Geen probleem dat ontzettend lange rechte stuk.
Niks dan ach en wee’s voorafgaand aan de race in Azerbeidzjan vanuit het Red Bull kamp. Op het ontzettend lange rechte stuk zouden ze absoluut geen kans maken tegen de power van Mercedes en Ferrari. Maar in de eerste vrije training scoorde Red Bull opeens een verrassende 1-2. Oké, het feit dat Red Bull in tegenstelling tot de meeste anderen gebruik maakte van de zachtere bandencompound heeft ze daarbij ongetwijfeld geholpen. Maar dan nog…Het verschil van Max met Vettel op plaats drie was een dikke halve seconde.
Dus gingen we eens zitten voor VT2 om te kijken of de rest het wellicht rustig aan gedaan had in de eerste sessie. Het was tenslotte erg glad op de baan, dus de anderen vonden het wellicht niet direct verstandig om gung-ho te gaan.
Ook in de tweede sessie blijft het echteren glibberen en glijden in Azerbeidzjan. De ene na de andere coureur spint van de baan. Zowel de supersofts als de softs geven de auto’s kennelijk niet voldoende grip om de auto’s de bocht om te trekken. De onder vuur liggende Jolyon Palmer bewijst zichzelf geen goede dienst. Hij rijdt de muur in en beschadigd weer een Renault R.S.17. Het ongeluk zorgt voor een rode vlag.
Ook Max glibbert over de baan, maar hij is wel weer de snelste van het stel. En dit keer kunnen we het niet gooien op de banden, want de hele top-6 zet zijn snelste tijd op de supersofts. Daarbij zitten dus ook big guns als Vettel, Raikkonen en Bottas. Van de toppers zet alleen Hamilton zijn beste tijd op de (hardere) softs, maar hij is dan ook slechts tiende en een dikke seconde langzamer dan Max Emilian. De Brit maakt sowieso weer een lastige training door die doet denken aan Sochi. Ter illustratie: Perez eindigt met dezelfde bandencompound op P7.
Bij McLaren-Honda gaat de ellende ondertussen gestaag verder. De nieuwe motor achterin de MCL32 van Alonso geeft de geest. Alonso zegt op de radio slechts dit:
“Engine.”
Aan het eind van de sessie gaat Max er nog eens voor zitten, maar hij vergaloppeert zich en knalt de muur in. Ironisch genoeg verzekert hij zichzelf hiermee wel van de snelste tijd. VT1: P1. VT2: P1. We kijken alvast uit naar morgen en overmorgen.
De volledige uitslag:
1 Verstappen (supersoft)
2 Bottas (supersoft)
3 Ricciardo (supersoft)
4 Raikkonen (supersoft)
5 Vettel (supersoft)
6 Stroll (supersoft)
7 Perez (soft)
8 Kvyat (supersoft)
9 Ocon (supersoft)
10 Hamilton (soft)
11 Massa (supersoft)
12 Alonso (supersoft)
13 Sainz (supersoft)
14 Magnussen (supersoft)
15 Hulkenberg (soft)
16 Palmer (supersoft)
17 Vandoorne (supersoft)
18 Wehrlein (supersoft)
19 Ericsson (supersoft)
20 Grosjean (soft)
freeze zegt
Hoe kan dat rechter achterwiel afbreken?! Die raakt niks, of is het de vleugel?
n54coupe zegt
@freeze: Versnellingsbak. Daar zit de wielophanging aan vast.
Best een serieuze klap.
carmasterr zegt
Het blijft toch apart dat mensen nog steeds waarde hechten aan VT1/2/3 tijden.
jaapiyo zegt
@carmasterr: het blijft eerder opmerkelijk dat mensen daar nog steeds geen waarde aan hechten. De dagen dat kneuzenteams een glorierun maakten op vrijdag om sponsors te trekken is echt wel voorbij. En de topteams kunnen zich het niet veroorloven zo’n sessie weg te gooien door irrelevante dingen te testen. Vrijwel alle teams werken op vrijdag aan zowel hun kwalificatie als race-setup, dus je krijgt echt wel een aardig beeld van de krachtsverhoudingen. Ook in Sochi en Monaco bijvoorbeeld kreeg HAM zijn Merc op vrijdag al niet aan de gang. Toen zei men ‘dat komt wel goed’…maar niet dus.
