Omdat Toyota in eerste instantie de problemen met de gaspedalen in een aantal van haar modellen zou hebben verzwegen, heeft het Ministerie van verkeer in de Verenigde Staten een maximale boete geëist.
De minister van Verkeer in Amerika, de heer Ray LaHood, zegt dat zijn departement over bewijsmateriaal beschikt dat bevestigt dat Toyota eind september al op de hoogte was van het probleem. Dit terwijl Toyota pas eind januari is begonnen met het terugroepen van de auto’s. Daarom wil men graag zien dat Toyota de maximum boete opgelegd krijgt.
De maximum boete in de VS bedraagt 16,375 miljoen dollar. Dat is meer dan 12,1 miljoen euro. Toyota heeft twee weken om tegen de boete in bezwaar te gaan.
Roelio zegt
Dat is niet erg veel voor zo’n concern, of is het per ongeval? MIsschien zelfs miljard ipv miljoen?
John zegt
@Roelio: Je kan best gelijk hebben dat dit miljarden betreft. In Amerika werken ze met komma’s waar wij met punten werken, m.a.w. 1,000 is bij ons 1.000 (duizend dus) Misschien een vertaal foutje?
Simpson zegt
tuurlijk, als ik een armlastige regering was zou ik ook een dikke boete uitdelen. Dat hoef je per slot van rekening niet te delen met de slachtoffers of zo…
John zegt
Andere sites melden ook 16 miljoen, zal wel kloppen dus :)
Megakix zegt
Die typetjes die altijd ‘maximaal eisen’, om vervolgens met een % van de opgehaalde gelden rijk te kunnen leven…wat een eervolle banen hebben sommige mensen toch. NOT!
Jipp zegt
Toyota zal dus zeker niet meer de grootste zijn dit jaar! gelukkig maar!
John zegt
Wie ontvangt dit boete eigenlijk?! Zijn er alleen problemen geweest met die Prius in de US ? Ook mooi dat dan de staat het geld krijgt ipv de gedupeerden..
Autogek zegt
@John: Het is net alsof Nelly Kroes hier een boete uitdeelt. Het gaat/verdwijnt naar de grote pot. En de Prius had geen gaspendaalprobleem. Diverse andere modellen gaat dit over.
De 16 miljoen klopt wel. Leuk dat je je eigen bedrijven niet zo hard aanpakt.
http://www.foxbusiness.com/story/update–government-proposes-maximum-fine-toyota/?loomia_ow=t0:s0:a16:g2:r1:c0.150109:b32566738:z0
John zegt
@Autogek: Thanks, goed je weer terug te zien hier. Tijdje weg geweest?
Autogek zegt
@John: Nee, alleen een tijdje niets geschreven. Had geen zin, want op alles wat ik schreef werd ik door bepaalde mensen aangevallen of door Autoblog geedit. Kijken hoe het nu verloopt. ;)
Jelmer zegt
@Megakix:
Wat zeg je nu eigenlijk?
Leonuz zegt
100 miljoen miljard euro boete!
Dimglor zegt
Hmmm 16 miljoen vind ik ook wel wat weinig… zeker voor zo’n groot concern zoals Toyota…
Dimglor zegt
@Dimglor: Te vroeg op enter geklikt… ;)
Het is zeker geen hoog bedrag als je overlaatst hoorde dat Daimler zo’n 800 miljoen moest betalen vanwege dat omkopen…. Dit is volgens mij toch een iets ernstigere zaak….
Sebazzz zegt
16 miljoen, koop ik nog geen ijsje voor..
RDS zegt
16 miljoen das wel een hoge boete, zou zelf neerkomen op ongeveer 1 dollar per auto met problemen :P
Ramshoek zegt
16 miljoen is i.d.d. geen al te vette boete. Onze Neelie heeft er wel dikkere opgelegd.
De echte schade voor Toyota zit hem natuurlijk in het effect dat de boete op de markt heeft. Hier in Nederland zijn we nuchter en denken dat het allemaal wel mee valt, maar Amerika is echt een land waar de waan van de dag regeert.
Race on sunday, sell monday is een kreet die in de VS absoluut opgaat. Wat dat betreft zou ik tegen Toyota willen zeggen. Tik die boete even af, en investeer meteen nog een keer 16 miljoen in Nascar, want als jullie buizenchassis met oeroude carburateur V8 en polyester carrosserie met Toyota neusje op zondag het snelste z’n rondjes heeft gedraaid op een of andere RedNeck oval, dan staan ze op maandagochtend weer in de rij voor je showroom om Camry’s, Tundra’s of zelfs Priussen te bestellen…
Autogek zegt
@Ramshoek: Het is meer hype van de media dan wat anders hoor. Toyota geeft aan dat in maart 2010 in Amerika er een 23% stijging in verkopen is ivm maart 2009. Dus er worden nog steeds zat Toyota’s verkoopt (94000 stuks per maand, USA only). Als je de media moet geloven wordt er niet 1 meer verkocht.
