Geen genade.
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra heeft deze week een idee geuit dat bestempeld mag worden als tamelijk drastisch. Als het aan de politicus ligt, dan krijgen automobilisten die stilvallen door een lege tank voortaan een flinke boete. Een boete van 1.500 euro, om precies te zijn.
De reden dat de boete dermate hoog moet worden, is simpel: volgens de partij is het voor het snel passerende verkeer te gevaarlijk wanneer auto’s met een gebrek aan brandstof langs een rijksweg worden gezet en daar dan blijven staan. De zeldzaam dure boete moet automobilisten er van weerhouden tot een dergelijk besluit over te gaan.
Volgens Remco Dijkstra is het noodzakelijk dat de boete terugkeert. Tot voor kort werden automobilisten getrakteerd op een boete van 230 euro wanneer ze hun brandstofloze voertuig langs de weg parkeerden, maar sinds het Gerechtshof in Leeuwarden heeft besloten dergelijke situaties te zien als “noodgevallen”, volgen dergelijke sancties niet meer. Dijkstra begrijpt dit allerminst en vraagt zich in de Telegraaf af of “het Gerechtshof op de hoogte [is] dat vrijwel iedere auto is voorzien van diverse waarschuwingslampjes en digitale brandstofmeters?”
Overigens wil Dijkstra naast het boetebedrag ook de groep gedupeerden aanpassen. Als het aan de VVD ligt, dan zullen niet alleen auto’s op benzine, diesel, lpg, etc, worden beboet, maar ook volledig elektrische auto’s. Het is uiteraard maar de vraag of het voorstel door de Kamer zal komen.
Beeld: Lamborghini Murcielago bij de pomp, door @shelldewetering
smart2000 zegt
helemaal mee eens!
lincoln zegt
@smart2000:
Hulpbehoevende behoor je te helpen ..
Althans .. dat is het verschil tussen apen en mensen ..
boomhauwer zegt
@lincoln: ben jij dit echt of is je account gehacked?
lincoln zegt
@boomhauwer:
Was vorige week ook geen ambtenaar ..
aschja zegt
@lincoln: wel een lul! Dat is overanderd!
lincoln zegt
@aschja:
Komt door al die apen op mijn rug ..
Banaantje ??
9000cse zegt
@lincoln: Mij gebeurde het ook! We schrijven 1974. Ik werkte bij GM en ik had net een dealer bezocht met mijn spiksplinternieuwe, rode Vauxhall VX1800. Het was laat geworden en al donker. De benzinemeter stond op halfvol toen ik daar uit Ommen weer naar Rotterdam vertrok. En ja, toen moesten we het nog doen met landkaarten. TomTom lag nog decennia ver van ons af. Dwars over de Veluwe leek op de kaart de kortste weg. Maar, daar ergens midden op die aardedonkere Veluwe begon mijn nieuwe company-bolide opeens te horten en te stoten. De motor sloeg af en daar stond ik! En natuurlijk nergens een hond/wildzwijn te bekennen! Héél in de verte zag ik een vaag lichtje branden en liep daar naartoe. Het bleek een oud boerderijtje te zijn, dat werd bewaakt door een aan een ketting liggende, heftig blaffende, merkloze hond. Vanuit de verte zag ik al een koppie bewegen tussen de gordijnen. Toen ik aanklopte, werd de deur op een kier gezet en gevraagd: “Wa wollie?” (of iets dergelijks). Ik legde mijn probleem uit en het boertje bleek bereid mij naar een tankstation te willen brengen. Maar dan wel tegen een vergoeding van “fieftig guld’n”. De VW-kever werd uit de schuur gehaald en daar gingen we, om al na zo’n 3 à 4 kilometer bij een tankstation aan te komen! 5-liter jerrycannetje gekocht, volgetankt en weer terug. Tot aan het boerderijtje. De resterende afstand tot mijn auto mocht ik weer lopen. Na enig sputteren sloeg mijn Vauxhall weer aan en, na de Here uitgebreid bedankt te hebben voor de onmetelijke goedheid der menschheid, reed ik naar het tankstation en tankte hem helemaal vol om vervolgens ergens ver na middernacht weer in Rotterdam aan te komen. Het is (tot nu toe) de enige keer geweest dat ik met een lege tank kwam stil te staan. Dankzij een defecte benzinemeter. Maar wel een keer, die ik niet meer heb kunnen vergeten.
hollandbest zegt
@9000cse: wel lachen
seicilindri zegt
@9000cse: lijkt wel een Bob Evers verhaal..
s73phan zegt
@9000cse: man! Als je in 1974 dit verhaal begint te lezen, ben je in de tijd van TomToms pas klaar! ;-)
Leuk verhaal, dát wel!
