NEE!
Na het dramatische begin van het seizoen van Max Verstappen heeft de Nederlander zich goed weten te herpakken. In de laatste drie wedstrijden belandde hij telkens op het podium. De meest recente race, de Grand Prix van Oostenrijk, wist hij zelfs op overtuigende wijze te winnen. Zo goed mag het niet gaan, aldus Vrouwe Fortuna.
De positieve reeks waaraan Max Verstappen bezig was, is inmiddels bijna letterlijk in rook opgegaan. Net voor het einde van de eerste vrije training komt de Nederlander op de start-finishlijn tot stilstand. Over de radio vertelt hij dat hij denkt dat het om zijn versnellingsbak gaat. Uiteraard moeten we wachten op een officiële beoordeling van Red Bull, maar het feit dat Verstappen zo vroeg in het weekend al met problemen te maken krijgt, geeft weinig hoop voor de race. Een gridpenalty ligt immers in het verschiet.
Hoewel nog niet duidelijk is hoe competitief Red Bull dit weekend kan zijn, bleek al snel dat Verstappen de kracht (of het gebrek aan) van de auto zijn gedachten niet laat aantasten. De wedstrijdleiding heeft voor dit weekend namelijk besloten dat Silverstone een extra DRS-zone krijgt op het rechte stuk van start-finish. De twist? De DRS-zone wordt doorgetrokken tot aan de tweede bocht, wat betekent dat de coureurs hun achtervleugel door de snelle knikken open kunnen houden. In de persconferentie, gisteren, grapte Hamilton al dat Verstappen de eerste was die zou proberen of dit ook daadwerkelijk te doen was.
Je begrijpt het al, Verstappen was inderdaad de eerste die het probeerde. In zijn eerste vliegende ronde knalde Verstappen met gemak door de Abbey en Farm House-combinatie. Hierop besloten een aantal anderen hetzelfde te proberen. Niet geheel met succes, want halverwege de sessie schoot Grosjean precies op dat gedeelte van de baan, door de grindbak en eindigde hij in de muur.
Afgezien van deze incidenten was Mercedes vrij eenvoudig de snelste. De rest van de sessie was vrij rustig, op een spin van Raikkonen na. Opmerkelijk is wel dat de Renaults voorlopig niet vooruit te branden zijn. Alle teams met Mercedes-motoren, daarentegen, doen het juist hartstikke prima.
Bekijk hieronder de resultaten van de Eerste Vrije Training.
1. Lewis Hamilton 1:27.487
2. Valtteri Bottas 1:27.854
3. Sebastian Vettel 1:27.998
4. Daniel Ricciardo 1:28.144
5. Kimi Räikkönen 1:28.218
6. Max Verstappen 1:28.325
7. Romain Grosjean 1:29.352
8. Sergio Perez 1:29.812
9. Esteban Ocon 1:29.815
10. Lance Stroll 1:29.878
11. Marcus Ericsson 1:29.942
12. Pierre Gasly 1:30.004
13. Charles Leclerc 1:30.027
14. Kevin Magnussen 1:30.065
15. Fernando Alonso 1:30.322
16. Carlos Sainz 1:30.358
17. Stoffel Vandoorne 1:30.416
18. Nico Hulkenberg 1:30.701
19. Brendon Hartley 1:30.749
20. Sergey Sirotkin 1:31.017
UPDATE: In de tweede vrije training ging het nog slechter met Verstappen. De Nederlander parkeerde zijn auto na een knullige uitglijder in de muur. Lees HIER meer over de sessie.
subaru555 zegt
Vaak gebruiken ze een aparte versnellingsbak voor FP1 (tenminste, dat zei Sky Sports). Mogelijk een minder groot probleem dan lijkt, hetzelfde gebeurde in Oostenrijk natuurlijk!
minicoopert zegt
Op vrijdag rijden wordt er normaliter met een oude motor en versnellingsbak gereden, niks aan de hand dus.
gove zegt
jankert
royaledeluxe zegt
Indien de Renault motoren niet vooruit te branden zijn waarom staat VER en RIC dan op hun normale plekken? Het zal eerder zijn dat de “mindere”, met Renault uitgeruste, teams niet vooruit te branden zijn, toch?
raceface zegt
@royaledeluxe: zoals Renault zelf bedoel je natuurlijk ??
