Wil je rustig parkeren, rijd je ineens tegen een gebouw aan.
Iedereen kent die komische internetfilmpjes wel. Autobestuurder probeert te parkeren, drukt daarbij het verkeerde pedaal in en knalt daardoor tegen een paal aan. Of een andere auto. Of een voetganger. In dat laatste geval is het natuurlijk wat minder grappig.
Kennelijk kampen Tesla’s met een soortgelijk probleem. Althans, dat is wat de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gaat onderzoeken. Volgens 127 Tesla-eigenaren kunnen de Tesla’s namelijk ‘spontaan en onbedoeld versnellen’, met een ongeluk tot gevolg. Volgens de klagers zijn er 110 ongelukken geweest en zijn er 52 mensen daarbij gewond geraakt.
Het gaat hierbij om een petitie dat wordt onderzocht; de NHTSA gaat dus nog niet over tot onderzoek van de Tesla’s zelf. Het overheidsorgaan gaat nu slechts kijken naar de klachten van de Tesla-bestuurders. Op een later moment maakt de NHTSA bekend of het een onderzoek naar de Tesla’s gaat starten of niet. Volgens de klacht zijn alle Tesla’s die sinds 2012 zijn geproduceerd, vatbaar voor dit euvel. Met andere woorden, alle Tesla’s naast de Roadster. De NHTSA schat dat het om zo’n half miljoen auto’s gaat.
In een van de klachten beschrijft een Tesla Model 3-bestuurder, hoe de auto afgelopen december vanzelf begon te versnellen. De bestuurder probeerde de auto te parkeren, tot de auto vanzelf steeds sneller vooruit gaat. Het remmen zou daarbij niet helpen. De auto zou zodanig snel zijn gegaan, dat het over de stoeprand knalde en tegen een tent reed, waardoor de voorruit barstte. Pas toen de Model 3 een emmer cement raakte, stopte de auto. De bestuurder claimt dashcambewijs van het incident te hebben.
Mochten de Tesla’s inderdaad spontaan vooruit rijden, dan zou het niet voor het eerst zijn dat een autofabrikant hiermee kampt. Tien jaar geleden riep Toyota 1,8 miljoen auto’s terug, omdat het gaspedaal potentieel kon klemmen.
Foto: Tesla 3 Custom door Extremeautofan, via Autojunk.nl.
torsen zegt
Krijgen ze een échte auto pilot is het weer niet goed.
hexxion zegt
Dan word het verhaal van de overbuurvrouw toch een stuk geloofwaardiger,die reed haar eigen garagedeur aan bonken en het verhaal was dat de auto zelf accelereerde. Uiteraard geloofde ik haar niet…
kniesoor zegt
@hexxion: Deed ze dat met een Tesla of een andere auto ?
hexxion zegt
@amghans: Een Tesla uiteraard.. anders word een raar verhaal niet ?
mcshine zegt
@hexxion: ieder andere auto die cruise control heeft was goeg geweest. Vraag naar aan Marco B. (Die andere..)
moveyourmind zegt
@hexxion: Lijkt wel op wat ik heb meegemaakt.
Ik lag boven bij haar thuis met de overbuurvrouw te bonken toen er opeens een auto aankwam rijden en we de garagedeur open hoorden gaan.
Was de buurman die thuiskwam, schrok me een ongeluk.
Drie maal raden wat voor auto hij heeft… En wat voor dekbedovertrekset er op het bed lag.
enjoypunani zegt
@moveyourmind: had je ook de autopilot aan staan? Overtrekset van ’the perfect housewives’?
jpsienen zegt
@moveyourmind: hij was in ieder geval nog op tijd om het knopje van zijn garagedeur in te drukken vanuit de Tesla.
Of reed hij CX?
Dutchcarwizard zegt
Check de vloermatten eerst zou ik zeggen.
nietcreatief zegt
@baidu: als het een klemmend pedaal is stopt zo’n 1000nm 400 pk auto toch niet bij een emmertje cement?
