanctioneren bij recidive, zoals @berlinetta voorstelt, zou inderdaad veel beter kunnen werken, zeker in het verkeer. Maar daar hoor je de VVD gek genoeg nooit over.
petroldrinker zegt
Dus dat kleine groepje moet het weer verknallen voor de rest en de rest moet ook de repercusies onder ogen zien, vorm van racisme in mijn ogen, ik mag ook niet zeggen dat alle marokanen criminelen zijn doordat een (relatief) klein groepje dat wel is, dus waarom zou dit dan wel mogen?
potjak zegt
Dat is best raar, waarom zou je een GPS tracker in een dergelijke auto willen plaatsen. Deze wagens zijn alle voorzien van GPS en kunnen door de politie allang getraceerd worden. Net als elke andere moderne auto…. Dan zou het enkel gaan om auto’s ouder dan 20 jaar…
ouwedibbes83 zegt
Weet je zeker dat je het over een GPS tracker hebt? Want dat is wat anders dan een GPS ontvanger waarmee je jouw plaats kan bepalen zodat je makkelijker kan navigeren.
Een tracker stuurt actief een signaal uit, zodat je de locatie van de tracker / het voertuig kunt volgen op afstand. Sommige alarmsystemen doen dit ook, dacht vanaf klasse 4 of 5. Dan zou je in theorie de locatie van een gestolen auto kunnen achterhalen.
Voor zover ik weet bevatten niet alle auto’s van de afgelopen 20 jaar een tracker. Zou voor de privacy ook niet fijn zijn.
Flutterbear zegt
Neem aan dat de politie dat alleen kan na toestemming van de eigenaar. Overigens zijn dit volgsystemen inderdaad al pang verplicht vanuit de verzekering, meestal van 50k al.
bietje zegt
Hilarisch dit.
Volgende stap:
– mensen die 2 of meer keer een sportauto gehuurd hebben een halsband met tracker om ?
ouwedibbes83 zegt
Pas bij de 2e keer? Iedereen met een dure of snelle auto die Rotterdam in wil, doet maar een halsband om!
marcomanta zegt
Ons land begint steeds meer te lijken op……