Biden pakt de Chinezen keihard aan, wat gaat Europa doen?
De Chinezen blijven maar met nieuwe automerken komen naar Europa. Gisteren schreven we nog over wéér een nieuw Chinees merk dat onze kant op komt. Intussen is de Amerikaanse markt een stuk minder interessant voor de Chinezen. Sterker nog: een nieuwe maatregel van Joe Biden maakt Chinese EV’s onbetaalbaar in de VS.
Onder het bewind van Biden’s oranjegetinte voorganger waren er al flinke importtarieven ingevoerd voor heel veel ‘Made in China’-producten, waaronder auto’s. Daarvoor geldt nu een importtarief van circa 25%.
Biden gaat er echter met gestrekt been in: hij maakt dit tarief nog eens vier keer zo hoog. Op Chinese EV’s komt dus een invoertarief van 100%. Dat zijn geen halve maatregelen… Dit is overigens een van de weinige dingen waarover Biden en Trump het roerend eens zijn: Trump had eerder ook al geroepen dat hij 100% importtaks wilde op Chinese auto’s.
Het is niet dat de verkopen van Chinese auto’s nu in zullen storten in de VS, om de eenvoudige reden dat die er nauwelijks zijn. Maar dat wil Joe Biden dus graag zo houden. Volvo en Polestar verkopen overigens wel auto’s in de VS die in China gebouwd zijn, dus die gaan er waarschijnlijk nog het meest onder lijden.
De hamvraag is: kunnen we zulke maatregelen ook in Europa verwachten? Zo extreem als in de VS waarschijnlijk niet, maar de EU is er wel druk mee bezig. Ze lieten eerder al weten dat ze genoeg bewijs hebben dat Chinese auto’s staatssteun krijgen. De EU gaat ook alvast begonnen met het registreren van Chinese auto’s bij de douane, ter voorbereiding op importheffingen.
Het ziet er dus naar uit dat er ook in Europa importtarieven gaan komen voor Chinese auto’s. De vraag is alleen hoe hoog die gaan zijn. Sommige Chinese fabrikanten hebben zoveel marge (een BYD is hier dubbel zo duur als in China) dat ze misschien nog wel kunnen compenseren ook.
arta zegt
Ik denk dat de EU even tegen de Europese fabrikanten moet zeggen dat ze vooral met betere auto’s moeten komen. Dan hebben ze niets om bang voor te zijn. Steun dan in EU ook fabrikanten of onderzoek.
Behalve de nieuwe generatie Taycan komt er weinig spectaculairs uit Europa. Kom nu eens met een echte vernieuwing.
Ik vind de Xiaomi SU7 echt een leuke auto. En als die voor €35000 a €40000 beschikbaar komt….
Johanneke zegt
Er is geen echte vernieuwing meer mogelijk qua auto, alles is wel uitgevonden. Het enige dat we nog kunnen verwachten is daadwerkelijk full self driving, en betere accutechnologie.
De meest vernieuwende fabrikant van de afgelopen 10 jaar is Tesla. Die hebben hun productieproces radicaal vernieuwd. Ze schroeven voor een ongekend lage prijs hun auto’s in elkaar, en de 1e batch is altijd ruk. Vervolgens leren ze van de 1e batch en de fouten in assemblage, en latere bouwjaren zijn gewoonweg erg goed. Europese fabrikanten lopen niet achter in een kwalitatief goede auto maken, ze lopen achter in hun fabricage, en ook accufabricage. Daarom kan een model 3 / y zo scherp in de markt, plus winstmarge, vergeleken met de vrijwel niet bestaande tot negatieve winstmarge van andere fabrikanten.
herve11f zegt
Als ik niet zelf wil rijden neem ik een taxi of de bus.
rwdftw zegt
Deze dus : https://www.autoblog.nl/nieuws/chinese-ev-heeft-storing-na-39-km-niet-meer-te-repareren-6890630
Er zitten 2 nadelen aan Chinese EVs. De eerste zijn problemen als hierboven. Als het stuk gaat ben je het haasje.
Het tweede probleem komt om de hoek kijken als je een ongelukje hebt met een Chinese auto. In Engeland worden die dingen dan meteen total loss verklaard. Niet omdat het niet te fixen is, maar omdat reserve onderdelen gewoon niet te krijgen zijn.
Er zit meer aan een auto dan een lage prijs, hoge instap, ruimte voor al je kinderen, een grote kofferbak, panoramadak en schermpjes achterin om je kroost zoet te houden. Er is ook nog zoiets als onderhoud en onderdelenvoorziening.