Citrofiel zegt
Snel betalen en geen aandacht meer aan schenken. Die boete stelt niet al te veel voor voor een bedrijf als Toyota, maar die berichtgeving er omheen is weer zo dramatisch…
TSI-tje zegt
@Autogek…
Nee hoor de Prius had géén probleem met het gaspendaal:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/09/run-away-prius-in-californie
Dit gaat over andere modellen… tuurlijk !!!
Hoe is het met je sollicitatie bij Louwman verlopen?
Misschien als je eens wat zinnigs gaat posten word je niet ‘aangevallen’…. kijk !! Weer een gratie tip ! (geen dank)
Autogek zegt
@TSI-tje: Dat artikel is allang achterhaalt als leugens. Stoer populiare dingen gillen. Dat kunnen vele hier. Maar de feiten bestuderen? Ho maar!
Dus, ja je valt mij nu ook voor niets aan/af.
CasperH zegt
@Autogek: zodra er twijfels waren ontstaan over de run-away prius hebben we dat gemeld: http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/14/was-de-run-away-prius-dan-toch-een-hoax
De redactie volgt alle ontwikkelingen kritisch. Echter, voor objectieve journalistiek moet je wellicht elders zoeken. Wij geven graag onze mening bij een bericht, en soms moeten we die achteraf bijstellen. In dit geval is het nog afwachten wat er nou eigenlijk precies wel en niet waar is. Mocht blijken dat Toyota daadwerkelijk een defect heeft verzwegen, dan is het gewoon stom bezig geweest en verdient het die boete. Mocht er iets anders blijken dan zal je dat hier ook zeker lezen.
RenesisHP zegt
@CasperH:
Kijk nou uit wat je zegt. Dalijk heb jij het weer gedaan. ;)
Ot.
Als men inderdaad de problemen heeft verzwegen is de boete terecht. Het wordt ondertussen wel tijd om weer verder te leven. Toyota is nog niet dood en de Amerikaanse autoindustrie loopt nog niet echt lekker.
Dus doelen niet bereikt. Next. ;)
Autogek zegt
@RenesisHP: Je voelt je dus wel aangesproken. Ik heb Autoblog al eerder vertelt dat jij 1 van de 4 bentdie mij voor niets aanvallen hoor. Daar kom ik gerust voor uit. :)
RenesisHP zegt
@Autogek:
Aangesproken voelen omdat ik CasperH een advies geef?
Nee hoor. Ik ben echter bekend met je fratsen. Dus daarom mijn advies.
Dat jij je daardoor voelt aangesproken zegt meer over jou dan over mij.
Ennuh, mailbox gecheck. Niks gezien. Dus misschien moet je het nog eens proberen.
Autogek zegt
@CasperH: Ik schrijf ook helemaal niet dat jullie bij Autoblog iets fouts hebben geschreven. Maar TSI-tje valt mij weer af terwijl hij nieteens weet wat er gaande is bij de terugroep actie’s en over welke modelen het gaat. Hij leest nieteens mijn reactie en springt er weer bovenop.
Der is in diverse media al geschreven dat er niets klopt van het verhaal over die Prius. Toyota en USA hebben beide onderzoek gedaan en konden niets fouts ontdekken aan deze Prius van die vent. Deze man had schulden en dacht even een slagje te slaan toen hij hoorde dat Toyota’s werden teruggeroepen en de Prius ook. MAAR: Hij had het ten eerste over een blijvenhangend gaspendaal. En dat was nooit bij de Prius geconstateerd. En ten tweede had hij de verkeerde Prius. Want hij had een Prius 2 en de Prius 3 is terug geroepen. Deze had een softwear foutje.
Autogek zegt
@CasperH: Kijk Casper, dit bedoel ik nou. Op de mens persoonlijk jagen terwijl ze met feiten komen over die personen en wat deze geschreven heeft/zou hebben die lulkoek zijn. En dat jullie daar niet op ingrijpen. Zet de edit maar weer bij mij hoor.
TSI-tje zegt
Gratie=gratis natturlijk, sorry Typo…
OT: Dikke boete voor Toyota, maarja, daimler is ook de klos. Ik schat de Amerikaanse economie binnenkort weer loppt als een trein (of misschien wel als een Hybride Daimler)
Autogek zegt
@TSI-tje: http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/14/was-de-run-away-prius-dan-toch-een-hoax
TSI-tje zegt
Autogek :
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/10/aanrijding-geef-toyota-de-schuld
TSI-tje zegt
Afgedaan als problemen met de vloermatten.
