En dat terwijl het op zichzelf een mooi gegeven is, zo’n deelauto. Maar helaas wil vrijwel niemand met zo’n ding de weg op.
Gedeelde smart is halve smart, hoor je weleens. In het geval van dure zaken is dat ook echt zo. Denk bijvoorbeeld aan een boot. Als je die in je eentje moet betalen, kost het je een lieve duit. Hetzelfde geldt voor het vliegtuig. Een privéjet is leuk als je het inkomen hebt van Max Verstappen, maar de normale sterveling deelt hem liever met anderen.
Over vrouwen zeg ik maar niks, maar het is niet voor niets dat een bekend spreekwoord luidt:”If it flies, floats or f*cks, rent it.” I rest my case.
Voor auto’s zou eigenlijk hetzelfde moeten gelden, als je het heel nuchter beschouwt. De aanschaf is duur, benzine is niet meer te betalen, parkeren kost een vermogen en laten we het maar helemaal niet over het onderhoud hebben. Maar waarom wil dan nog steeds vrijwel niemand met een deelauto de weg op?
Even de keiharde, kille feiten
Op papier lijkt het eigenlijk helemaal niet zo slecht gesteld te zijn met het aantal mensen dat een deelauto gebruikt. In totaal zijn er in Nederland namelijk ruim 970.000 mensen die zich op zo’n platform hebben ingeschreven. Dat blijkt uit onderzoek van kennisplatform voor mobiliteit Crow, waar het AD over schrijft.
Maar de uit de harde cijfers blijkt iets heel anders. Van die ruim 970.000 mensen hebben slechts 200.000 de afgelopen drie jaar minimaal één keer een deelauto gebruikt. Dat komt neer op slechts 2 procent van de mensen met een rijbewijs.
En we kunnen het allemaal nog erger maken. Slechts 0,02 % van alle autoritten in Nederland wordt gemaakt met een deelauto en dan gaat nog vaak ten koste van het openbaar vervoer. Kortom, we liegen niet als we zeggen dat vrijwel niemand met een deelauto de weg op wil.
Waarom wil vrijwel niemand een deelauto gebruiken?
Simpel. De prijs. Een deelauto is veel duurder dan je op het eerste gezicht zou denken. Een rekenvoorbeeldje. Als je van Amsterdam naar Eindhoven moet en weer terug, ben je meer dan 120 euro kwijt. Da’s een rit van in totaal ongeveer 220 kilometer. Ter vergelijk, met de trein kost een retourtje je 42 euro en 20 cent.
Verder is het bezit van een eigen auto nog niet genoeg ontmoedigd om massaal in de deelauto te stappen. Dat geldt helemaal voor de kleinere plaatsen in Nederland, maar zelfs ook in de grote steden loont het nog om je eigen wagentje te hebben.
Natuurlijk, het wordt op termijn wellicht verstandiger om te gaan kiezen voor een deelauto, zeker als in de grote steden het gebruik van de auto nóg moeilijker wordt gemaakt, bijvoorbeeld door het aantal parkeerplaatsen drastisch te verminderen.
Kleine opleving in het gebruik van de deelauto
Volgens het onderzoeksbureau Crow is er de laatste twee jaar toch wel langzaamaan een kleine stijging in de populariteit van de deelauto te bespeuren, vooral in de grote steden. De populariteit zou nog iets meer kunnen gaan groeien als Google Maps naast ov-reismogelijkheden ook beschikbare deelauto’s laat zien, denken ze daar.
Maar zover is het dus -getuige de cijfers- nog lang niet, vrijwel niemand wil met een deelauto de weg op.
Rest natuurlijk alleen nog de vraag; heb jij weleens een deelauto gebruikt en zo nee, waarom niet? We zijn benieuwd.
Fotocredit: Greenwheels
Robert zegt
Deelauto’s zijn net als alle andere publieke voorzieningen, na verloop van tijd is het verslonsd, vervuild en aftands. Zelfs met deelauto’s die in bedrijfsverband beschikbaar zijn voor de werknemers zonder leaseauto is dit helaas de praktijk van alledag (en ik heb er heel wat moeten meenemen, door de jaren heen). D’r hoeft bijvoorbeeld maar één roker te zijn in de pool van deelgebruikers en je weet als nietroker zeker dat je die auto niet meer wil gebruiken.
sportabgasanlage zegt
@rrrobert Eens. Bij een huurauto kijkt er nog iemand bij het inleveren of je de auto een beetje netjes gebruikt hebt en geen schade hebt gereden of er in gerookt hebt. Ok, de rijstijl is niet aan de buiten- of binnenkant te zien, maar ze zien in ieder geval of je de halve McDonald’s hebt achtergelaten op de bijrijdersstoel. Huurauto’s worden (meestal) ook netjes gereinigd voordat ze aan de volgende klant wordt meegegeven.