Tuurlijk, sommige rijders gaan wellicht niet voor die allerlaatste tiende terwijl anderen dat wel doen, maar dat is meer geneuzel in de marge dezer dagen. Hele grote verschuivingen van vrijdag op zaterdag/zondag zie je tegenwoordig veel minder dan voorheen.
cloverleaf zegt
@jaapiyo: Juist dat! Plus dat je nog altijd moet concurreren met je teamgenoot..
carmasterr zegt
@jaapiyo:
En toch hebben we de Red Bulls wel vaker ver naar voren zien komen in de vrije training, maar kwam er tijdens de qauli niets van terecht. Het blijven toch gewoon verkenningsrondjes waarbij niemand het achterste van z’n tong laat zien.
Boomer zegt
@carmasterr: apart dat mensen nog steeds in Ver geloven.
carmasterr zegt
@airc:
Juist. Natuurlijk. Jij hebt gelijk. De hele F1 wereld heeft het mis. Mika Häkkinen, Mario Andretti, Martin Brundle, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Toto Wolff, Ross Brawn, Johnny Herbert, Niki Lauda…die lullen allemaal maar wat. Totaal onervaren lapzwansen zijn het. Die hebben totaal geen idee waar ze het over hebben.
Jij wel. Jij bent dé autoriteit op het gebied van F1-talent. Jij, samen met je trouwe sidekick Jacques Villeneuve. Jullie zijn de enigen die weten wie er goed is en wie niet. Alle andere “experts” moeten gewoon hun mond houden.
mrcabdrivert zegt
@carmasterr: het zit je dwars he.
carmasterr zegt
@mrcabdrivert:
Als jij dat graag zo wil zien dan mag dat. Ik heb airc al vaker van dit soort ongefundeerde onzin zien posten. Dit leek me de beste reactie. Verder gaat het prima.
berlinetta zegt
@airc: Jean Eric vergne bedoel je? Nee daar geloof ik idd niet in. Die rijdt ook niet meer in de F1.
RuVi zegt
Het blijkt dat de ophanging van Max al gebroken was voor de impact.
carmasterr zegt
@rudyv:
Dat kon inderdaad ook niet anders. De ophanging zit aan de versnellingsbak, dus die impact kon onmogelijk het rechterachterwiel afbreken. Herbert en Croft zeiden dat in het filmpje ook al inderdaad.
justsomebody zegt
Het is bekend dat je uit vrije trainingen helemaal niets kunt afleiden omdat de setups en de configuratie gedurende de Q trainingen en de wedstrijd totaal anders zullen zijn
gwnbmw zegt
@justsomebody: juist niet… die trainingen zijn er om de set up te maken. zodra q1 is afgelopen mag jij je setup niet meer aanpassen, ook niet voor zondag.
justsomebody zegt
@gwnbmw: klopt wat je zegt, maar dat is voor de “hardware” het tweaken en fijn afstellen gaat gewoon door zelfs tijdens de wedstrijd, dat zijn de momenten dat ferrari en mercedes hun extra pk’s tevoorschijn toveren door de configuratie van de software aan te passen
gwnbmw zegt
@justsomebody: dat zijn de modes, die tijdens de vrije trainingen worden gemaakt. ervan afhangend welke motor het is, zijn er tussen de 6 en 9 modes. mode 1 is als er een probleem is, een mercedes heeft dan honda pace. mode 6/9 is voor quali 3, hier word de brandstof klep 100% open gezet, alle energie uit de batterij in de motor gepompt, enz. alles hiertussen wordt voor verschillende momenten in de race gebruikt, maar in de vrije trainingen word al bepaald in welke mode hoeveel brandstof en hoeveel batterij energie er mag worden gebruikt, simpel weg door long runs te doen. in monaco is dit uiteraard veel minder brandstof dan in monza/baku. uiteraard wordt er tijdens de race wel iets getweakt, omdat een race nooit, maar dan ook nooit, precies verloopt zoals de rekenjassen dat van te voren uitrekenen.
harrie zegt
Is Renault ism RB gewoon zand in ieders ogen aan het strooien met ‘slechts wat kleine updates’?
MaartenD zegt
Mensen, het zijn slechts vrije trainingen!! Bij de kwali kan je pas zien hoe iedereen er voor staat!