autoriteit zegt
@9000cse: prachtig verhaal haha, ik zie het helemaal voor me :).
wheresmycossie zegt
@smart2000: ieder zijn mening natuurlijk. Maar ik noem dit ook wel Stockholmsyndroom. Voor diegene die niet meer recht kunnen kijken en blindelings met de meest idiote en vergaande wetsvoorstellen meeroepen dat het “goed” is en “ al lang tijd” zonder verder na te denken over het precedent en de implicaties die zoiets tot stand brengen
€1500 is toch buiten alle proporties als strafmaat voor iets wat de beste kan overkomen? En vaak worden juist de “zwakkere” in onze maatschappij hierdoor het hardst getroffen
volvaudi zegt
@wheresmycossie: doodgereden worden is inderdaad een betere straf…
Van mij mag een dergelijk hoge boete ook worden uitgeschreven voor mensen die op hun telefoon zitten te appen tijdens het rijden etc.
Tonnie zegt
@volvaudi: niet te vergelijken. Ik stond met een falende digitale brandstofmeter (wss sensor) stil zonder brandstof. Meter gaf een halfvolle tank aan. Moet ik daar €1500 boete voor krijgen? Dit kan dus echt de besten overkomen.
wimof zegt
@thijsj: En gaat er dan geen lampje bij jou branden?
koekwaus zegt
@wimof: Hahaha! +1
Robert zegt
@thijsj: mede daarom vertrouw ik nog altijd op de dagteller, die ik na elke tankbeurt weer op nul zet.
En daarbij gewoon tanken met het boerenverstand: als je een theoretisch verbruik hebt van 700 km niet pas bij 680 km gaan uitkijken naar een tankstation, maar na het passeren van de 600 km bij de eerstvolgende gelegenheid al weer volgooien.
Los van dit alles lijkt dit wetsvoorstel vooral om een schreeuw om aandacht, dan wel de zucht naar een ‘goedkoop’ politiek succesje. Want laten we wel wezen, als je dít wil beboeten met 1500 euro, mag je de boetebedragen voor bumperkleven, onnodig links rijden, telefoongebruik achter het stuur en door rood licht rijden óók in dezelfde orde van grootte belasten.
kareljansen zegt
@RRRobert: Een groot verschil zijn hierbij wel de directe kosten. Wat denk je dat de kosten zijn voor een calamiteiteninzet?
shogun zegt
@rrrobert: Ik ook, tot ik op een gegeven moment m’n broertje op m’n motor had laten spelen.
een kawasaki. daarmee is de dagteller niet naar 0 met een knopje, maar die draai je door naar de 999 waarna hij weer op 000 springt. blijkbaar vond het kereltje het leuk om aan dat knopje te zitten. (wist ik toen nog niet’
ik stapte een week later op de motor fiets met mijn dagteller op 116, waarmee ik normaal prima door zou kunnen rijden tot +-250… op de A28, ding leeg. 1+1=2. nu met de motor altijd even in t tankje kijken.
1500eu boete is belachelijk, maar goed, de verwende mannetjes in de politiek werden dan ook altijd gebracht of gingen op de fiets naar de soos.
Tonnie zegt
@RRRobert: volgens mij had die auto geen dagteller. Maar was van m’n moeder, dus reden ook nog meerdere personen in. Dan weet je niet hoeveel er op die tank al gereden is.
crashingduke zegt
@thijsj: nee, dat is pech. Maar doorrijden omdat de witte pomp een dubbeltje per liter goedkoper is dat niet. Overigens €1500 vind ik ook belachelijk, €280 niet.
creaminator zegt
@wheresmycossie: kom je bij de rechter, bedreiging met mes 1200 euro, stilvallen zonder brandstof 1500 euro. Dan heb je wat mij betreft als regering ook niets meer te mauwen over staten die handen van dieven en dergelijke hakken. Totaal geen verhouding.
potver7 zegt
@smart2000: Yep, en dan gaan we straks allemaal rondrijden met een jerrycan losliggend in de kofferbak, lekker veilig…
dare2think zegt
Nou, dan wordt de groep die er last van gaat krijgen in rap tempo groter. EV’s zijn immers nog steeds behoorlijk onvoorspelbaar.
kennone zegt
@dare2think: dat is simpel op te lossen door geen EV aan te schaffen??
freudeamfahrenholwerda zegt
@kennone: ze moeten toch wat bijtellingsvoordeel kunnen terug pakken ?
hiostu zegt
@dare2think: Voor zover ik lees uit de reviews van de verschillende Tesla’s is het dashboard juist erg goed in het voorspellen hoeveel bereik je nog hebt. Misschien is dat bij andere EV’s anders. Heb je een bron voor je uitspraak?
dare2think zegt
@hiostu: ja. Jaguar I-Pace eigenaren vormen mijn bron.
hiostu zegt
@dare2think: dat is niet de hele EV wereld, maar er waren inderdaad een hoop issues met de i-pace. Moeten nu een stuk minder zijn na de laatste updates.
bitteeinbit zegt
@dare2think: stilvallen door een lege tank staat er. Niet een lege accu, ev’s zullen hiervoor dus sowieso niet beboet kunnen worden!
bpc zegt
@bitteeinbit: kun jij lezen ? hint ergens onderaan het artikel..