In tegenstellng tot jou, verdedig ik niet -tegen beter weten in- het merk.
Laten we wel zijn, ik vind dat de Toyota (en hun producten)niets meer of minder is als voor dit debacle. Zoals al eerder gesteld, als een merk zo snel groeid kunnen er dit soort problemen voor doen. Maar Toyota heeft het toch al zelf toegegeven?
De cultuur van de organisatie is de boosdoener. En dat men daarvoor beboet word is alleen maar logisch. Damiler kreeg dit verhaal vanwege omkoping, Toyota wegens wanbeleid.
Daar is niets aan te verdedigen. Dat het ernorm aangedikt word door de Amerikaanse pers heb ik ook al eerder gesteld.
Geen persoonlijke aanval, maar aan de hand van één geval, welke een onwaarheid bleek te zijn, stel jij dat de Prius geen gaspendaal probleem had. De andere gevallen vergeet je gemakshalve. Die ‘feiten’ van jou zijn een beetje willekeurig, dat is alles wat ik stel. Spindoctor, ik blijf erbij, jou op het lijf geschreven.
Autogek zegt
@TSI-tje: Kijk dat bedoel ik nou met mensen hier aanvallen terwijl ze nieteens echt weten waar het over gaat. Je leest nieteens wat ik schrijf voor je mij bekritiseer. Ik verdedig Toyota nergens! Ik zei tegen John dat deze boete niet voor de Prius was, maar voor de late reactie van Toyota op de gaspendaalproblemen van andere modelen.
De Prius is nooit terug geroepen voor gaspendaalproblemen. Alleen het nieuwste model is teruggeroepen voor een ABS softwearupdate omdat de ABS iets vertraagt werkte ism te terugwindynamo’s.
Lezen en daarna reageren. Iemand Spindokter noemen omdat jezelf nieteens de reacties heb gelezen is lekker kort door de bocht.
lincoln zegt
waar heb je het over !!
Ford en GM kregen in de jaren 70 en 80 al boetes die 10X zo hoog waren ..
Cantago zegt
Volgens mij is dit een schijntje voor ze?
TSI-tje zegt
Auto gek: ‘Het is meer hype van de media dan wat anders hoor. Toyota geeft aan dat in maart 2010 in Amerika er een 23% stijging in verkopen is ivm maart 2009. Dus er worden nog steeds zat Toyota’s verkoopt (94000 stuks per maand, USA only). Als je de media moet geloven wordt er niet 1 meer verkocht’
Nee, hoor, jij weet alleen de ‘feiten’ zo te draaien en te bagatelliseren zodat er ‘niets gebeurd’ is. Daarnaast probeer je de nadruk te leggen op een ‘verkeerd feitje’ om zo de aandacht van het echte punt af te leiden. Dit is uitgesproken wat een spindoctor doet.
Bij Topics over Europese en Amerikaanse auto’s laat je geen kans onbenut om juist het meest negatieve te benadrukken. Dus wát verwacht jij nou ? Beperk je commentaar tot de ‘-neutrale-feiten’ en je zal zien dat het commentaar op jouw posts vanzelf milder word.
TSI-tje zegt
Auto gek: ‘Het is meer hype van de media dan wat anders hoor. Toyota geeft aan dat in maart 2010 in Amerika er een 23% stijging in verkopen is ivm maart 2009. Dus er worden nog steeds zat Toyota’s verkoopt (94000 stuks per maand, USA only). Als je de media moet geloven wordt er niet 1 meer verkocht’
Nee, hoor, jij weet alleen de ‘feiten’ zo te draaien en te bagatelliseren zodat er ‘niets gebeurd’ is. Daarnaast probeer je de nadruk te leggen op een ‘verkeerd feitje’ om zo de aandacht van het echte punt af te leiden. Dit is precies wat een spindoctor probeert te doen.
Bij Topics over Europese en Amerikaanse auto’s laat je geen kans onbenut om juist het meest negatieve te benadrukken. Dus wát verwacht jij nou ? Beperk je commentaar tot de ‘-neutrale-feiten’ en je zal zien dat het commentaar op jouw posts vanzelf milder word.
(Nog wat van Louwman&Parqui gehoord ?:P)
Autogek zegt
@TSI-tje: Get over yourself. Waar heb ik ooit iets negatiefs over auto’s van wat voor merk ook geschreven? Je liegt hier nu harder dan pinokkio. Ikschrijf alleen maar bij artikelen die ik intressant vind en dan vaak alleen maar om de juiste informatie te geven ipv popie gelul.
Je andere chatnaam is zeker Laurens!!!
TSI-tje zegt
Nee, ik heb slechts één naam.
Lees je eigen berichten eens terug over VAG….