Zou eerder gokken op een podmeter die niet naar 0 wil
laptom zegt
@nietcreatief: Heeft hetzelfde resultaat. Overigens moet het remsysteem altijd sterker zijn dan de motor. Heb wel eens een 375pk Amerikaan met een vastzittende gaspedaal stil kunnen zetten op de remmen. Helaas werkte het contactslot ook niet. Maar zelfs met de matige remmen kwam hij tot stilstand.
E34M5Touring zegt
Allemaal ex Toyota/Lexus rijders.
tortuga zegt
@E34M5Touring: de gaspedalen bij Toyota gaan inkopen ?
fanboy zegt
Ja geef honderduizenden ineens een hele snelle auto die ook nog eens meteen reageert, en dit soort dingen gaan gebeuren.
robert110 zegt
@fanboy: Het is wel erg makkelijk om het maar meteen op de onervarenheid van de bestuurders te schuiven. tesla staat er onbekend om graag en regelmatig met de software van de auto’s te knoeien en het is al vaker gebleken dat tesla het niet zo nauw neemt met kwaliteitscontroles. Het is dus zeker mogelijk dat tesla gewoon heeft zitten aanklooien.
fanboy zegt
@robert110: Dit gaat over hetzelfde land waar Priussen allemaal massaal ervandoor zouden gaan. Waar NASA niet eens een probleem eraan kon vinden.
Kun je het wat concreter maken? In hoeverre lopen die gasten te knoeien? Beetje suggestief allemaal.
Dit is allemaal gewoon parkeerplaats niveau, geen autopilot en mensen die hem te ver trappen. Dan zou het gaspedaal aansturing al niet goed moeten werken.
Er zijn ook mensen die even in een Tesla Performance van iemand anders mogen rijden, die hem direct volgas rechtdoor tegen een lantaarnpaal parkeren. Tja het is niet niks.
De Model 3 heeft een setting zodat het gaspedaal sloom reageert zoals in een normale (benzine) auto. Dat zou de standaard setting moeten ziin voor veel mensen.
galverink zegt
@fanboy: mee eens. Dat Unintended Acceleration verhaal bij Toyota: Car and Driver heeft eens wat van die aanklachten doorgespit. Daarin stonden letterlijk dingen als “hoe harder ik op het rempedaal trapte, hoe harder de motor ging loeien”. Gewoon menselijke fout, waarvoor Toyota echter flink moest betalen.
stephane8200 zegt
@robert110: in theorie zou het met autopilot te maken kunnen hebben. Die software is anders in de VS dan hier dus dat zullen we nooit weten.
Wat wel kan is autopilot die aangegaan is door 2x naar beneden te duwen met de versnellingshendel. Dan doet de auto eerst niets maar vanaf een bepaalde snelheid activeert de autopilot (naar daar geldende max. snelheid) dan wel ‘vanzelf’.
Maar dan is de AP wel door de bestuurder geactiveerd. Niet vanzelf.
kruithre zegt
@stephane8200: denk eerder alleen de adaptieve cruisecontrol stand (1× klikken). Auto pilot zal waarschijnlijk allang een keer ontkoppeld zijn doordat ze aan het stuur zitten of juist niet. CC blijft actief en kan de auto wel afremmen tot een snelheid dat je stapvoets rijdt (denk aan komende van drukke weg waar CC op 80 staat, afremmend door verkeer draai je parkeerterrein op achter auto aan die op x moment van je wegdraaid). CC sensor ziet weer ruimte en accelereert weer naar 80
kruithre zegt
@kruithre: gebeurd me nog wel eens bij rotondes dat CC afremt en voorligger ineens wegdraaid. Wil die Tesla snoeihard rechtdoor over de rotonde ;-)
stephane8200 zegt
@kruithre: ja, dat dus. Ik bedoelde 2 keer vanuit stilstaand. Eentje voor D en dan per ongeluk nog een keer voor TACC.
olivier420 zegt
@kruithre: De ACC uitzetten bij naderen van een rotonde is natuurlijk ook niet zo’n heel gek idee… ??♀️
bitd zegt
@kruithre: is bij Tesla net als bij de meeste systemen dat indien je zelf op de rem hebt getrapt het systeem uit gaat of blijft deze aan staan?
nissanfairladyz zegt
@robert110: Hetzelfde verhaal over de ECU’s van toyota? Dat bleek pas spaghetti code software te zijn. Ook nog eens onderzocht door NASA destijds omdat er zoveel doden waren.
