De plannen die staatssecretaris Wiebes vorige week presenteerde gaan niet door, zo belooft kamerlid Neppérus van de VVD, de partij waar ook Eric Wiebes toe behoort.
Helma Neppérus is belastingwoordvoerder voor de fractie van de VVD in de Tweede Kamer. Volgens haar heeft Wiebes niets gedaan met de kritische geluiden vanuit de VVD en daarop volgt de stellige uitspraak “Wij gaan dit niet doen.”
Vorige week presenteerde Wiebes de plannen om vanaf 2016 vrijwel alle auto’s in het 25% bijtellingstarief te laten vallen. Op zich geen slecht plan, aangezien veel auto’s die nu belastingvoordeel genieten in de praktijk helemaal niet zo schoon blijken.
De Tweede Kamer praat vandaag over de plannen van Wiebes, die ook niet goed vielen bij onder meer de Bovag. Als zelfs de eigen partij tegen de ideeën van Wiebes is, hebben we er echter weinig vertrouwen in dat de nieuwe bijtellingsregels voor 2016 goedgekeurd worden. Neppérus is echter stellig: de 1,2 miljoen leaserijders die ons land telt mogen niet nóg zwaarder belast worden. Overigens is een hoop van de plannen voor 2016 nog niet duidelijk, zo weten we nog niet wat er met de autobelastingen gaat gebeuren bijvoorbeeld.
Met wie zijn jullie het eens? Wiebes of Neppérus?
widodh zegt
Laten we vooral elektrische auto’s, geen PHEV, op 0% houden.
Hun aandeel op de weg is nog klein, maar een stimulans is nog wel nodig.
lamborgfan zegt
@widodh: Liever niet.. Tenzij mensen hun stroom volledig uit hun windmolens en zonnepanelen halen ben ik het 100% met je eens.
pomoek zegt
@lamborgfan: Ik zou zeggen: Liever wel mits…
widodh zegt
@lamborgfan: ook op een kolencentrale is een EV nog steeds schoner dan een ICE. Zo zuinig is een EV!
lamborgfan zegt
@widodh: Weetje wat pas zuinig is? De fiets! Daar kan een EV met zn vervuilende accu’s niet aan tippen…
burninrubber zegt
@lamborgfan: Het gaat ook om uitstoot in bepaalde gebieden niet alleen maar in z’n geheel
thvmh zegt
Aangezien de 20% regel ons op dit moment klauwen met geld scheelt ben ik het met Neppérus eens. Maar het feit dat een prius het zelfde brandstof gebruik als een E klasse heeft onder de streep is ook wel een beetje raar om eerlijk te zijn.
kjeld zegt
Zakelijke lease meer belasten is een prima idee imo. Maak het maar minder aantrekkelijk.
rovadepo zegt
@kjeld: hoeveel minder aantrekkelijk kan het überhaupt nog? Op de hybrides na dan, is het toch al peperduur. Je betaald als ondernemer: Bpm , Btw, Mrb en bijtelling. Zo maak je het de zakelijke rijder wel heel onaantrekkelijk. In mijn omgeving waar iedereen least , hoor ik veel mensen zeggen dan stop ik met leasen. Dat geeft wel een shock op de nieuw verkoop als veel lease auto’s worden ingeruild. Straks iedereen in 15 jaar oude bak met weinig kosten. Milieu technisch is dat nooit verantwoord. Of gaat die regel ook weg?
599gto zegt
@rovadepo: Doen ze niet hun auto is een verlengstuk van hun ego
lamborgfan zegt
@599gto: voor een klein gedeelte (lees hoger management en accountants) wel.. Maar de managers, bedrijfsleiders vertegenwoordigers en weet ik veel wie, worden wel degelijk gestimuleerd om een imagoloos gebakje te rijden, tenzij 20%, 14% of lager te leasen.
Ik bedoel, een ford focus exoboost of opel astra als penis verlenger? Kan me niet voorstellen…
599gto zegt
@lamborgfan: Wel als je de opstap maakt van 10 jaar oud naar een gloednieuwe gebakje.
azenomei zegt
@rovadepo: zodra iedereen in 15 jaar oud gaat rijden, gaat die regeling ook weg. Dat is met old-timer diesel ook gebeurt.
thvmh zegt
@kjeld: Waarom al die lease haat? Jaloers dat je zelf geen lease auto hebt? (P.s. wil niemand hier beledigen!) Is een serieuze vraag.