Robert zegt
Precies op die manier kan de Chinese industrie (in casu: de Chinese overheid) maar op één manier reageren: plan regionale productie (zoals de Japanners dat bijvoorbeeld dertig+ jaar geleden ook al deden); er zijn zowel in de VS als Europa genoeg productiefaciliteiten beschikbaar (hoi, VDL NedCar!). En voor de EU, is het misschien zinvoller om i.p.v. hogere importtarieven, aanvullende eisen te stellen op het gebied van aftersales, service en support. Nu leggen de Chinese fabrikanten dat risico geheel neer bij de bereidwillige importeurs die wel zo’n risicootje aandurven.
chrisvis zegt
Is dat niet exact wat BYD reeds aan het doen is? Geloof dat die ergens in Europa reeds begonnen waren met een (assemblage)fabriek in dienst te nemen net om onder die importheffingen vanonder te komen. Het zijn ook geen uilen daar in China natuurlijk…
petroldrinker zegt
Goede stap, mogen ze van mij ook hier doen, desnoods zelfs 200% belasten
vbarchetta zegt
Waarom? Laat de Chinese auto’s maar komen. Het wordt weleens tijd dat bijvoorbeeld simpele Europese VW Polo geen 30k meer moet kosten…
harrie zegt
Bij de buren kost ie bijna 10k minder, dus die 30k is niet de schuld van VW.
Autokenner zegt
En 20k voor een nieuwe polo is best netjes, vind ik persoonlijk
Robert zegt
Werkelijk? Het eerste waar fabrikanten en importeurs naar kijken bij het bepalen van de netto en bruto verkoopprijzen, is de marges binnen de lokale regelgeving.
991TurboS zegt
Daarom nemen ze hier zelfs vaker genoegen met minder marge omdat de producten door de idioot hoge belastingen hier anders helemaal niet te betalen zijn.
Dus eenieder die denkt dat het aan VW of welke andere producent dan ook ligt heeft er helemaal niks van begrepen. Die ontwikkelen de auto’s, produceren ze, regelen het transport, moeten garantie geven enz, hetgeen enorme kosten met zich mee brengt, om vervolgens een habbekrats aan iedere auto over te houden in vergelijking met wat de roverheid aan iedere verkochte auto overhoudt.
petroldrinker zegt
Waarom wil je de Chinese merken? puur omdat je gierig bent en voor een dubbeltje vooraan wilt zitten?? Als europeanen zouden we de EU merken moeten steunen ipv de merken uit andere markten. Dat de VW polo zo duur is, daar moet je de merken de schuld niet van geven maar onze roverheid met hun belasting heffen op alles.
PrettyAwesome zegt
Protectionisme, zwaktebod, als je eigenlijk niet meer in staat bent de ontwikkelingen bij te houden, je algehele relevantie gevaar loopt. Gaat meestal hand in hand met een briljant georchestreerd stukje framing van degene die je aan het passeren is…
harrie zegt
Deels waar, maar met die bakken staatssteun kan je ook niet meer van een gelijk speelveld of vrije markt spreken.
Maar goed, communistische bolwerken donderen uiteindelijk vanzelf wel in elkaar, ook al zijn ze half vermomd als kapitalisme.
THSD zegt
Waarom alleen Chinese ev’s…ik zou zeggen maak geen onderscheid en doe dit voor alle ev’s.
hardleersbv zegt
En waarom?
THSD zegt
Waarom niet?
hardleersbv zegt
Omdat je dan alle EV’s pokkeduur maakt en deze dus niet meer verkocht worden.
THSD zegt
En waarom denk je dat er een importtarief van 100% op Chinese ev’s komt in de VS?
Das toch om ze ook onverkoopbaar te maken dus vandaar dat ik zeg doe het dan bij alle ev’s of gewoon niet.
hardleersbv zegt
Snap je waarom er importtarief is op een bepaald land? Ze willen niet alle EV’s onverkoopbaar maken. Dus nogmaals. Wat is je precieze gedachte hierachter?
THSD zegt
Gewoon geen onderscheid maken tussen Chinese ev’s en andere ev’s.
Die importheffing is alleen maar om Chinese ev’s zoveel mogelijk te weren.
cloverleaf zegt
Europa moet ook volgen. China is zelf extreem protectionistisch, om als fabrikant in China aanwezig te mogen zijn moet je verplicht een JV afsluiten. Daarnaast worden vele industrieën gesubsidieerd door se staat. Tevens geniet China nog steeds van de voordelen dat ze behandeld worden als ontwikkelingsland, iets dat ze natuurlijk al tientallen jaren niet zijn. Beter veel te laat dan helemaal nooit, laten we een zoveel mogelijk level playing field creeeren! Groeten vanuit Shanghai!
pomoek zegt
@cloverleaf: groeten terug! Hopelijk wordt je na dit bericht niet onmiddellijk het land uitgelazerd… ;-)
cloverleaf zegt
@pomoek, excuus voor mijn late reactie, ik was ff kamperen in Xinjiang. Prachtig land, mooie mensen en een uitstekende regering!
pomoek zegt
Lekker rustig inmiddels begrijp ik ;-)
jensoffbutton zegt
We staan als Europa daarin toch minder sterk dan je zou denken. Europa verkoopt ook nog altijd veel VW’s en BMW’s in China.
Als de Chinezen ook die gaan belasten, ga je niet veel verder geraken denk ik.
petroldrinker zegt
Die worden al enorm belast door de chinese overheid hoor….
R82 zegt
Goede zet van de VS, helaas zal de EU wel weer met een halfslachtig plan aankomen, om XI niet op de tenen te trappen. Wat veel mensen niet begrijpen is dat deze auto’s zo goedkoop zijn vanwege de steun uit Peking.
