• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VS maakt richtlijn tegen afleiding in de auto. Goed idee?

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 februari 2012 om 15:58 – 38 Reacties

Dit soort dingen kan je echter niet uitschakelen


Stelling: als iedereen in zijn auto gewoon zijn hoofd bij het verkeer zou houden, in plaats van te bellen/whatsappen/wordfeuden/onaneren/make-uppen/eten/ouwehoeren met medepassagier, danwel navigatie intoetsen, dan zou het aantal ongelukken met vele tientallen procenten afnemen. De Amerikaanse overheid is het met me eens en grijpt in.

Het Amerikaanse ministerie van Verkeer roept autofabrikanten op om alle applicaties die je met de hand moet bedienen uit te schakelen onder het rijden. Iets waarbij op het niveau van losse staten al initiatieven zijn genomen trouwens. Ik heb een tijdje Peugeot gereden, en daar was dat met de navigatie in ieder geval al aan de orde. Muy irritant, maar wel zo veilig.

Met de vervlechting van auto’s en alle moderne audiovisuele- en communicatieapparatuur wordt het risico op afleiding alleen maar groter. De NHTSA, die gaat over de Amerikaanse verkeersveiligheid, schat het aantal dodelijke verkeersslachtoffers door distracted driving op 3.092 per jaar.

Een fabrikant als BMW zet juist veel in op het concept ConnectedDrive, waarbij onder andere Facebook en Twitter real time worden bijgehouden. Dit is echter voornameleijk via spraaksoftware. Zou dat wel moeten kunnen? De geleerden zijn het hierover nog niet eens, maar in het geval van telefoneren zegt men dat het niet uitmaakt of het nou handheld of handsfree is.

Uw gedachten hierover? Direct dwingend invoeren in Europa, of vind je dat een aantasting van je persoonlijke levenssfeer? Volledig persbericht staat HIER.

Ter ondersteuning hier nog even de grootste afleidingsfactoren voor mannen/vrouwen, de top10-oorzaken van auto-ongelukken. Bent u vrouw, dan geldt dit dubbel zo hard. Niet mijn woorden, maar die van onderzoekers.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
    Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
  • Video: rijden met auto's die normaal niet gereden worden
    Video: rijden met auto's die normaal niet (meer) gereden worden
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Verkeer

Vorig bericht: « Racing retrospot: Ferrari 512 en Porsche 917
Volgend bericht: Officieel: BMW M Performancemeuk [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mclarenmercedes zegt

    17 februari 2012 om 16:04

    I couldn’t agree with them more ;)

    Login om te reageren
  2. rrvliet zegt

    17 februari 2012 om 16:04

    Dat lijkt me ziekelijk irritant, wijzigen je plannen en dan kan je je navi niet on the go aanpassen. Ik gebruik die dingen nooit als ik in m’n eentje rij, is het niet mogelijk dat ie wel werkt als je een passagier in de bijrijdersstoel hebt? (Gewichtssensor o.i.d.)

    Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    17 februari 2012 om 16:17

    Ik zie zoooveel mensen bezig zijn met andere dingen.. Interesseert me niets, maar dat gezwabber erbij en traag rijden.. Daar irriteer ik me wel aan. Dus van mij mogen ze het doorvoeren, ik doe toch niks behalve 110% aandacht spenderen aan het rijden. Oh ja, wedden dat er verschil zit in handheld en handsfree kwa concentratie. Of ben ik niet 100%?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      17 februari 2012 om 16:36

      @kaasboerin:

      Inderdaad, er is sowieso al verschil dat je loopt te kloten met het schakelen. Dan heb ik het nog niet eens over een rotonde.

      Login om te reageren
    • agera zegt

      17 februari 2012 om 16:56

      @kaasboerin: Afgeleid wordt je zowieso, maar laat ik het zo stellen. Als je de hele dag achter het stuur moet zitten, dan ga je automatisch andere dingen erbij doen tijdens het rijden. De tijd is er niet, om een tankstation in te rijden om dan op je dooie gemak alls te doen.
      -Handsfree bellen, eten, koffie drinken, soms smsje lezen,

      Het is niet dat ik het goedkeur, maar het is niet anders zolang ik niet teveel afgeleid wordt en te traag of juist te snel ga rijden.

      Login om te reageren
  4. G-Ammo zegt

    17 februari 2012 om 16:18

    Ben voor!