Bleek dat die code echt verschrikkelijk amateuristisch in elkaar gezet. Toyota is dan ook geen software huis, en dan krijg je managers die geen verstand van software hebben. En die pushen dan te hard, waardoor kwaliteit achteruit gaat.
RickB zegt
@fanboy: Die gasten waren een 308 of een V40 gewend, gaan zich na ontvangst van een Tesla gelijk als een manager gedragen en klagen ook als zijne. Man man.
olivier420 zegt
@RickB: Is wel een beetje het geval. Er komen berichten voorbij op het welbekende tweakers forum met boze berichten als lakschade na steenslag, banden die te hard zijn opgepompt en dat de tesla nogal windgevoelig was vorige week… Allemaal zaken die bij een andere auto ook van toepassing zijn.
Men heeft door de hele hype in het najaar dat ding op een voetstuk gezet en dan blijkt die, net als andere auto’s, zijn flaws te hebben….
olivier420 zegt
@Olivier420:
En on-topic; Wat ik merk in mn directe omgeving (veel opeens tesla) en wat ongetwijfeld ook zn impact gaat hebben hier in NL met 30k Model3’s:
– iets grotere auto rijden dan normaal want financieel bereikbaarder -> grotere piemel effect
– automaat terwijl altijd schakelen gewend
– veel vermogen (250+ pk minimaal tov ~ 100-150 normaal)
– achterwielaandrijving (ervan uitgaande dat meerendeel SR+ heeft)
Perfect storm voor interessante schadegevallen :-). Ben benieuwd naar de eerste berichten hierover vanuit verzekeringsmaatschappijen.
madhatter zegt
Wat een onzin. Die mensen willen niet toegeven dat ze een fout hebben gemaakt. Ik ben me in de eerste week ook rot geschrokken toen ik met inparkeren teveel as gaf. In de standaard modus schiet de auto dan vooruit. In de Chill modus minder, maar de speling die je met een normale auto hebt is er niet. Gas is gaan bij een Tesla.
circlestorm69 zegt
@Trasimo kom d’r maar in….
trasimo zegt
@circlestorm69: dank voor de uitnodiging :) ik vind ‘t goed dat ze dit onderzoeken, de (autopilot)software in die auto’s is zo complex dat je wel wilt uitsluiten dat er iets niet mee in orde is. Natuurlijk kunnen het praatjes zijn van mensen die gewoon niet kunnen rijden, maar dat zal je toch moeten uitsluiten.
edward330d zegt
Kan ook een gevolg zijn van iets. Meestal is het een combinatie van factoren waardoor zulke excessen ontstaan. Niet fijn maar niet altijd te voorkomen lijkt mij.
stephane8200 zegt
Ik denk dat mensen per ongeluk de autopilot hebben geactiveerd of zoiets. Die gaat dan pas werken vanaf een bepaalde snelheid. Dan zou hij dus ‘automatisch’ versnellen naar een bepaalde snelheid. Dat gebeurt als iemand 2x de ‘versnellingshendel’ naar beneden tikt bij het weg rijden of bij achteruit/vooruit steken bij het parkeren.
Ik ken meerdere mensen met Tesla’s en ik heb er nog niemand over gehoord.