RiKe zegt
Iedereen kan zich daar wel eens in vergissen, om dan gelijk te straffen met zo’n hoge boete is wel wat overdreven. Dit is weer symboolpolitiek wat kant noch wal raakt. Bovendien niets anders dan WEER een methode om de automobilist geld af te troggelen.
rob636 zegt
@rike: tja, daar zijn ze wel creatief in..
dondeboer zegt
@rike: Eens. Je staat sowieso al niet voor je lol langs de weg met een lege tank, maar om dit nou zwaarder te beboeten dan, noem eens wat, 59km/u door een woonwijk is natuurlijk idioot.
kniesoor zegt
@rike: quatsch, als er een auto op de vluchtstrook staat wordt de rechterbaan nogal eens afgekruist. Als het druk is leidt dat tot problemen voor het overige verkeer. Met de nodige – vermijdbare ! – kosten voor hen tot gevolg. Je moet wel een epische kneus zijn als je er niet voor weet te zorgen, dat je auto tijdig is afgetankt/bijgeladen.
RiKe zegt
@amghans: iedereen z’n metertje kan kapot gaan, dan heb je geen waarschuwing
kle500 zegt
@amghans: Die rechterbaan wordt toch bijna niet gebruikt, omdat iedere droeftoeter en zijn moeder het liefs een baan of 2 naar links opschuift.
mashell zegt
@amghans: de gretigheid waarmee rijstroken worden afgekruist daar zou Dijkstra eens wat nuttigs aan kunnen doen.
SanderB zegt
@rike: mensen maken zelf de keuze met een brandend reserve lampje meerdere pompen voorbij te rijden. Hierbij het risico nemend een gevaarlijke situatie te creëren door op een onveilige plek stil te vallen. Boete lijkt me dan niet meer dan terecht. Het is namelijk niet een kwestie van vergissen maar echt bewust het risico nemen
RiKe zegt
@sanderb: wat nu als je meter kapot is? Geen brandend lampje die je waarschuwt
gebruikersnaam3 zegt
@rike: Hier in Nederland is het zou dat je op de snelweg ongeveer ieder 20KM een tankstation tegenkomt. Dat betekent dat je met 2 Liter in je tank nog steeds veilig een stop moet kunnen halen. 2 liter is ver nadat er al lampjes gaan branden en zelfs meters op 0 staan. Als je dat niet opmerkt hoor je niet in een auto. Merk je het wel op en negeer je het, hoor je niet in een auto. Kortom het is in alle gevallen te voorkomen en anders pak je maar een afrit ook die zijn er in nederland (te) veel.
Dan ga je daar maar staan wachten op de ANWB.
Overigens vind ik dit net zo pauper als mensen die op de snelweg hun schadeformulier invullen voor een fenderbender. Foto’s maken en de eerstvolgende parkeerplaats op. Daar zou dezelfde boete op moeten staan!
Tonnie zegt
@gebruikersnaam3 @sanderb @amghans: zoals bovenstaand; met een falende sensor/benzinemeter kun je er dus echt niets aan doen. Dus dit is gewoon heel makkelijk scoren weer met dergelijke uitspraken.
gebruikersnaam3 zegt
@thijsj: Zelfs als je benzinemeter faalt kan ik nog van ieder van mijn auto’s inschatting hoever ik gemiddeld op een tank kom. Dus als ik daar in de buurt kom en mijn meter staat nog steeds op halfvol weet ik echt wel dat er niet iets in de haak is. Dus dan houd je alleen de mensen over die nooit in die auto gereden hebben, een falende meter hebben en ook nog eens gepakt worden… pfff dat lijkt me een erg kleine groep. Die moeten dat dan maar voor laten komen waarna een rechter er over kan beslissen of het overmacht of onwil was.
Tonnie zegt
@gebruikersnaam3: gebeurde mij met de auto van m’n moeder, daar rijden meerdere mensen regelmatig mee, dan weet je dat echt niet. Denk dat die situatie ook echt niet uniek is. Met m’n eigen auto weet ik ook wel dat ’t niet veel meer dan 400km goed gaat
fordnut zegt
@thijsj: Maar dat kun je in zo’n geval laten zien, je tankmeter geeft immers een waarde aan waarbij er nog benzine in de tank zou moeten zitten. Ik denk niet dat er een agent is die je dan nog een bekeuring geeft.