    Login om te reageren
  5. agera zegt

    17 februari 2012 om 16:25

    Onzin soms wordt je tegen je zin afgeleid bijvoorbeeld. Als er een belangrijke belletje komt, kan ik het tegenover mijn werkgever en klanten niet maken om niet op te nemen.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      17 februari 2012 om 16:28

      @agera: als het vaak gebeurd dat klanten bellen heb je natuurlijk gewoon een carkit in je auto.. en anders neem je even snel op, zeg je dat je zo terug belt, dat moet gewoon mogen vind ik.

      Login om te reageren
      • agera zegt

        17 februari 2012 om 16:46

        @dennisr: Heb het een keer gemaakt carkit kapot kon niet handsfree bellen. Noodgedwongen moet ik wel bellen en boetes daarvoor zijn absurd hoog, net als bumperkleven bijvoorbeeld.
        Teveel mensen blijven onnodig links rijden, laat de politie die aanpakken.

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          17 februari 2012 om 16:54

          @agera: als je last hebt van de linksrijder rij je volgens mij gewoon te hard :P linksrijders moet je dankbaar zijn.. zonder hun heb je een boete voor te hard rijden er bij :P

          Login om te reageren
          • agera zegt

            17 februari 2012 om 16:59

            @dennisr: Geloof me als je een paar boetes gehad hebt ga je vanzelf rustiger rijden.
            Een collega van mij wordt letterlijk gek bleren achter het stuur, maar heeft toch geen nut. Ze horen je toch niet :P

            Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      17 februari 2012 om 16:32

      @agera: Als een klant niet snapt dat je niet 24/7 bereikbaar kan zijn moet die klant is heel goed naar zichzelf gaan kijken.

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      17 februari 2012 om 17:19

      @agera: Als ik niet op neem horen mensen op mijn VM dat ik niet in de gelegenheid ben om op te nemen en ik ze terug zal bellen als ze een bericht achter laten. Indien het telefoontje belangrijk is laten mensen wel een bericht achter, wanneer het echt dringend is belt men maar meerdere keren, dan neem ik hem wel op.

      Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    17 februari 2012 om 16:27

    het idee is natuurlijk heel goed, maar het lijkt me wel vreselijk irritant.. sommige dingen kun je heus wel even snel doen onder het rijden, bijvoorbeeld geluid van tomtom uit zetten, het volledige adres intoetsen doe iedereen neem ik aan gewoon bij stilstand.. en ik vind die regel voor mobiel bellen ook te streng..
    als je al een hele tijd zit te bellen en de agenten houden je al een tijdje in de gaten, ja.. dikke boete geven..
    maar als je even snel telefoon opneemt, zegt ”ik bel je zo terug” dan moet dat toch geen probleem zijn? maar nee, je mag hem niet in je hand hebben.. beetje flauw..

    Login om te reageren
  7. Bart_V zegt

    17 februari 2012 om 16:28

    goed punt heb al een keer een ongeluk gehad omdat iemand met zijn tomtom zat te spelen (ik kon ook niet meer uitwijken dan dat mogelijk was + claxonneren hielp ook niet) en dan zie je dat de concentratie niet op de weg is :S

    Login om te reageren
  8. RoT___ zegt

    17 februari 2012 om 16:33

    Dus op het moment dat het donker begint te worden kan ik dan niet meer met twee tikken op het scherm de TomTom op de nachtstand zetten? Ik zie dan liever dat er tijdens het rijden een zeer beperkt menu getoond wordt. Opties mute, dag/nacht en route wissen, meer heb je tijdens het rijden niet nodig.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      17 februari 2012 om 16:38

      @RoT___:

      Je tomtom verspringt op basis tijd van dag naar nacht. Overigens moet je die functie wel aanzetten.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        17 februari 2012 om 17:21

        @jack_abarth: Waar zit die functie dan? Ik heb maar een schrale Start Europe, naar mijn weten kan ik dat ding enkel handmatig in de nachtstand zetten.

        Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    17 februari 2012 om 16:44

    ja ja .. dat social networken blijkt toch uitgevonden voor asocialen ..

    maar dat is eigenlijk met alles waar het woord “sociaal” in voorkomt ..

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      17 februari 2012 om 17:26

      @lincoln: Weer terug? Heb je kijk-mij-eens-anders-zijn reacties niet gemist.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 februari 2012 om 17:36

        @raphael:

        je weet vast niet wat een contradictie is ..