Bij een deelauto weet je zeker dat er gebruikers voor jou zijn geweest die het apparaat compleet afgeragd hebben en het is niet de vraag óf, maar hoeveel viezigheid er op het stuur, knoppen en de bekleding zit. Alleen al daarom zou ik er nooit gebruik van maken.
kevertje zegt
Dit soort bedenksels vinden hun roots uiteraard in het communisme. Het idee dat niemand nog privé bezit heeft (en mag hebben) en letterlijk alles gedeeld moet worden – van de ruimte waarin je woont tot de fiets waarmee je op stap gaat. In praktijk is het met dit soort van maatschappij-model nergens gelukt om mensen gelukkig te maken. Het past gewoon niet op het beestje dat we zijn, we willen onze eigen kroonjuwelen en zelfs iemand die echt niet royaal leeft, heeft er moeite mee om het kleine beetje prestige en gemak van een privé-wagen af te geven.
cloverleaf zegt
@kevertje: wat een gelul! In Noord Korea doen ze namelijk niet aan deelauo’s.
Dutchdriftking zegt
Als je een deelauto hebt is de niet geregistreerde optie veel beter, en ook eentje welke in de praktijk veel vaker zal voorkomen. Wij hebben regelmatig dat een buurvrouw/vriendin of wat dan ook even de auto van mijn vrouw gebruikt. Na afloop een paar liter benzine er in en klaar. Natuurlijk zijn onderhoud, verzekeren en belasting dan nog niet gedekt, maar andersom passen ze weer een dagje op de hond of helpen ze eens met een klusje of verhuizing. Het “beter een goeie buur dan een verre vriend” principe werkt in de praktijk erg goed economisch gezien, is goed voor het milieu, en je hebt geen wildvreemden welke met je spullen aan de haal gaan. Natuurlijk moet je niet dagelijks op zo’n manier je auto uitlenen, dat gaat de verzekering niet leuk vinden.
harrie zegt
Precies, ik gebruik de buurvrouw ook af en toe, werkt perfect.
Wolflow zegt
@harrie: Vergeet dan niet het oliepijl te controleren
sportabgasanlage zegt
@dutchdriftking tip: check even bij je verzekering hoe het zit met uitlenen. Er zijn polissen waarbij alleen de tenaamgestelde eigenaar, en soms ook gezinsleden zijn verzekerd, maar buren, vrienden/kennissen of familieleden niet!
flutterby zegt
@dutchdriftking: dat gaat goed totdat het mis gaat. Tienduizenden euro’s schade en jij kan fluiten naar je schadevrije jaren.
Dutchdriftking zegt
@flutterby Een twintig jaar oude Japanner met 350k km op de klok, zal wel los lopen. En gebruik van vrienden (zonder betaling uiteraard) kan en mag een verzekeraar niets tegen doen/
polak zegt
EDIT: Dank je, is inmiddels aangepast.
W115 zegt
Geef het nog 10 jaar wanneer de Starbucks generatie een rijbewijs heeft.
roquez zegt
Niemand wil in een Up! rijden?! :P
Leuke foto btw, is bij mij in de straat genomen :)
tinnemans zegt
@roquez; Leuke schoenen!
cossiekiller zegt
Voor mij is een deelauto al niet interessant omdat ik niet in de stad woon.
Maar het grootste struikelblok is toch wel omdat dat stuk voor stuk de saaiste automobielen zijn die je je kan indenken.
Een C3 of een Kia Ceed hier in België… Tja, dan neem ik liever de fiets voor de meeste verplaatsingen.
petroldrinker zegt
Logisch toch? ik zou ook niet in de zweetgeur van iemand anders willen zitten die hem 5 min geleden gebruikt heeft ofzo, lekker in m’n eigen wagentje voor mij :)
Feit dat het altijd zaaddodende auto’s zijn, zorgt er ook niet voor dat mensen getriggerd worden om het eens te proberen…..