RiKe zegt
@fordnut: Hoe lang ben je al in Nederland, of hoe lang zit je al met je kop in het zand? De (verkeers)politie is er niet voor de veiligheid, maar om bonnen te schrijven en quota’s te halen
skid zegt
Eens, wat betreft een boete. Maar €1500? Lijkt me ietwat overdreven.
Ook brandstofmeters kunnen van slag zijn en met wisselende gebruikers is het niet altijd duidelijk wanneer wie nu het laatst getankt heeft. Dat zijn dure gebreken om te hebben.
Of als ik dan leeg zou komen te staan, roep ik wel dat er “een rood lampje” op het dashboard verscheen. Daar is vast wel iets creatiefs op te verzinnen.
nietcreatief zegt
Tjoh, ben èèn keer op de snelweg zonder peut komen te staan met de motor. Het stekkertje van de ‘let op je moet tanken’ knipper was losgetrild. De dagteller gebruikte ik niet, daar heb ik dat tanklampje voor.
Mocht deze boete werkelijkheid worden dan kan ik de eerstvolgende keer dat het dreigt te gebeuren er maar beter vanaf springen en hem laten crashen. De dagwaarde is fors minder dan 1500,-
berlinetta zegt
Zolang het een gevaarlijke situatie oplevert, vind ik het geen slecht idee om daar een boete op te zetten. Maar als iemand stilvalt en zijn auto nog op een veilige plek weet te krijgen, dan is er ook geen gevaarlijke situatie meer en zou ik een boete niet meer op z’n plaats vinden.
En bovendien: 1.500 euro? Kom op zeg. Zet eerst maar eens hogere straffen op echte misdrijven. Daar vraagt het volk om.
crashingduke zegt
@berlinetta: Langs de snelweg is geen veilige plek. Dus als je jouw auto op een veilige plek hebt gezet, dan sta je niet meer langs de snelweg.
berlinetta zegt
@crashingduke: Jij bent vast en zeker goed in syllogismen.
lekbak zegt
@crashingduke: de meeste snelwegen hebben naast de vluchtstrook nog een flinke berm, niet zelden genoeg om 4 auto’s naast elkaar te zetten. Zolang ze van de vluchtstrook af gaan kan het dus prima veilig zijn.
kle500 zegt
@berlinetta: Laten we vooral niet doen alsof ‘het volk’ altijd het beste weet hoe iets werkt…
berlinetta zegt
@kle500: Laten we ook vooral niet doen alsof de politiek het beste weet hoe iets werkt.
lekbak zegt
Wat een dwaze debiele schreeuw van dit figuur. Er zijn zoveel levensgevaarlijke zaken die nauwelijks beboet worden. En dan wil hij net hiervoor en enorme boete, terwijl het in 90% van de gevallen nog niet half zoveel kwaad kan als op je mobiel kijken tijdens het rijden.
daniel1975 zegt
Beboeten? Ja! Gewoon die 230,00. Er zijn genoeg mensen die er een sport van maken op het laatst te tanken of niet langs de snelweg (want duur) en het risico nemen. Of die te krenterig zijn en maar halfvol tanken.
Jochempie zegt
@daniel1975: Ik ben er één van. Met een lege tank rondrijden is zuiniger, want je auto is 50 kilo lichter. En dus beter voor het milieu. Dus hoewel ik altijd voltank, rijd ik ‘m ook graag leeg.
daniel1975 zegt
@Jochempie: zolang je niet constant in het rood rijdt terwijl de pomp misschien nog ver weg is dat ook geen probleem. Zeker niet voor rondjes in de buurt, op vakantie in het buitenland zou ik het je niet aanraden…
cpp1 zegt
@Jochempie: ik stop altijd max 20 liter in mijn auto’s en rijdt ze zonder uitzondering tot diep in het rood leeg. Van een van mijn auto’s weet ik, dat wanneer er 0 km op de boordcomputer staat, je nog ca 25 km kan rijden. Volgooien doe ik uitsluitend wanneer ik naar Zwitserland moet of als ik in de VS ben. Als ik naar Zwitserland moet dan ga ik altijd van de Duitse snelweg af opzoek naar het goedkoopste tankstation in een dorp. Kijk zo doen wij Nederlanders dat ;)
berlinetta zegt
@jochempie: Schijnt toch wel slechter voor je motor te zijn vanwege vuil in de tank dat dan in de motor wordt gepompt? Volgens mij moet je je tank altijd minimaal een kwart vol houden.