        Login om te reageren
        • raphael zegt

          17 februari 2012 om 18:47

          @lincoln: Jij weet zeker niet wat interpunctie is?

          Login om te reageren
        • dennisr zegt

          17 februari 2012 om 18:53

          contragewichtie wel.. die heeft ie al eens gekopt..

          Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        17 februari 2012 om 23:38

        @raphael: ik wel!

        Login om te reageren
  10. kleinelettersengetallen zegt

    17 februari 2012 om 16:52

    Achja.. Als de beste man op de foto met aan automaat rijdt dan kan dit toch perfect!!!

    Login om te reageren
  11. Tonnie zegt

    17 februari 2012 om 17:27

    Praten met een medepassagier blijf je toch altijd doen, anders is ’t ook zo ongezellig, voor de rest lijkt het me logisch dat je je kop bij het verkeer houdt!

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      17 februari 2012 om 17:44

      @Thijsj: Ik hou het meestal bij ‘nee’.. En oh ja… ‘ja’ ook wel eens af en toe natuurlijk.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        17 februari 2012 om 18:53

        @kaasboerin: bij mij de laatste tijd vooral: ”JA WAT?” of ”RIJ DAN ZELF”.. achja.. :mrgreen:

        Login om te reageren
  12. vale46 zegt

    17 februari 2012 om 18:35

    Volledig eens! Blokkering op basis van een gewichtssensor in de passagierstoel.

    Irritant, maar een pak veiliger.
    Bellen tijdens het rijden: niet doen.
    Een deel van je hersennen is afgeleid & je hebt minder aandacht voor het verkeer.
    Ik ga aan de kant staan & als het niet mogelijk is, dan hebben ze maar pech. Sms’en hetzelfde, al heb ik daar al aan gezondigd. Maar nu doe ik het niet meer.

    Login om te reageren
  13. gerjan zegt

    17 februari 2012 om 19:10

    gaan ze het roken in de auto dan ook verbieden? je mag niet bellen omdat je dan maar 1 hand aan het stuur hebt maar roken mag wel …

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 februari 2012 om 13:02

      @gerjan:

      klopt .. en schakelen mag straks ook niet meer ..

      Login om te reageren
  14. norge zegt

    17 februari 2012 om 19:11

    Mag je nog steeds met je plasser spelen? :mrgreen:

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      18 februari 2012 om 14:59

      @norge: Als ze DAT gaan verbieden dan ga ik tenten opzetten occupy-style..

      Login om te reageren
  15. six-trey zegt

    17 februari 2012 om 19:17

    maar waar trek je de grens? Verbieden om op volgend liedje te klikken op jouw radio? Praten met een passagier? Kinderen in jouw auto hebben?

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    17 februari 2012 om 23:07

    Onaneren = van het japanse onani toevallig?
    OT: Stel dingen als muziek/tomtom/enz zoveel mogelijk VOOR de reis in
    Bellen en rijden: Speakers of zo much?
    Kletsen: Kan, maar houd de ogen wel op de weg.
    en voor de rest: Blijf dat koppie erbij houden!
    Alhoewel ik zelf niet rijd… ;)

    Login om te reageren
  17. capo1bastone zegt

    18 februari 2012 om 02:44

    Allemaal inzin, omdat amerikanen dat niet kunnen, waarom wij dan ook niet. Helft kan daar nog niet manueel schakelijk. Plus tomtom is met voice control, de auto net hetzelfde, smsjes versturen. En lezen gaat via auto en echt afleiden doet het niet, een mooie schaarsgeklede meid naast de weg dat is afleidend.

    Login om te reageren
  18. CedricH zegt

    18 februari 2012 om 12:55

    Ik zou er ook niet tegen kunnen dat je de bestemming van bvb je navi niet kan aanpassen terwijl je onderweg bent. Vaak als ik via de snelweg naar ergens rijdt zonder navi moet ik die wel gebruiken en een bestemming invoeren als er file is om die via de binnenwegen te ontwijken. Het is niet omdat er een paar idioten zijn die dat niet kunnen zonder crashen dat iedereen een eikel is die dat niet kan door een beetje op te letten.

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    18 februari 2012 om 13:04

    mensen die verslaafd zijn aan hun aifoontje zijn op zeker te dom om auto te rijden .. punt uit ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North