Roteb, het bedrijf dat in Rotterdam het vuilnis ophaalt, gaat groen doen. Ze nemen vandaag de eerste hybride vuilniswagen in gebruik, gemaakt door Volvo. Daarmee is Roteb het eerste bedrijf met een vuilniswagen die volledig elektrisch kan rijden in Nederland.
De Volvo FE diende als basis voor de hybride vuilniswagen. De accu’s worden opgeladen tijdens het remmen of middels de dieselmotor. Doordat vuilniswagens niks anders doen dan stoppen en optrekken is een hybride systeem zeer geschikt voor de vuilniswagens. Het elektrische deel van de hybride aandrijving zorgt voor het optrekken en rijden tot 20 kilometer per uur. Bij hogere snelheden begint de diesel zich ermee te bemoeien, maar wanneer rijdt een vuilniswagen nu zo hard? Een stop & go systeem is standaard.
Het bedrijf GeesinkNorba is verantwoordelijk voor de opbouw van de hybride aandrijving. Niet alleen de vuilniswagen is verantwoord, het geheel wordt gebouwd in de eerste CO2 neutrale fabriek ter wereld. De vuilniswagens worden uitgerust met een accupakket dat ’s nachts aan het lichtnet kan worden opgeladen. De vuilniswagens zijn mede hierdoor 30% zuiniger (en dus schoner). Maar dat is nog niet alles!
Het állergrootste voordeel is namelijk dat deze vuilniswagens een stuk stiller zijn. Vindt u het ook geen prettige gedachte dat de Rotterdamse redactieleden een dag na een autoblog redactieborrel gewoon nog even door kunnen slapen in plaats van om 13:00 door zo’n herrieschoppende dieseltruck wakker te worden gemaakt? Precies. Het leven van een autoblogger is zwaar, en daarom bedanken wij Roteb en de Gemeente Rotterdam voor dit puike initiatief om ons als redactie te ontlasten.
Joustra zegt
-edit: check, danku-
Mr. V8 zegt
Who gives a shit?
-edit: de Rotterdamse autobloggers, dat staat verdorie in het artikel-
406_v6 zegt
Nu ook snel alle busjes van TNT, DHL, UPS enz. voorzien van zo’n systeem!
floryn zegt
joechey! joechey!
Nu nog een lekker wijf ernaast ;)
Steven zegt
Leuk voor de belastingbetaler dat dit geld over de balk gegooid wordt!
Het heeft geen nut mensen!
Larrs zegt
Goed initiatief. :)
.
Naar mijn idee is een hybrid een goed begin om elektrisch en schoner te rijden. En vooral voor dit soort voertuigen is het beter.
En is die dieselmotor nu ook beter dan die van de standaard vuilniswagen?
Anders heeft het denk ik weinig zin. Na 20km/u komt er weer vieze roetdeeltjes uit de uitlaat. Dat moet je ook niet hebben.
Maar het geluid is zeker verbeterd.
oxymoron zegt
En bovenal: nu ruik je die vuilniswagen tenminste zonder die dieseldampen er doorheen.
majinstar zegt
Dit moeten ze ook verplichten voor taxi´s en bussen. Die stoppen en maken ook korte ritten.
Laue zegt
hoeveel autobloggerts zijn gelokaliseerd in rotterdam?
rob zegt
Wat een onzin reacties als “who gives a shit”. Dat je als petrolhead voor je eigen auto nog enigszins moeite hebt je aan te passen aan een nieuwe werkelijkhied waar andere aandrijvingsbronnen een rol spelen is nog tot daaraantoe. Maar het afschieten van een initiatief om een constant ronkende vuilniswagen in je straat schoner en stiller te maken, kan je toch alleen maar een positieve ontwikkeling noemen.
Stap 1 is gezet naar een compleet stille en schone vuilniswagen. Nu idd nog wat doen aan de geur van het ding zelf (@oxymoron:-) )
Rian zegt
@Lauwe
Waarschijnlijk toch een aardig aantal.
Nils zegt
Volgens mij word er iets tevroeg gejuicht …http://www.ttm.nl/nieuws/id25446-van-gansewinkel-rijdt-elektrisch-.html
Klojum zegt
Roteb en ‘groen’ rijden? Die gasten rijden als maniakken: of het is volgas, of boven op de rem staan. ’t Zal mij benieuwen of ze daar zuiniger zullen gaan rijden. Het zal ervan afhangen of het materieel lang genoeg heel blijft.
Dimglor zegt
Dit is positief… Beter op zo’n wagens dan op Ferrari’s :D
DafMaf zegt
Ik vind het een goed initiatief. Utrecht stapt ook over op hybride stadsbussen. De binnenstad is een van de vervuildste delen van Nederland, dus het is alleen maar goed. En ja, dat gaat dan maar van de belastingcenten af, liever dat ze het hier voor gebruiken dan voor overbodige metrolijnen. Oei… ik geloof dat Utrecht ook een metro wil. Afijn. Van de stank van vuilnis word je niet ziek, hooguit misselijk. Van roet wel.
Sportiva-Italia zegt
Electrisch? Bij ons in de gemeente rijden de vuilnisauto’s al een paar jaar op koolzaadolie… Veel stedelingen vinden mensen vh plattelant aka ‘uit de provincie’ maar boeren, maar het zijn niet altijd de steden die voorop lopen.
Misschien wel de eerste hybride, maar ik denk dat koolzaadolie milieuvriendelijker is.
Rutgertje zegt
Gansewinkel in Rotterdam heeft al maanden geleden een volledig electrische vuilniswagen in bedrijf, ontwikkeld door Spijkstaal in Spijkenisse, een Nederlands product, niks geen Volvo dus. Spijkstaal in Spijkenisse heeft dus die wereldprimeur. Maar ja, Gansewinkel is een concurent van de Roteb en Spijkstaal dus van Volvo, Autoblog plaatst dus gewoon persberichtjes. Klopt de andere content van deze blog wel ???
Beetje Verward zegt
Belangrijker dan de content vanAB is de opinie van gemiddeld nederland.
Als ik zie hoe ongeinteresseerd en negatief sommigen op dit nieuws reageren: wel eens gehoord van ernstige gezondsproblemen van de jongens die elke dag de vuilnis ophalen. Komt door de roet en dampen die ze steeds inademen. Dat wordt hiermee opgelost!! Who gives a shit?
Rij maar lekker door in je V8.
Jurriens J.C. zegt
Een hybride vuilniswagen reed al in 1930 in den Haag, benzinemotor, generator met elektromotoren in de achterwielen. Ter vermelding; rond 1914 rijden er in europa ruim 6000 elektrische voertuigen, in 1920 rijden 100 elektrisch aangedreven taxi’s in Amsterdam.
J.C. Jurriëns
Doekse zegt
@ Stefan
Heb in tijden niet zo’n domme opmerking gelezen!! Jij bent echt dom of niet?
OT: wat een saai filmpje by the way!