Jochempie zegt
@berlinetta: Minimaal een kwart lijkt me echt onzin. Zeker met een grote tank (mijne is 75 liter), maar vijf liter zou ik er wel inhouden.
dondeboer zegt
@berlinetta: als je ‘m consequent leegrijdt, dan valt ’t wel mee met de vervuiling. Je moet dan alleen wel tunnels vermijden.
mashell zegt
@berlinetta: je hebt twee opties: 1] allerlei troep op de bodem van de tank verzamelen, wil je dat dan een kwart tank niet leegrijden 2] geen troep op de bodem van de tank, wil je dat dan zeer regelmatig de de tank helemaal leegrijden (dus tot op de laatste 2 liter in de leidingen) want zo wordt het vuil in kleine hoeveelheden telkens met de brandstof verbrand.
berlinetta zegt
@mashell: Oke dat klinkt logisch inderdaad.
hallokroket zegt
@berlinetta:
Brandstoffilter?
Homer55 zegt
@berlinetta: ik denk dat iemand die zijn auto dagelijks gebruikt, weinig tot geen troep in zijn tank heeft. Mijn 25 jaar oude brandstoftank die ik regelmatig leeg rijd en nooit helemaal volgooi was brandschoon na demontage. Ik kom verder ook nooit klachten tegen waar een vuile brandstoftank de oorzaak is. Wellicht bij een auto die 8 jaar stil heeft gestaan ofzo..
karhengst zegt
@Jochempie: Goed argument ook om je schoonmoeder met het OV te laten reizen. Levert doorgaans nog meer op ook!
waterisnat zegt
hoezo is een EV uberhaupt hiervan uitgesloten. Gaat alle rechtsongelijkheid nog niet ver genoeg??? Geen tax, geen boetes, wat nog meer enkel omdat ze lid zijn van de Bhagwan?
Verder on topic; 1500 is best veel. Ik neem aan dat iederen die zielig is dit van de gemeente terug krijgt toch? Nog meer rechtsongelijkheid mag best wel in dit land hoor. De strijd voor het grootste slachtofferschap moet bloeiend en boeiend blijven.
vingers zegt
@waterisnat: En jij vind het wel eerlijk dat iemand die een porsche cayenne turbo dezelfde boete krijgt als iemand die net een altotje kan betalen? Kan je een porsche cayenne betalen dan is een boete van 230 euro niks. Dat zal zijn gedrag echt niet beinvloeden. Terwijl het voor iemand met minimumloon een serieuze boete is.
klaos zegt
@vingers: Boetes o.b.v inkomen vind ik zo’n onzin. Als iemand veel geld heeft heeft die daar nu eenmaal voordeel van, als je dus minimumloon verdient moet je dus gewoon geen boetes riskeren. Anders kun je ook zeggen dat iemand met minimumloon minder hoeft te betalen bij de supermarkt want als hij een zak aardappelen koopt is dit een groter deel van zijn geld dan iemand die een ton op de bankrekening heeft. Als je prijzen gaat aanpassen naar inkomen verliest geld zijn waarde.
berlinetta zegt
@klaos: Ben het niet met je eens. Boetes moeten een preventieve en punitieve werking hebben. Bij iemand die veel geld heeft te besteden, is die werking dus niet zo groot. Hij wordt er immers minder hard door geraakt. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat dat in strijd is met het gelijkheidsbeginsel.
klaos zegt
@berlinetta: Maar dat je meer verdient wil niet per se zeggen dat je meer overhoud. Natuurlijk als je vergelijking trekt tussen minimumloon of 5000 netto per maand is het duidelijk een verschil maar wie meer verdient betaald vaak ook meer aan belastingen e.d. en daarnaast als je bijvoorbeeld in de randstad woont verdien je over het algemeen meer maar ben je ook een stuk meer kwijt aan woonruimte. Waar trek je dan de grens? Bijvoorbeeld persoon 1 verdient 1500 netto en is 500 kwijt aan vaste lasten en krijgt een boete van 150 euro, persoon 2 verdient 1700 netto en is 700 kwijt aan vaste lasten moet deze dan voor diezelfde boete 170 euro betalen? Dan heeft dit voor persoon 2 dus meer impact, hij verdient dan wel meer maar houdt uiteindelijk hetzelfde over maar moet toch meer betalen voor de boete.
mashell zegt
@berlinetta: eerst kijken we naar het probleem dan of er eens een oplossing nodig is. Bestaat het probleem dat de rijkeren meer overtredingen maken eigenlijk wel? Ik heb niet de indruk. De echt grove overtredingen in het verkeer, veel te snel, inhalen over de vluchtstrook of parkeren op een invalideplek zie ik vaak de oudere barrels doen. Als de waarde van het voertuig een indicatie van inkomen kan zijn dan zijn het juist de “nothing left to loose” types die het ergste zijn.