Het is wel zo dat de software per regio verschilt dus misschien dat dat wat uitmaakt.
ozzytrk zegt
Hahahah wat een debiele mobiel
toyotavenray zegt
Toyota heeft er ook mee te maken gehad. Maar ze hebben wel meteen actie ondernomen in tegenstelling tot tesla. Die wachten zeker net zo lang af tot er een gewonde of dode valt.
mashell zegt
@toyotavenray: nou… https://www.google.nl/amp/s/www.autoblog.nl/archive/2010/01/22/toyota-roept-23-miljoen-autos-terug-wegens-defect-gaspedaal%3famp=1
nissanfairladyz zegt
@toyotavenray: Toyota heeft ook een schandaal gehad. Betreft hun ECU software welke zeer brak geschreven was. Het was een complete rommeltje, en de verbraken bijna alle regels betreft het schrijven van Embedded real-time software voor zulke processoren. Super gevaarlijke software. Het had voornamelijk te maken met dat ze daar geen verstand hadden van het managen van software. En er schreven heel veel verschillende software mensen aan. Autofabrikanten zijn vaak super slecht qua software ontwikkeling. Iets waar Tesla wel een klein beetje voorsprong in heeft, echter draven ze ook wel erg door….
spidertje zegt
Betreft vast de Marco Bakker special edition….
azuli zegt
De auto’s van Toyota/Lexus kampte helemaal nooit tot op de dag van vandaag met het gaspedaal. Er is nog nooit een technisch probleem geweest. Waarom dit als voorbeeld word genoemd is echt totale onzin.
2wheeler zegt
@azuli: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2009–11_Toyota_vehicle_recalls
mashell zegt
@azuli: je zit nog in de ontkenningsfase na het gedoe met de matten heeft Toyota alsnog wagens teruggehaald vanwege een defect gaspedaal.
azuli zegt
@mashell: en toen bleek dat er technisch niks mis was met hun gaspedalen.
stanny zegt
Reden waarom Tesla dan ook een update (jaren terug) heeft doorgevoerd waardoor versnellen met een object voor de wagen niet mogelijk is. Instant koppel is inderdaad even wennen.
Bij alle meldingen in het verleden heeft Tesla kunnen aantonen via het logboek dat het ‘gas’pedaal was ingedrukt…
stanny zegt
@stanny:
https://www.google.com/amp/s/cleantechnica.com/2019/10/14/a-quick-look-at-teslas-obstacle-aware-acceleration/amp/
melkkoe zegt
@stanny: dat smoesje gebruiken wij op het werk ook altijd: “we hebben het logboek nagekeken, en het blijkt een gebruikersfout te zijn”
Ondertussen snel de software aanpassen, en mensen zoals jou geloven het ook nog
erce zegt
Jongens, is ikschrijfookoverautos weer terug? Wat een onleesbare stukken knalt hayte online.
20vtsport zegt
@erce: Daar, heb je helemaal, gelijk in. Zonder, al te veel komma’s, te gebruiken.
Even serieus…
Normaliter worden komma’s geplaatst om een tekst wat makkelijker te kunnen lezen.
Werkt in dit geval helaas niet zo.
En daar komt nog eens bij dat er sowieso altijd rare zinnen staan in de artikels van deze auteur, zonder uitzonderingen.
Staat wat mij betreft niet erg professioneel.
En nee, geen probleem als een persoon moeite heeft met taal/schrijven/zinsopbouw. Maar publiceer dan niet zonder controle door bijvoorbeeld een collega o.i.d.
Maar goed, dit heeft inhoudelijk niks met het artikel te maken natuurlijk, dus laat maar zitten verder.
Zal nu op mijn eigen rem trappen i.p.v. vol gas tegen hayte in te blijven raggen.
En er voor de vorm nog even aan toevoegen dat ik Tesla cut vind…
bierbuik zegt
@erce: is mij totaal niet opgevallen, maar goed ik heb dan ook leren lezen vroeger
erce zegt
@bierbuik: Je bent alleen vergeten om goed op te letten tijdens de uitleg over het gebruik van leestekens?
geelbarrel zegt
Offehhhh… misschien op de Resume knop gedrukt van adaptieve cruise control? Bij sommige merken werkt die vanaf 0 km/ uur
enjoypunani zegt
@geelbarrel: dat zou niet mogen. Heb je voorbeelden van merken?
e36thuglife zegt
Yo volgende x als ik met 192 km uur gepak wordt dan zeg ik ook gewoon “spontane accelleratie meneer agent” ok.
unknown32 zegt
Het zou ook kunnen dat die paar honderd mensen een stommeteit hebben begaan en geld rieken…
hehe zegt
Zou dit met het ‘one pedal driving’ te maken hebben?