599gto zegt
@thvmh: Is een lease auto een statussymbool ? Ik maar denken dat de mensen die de auto echt bezitten het baasje zijn.
Misschien speelt wel mee dat een leaserijder de bewuste auto niet kan kopen maar wel kan leasen dus hij/zij rijdt een klasse(n) hoger.
thvmh zegt
@599gto: over stereotyping gesproken. Pfff ik moet toegeven sommige opties zou ik niet op een auto doen die ik niet lease. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik die auto niet zou kunnen kopen? Maar waarom zou ik als ik hem kan lease? Zit bij de job dus waarom niet?
599gto zegt
@thvmh: Dus het is goedkoper daarom doe je het anders niet maar je bent wel trots op een nieuwe lease auto.
Kvgorp zegt
@thvmh: Ik heb geen hekel aan leaserijders en leaseauto’s. Als mensen een auto nodig hebben voor hun werk moeten ze vooral door hun baas hierin voorzien worden. Rij je veel kilometers dan mag dat ook een fatsoenlijke auto zijn. Waar ik wel een hekel aan heb is leaserijders die na 5 jaar hun auto inleveren en weer met hun handje open staan van ik wil een nieuwe terwijl er pas 60.000km op de teller staat. Dan heb je in mijn ogen geen leaseauto nodig.
thvmh zegt
@Kvgorp: dat snap ik! Maar veel mensen scheren alles over een kam.
remcokuup zegt
@kjeld: je kan ook geen niet reageren als je geen zinnige opmerking hebt
lincoln zegt
beetje jaloezie kweken bij lease rijdertjes ..
little pulling .. little pushing ..
maar onder aan de lijn ga je gewoon flink betalen ..
infantiele spelletjes door politici ..
en de NLertjes trappen er toch elke keer weer massaal in ..
599gto zegt
In iedere geval gaan al die VVD ers er op achteruit met hun lease contracten.
lincoln zegt
er moet 642 miljoen op tafel komen ..
het zoveelste corruptie schandaaltje ..
da,s zo,n 300 euro per werkend persoon ..
C6_R zegt
Wie aan subsidies komt, komt aan de VVD…
damrakker zegt
Moraal van het verhaal, het gaat om geld en niet om het milieu. Wees dan ook Zo fair om te Zeggen: u levert ons te weinig op in plaats van je te verschuilen achter een milieusmoesje. Ik ben pro auto en pro milieu, maar hou er niet van om voor de gek te worden gehouden. Als je toch meer wil belasten, leg een deel bij werkgever, die denkt dan wel 2 x na voordat die een leaseauto verstrekt.. Ow wacht minder lease auto’s minder geld.. Schiet t nog niet op.. Bijtelling is de grooste naaierij na erfbelasting imo.
lincoln zegt
@damrakker:
nee hoor .. leasebak-rijders zijn de middenklasse ..
ze zijn dom en verschrikkelijk ijdel ..
houden van voetbal ..
ze betalen toch wel ..
en volgende keer staan ze gewoon weer bij de stembus ..
beter vee kan een boer zich niet wensen ..
damrakker zegt
@lincoln: ik had het niet over het intelligentie niveau van de gemiddelde Lincoln rijder toch?
lincoln zegt
@damrakker:
is het moraal van je eigen verhaal je opeens helemaal ontgaan ..
siemi zegt
Laten we auto’s met veel uitstoot in het 0% tarief zetten. Dat komt dubbel en dwars via de accijnzen weer binnen :-)
dutchneon zegt
25% is gewoon teveel!
Zijn leasecontracten die 5 jaar lopen, dan betaal je bij elkaar meer als de auto en eindig je alsnog met niks. Ik denk maak er voor iedereen gewoon 15% van en de volledig electrische auto’s de helft en geen wegenbelasing (is toch niet eerlijk te maken vanwege het afwijkende gewicht met batterijen).