Inkomensafhankelijk boetes kun je nooit echt eerlijk doen, want de één heeft veel inkomen en veel kosten (denk aan iets als alimentatie maar ook een nieuw gezin), een ander heeft weinig inkomen maar veel vermogen. Een boete is er om de maatschappelijke schade van de overtreding te compenseren, daarbij speelt inkomen geen rol. Ook kun je het inkomensafhankelijke niet door trekken naar gevangenisstraffen.
Het is dus een oneerlijke oplossing voor een probleem dat niet eens bestaat. De roep er om is voornamelijk afgunst gedreven. Laten we het gewoon bij de grondwet houden, gelijke gevallen gelijk behandelen dus de gelijke boetebedragen en gelijke celstraffen.
rhellema zegt
@vingers: ja dat is wel eerlijk want de regels waarop die boetes uitgedeeld worden zijn voor iedereen gelijk. De één kan het alleen makkelijker betalen en zal daardoor eerder geneigd zijn om een regel te overtreden. Iemand met een minimum inkomen zal dat niet zo snel doen of in ieder geval er meer over nadenken. Maar ga niet een inkomen vergelijken met de vraag of je een overtreding moet begaan want dat slaat echt nergens op.
barendbotje zegt
@waterisnat: Ik lees iets anders in het artikel, volgens mij worden EVs niet uitgesloten hoor :)
lincoln zegt
Doodstraf voor lekke band ..
O nee .. stichting aap wil alleen maar centjes ..
gandini zegt
@lincoln: 250.000 per jaar, 20 jaar lang dan maar.
Jochempie zegt
Ik vind het een beetje belachelijk. Het lijkt me sterk dat dit een groot probleem is. Ik vind dat het gepaard moet gaan met veel nauwkeurigere en duidelijkere reservemeters. Die op de deciliter nauwkeurig digitaal aangeven hoeveel brandstof je nog hebt. Je kunt niet verwachten van mensen dat die vage, vaak afwijkende metertjes die door de staat zijn goedgekeurd afdoende zijn om een goede inschatting te maken van je reserves.
crashingduke zegt
@Jochempie: Ja, dat kun je wel verwachten. Als de meter op een kwart vol staat, bij de eerste gelegenheid tanken.
Jochempie zegt
@crashingduke: De betutteling is niet dat ik om een betere meter vraag, de betutteling is dat er een boete wordt geheven voor het stilvallen.
mashell zegt
Daar is ie weer, het oudhollands “keihard aanpakken”! Enorm zware boetes opleggen voor iets dat al buitengewoon vervelend is als het je overkomt. Zo zinloos. Maar goed, af en toe moet een backbencher van de VVD ook wat roepen, omdat ze niets liberaals kunnen bedenken roepen ze er altijd om een zware straf of om iets te verbieden . Ik vind dat elke VVDer die iets roept dat tegen de liberale beginselen ingaat ook met een boete van €1500 bestraft moet worden. Dus Dijkstra, graag €1500 van je royale kamervergoeding overmaken naar de ANWB wegenwacht.
basman147 zegt
@mashell: De VVD is al lang geen liberale partij meer, ze zijn gewoon conservatief alleen zonder religieus sausje zoals het CDA.
mashell zegt
@basman147: dat weet jij dat weet ik maar de VVD beweert nog steeds een liberale partij te zijn. Terwijl ze in de praktijk gewoon de woordvoerder van Shell zijn.
wjeurs zegt
Ergens terecht, maar ik ken genoeg verhalen van benzine meters die er ineens mee ophouden en een halfvolle tank aan blijven geven zonder dat iemand het door heeft.
Jochempie zegt
@wouterjeuring: Daarom. Als de regering wil dat wij niet stilvallen, moeten ze een betere technische oplossing aandragen dan die vage, kleine, defectgevoelige metertjes in de huidige voertuigen.
boomhauwer zegt
@wouterjeuring: dus je zou het niet vreemd vinden als je auto plots de helft zuiniger is geworden?
SanderB zegt
@wouterjeuring: Dat gebeurt waarschijnlijk net zo vaak met de snelheidsmeter, dus die boetes ook maar schrappen dan
turbotoll zegt
Ja lekker!
Eerst de benzine zo duur maken dat de tank niet meer vol te gooien is en vervolgens ook nog cashen als ie leeg is.
Jochempie zegt
@turbotoll: Och och, wat is het leven toch zwaar. Vergeet vooral niet dat het geld dat met je bijdrage wordt opgehaald, ook weer aan jou wordt uitgegeven.