Sander zegt
Ik snap het wel waarom het niet werkt. Het heeft namelijk alle nadelen van OV. Hij staat klaar waar je niet bent, hij is relatief duur (want je betaalt per km én voor de gereserveerde tijd) en in de spits kun je er niet in zitten. Ik behoor dus tot de 0,02% van de automobilisten die erin rijdt. Ik woon 5 minuten van mijn werk en doe dermate weinig ritten de stad uit, dat het voor mij wel loont. Zeker omdat ik zelf de neiging heb pech te hebben met tweedehandsjes.
bernoulli zegt
Niet iedereen drinkt petrol natuurlijk. Sommige mensen moeten ook gewoon ergens zijn op een bepaalde tijd.
berlinetta zegt
De kosten van dat ritje naar Eindhoven zullen natuurlijk zo hoog zijn, omdat je niet alleen betaalt wanneer je daadwerkelijk in de auto rijdt maar ook gedurende de tijd dat je de auto leent. Het zou dan veel handiger zijn als je de auto in Eindhoven kon laten staan en de teller direct stopt met lopen. Dan zou het wel interessant worden.
sportabgasanlage zegt
@berlinetta met het risico dat je terugkomt van je afspraak, en er geen auto meer beschikbaar is omdat iemand anders de auto gebruikt. Sta je dan.
berlinetta zegt
Dat zou je kunnen oplossen door de auto niet op een parkeerplek speciaal voor deelauto’s te parkeren. Dan geeft dat aan dat die auto ook niet beschikbaar is.
ericc zegt
Ik had samen met een vriend een deelauto. Een LR Discovery waar we off-road weekends mee deden. Nu overwegen we een F-type. Met een beurtrol kunnen we met onze echtgenote weekends doen.
bfvo zegt
@ericc Dus jullie delen elkaars echtgenotes ook?
wessel04 zegt
@ericc: klinkt goed, maar dat is volgens mij niet het type deelauto waar dit artikel over gaat ;)
pomoek zegt
Vormen van vervoer van favoriet tot niet:
privé auto
fiets/ov fiets
trein
(huur)-scooter
huurauto
tram/bus
taxi
deel auto.
Een deel auto is voor mij echt een combinatie van het slechtste van 3 werelden. Het is niet goedkoop, is niet constant beschikbaar, en is niet goed voor je conditie.
Ik denk dat 0,02% van alle autoritten nog veel is.
bernoulli zegt
Deelauto is duur als je alleen gaat. Maak je datzelfde ritje naar Eindhoven in het rekenvoorbeeld met 4 volwassenen, dan is die deelauto ineens een stuk voordeliger dan het OV. Alleen ga je in de praktijk zelfden met zoveel personen op pad. Daarom is carpoolen ook zo’n kansloos verhaal.
wessel04 zegt
Weleens gebruikt toen mijn eigen auto bij de dealer stond voor onderhoud. Zou voor geen goud mijn auto omwisselen voor een deelauto ondanks dat ik in de stad woon. Dan maar verder weg parkeren of een plek huren in een parkeergarage.
Veel steden zijn de aantallen parkeerplaatsen aan het terugschroeven op straat, maar hiervoor in de plek moeten nieuwbouwwoningen voorzien zijn van parkeergarage dus ondanks dat de parkeerplekken op straat minder worden, neemt het absolute aantal niet of nauwelijks af.
frank2b zegt
Ik heb me nét ingeschreven bij Amber. Die biedt BMW i3’s aan, één opstappunt is bij mijn werk om de hoek.
Normaal reis ik per trein. Soms komt het voor dat een verbinding uitvalt en dan gaat het drama met bussen starten. Wel fijn om dan een Amber abbootje achter de hand te hebben, met een beetje mazzel boek ik een rit en rijd ik tóch elektrisch naar huis.
Kost wel meer dan me door echtgenote op te laten halen, maar ach, voor die meerprijs rijd ik wel even in een leuke i3…
heckblende zegt
ik heb amber al helemaal afgereden, toch veel plezier ermee, altijd leuker dan je echtgenote
sportabgasanlage zegt
Als de treinen niet rijden, zijn de deelauto’s in de buurt van een station binnen no time weg natuurlijk.
Computer Freak zegt
Ik gebruik het. Er staat een Renault Zoe deelauto in mijn straat. Die gebruik ik eenmaal per week om naar kantoor te rijden. €35 totaal en daarvoor huur ik de auto voor 14 uur en 60 kilometers. Een vergelijkbare auto zelf rijden is niet (veel) goedkoper. En dan ook nog eens altijd netjes gewassen voor de deur, interieur ziet er altijd fris uit, goed onderhouden (zonder zelf tijd vrij te moeten maken daarvoor) en altijd voor minimaal 80% opgeladen.