In een ICE met automaat zijn we gewend dat de auto gaat rijden als de rempedaal losgelaten wordt.
Dan bij het inparkeren voet op de rem.
Bij Tesla moet je gasgeven en dan het gaspedaal helemaal op laten komen.
Dat is precies het tegenovergestelde, als je in paniek even wilt remmen, blijkt je voet op het gaspedaal te staan.
trasimo zegt
@hehe: wie bij paniek het gaspedaal intrapt in plaats van de rem, kan beter het rijbewijs maar meteen inleveren. Youtube staat helaas vol met filmpjes waarbij dat gebeurt….. dat zijn veelal ook gewoon ICE’s trouwens.
nissanfairladyz zegt
@trasimo: Eerlijk is eerlijk, als ik mijn auto in “sport” mode zet. Reageert de auto elektrisch ook veel te snel. Weet niet hoe dat met een Tesla is… Het is allemaal wel erg “instant” + snel. Kan me indenken dat mensen de acceleratie snelheid juist op “traag” zetten met de meest uitgeklede versie van de Model 3.
trasimo zegt
@nissanfairladyz: bij een Tesla is het ook volledig ‘instant’; als je je grote teen buigt rij je al 50. Kan me voorstellen dat niet iedereen dat fijn vindt of zelfs goed mee om kan gaan. Ik heb ‘m zelf normaal staan omdat ik directe heerlijk vind, maar er is ook een ‘chill’ stand voor mensen die een wat minder felle ‘gasrespons’ prettiger vinden.
toyotavenray zegt
@nissanfairladyz: klopt heb een keer gereden in een Hyundai kona electric. Die heeft in sport mode bijna teveel koppel. Maar ja, daar is een sport mode ook voor.
nissanfairladyz zegt
@hehe: Men doet allemaal stoer met die “one-pedal-driving”. Maar het werkt helemaal niet lekker. En regenereren is niet eens zo efficient als uitrollen. Dus die hele one pedal driving is bullshit. Ik gebruik dat niet in mijn auto. Hij werkt gewoon als reguliere automaat. Uitrollen(licht regenereren) en met de rem regenereren wat vloeiend overloopt in de fysieke schijfremmen.
trasimo zegt
@nissanfairladyz: ik kom ook uit een normale ICE automaat en had niet verwacht dat ik het fijn zou vinden, maar ik weet nu niet beter meer. Sinds de update van een paar maanden terug kan je vrij vlot helemaal tot stilstand komen bij loslaten van je ‘gas’ (gebruikt ie ook wel een beetje de rem voor geloof ik), maar daardoor heb ik het rempedaal bij 90% van de stops helemaal niet meer nodig. In elk geval is het wel fijn dat je het kan instellen zoals je zelf fijn vindt.
kempenaer zegt
Hacken die handel en dan maak je van die tesla’s grote RC-auto’s.
Beetje lol hebben mag, we hebben er tenslotte allemaal ruimschoots aan meebetaald.
trasimo zegt
@kempenaer: levert je 7 ton beloning op als je dat lukt geloof ik, lijkt me prachtig om te zien!