RiKe zegt
@Jochempie: Je hebt me letterlijk aan het lachen gekregen met je grap, dank je wel!
Jochempie zegt
@rike: Ach, als je het echt een probleem vond, ging je een revolutie organiseren :)
RiKe zegt
@Jochempie: Teveel internet helden en te weinig mensen die serieus actie durven te voeren. Als je in Nederland echt voor jezelf opkomt is er wel weer 1 of andere nietsnut die het op discriminatie gooit en ben je weer strafbaar
vaakbenjetebang zegt
@rike: Dat zijn flink wat non-sequiturs bij elkaar.
Jochempie zegt
@rike: Jank!
e36thuglife zegt
@jochempie: Nee punk als ze 15 barkie van je snatchen dan wordt die aan alle 16 miljoen NLers uitgegeven dus dan krijg je als je heel veel geluk hebt 0.1 cent terug OK begrepen?
Jochempie zegt
@e36thuglife: Dus het geld dat van andere Nederlanders wordt verzameld komt niet bij jou terecht? Weird.
ghengiskhan zegt
Voor welk probleem is dit een oplossing?
e36thuglife zegt
“Wij zijn VVD wij zijn rijk en als je vieze pauper bent die geen geld hebt voor benzine dan moet je anderhalve doezoe betalen”. Kus me bil man.
Design_Driven zegt
Hoe vaak komt het eigenlijk voor? Is het echt wel zo’n groot probleem. Die 1500 is natuurlijk van de pot gerukt en gaat nergens over. Wie doet het expres of zoekt het op? Het is al behoorlijk vervelend al je een stuk moet lopen om een jerrycan te halen of de ANWB moet bellen. Mijn Land Rover moet bijvoorbeeld een hele ontluchtings ritueel door. Wat draagt de boete daar dan nog bij?Ik kan wel gevaarlijkere situaties bedenken waarvan de boete een fractie is.
Het is me overigens nog nooit gebeurd en ik tank voor het behoud van de motor niet te laat maar vind dat dit proef ballontjes snel doorgeprikt mag worden.
bartsss zegt
Is het niet een beter idee andere strafbare feiten harder te bestraffen dan dit. Laat ze maar is naar het goede rechtsysteem van Nederland kijken.
raceface zegt
Still vallen zonder stroom ? Auto in beslag laten nemen… nu goed ?!
lecomte zegt
Lijkt me beter politici te beboeten voor elk dom idee die ze roeptoeteren. 5.000 euries per dom idee, gaarne storten bij een nieuwe stichting die door burgers wordt gerund en er nuttige dingen mee gaan doen.
gregorius zegt
Ik rijd dagelijk, ik rijd stukken en ik ben nog nooit stilgevallen. Ik ben geen 10000 mensen; maar het is wel een voorbeeld dat mensen die in 2019 nog daadwerkelijk stilvallen door gebrek aan benzine gewoon aan het kloten zijn of laks zijn. 1500 is wat veel; maar je zou een herhalingsprincipe kunnen doen. Eerste keer 230, tweede keer 1500.
tvklarenbosch zegt
Dit soort idioten besturen ons dus.
kniesoor zegt
@tvklarenbosch: en die andere idioten besturen auto’s die stilvallen wegens gebrek aan brandstof/stroom.
jorden zegt
Neem aan dat deze regel dan in gaat wanneer het file probleem opgelost is.
goodolddays zegt
Lege accu’s van EV’s moeten dan eveneens beboet worden
ozzytrk zegt
In Duitsland is het er ook. Goed plan
potver7 zegt
@ozzytrk: ja en? Staan daar minder mensen met een lege tank langs de weg? Denk het niet…
sezz zegt
Backbencher Remco D. vraagt uw aandacht.
koekwaus zegt
Het idee om er (weer) een boete op te zetten is goed, maar waarom gelijk weer zo achterlijk hoog? Kunnen politici nu nooit eens normaal doen?
tstile zegt
@koekwaus: Geert? Ben jij het echt?
koekwaus zegt
@tstile: scherp
potver7 zegt
Symboolpolitiek much? Iemand die stilvalt op ern gevaarlijke plek kan nu ook vast wel beboet worden met een of ander kapstokartikel.
towi1989 zegt
Nou, mijn MX5 heeft alleen een brandstofmetertje wat qua weergave wel geïnspireerd lijkt door de wispelturigheid van de nederlandse politiek.