Omdat enkel de mensen in deze straat met de auto rijden houden we hem/haar ook gewoon netjes, want het zijn toch je eigen buren waar je het voor verpest als je er een zooitje van maakt. Plus dat je ook gewoon kunt snitchen via de app als iemand de auto van binnen vies maakt.
Ik hoef geen eigen auto meer. Voor het plezier heb ik een motor.
sportabgasanlage zegt
@computerfreak Ik denk dat je geluk hebt: er is een auto in jouw straat beschikbaar, die is altijd beschikbaar op momenten dat je ‘m nodig hebt, en hij is schoon. Voor de meeste mensen geldt dat er geen deelauto in de buurt staat, of dat deze niet beschikbaar is op momenten dat je die wil gebruiken, en vaak zijn het ook smerige afgeragde gebakjes.
flutterby zegt
@Computer Freak: in je straat is key. Hier staat/stond z’n Greenwheels wat je nauwelijks een auto mag noemen. Echter zou ik graag iets met in trekhaak in de wijk willen zoals een Lynk&Co.
Volgens mij gaan de meeste uit nature fatsoenlijk om met spullen van een ander. Al helpt sociale druk van de wijk wel tegen die ene viezerik.
ghost zegt
In mijn vroegere werk aan de Amsterdamse Snuifas gebruikten wij de Audi Shared Fleet (Audi’s A1 Admired 1.2 tfsi’s) om van en naar klanten te reizen, maar sinds ik daar weg ben, heb ik nooit meer een deelauto gebruikt. Toch altijd weer een gedoe, je moet eerst ergens heen om de auto te pakken, en dan ben je eigenlijk al onderweg…
rutger97 zegt
Die electrische deelscooters zijn tegenwoordig wel een plaag. Overal slingeren die dingen.
michaelras zegt
Dat mensen zich ergeren aan een scooter en niet aan een fiets, dat is volgens mij een groter probleem ;-)
sportabgasanlage zegt
@michaelras Hoe bedoel je? Als een fiets dwars op de stoep staat en je er last van hebt, dan pak je die op en zet je ‘m aan de kant. Met een elektrische scooter doe je dat niet snel in je eentje. Dus ik kan me wel vinden in de opmerking van @rutger97. Hier in de stad staan ze ook op de meest onlogische plekken en het liefst ook goed in de weg. Hoeveel moeite is het om je scooter na gebruik een beetje aan de kant te zetten?
Overigens zijn die deelscooters bedoeld om mensen uit de auto te krijgen (aldus iedere gemeente), maar in de praktijk zijn het vooral fietsers die nu de scooter pakken. Ik zie er namelijk vooral jongeren (middelbare scholieren en studenten) op rijden en die hebben geen auto.
michaelras zegt
Deelscooters zijn ideaal om de taxikosten van een avondje uit door midden te hakken. Op de deelscooter heen en met de taxi terug, heerlijk!
En die 1000 deelscooters in de stad ten opzichte van die honderdduizenden fietsen. Dan kan je jezelf inderdaad ergeren aan een groepje van 3-5 scooters aan het einde van het huurgebied. Maar het is toch echt winst. Want ze worden gebruikt!
Loek zegt
Voordat ik een auto had ben ik een keer per deelauto (Witkar) van Groningen naar Nijmegen gegaan. Reden is dat ik gewoon meer van het individuele vervoer ben, dus een auto in elke vorm vind ik een leukere manier om te reizen dan de trein.
Daarna nooit meer gedaan. Enerzijds vanwege de prijs, ik vond het erg duur. Anderzijds zit er toch altijd dat gevoel van ‘ja leuk maar dit is niet van jezelf’ aan. Nou kan ik erg Clarkonistisch gaan doen en zeggen dat dat een excuus is om er lekker mee te raggen, maar ik vind juist dat deelprojecten alleen werken als je je verantwoordelijk opstelt. Die deelscooters van Felyx of Go werken in Groningen volgens mij aardig goed.