Neem aan dat Renault na de breuk met rb niet het beste van het beste spul aan de klanten teams gaat geven… ik ga er van uit dat Renault liever zelf het 3e topteam is.
silverscope zegt
@raceface: dat is onzin, ze hebben gewoon een contract met RBR dat tot het eind moet worden uitgediend. Die zijn tot in de puntjes juridisch geregeld. Als Renault daadwerkelijk zo zou opereren, kunnen ze een behoorlijke claim tegemoet zien en staan ze er ook niet goed op tav evt toekomstige teams/partners aan wie ze willen leveren.
Robert zegt
Als je de meest recente resultaten van Max achter elkaar zet, kom je tot een angstwekkende voorspelling: 3, 2, 1…, 0! Ai!
*aluhoedje opzet*
bartsmit zegt
Renault is Frans en Frans is Franse slag en dat is rommel. Bovendien kent Frans mij niet dus Frans mag opzouten.
justsomebody zegt
@bartsmit: de rotzooi komt vooral bij bartsmit uit de winkel ;-), je vergeet dat renault vanaf 1986 het constructeurs kampioenschap 6 keer heeft gewonnen met hun motoren. Dus ze hebben in het verleden echt wel bewezen dat ze het kunnen, dat er nu problemen zijn dat is iedereen duidelijk.
Boomer zegt
@bartsmit: Wil je even tellen hoeveel F1 titels Renault gehaald heeft… natuurlijk presteren ze al tijden niet, maar je comment slaat werkelijk nergens op.
Dizono zegt
Oei, dit zijn wel de gevallen waarbij je als coureur even snel moet schakelen.
2wheeler zegt
@Dizono: ondanks het feit dat het vrijdag is en de mussen dood van het dak vallen toch nog zo scherp zijn, applausje!
sjonniedeluxe zegt
@Dizono: hoezo moet hij snel schakelen?
Dizono zegt
@sjonniedeluxe: ik overdrive gewoon een beetje…
Gulli zegt
@Dizono: ik hoop dat de monteurs ff een tandje erbij zetten om de boel op tijd te maken
Dizono zegt
@gulli: ach, hebben ze ook weer een verzetje.
berlinetta zegt
Nou laat hem lekker een gridstraf pakken dan. Silverstone is toch een circuit dat niet zo geschikt is voor Red Bull.
reind zegt
@berlinetta: Nee Oostenrijk ook niet
berlinetta zegt
@reind: Ik wist dat die reactie ging komen, maar in Oostenrijk viel Mercedes dubbel uit. Ik betwijfel of Max dan ook had gewonnen als dat niet was gebeurd.
Boomer zegt
@berlinetta: Hehe eindelijk iemand die het snapt… oostenrijk was een cadeautje! pech van Mercedes, pech bij Vettel en pech bij Riciardo… Even raikonen van de baan beuken en gaan.
jpoers zegt
@berlinetta: dan nog was er podium, meneer Hamilton reed al achter de meute aan.
ikleesookoverautos zegt
Toch wel mooi dat het dan ook Max die het al eerste probeert zoals Hamilton al over grapte.
En! De tijden staan erbij, waarvoor hulde. Bedankt voor de extra moeite @ikschrijfookoverautos.
pomoek zegt
Geen paniek mensen. Volgens de man van Ginger Spice is de kapotte bak niet de bak die ze voor de race willen gebruiken. Geen gridstraf dus.
ghost zegt
@pomoek: Whaha Ginger Spice in der Britse vlag rokje, wat een tijden waren dat!
w0o0dy zegt
Die Drs door bocht 1 heen lijkt me een leuke voor de race… Mag jij je drs open gooien omdat je dicht achter iemand rijdt, maar je concurrent achter je ook. Gooi jij snel de drs dicht… Doei doei daarachter. Die krijgt met een open drs de volle backwash van jouw auto en is kansloos. En dan ga je er hard af.
pomoek zegt
@w0o0dy: dat zou je in principe kunnen zien als gevaarlijk rijden, ik denk niet dat de wedstrijd leiding dat tof gaat vinden.
w0o0dy zegt
@pomoek: dat wordt een lastige discussie voor de wedstrijdleiding.. “ik voelde me niet zeker genoeg om met drs die eerste bocht in te gaan achter…. Dus heb ik die maar snel dicht gedaan voor de bocht” Wedstrijdleiding: ” juist ja…”
lebeaunl zegt
Helaas gaat FP2 niet veel beter… :-(
9114life zegt
En crash in VT2. Ai ai
mashell zegt
Wat leuk, Max en ik hebben best wel een aantal dingen gemeen, beide kunnen we ontzettend goed autorijden en beide komen we maar zelden goed op de foto.