Deze Opel Kadett was vroeger enorm fout, maar inmiddels vinden we het weer leuk.
Het was jarenlang de best verkochte auto van Nederland: de Opel Kadett. Als je een nieuwe auto kocht, dan was dat een Kadettje. Strikt genomen had je niet meer nodig. Ook in Duitsland kon het model rekenen op heel veel belangstelling.
Uiteraard waren er voldoende bedrijven die als doel hadden om een Opel toffer en sneller te maken, denk aan Mattig, Lexmaul, Steinmetz, Irmscher, Mantzel en ga zo maar door. In de Rieger-gids stonden de meest bijzondere creaties en dan bedoelen we niet alleen de bedenkelijk geklede vrouwen die wellicht een andere keuze in het leven hadden moeten maken.
Lenner Solution I
De auto die je ziet op de afbeeldingen is een heel erg fout en Duits getuned exemplaar. Jarenlang was een getunede Kadett fouter De Kleine Blonde Dood kijken op het verjaardagsfeestje van een peuter. Maar we zijn nu aanbeland dat het camp is. Nee, niet De Kleine Blonde Dood, dat blijft een afgrijselijke film (die gelukkig niet te zien is op de Essen Motor Show), maar deze foute Kadett van Lenner is nu weer helemaal goud.
Dit exemplaar komt uit 1988 en is voorzien van de complete catalogus aan onderdlen. Het leuke is dat je het origineel erbij kunt bekijken. Er staat namelijk een eenvoudige Kadett in GL-specificatie naast. Dat was destijds een keurige gezinsauto, maar als je er maar genoeg geld tegenaan gooide kon je er DIT van maken.
Hoe kom je nog aan banden?
Naast een extreem brede bodykit, is er een eveneens heftige spoiler waar je met zes personen copieus kunt dineren. De wielen zijn klassieke BBS RS-100’s. De maatvoering is bijzonder: voor zijn ze 11×15 met een ET waarde van -61. Achter zijn de wielen nóg breder: 13×15 met een ET-waarde van -74.
Het lijkt ons nog een hels karwei om een setje banden te vinden. Voor moeten er namelijk 285/40 VR15-banden omheen. Achter is de bandenmaat 345/35 VR15. Die breedtemaat komt voor, maar in combinatie met 15 inch niet meer. Tegenwoordig zijn banden (en velgen) enorm qua diameter, maar is de breedte juist erg beperkt (dit in verband met weerstand en dus verbruik).
jjcp zegt
Als het ding pak ‘m beet 400pk heeft met achterwielaandrijving of 4wd dan is dit tof. Anders is het nog steeds fout.
Gewoon een originele Kadett Gsi 16v das lekker genoeg.
rob5nismo zegt
Leuke auto.
Het origineel en de verbouwde
Poulusma zegt
Ik heb vroeger wat afgebladerd in die Rieger boekwerken. Elk jaar als we weer op Essen geweest waren had ik weer de nieuwe gids mee. Toentertijd stonden er ook van de Corrado, Calibra en zelfs de Golf MkIII de zogeheten GTO bodykits in.
Corona gooide de afgelopen jaren roet in het eten en vorig jaar konden we helaas niet maar volgend weekend gaan we weer met een paar maten die kant op . Lekker een dagje slenteren, slap ouwehoeren en currywurst eten 😏 Ik heb d’r zin an!
anthwan zegt
Precies wat jij zeg.
Met vrienden dagje slenteren op de beurs, heerlijk.
joki zegt
eens iets anders… hebben jullie van de redactie niet de coolste PC ooit op de stand van BBS wheels gezien? Schrijf er eens iets over aub…
Richmond zegt
Nog steeds fout
Jochen zegt
De velgen en donkere achterlichten horen bij mijn weten niet bij een GL.
Gaaf om 2 van deze uitvoeringen van de Kadett zo naast elkaar te zien.
mout zegt
Wat denk je? Zijn ze bij het tunen guitig genoeg om er andere achterlichten op te zetten?
rob5nismo zegt
Klopt de donkere achterlichten waren voor de GSI
mout zegt
345 mm breed rubber achter – onder een voorwielaandrijver?!
Ik zou ‘m bijvoorbeeld met dit weer niet graag rijden!