Nee, een eigen auto lost alle problemen op vanuit individualistisch oogpunt. Dat is helaas wat er mis is met de maatschappij en waarom mensen nog terughoudend zijn voor deelauto’s, volgens mij.
flatsix010 zegt
Ik heb ze af en toe gebruikt in regio Rotterdam. Ideaal voor een tripje naar de Ikea of het tuincentrum. Als je de auto echter langer wilt parkeren en/of verder dan 50km gaat rijden wordt het al snel veel te duur.
michaelras zegt
herkenbaar. De Greenwheels Caddy al een paar keer geboekt. Haal je even op in Kralingen Crooswijk, na 3 uur zet je hem weer terug als je naar het grofvuil ofzo bent geweest en voor een paar tientjes ben je klaar. Ik doe het voornamelijk voor het gemak. Bij de autoverhuur aan de Grindweg in Rotterdam laten ze je rustig terugrijden om een afschrift (!) thuis te halen waarop je rekeningnummer staat…. Never again.
sportabgasanlage zegt
@michaelras een afschrift? Het is 2021, ik krijg al meer dan 10 jaar geen afschriften meer. Je kunt toch een pinpas laten zien in combinatie met je ID? Een bewijs van woonadres is wat lastiger, en als je kwaad wil flans je op de computer natuurlijk in no-time iets in elkaar dat op een officële brief lijkt.
michaelras zegt
Laten we niet doen alsof ik het een logisch verzoek vond ;-). Mijn punt is dat de deelauto bij mij gewoon de gemakkelijke huurauto is zonder het balie-gezeur.
bernoulli zegt
Overigens zijn de rapporten waar het AD zijn stuk op heeft gebaseerd wel een stuk genuanceerder dan de kop dat niemand een deelauto wil doet vermoeden.
Een deelauto is niet één op één een vervanging van een eigen auto. Dat werkt niet. Een deelauto kan onderdeel uitmaken van een totaalpakket aan mobiliteitsoplossingen. Dat werkt wel. Dus als er in het artikel staat dat de meeste deelautoritten worden uitgevoerd ter vervanging van een rit met het OV, dan is het doel al voor een groot deel gehaald. Dat betekent namelijk dat die persoon zelf geen auto heeft. Gebruik van een OV fiets geldt hetzelfde voor.
Hoe aantrekkelijker je dit pakket maakt en hoe moeilijker het autobezit wordt (parkeren in de grote stad, afstanden tot OV, betaalbaarheid, etc) des te meer mensen zullen kiezen voor een pakket dat het autobezit vervangt.
Ben wel reuze benieuwd hoe dat straks in Utrecht gaat werken met die nieuwe autoloze wijk. Prioriteit 1 voor de mensen is überhaupt een huis vinden. Dat er dan geen parkeerplaats bij zit, dat lossen ze dan daarna wel op. In de wijk ernaast ofzo. Of door het gemeentehuis te bekladden.
r3fl3x zegt
Ja ja, nuance. Klikken zal je!
Helemaal met je eens verder. Deelauto’s moeten ook in de situatie passen. Was er blij mee in Amsterdam als aanvulling. Nu ben ik verhuisd en past het niet meer.
kniesoor zegt
Nogal logisch, gedeelde Smart is halve Smart. En daar valt niet mee te rijden.
sportabgasanlage zegt
Een hele Smart is eigenlijk al geen auto, dus met een halve valt inderdaad niet te rijden.
mgmbh zegt
Toevallig dit weekend een account aangemaakt voor Sixt Share en met een elektrische Kona een koelkast opgehaald verderop in Rotterdam. Met 30 cent per minuut ga je onbewust toch haasten maar het was aanzienlijk goedkoper dan op een andere manier hiervoor een auto huren.
jippie zegt
Hieruit blijkt dan maar weer eens dat het WEF-concept “You will own nothing and be happy” niet iets is waar mensen op zitten te wachten.
sportabgasanlage zegt
Het ligt er helemaal aan wat je dan “bezit”. Als je er van afhankelijk bent, dan wil je zekerheid. Bezit geeft meer zekerheid dan iets wat je leent voor de duur van het gebruik. Heel veel dingen zijn prima geschikt om te lenen, maar voor de meeste mensen is de auto dat dus niet. Die wil je op ieder moment van de dag direct beschikbaar hebben, en niet eerst een stuk lopen/fietsen of erachter komen dat er uberhaupt niks beschikbaar is.
r3fl3x zegt
Deelmobiliteit heeft best wel voordelen, maar is niet voor iedereen of overal. Zou iedereen aanraden om zelf te bedenken wat je kwijt bent en of het voor jou werkt in plaats van achter anderen aan te lopen.