Stuk eenvoudiger en de rest van de gemiste belasting moet niet altijd opgehaald worden bij de autorijders (let wel ik heb zelf geen leaseauto!).
Verdeel dat nu eens gewoon over de gehele maatschappij…..
gregorius zegt
@dutchneon: dat is het hele punt niet. Als jouw werkgever eist dat je in een nieuwe auto voor de deur komt, kan ie je een leasebak geven. Prima. Dat is ook inkomen, dat moet belast worden. Dan is 20-25% is relatief eerlijke belasting tov nieuwe auto kopen.
Eist je werkgever dat niet, dan koop je maar je eigen auto. 3, 6 jaar oud, betaal je een fractie; mits dat je vereisten zijn. Wil je een nieuwe auto en kan je die eigenlijk niet betalen? Lease je toch zelf? Geen bijtelling en gezeik.
Maar om de som van de belasting te vergelijken met de waarde van je auto; da’s appel met peren vergelijken: het is leuk, maar je hebt er niks aan.
Griffin zegt
@dutchneon: “Zijn leasecontracten die 5 jaar lopen, dan betaal je bij elkaar meer als de auto en eindig je alsnog met niks”
Behalve natuurlijk dat je die auto-van-de-zaak niet betaalt, maar dat je die bij je inkomstenbelasting op moet tellen. In de hoogste belastingschijf betaal je 65% van die auto en dan krijg je er brandstof, onderhoud en verzekering bij (dat wordt betaald door de baas immers).
Een glijdende schaal op basis van werkelijke kosten lijkt me veel eerlijker. Iemand die normaal rijdt met z’n V40 D4 zou aanzienlijk minder moeten betalen dan iemand die een Metsubsidie PHEV altijd vol gas rijdt.
johnsmith zegt
Maak het simpelere met maar twee tarieven
Verbrand je brandstof dan 22% bijtelling
Volledige elektrisch 0% bijtelling
gregorius zegt
Goedemorgen iedereen. Weer een heerlijk discussie onderwerp bij AB op de vroege maandag ochtend. Ik kijk er weer naar uit, een week alt-tab’en tussen werk en AB, NU, FB, boredpanda en als het heel saai is zelfs GS.
Maar Wiebes en Neppérus; arme heren. In-efficiente politiek en besluitvorming. Restanten van vorige besluiten en regelgevingen. Wil je wat veranderen (en het is tijd om weer wat te veranderen), dan, wat je ook voorstelt, heb je altijd tegenstanders.
De discussie gaat jammer genoeg nooit over: samen zoeken we uit wat t beste is voor de werkende mens en we komen op een eerlijke verdeling, ongeacht wat hiervoor de regeling was. Nee, t zijn altijd dezelfde die zeuren, met dezelfde argumenten en andere nummers. Altijd komen ze wel met een argument waarom het oneerlijk is.
Ander ideetje; heb de situatie in Zwitserland even opgezocht (naar aanleiding van eerder artikel over bijtelling). De kosten van het leasen = de bijtelling (kost je Golf GTE 1000 eur per maand om te leasen, moet je over 12000 euro per jaar extra belasting betalen). Koppel dat aan het toestaan van alleen 0% aanbetaling corporate-lease-contracten en al je gezeik + valsspelen is over. Geen gezeur over de waarde van je auto en meer concurrentie tussen de aanbieders. Stimuleren van zuinige auto’s gaat weer over de schuine&foute CO2 bijtelling (da’s ook krom, maar iig Europees krom en ’t zelfde voor kopers en leasers).
dondeboer zegt
@gregorius: Vind ik een slim systeem!! Zeker als je het koppelt aan de leaseprijs inclusief brandstof, dan stimuleer je automatisch ook nog om zuinige auto’s te rijden.
frans1 zegt
Laten we eerst die CO2 meetmethode eens aanpakken, daar gaat het hele systeem al scheef.
599gto zegt
Ik denk dat een eigen auto goedkoper is mits je door je werkgever wordt gecompenseerd omdat je werkt in je eigen auto.
Ik zie wel nadelen je kan niet meer heel makkelijk een auto uitkiezen die eigenlijk te duur is en je draait zelf op voor dure reparatie’s en natuurlijk de aanschafprijs.