akranoplan zegt
Zelfde verhaal gehoord deze week van een collega, maar zij heeft een BMW X1 diesel van 8 jaar oud. Dit is een probleem dat kan voorkomen bij alle drive-by-wire auto’s. De laatste weken is hier precies een lastercampagne begonnen tegen elektrische auto’s. Elke dag passeert hier wel een verhaal dat EV’s in een slecht daglicht probeert te plaatsen. Als we geen EV’s of hybrides gaan hebben om de klimaatdoelstellingen te halen wat gaan de autofabrikanten dan moeten doen? Alle motoren toeknijpen zoals in de VS in de jaren ’70? Als dat dan zoveel beter is, dan mag iedereen van mij met een Dodge RAM 5.7 V8 rijden met 100 pk. Waarom zou je nu als autoliefhebber tegen elektrische auto’s moeten zijn? De meeste zijn retesnel, hebben koppel in overvloed en zijn fluisterstil. Je hebt wat minder beleving zonder het motorgeluid maar na 5000 km woon-werk verkeer ben je dat lawaai toch beu.
bitd zegt
@akranoplan: grappig dat je klimaatdoelen zegt, bijvoorbeeld stroom moeten we x percentage groen produceren, maar deze elektrohype zorgt alleen maar dat de doelen moeilijker gehaald worden. Daarnaast wordt het vliegen gestimuleerd en dus een heel jaar goed gedrag kan je op je buik schrijven. Beetje zoals water naar de zee dragen.
akranoplan zegt
@bitd: Waarom is het moeilijker om groene energie te produceren als iedereen elektrisch zou rijden? Ik heb zelf zonnepanelen liggen die ik op 7 jaar terug verdien. Ik produceer nu meer stroom dan ik verbruik. Mogelijk koop ik volgend jaar een EV, als dan blijkt dat ik meer stroom nodig heb, kan ik mijn installatie verzwaren. Na 7 jaar doe ik winst dus het is niet zo dat dat enkel voor vermogende mensen voorbehouden is. Uiteraard heeft niet iedereen de mogelijkheid om zonnepanelen te installeren en dan heb je nog wel stroom van het net nodig maar 1 gascentrale is eenvoudiger te controleren dan 100.000 auto’s waarvan je niet weet hoe ze onderhouden worden of hoe ermee gereden wordt. Op termijn is het waarschijnlijk zelfs mogelijk om te gaan naar centrales die bijna CO²-vrij zijn door het opvangen van de CO². En wie promoot het vliegen? Er wordt juist meer en meer gesproken over extra taksen op vliegtickets. De lagekostenmaatschappijen zullen dat wel promoten maar hoeveel zijn er daar al van op de fles gegaan? Ik ben zeker niet tegen vliegen (als het verder is dan 700 km :-) ), ik ben wel tegen cruiseschepen die tot aan de binnenstad varen. Je moet ook niet vergeten dat we ondertussen met 8.000.000.000 mensen op deze aardkloot rondlopen, die allemaal willen wat een ander heeft en liefst meer en beter. Ooit stopt het he, ooit bereiken we een grens en als we het een beetje comfortabel willen houden gaat iedereen ergens iets moeten toegeven. Als dat dan een EV is die ik kan opladen met zonnepanelen vind ik dat geeneens erg.
bitd zegt
@akranoplan: omdat als iedereen elektrisch gaat rijden het aandeel groene stroom procentueel lager is. Jouw stroomrekening thuis zal ca 3 a 4x hoger worden indien je thuis gaat laden. Op het werk of ergens anders laden zal ook minder leuk worden gevonden indien de meeste elektrisch rijden.
En wat betreft opwekken: als je overdag opwekt, wat verbruik je dan als je in de avond terugkomt en stekkertje erin stopt?
akranoplan zegt
@bitd: voorlopig nog hypothetisch, als ik volgend jaar een Model Y koop en daar in de praktijk 420km (om het simpel te maken) actieradius mee kan halen, zou ik 1 x per week moeten opladen. Kan perfect in het weekend. En het gaat nooit gebeuren dat iedereen elektrisch gaat rijden. Bij Mercedes gaan ze ervan uit dat de mobiliteit in 2030, deels elektrisch zal zijn voor privé gebruik (ipv benzine) en deels waterstof voor veelrijders (ipv diesel)
Gulli zegt
Waar ik nog het meeste van schrik is dat je blijkbaar een kapotte voorruit hebt als je met een Tesla tegen een tent rijdt, en hij stopt tegen een emmer cement.