Dit doen ze vaak en niet omdat ze het zo goed voorhebben met iedereen. Toen ik nog veel handel dreef met China, hebben ze de rederijen zo onder druk gezet dat een 40ft container die eerst 10.000 dollar kosten om van bijvoorbeeld Ningbo naar Nederland te gaan voor maar 200 dollar verscheept kon worden. Er is zelfs een tijd geweest dat het goedkoper was om een container te transporteren dan een postNL pakket te versturen, we hebben zelf dagen gehad dat de transportprijs negatief was.
Toen veel niet gesubsidieerde, niet Chinese rederijen failliet waren, ging de prijs weer omhoog. En dat is natuurlijk ook het hele doel met de automotive sector., waardoor de EU straks als wij ze hun gang laten gaan met honderd duizenden werkelozen zitten. Maar ook een gedeeltelijke ineenstorting van de Economie.
slakkie zegt
Dat laatste is het grote probleem. Nadat onze bedrijven failliet gaan, omdat Europa zijn bedrijven niet subsidieert, gaan de prijzen toch omhoog, eten wij uit de Chinezen hun hand terwijl wegens geen concurrentie (en we geen geld meer hebben wegens geen werk). Dat is al in andere sectoren gebeurd en wordt de toekomst als we de Chinezen laten doen. Waar er nu nog tegengewicht is van onze bedrijven en de prijzen onderhevig zijn aan concurrentie, valt dit uiteindelijk weg en hebben de Chinezen de vrije hand.
pomoek zegt
Lastig. Aan de ene kant wil je gewoon concurrentie. Dat levert uiteindelijk betere producten op en uiteindelijk lagere co2 uitstoot. Aan de andere kant voel ik er weinig voor om een totalitaire staat te ondersteunen die het niet zo nauw neemt met mensenrechten. En steunt Rusland in de oorlog tegen de Oekraïne. Dus tja, dan maar doen dan?
debeier100 zegt
De Eu hobbelt er weer achteraan , als straks de euro autoindustrie kapot is komen de maatregelen
vopo zegt
Meteen volgen s.v.p.
Dutchdriftking zegt
En dan zet BYD een fabriek neer in Mexico en kunnen ze zonder importheffing verkopen in de VS. Opgelost.
Flutterbear zegt
Even een jaar of twee zorgen dat de Chinezen tegen verlies hier auto’s verkopen en dan de importheffing omhoog. Laat het probleem nou eerst een probleem worden. Europese fabrikanten kunnen toch nog niet rendabel voldoende EVs maken om aan de vraag te voldoen.
Ondertussen investeer enorm in het recyclen van de batterijen. Al die batterij resources die we NU uit China halen moeten we hier houden en hergebruiken.
Benny_Weisz zegt
Prijzenoorlog veroorzaakt door belastingmaatregelen is nooit handig….uiteindelijk heb je alleen maar verliezers.
En met de Chinezen vechten is sowieso al niet slim, die hebben de oorlog toch allang al gewonnen. Kijk alleen maar hun overnamedrift in Afrika…..waarom is de Chinese overheid bezig nu om delvingscontracten af te sluiten met overheden in Afrika en Centraal-Amerika?
En waarom hebben deze contracten allemaal een exclusiviteitsclausule en een looptijd van 100 jaar? Het gaat toch slechts om lood, cadium, zink, koper, lithium, magnesium, ijzererts, enz….
M.a.w. de wereldmarkt in grondstoffen ligt voor de komende 100 jaar in de handen van Beijing. Dus wie heeft de oorlog ook al weer al gewonnen?
Maar gelukkig maken we ons hier in de EU zorgen over de klimaatverandering en de diskwalificatie van Joost Klein op de Eurovisie Songfestival….
Welterusten Brussels en Den Haag, slapen jullie maar lekker verder!….
William zegt
Chinese merken kunnen dit goed omzeilen door fabrieken in lage lonenland Mexico te bouwen. En vervolgens exporteren naar de USA. Zo doen vrijwel alle legacy autobouwers het immers ook.
marcomanta zegt
Belachelijk, waarom geen goedkope auto’s die beter zijn dan de meeste Europese merken. We kopen toch ook massaal bij Ali en Amazon?
gezondverstand zegt
Als de veel-waar-voor-je-geld Chinese auto’s een stuk duurder worden door dat protectionisme dan ben ik benieuwd of de verkoop van EV’s niet helemaal in zakt.
herve11f zegt
Wat denk je dat deze maatregel gaat brengen? Tenzij je verder gaat met enkel ICE’s schiet je jezelf toch in de voet hiermee. De Chinezen zijn baas van de EV wereld. Ze hebben alle nodige grondstoffen van de batterijen die de Europese merken gebruiken. Mocht ik Xi zijn dan maakte ik deze toch met een vingerknip evenveel duurder, toch?
Tegen dat de Westerse wereld weer uitgediscussieerd is wat de tegenzet is zijn we weer 5 jaar verder en is de helft van de andere EV manufacturen failliet.
Geef toch toe dat we het verslapen hebben.
Blaas die ICE ban op en laat de markt spelen.
Enkel zo komen we er uit.