599gto zegt
Dus je kan makkelijker een dure auto uitkiezen die je normaal nooit zou kopen prive.
reistje zegt
“Lease rijders nog meer betalen” nog meer? Is dat een grap?
koeberg zegt
“vanaf 2016 vrijwel alle auto’s in het 25% bijtellingstarief te laten vallen. Op zich geen slecht plan”
Ik weet een beter plan. Alle auto’s in het 22% bijtellingstarief. Net als voor de differentiatie in bijtellingpercentages.
azenomei zegt
Over 20 jaar toont de wetenschap aan dat het hele CO2 gezeur onzin is en hebben we al die jaren voor lucht “schoon” gedaan en betaald.
dondeboer zegt
@azenomei: Of CO2 nou wel of geen onzin is, feit blijft dat de fossiele brandstoffen langzamerhand steeds schaarser worden en we steeds vaker naar extreme en dure maatregelen als fracking moeten grijpen. Nog even los van de impact op het milieu, zullen ook de prijzen van fossiele brandstoffen straks torenhoog gaan oplopen doordat de winning extreem duur gaat worden.
En ja, dat probleem los je niet op zolang elektrische auto’s nog steeds kolengestookt rijden. En nee, accu’s zijn inderdaad niet goed voor het milieu. Maar wat is het alternatief? Niks doen?
azenomei zegt
@dondeboer: die schaarste onzin hoor ik nu ook al jaren. En toch nog geen mad-max praktijken overal ter wereld. De olieprijs zakt gestaag (aan de NL pomp helaas wat minder), Rusland gaat olie boren onder de Noordpool en groener gas word dubbel belast. Ik spaar lekker voor een mooie auto met v8 in de youngtimer regeling. En ik zie wel wanneer de volgende oliecrisis toeslaat.
dondeboer zegt
@azenomei: Ach, natuurlijk, wat stom van me. Rusland gaat olie boren onder de noordpool, wat natuurlijk helemaal niet duur of milieuvervuilend is, maar gewoon omdat het zo makkelijk is. Groener gas is natuurlijk duurder omdat er meer belasting op zit en niet omdat het veel duurder is om te maken. En de youngimerregeling bestaat over 5 jaar vast nog omdat er niemand misbruik maakt van die regeling. En Mad Max ging natuurlijk over 1994 en niet over de verre toekomst.
Ik gun je van harte je V8. Sterker nog, wil ik ook (hoewel 10 of 12 ook mag. Italiaans graag). Maar de olie gaat onbetaalbaar worden. En ik hoop dat mensen die wél nadenken over de toekomst hiervoor een oplossing bedenken, zodat ik in 2050 ook nog ergens naartoe kan gaan.
azenomei zegt
@dondeboer: Ik zie niet in hoe de productie van groener gas betaald word met de hogere MRB en bestraffing van gasinstallatie’s in oldtimers. Maar dat zal wel aan mij liggen.
wokkelz zegt
Wat een haat hier tegen lease rijders zeg.. Jullie vergeten dat als het flink duurder wordt de lease rijder nog steeds de zelfde auto’s kunnen leasen maar dan gewoon niet bijtellen en er dan een oud vervuilend hok naast houden.
dondeboer zegt
@wokkelz: Precies. Straks betaal je over een leuk aangeklede A3 diesel (€ 40.000) in de 25% bijtelling zo’n 17.000 netto aan bijtelling in 4 jaar. En dat voor die paar privékilometers die veel mensen rijden, toch al snel meer dan € 0,50 per kilometer netto.
Dus dat wordt de A3 alleen voor zakelijk en dan van de bespaarde bijtelling privé een gebruikte Alfa 147GTA. Dan hou je nog een leuk zakcentje over voor benzine en onderhoud. Ik gok trouwens dat de afgunstige medemens dan trouwens nog bozer wordt dan wanneer je alleen een leaseauto rijdt.
cthijs zegt
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waar al dat geld naar toegaat? Denken jullie nou echt dat dit in nederland blijft
parker zegt
@cthijs: vertel…!?
cthijs zegt
@parker: brussel misschien?