Een winter regelmatig gebruik gemaakt van Greenwheels omdat ik voor de youngtimer (toen nog m’n enige auto) gebruik maak van het kwart-tarief: je betaalt dan veel minder belasting maar mag van december t/m februari niet rijden. Qua kosten speelde ik toen ongeveer quite. Besparing op wegenbelasting was ongeveer gelijk aan GreenWheels+treinen. Vanuit Amsterdam was dat best een prima oplossing. Vereist wel wat meer plannen, maar ik kon m’n youngtimer ’s winters lekker op stal houden. Die Up’s waren ook best prima.
Verder maakte ik graag gebruik van die elektrische Smarts. Leuk om mee te rijden en veel beter dan wachten op de tram als het regent. Die waren soms wel smerig of afgeragd. Ook wel eens gehad dat het autootje net voor m’n neus weggekaapt werd toen je ze nog niet kon reserveren.
Inmiddels woon ik niet meer in Amsterdam en heb ik een oprit met garage. Hier zou ik niet zonder auto willen, maar in de stad snap ik het wel. Parkeren is daar super duur en vaak onhandig, OV is doorgaans goed. Met een deelauto kan je dan de ritjes maken die je niet op de fiets kan. Naar de bouwmarkt bijvoorbeeld.
MarcoM zegt
In mijn woonplaats was er ook zo een actie, een EV deel auto. Geen succes, auto wordt leeg weggezet aan een 11kw paaltje en na een uurtje komt de volgende klant, die heeft dus slechts 40 km rijbereik, dus irritatie alom iedere keer.
Bunzing zegt
Ik gebruik er wel 1, vrij regelmatig zelfs. Ik vindt het een ideale 2e auto. Ik gebruik Drive Amber en erg positief.
– wordt voor de deur afgezet en voor de deur achterlaten (Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, more to come). Voor mij staat of valt het hele concept met deze service.
– leuke autotjes, tot nu toe altijd BMW i3, sinds kort ook VW id3 in het gamma maar nog niet mee gereden
– nog geen negatieve ervaringen qua geurtjes, afval, slechte staat, lege accu’s, etc
– wanneer ik klantenservice nodig heb altijd meteen een medewerker aan de tel doe ook echt kan helpen
-prijsindicatie: enkeltje den Bosch Tilburg in de spits 11 euro.
Als ik zo teruglees ben ik een van de weinigen, maar als je in Tilburg, Eindhoven of den bosch woont kan ik het echt aanbevelen.
Stijnson zegt
Af en toe gebruik ik Sixt Share. Voordeel is dat je de auto op een andere plek kan terugzetten en je hebt geen parkeerkosten
Marco zegt
Binnenkort zet ik m’n 20 jaar oude V70 op Snappcar. Zou mooi zijn als ik iemand er een plezier mee doe voor een weekendje weg met gezin of vrienden, verhuizen of vakantie / wintersport (heb ook winterbanden). Leuke van dit platform is dat alles goed geregeld / verzekerd is buiten mijn polis om. Moet wel eerlijk toegeven dat m’n CLS500 niet aangeboden wordt.
kniesoor zegt
Zou ik zelf niet doen, m’n oto op Snappcar zetten, zelfs als het een wat ouder beestje zou zijn. Ben erg zuinig op m’n spullen. ‘t Angstzweet zou millimeters dik op ‘t voorhoofd staan bij de gedachte, dat iemand m’n trots zou ‘mishandelen’.
3246cm252kw zegt
Never nooit! Als mensen wat schoner op de spullen zouden zijn… als je in de meeste auto’s kijkt is een zwijnenstal nog netjes….
dree16v zegt
Per saldo is een auto huren vaak goedkoper dan een abbonement en gebruikerskosten van een deelauto. Daarnaast kun je bij een huurauto van een net bedrijf rekenen op een schone frisse auto.
j05b zegt
Je eigen auto staat er altijd, is van jou, is vaak een stukje emotie en geeft vrijheid.
Een deelauto is duur, moet je plannen en je krijgt ren hok. Al die mobiliteit als een service fabels geloof ik totaal niet.
Turbo zegt
Deel auto haha dat is voor in de stad!
Als je naar de dichtstbijzijnde deel auto zou willen moet ik minimaal 1 uur en 3kwartier met de bus rijden.
Deel paarden die hebben ze hier wel.
Zij van die leuke verzinsels van lui die denken dat heel Nederland in de randstad woont en totaal geen rekening houden met de rest van Nederland. Als je buiten de stad geen auto hebt kom je nergens!