Geen lampjes, meldingen op display, lampjes, …
autopetje zegt
Ik snap het wel. Er vielen te weinig mensen stil en dan zet 230 euries geen zoden aan de dijk. Ik had ook begrepen dat stilvallen zonder benzine een waar probleem aan het worden is. Bijna 2 op de 5 automobilisten valt stil zonder brandstof.
nietcreatief zegt
@autopetje: die andere 3 rijden zelfs zonder brandstof nog gewoon door?
ghost zegt
Welkom in Nederland, waar droogvallen wordt beboet met €1500,- en als je 85 door de bebouwde kom rijdt, je €470,- betaald (ex de oh zo populaire €9,- admin kosten).
Druk maken om de verkeerde zaken, dat kan men in Den Haag echt als de beste.
bibendum zegt
Per leugen door elke politiek vertegenwoordiger aan het Nederlandse volk, 1500 euro boete per kiesgerechtigde Nederlander vind ik veel acceptabeler!
571ay zegt
1500 euro is wel erg weinig hoor. Ik zeg harder straffen, maak er maar 15.000 euro van. Rijden onder invloed? Taakstrafje is voldoende.
cloverleaf zegt
@571ay: 150.000!!! En hand eraf!!! Hoppa!
571ay zegt
@cloverleaf: Nog beter.
karhengst zegt
Hellend vlak. Waarom zou het niet meteen doorgetrokken worden naar de noodzakelijke hygiënische pauze (je moet maar misselijk zijn) of pech door achterstallig onderhoud of het rijden van een barrel in het algemeen?
De oorzaak maakt geen verschil voor de mate van gevaar, dus waarom niet gelijktrekken in strafmaat?
monsieurleloure zegt
Had ik dit jaar al 3 rooitjes mogen overmaken, plus 18 administratiekosten.
blackmilo zegt
VVD wil nog meer geld wegslurpen van de burger?
appeltaartislekker zegt
Gooi eerst maar 1500 euro boete op WhatsAppen tijdens het autorijden en 1500 euro boete op het gooien van afval uit de auto. Dan praten we verder.
tstile zegt
Met een Ascona A uit ’73 ging ik een paar jaar geleden op vakantie naar Berlijn.
Het ding liep op lpg, maar op benzine helaas niet meer. De tankmeter van het gas werkte helaas niet meer. De dagteller en km teller waren ook al lang overleden.
Aangezien lpg toch wat minder ruim verkrijgbaar was richting Berlijn had ik alle tankstations vantevoren opgeschreven. Ruim voor Berlijn zouden we dan een laatste stop maken om nog te kunnen tanken.
De reis werd spannend toen we pas net na sluitingstijd bij die laatste pomp kwamen. Op hoop van zegen doorgereden en waarschijnlijk op de laatste lpg dampen Berlijn gehaald:)
vaakbenjetebang zegt
De vraag is: welk probleem denkt deze VVD-er hiermee op te lossen? Komt dit zo vaak voor dan?
Als je dan toch ergens een flinke boete op wilt zetten, zet er dan bijvoorbeeld eentje op het rijden met een lege schuifzeilen-Mautkiller-met-enkelassige-wipkar bij windkracht 8 of hoger. Je weet wel, die Poolse Atego’s die dan lekker op hun kant gaan liggen op de Brienenoord. Daar heb je volgens mij vaker in een jaar last van dan leeggereden tanks, of vergis ik me dan volkomen?
Laat onverlet dat je natuurlijk een absolute drietrapsdebiel bent als je het presteert om op een snelweg zonder brandstof te eindigen, maar boetes genezen domheid niet dus dat heeft geen zin.
nietcreatief zegt
@vaakbenjetebang: absolute drietrapsdebiel. Die ga ik met of zonder je goedkeuren van je jatten. Geweldig!
jaapiyo zegt
Op zich wel tricky. De benzinemeter in mijn 944 (type 1 met het oude dash) geeft meer een indicatie dan een nauwkeurig meting. In bochten naar links zit de tank vaak helemaal vol en in bochten naar rechts is ‘ie opeens leeg. Dat heeft ook zijn weerslag op het gele lampje, dat dan soms gezellig flikkert alvorens weer uit te gaan. Sowieso is de meting niet echt nauwkeurig, want soms verbruik je ‘niks’ en vervolgens lijkt het wel 1:1 te zijn. Gevolg is wel dat ik (tot nu toe) altijd ruim op tijd tank met het ding uit pure range anxiety, ondanks dat je volgens het boekje (mss omdat het een amerikaan is?) nog bijna 100 km kan rijden als het gele lampje begint te branden.
mindtrigger zegt
tja waarom dan niet gelijk maar 5000 euro, is er verschil tussen absurd en absurd?!
max147 zegt
Gewoon zorgen dat je altijd iemand bij je hebt die kan duwen, immers wordt alleen stil staan langs de weg beboet, dus zorg dat je in beweging blijft ;-)
prototip99 zegt
zullen we eerst de benzine weer eens enigzins betaalbaar maken?