Succes met huilen…
Laurens zegt
Er is een product, en de figuren die het kopen. Beide kunnen aanleiding zijn om elders te winkelen :-)
Autogek zegt
@TSI-tje: laat dan eens een negatieve reactie van mij zien? Nee, dat kan je niet. Wel iemand zwartmaken, maar de bewijzen tonen kan je niet.
TSI-tje zegt
OT maar weer.. :D
JPM zegt
Ah een zekerheid tegenwoordig op autoblog: een discussie op een throttlegate artikel, altijd gezellig!
TSI-tje zegt
Pot verwijt de ketel, léés eerst eens wát ik schrijf voordat je weer gaat huilebalken naar de Admins….
Einde.
Poging twee: OT maar weer.. :D
Autogek zegt
@TSI-tje: Lekker makkelijk: Eerst mij ergens vuil en vals van beschuldigen. Dan de bewijslast dat het niet zo is bij mij leggen. Jij beschuldigt mij vals van afkraken van diverse auto’s/automerken (bv VAG). Dan moet jij met de bewijslast komen. Dat kan je niet vinden (omdat het er niet is) en ga je mij verwijten dat ik mij te persoonlijk aangevallen voelt? Laat me niet lachen. Maar typisch weer Autoblog gedrag.
En inderdaad de admins laten weer mooi van zich afweten hier tijdens deze blog. Ik wordt dus weer voor niets ( geef maar een voorbeeld waarvoor wel) aangevallen en er wordt weer niet ingegrepen. ( ja, zet de edit maar weer bij mij zometeen)
En dan schijnheilig aangeven dat we OT moeten blijven. Had jij niet eerst met modder moeten gooien.
;)
TSI-tje zegt
‘bewijslast’….? op een blog/forum?.. i pitty you…
Autogek zegt
Don’t pitty me, pitty yourself boy.
Jij bent 1 van de weinige hier die zielig is. Iemand zwart proberen te maken omdat je het niet kan winnen op een blog/forum. :)
CasperH zegt
Autogek, TSI’tje, iedereen: hou het lekker on topic. En als je met elkaar van mening verschilt: succes ermee. Je kiest ervoor ‘m te ventileren in deze reactievelden, accepteer dan ook dat mensen het niet met je eens kunnen zijn. Editen doen we alleen als het nodig is. Als je wordt ge-edit heb je het er schijnbaar naar gemaakt, dus ga dan even bij jezelf te rade. Als je écht vind dat mensen je bewust kwetsen en we grijpen niet snel genoeg in naar je zin dan kan je altijd een mailtje naar de redactie sturen om ons daarop te attenderen.
En nu bier drinken verdorie, het is vrijdagmiddag.
“Take care of yourself, and each other.”
Autogek zegt
@CasperH: Je kan wel stellen dat jullie editen als het nodig is en dat er anders even een mailtje uitmoet, maar ik heb al eens een tijdje geleden een mailtje naar jullie over een paar mensen gestuurt. Maar omdat mijn visie niet die van jullie is (vind milieu wel belangrijk) werd ik weggeedit ipv degene die mij voor vuil uit maakte en mij voor oa valse nicht uit maakte.
Hierboven is weer een voorbeeld dat ik zwart gemaakt wordt als iemand die diverse merken/auto’s alleen maar afkraakt. Terwijl dat leugens zijn en er geen bewijzen zijn, want ik kraak geen auto’s af. Ieder zijn voorkeur, daarom snap ik ook die haat bij hybrides niet. En ja, als ik vals beschuldigd wordt dan voel ik mij persoonlijk aangevallen en vind ik dat Autoblog hun huisregels slecht tot niet toepast. (Heb je alle reactie’s wel in volgorde achter elkaar gelezen? Als ik vragen mag. Dan zie je dat ik ook hier niet ontkent dat er wat fout was bij Toyota. Maar daar wordt ik hier wel van beschuldigd).
Maar ja, het ligt natuurlijk “weer” aan Autogek.
In iedergeval drink ze (hier geen drinker) en prettig weekend. ;)
Laurens zegt
@Autogek: zoek hulp.
Autogek zegt
@Laurens: Werd er jouw wat gevraagd? Nee, ga lekker mensen zieken op Autoweek.nl
Autogek zegt
@Laurens: Ga lekker daar mensen uitmaken voor valse nicht.
Laurens zegt
@Autogek: ben jij op die site de ezel, “ia”?
TSI-tje zegt
Jij heb gewonnen…..einde verhaal.
lincoln zegt
nee hoor ..
het ligt aan autoblog.nl ..
want autoblog.nl is media ..
en media is hype ..
weg met autoblog.nl ..
rene zegt
Laurens ,dom, echt dom.