Met je eigen auto op vakantie is heerlijk, maar met een deelauto? Nee bedankt.
Niet iedereen die een rijbewijs heeft, heeft een eigen auto. Het rijden van een deelauto wanneer je een vierwieler nodig hebt is dan een prima uitkomst. Ondergetekende maakt er in Nederland nooit gebruik van (want, eigen auto). In het buitenland wel, daar tikte ik toen dit grandioze artikel over.
Het gaat voornamelijk om korte ritjes waar een deelauto’s voor gebruikt worden. Je kunt ook buiten de doos denken. Wat als je een deelauto voor een langere tijd gebruikt, bijvoorbeeld om op vakantie te gaan met zo’n ding? Dat doen niet veel mensen. Bij RTL Z hebben ze dat uitgezocht.
MyWheels, een bekende aanbieder in Nederland van deelauto’s, verwacht in 2024 dat het bij zo’n 1.000 ritten om een vakantietrip gaat. Das niet veel. Toch ziet het bedrijf wel een ontwikkeling, want dat is toch een stijging van 150 procent in vergelijking met vorig jaar. Besef echter dat in 2023 door Nederlanders maar liefst 37 miljoen vakantiereizen zijn gemaakt. 1.000 ritjes met een deelauto stelt dan weinig voor.
De gemiddelde vakantietrip met zo’n deelauto duurt 13 dagen en gemiddeld rijden mensen 1.900 kilometer. Men neemt de auto naar landen als Spanje, Oostenrijk, Noorwegen, Kroatië, Duitsland, Frankrijk en Italië.
Waarom zou je dan ook specifiek met een deelauto op vakantie willen gaan, denk ik dan. Er zijn tal van autoverhuurbedrijven, waar er ook nog eens meer keuze is qua wagenpark. Je bent tevens flexibeler, als je wil kun je de huurauto afgooien bij een locatie van het bedrijf op de vakantiebestemming. De deelauto moet altijd weer terug naar Nederland.
Het aantal deelauto’s is relatief klein in Nederland. Op een wagenpark van 8,9 miljoen auto’s betreffen er nog geen 8.000 een deelauto. Dat is op basis van cijfers over 2023. Kortom, een nichemarkt. Op vakantie gaan met een deelauto is een nog kleinere niche.
Robert zegt
Het al misschien ook te maken kunnen hebben met het feit dat de meeste deelauto’s bestaat uit compacte B-segmenters? Dat zijn niet de meest ideale auto’s voor een vakantie, als je er naast de gezinsleden ook een complete kampeeruitrusting in wil meenemen.
okdoei zegt
Ergens bekruipt mij het gevoel dat de mensen die deelauto’s gebruiken niet een heel gezin hebben noch een grote kampeeruitrusting.
DeWitteCondor zegt
Eens. Maar ik denk ook dat als je een gezin hebt én kampeeruiterusting, je over het algemeen ook een eigen auto hebt.
reactief zegt
Hier in de stad (Utrecht) voldoende jonge gezinnen zonder auto die gebruik maken van een deelauto. Buiten de steden inderdaad wel erg onhandig.
Vanmorgen zag ik toevallig een gezin een GreenWheels Volkswagen Golf Station met dakkoffer inladen voor de vakantie… Het viel me omdat omdat ik lichtelijk verbaasd was dat ze een deelauto gebruikte voor de vakantie.
Volgens dit bericht blijkbaar erg uniek ook!
lpgbarrel zegt
Vanaf € 3,50 /uur + € 0,37 /km, dat maakt voor 13 dagen en 1900km een kleine €1800,- voor je vakantieritje! Ik denk dat je met huren goedkoper uit kan zijn.
bierbuik zegt
Voor dat geld kan haast een auto kopen om daarmee op vakantie te gaan!
crashingduke zegt
De Jimny op IJsland was duurder.
pomoek zegt
Tja, het principe is natuurlijk dat je de auto deelt, en dus zo kort mogelijk gebruik maakt van de auto zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken. Daarin past het idee van 2 weken met een deelauto op vakantie gaan totaal niet. Laat staan om met de deelauto naar Schiphol te rijden en ‘m daar 2 weken te laten ,eh, staan.
crashingduke zegt
Een deelauto locatie op Schiphol / Zestienhoven etc. Dat zou handig zijn.
pomoek zegt
Dat dan weer wel.
kniesoor zegt
Het zou interessant zijn om eens van iemand, die daadwerkelijk met een deeloto op vakantie is (gegaan), te horen wat de beweegredenen waren. Waar dat wordt naar een speld in een hooiberg zoeken, kennelijk . . .
Maarten zegt
Ik zal maar even antwoorden dan. Wij maken wekelijks gebruik van een deelauto (MyWheels meestal).
Ook voor korte vakantietripjes (lees: maximaal naar Antwerpen, of het westen van Duitsland) hebben we met een deelauto gedaan.
In veel gevallen maak ik gewoon een berekening in Excel en reken ik uit wat goedkoper is: een huurauto van Hertz of een deelauto van MyWheels (kosten berekend inclusief brandstof uiteraard want dat zit bij de deelauto ook in de prijs).
Vorig jaar een trip naar/door Denemarken bleek Hertz toch net voordeliger. Dus dan pak ik Hertz.
P.S. Er moet wel opgemerkt worden dat MyWheels tegenwoordig kilometer-bundles met extra korting verkoopt (tot 3000km). Daardoor zijn langere (vakantie)trips ineens interessanter geworden. Het nieuws dat het met 150% is gestegen bij MyWheels verbaast me dan ook niet.
kniesoor zegt
Dankjewel 👍 Overigens : rechtstreeks bij een verhuurder zoals Hertz, Avis o.i.d. boeken is vaak relatief prijzig, boeken via Skyscanner, Sunny Cars of Holidayautos is doorgaans goedkoper. Zeker als je dat een beetje van tevoren kan doen.
stekkerkoning zegt
Wat Maarten zegt :-). Alleen is het bij mij een huurauto of deelauto via Sixt, of een huurauto van Hertz. Per keer de goedkoopste uitzoeken, of toch de dikste.
kilum zegt
Die deel auto’s zijn daar veel te duur voor.
mashell zegt
Volgens mij is het inderdaad zo simpel. Het past niet bij het concept van deelauto, niet bij het afrekenmodel.
kilum zegt
Ik ben een keer met zo’n deel auto van Haarlem naar Amsterdam gereden en weer terug voor een sollicitatie gesprek. Dus was niet heel lang weg.
Koste 42 euro. Ik moet er niet aan denken dat soort kosten te betalen over 3 weken en 2000 km.
Jasp3r zegt
MyWheels is ook gewoon kut. Het heeft Amber overgekocht, heeft alles een hoop duurder gemaakt en heeft het voornamelijkste voordeel: enkele ritten, eruit gesloopt.
Het chille van Amber was juist dat je een enkele rit kon maken: naar het vliegveld voordat het OV rijdt, even je fiets ophalen als je een lekke band hebt. Met MyWheels moet je de wagen terugbrengen naar waar je hem vandaan hebt gehaald.
Maarten zegt
Het is wel jammer dat die enkele ritten niet meer kunnen inderdaad, dat was een mooie functie. Maar dat model is vermoedelijk gewoon niet rendabel (Amber is ook met een reden in de verkoop gegaan).
MyWheels vaart volgens mij ook scherp aan de wind en is continu bezig om kosten te besparen en cashflow te genereren. Kan me voorstellen dat ze daarom hard hebben ingegrepen in de kosten van Amber (en daarmee alleen het ‘marktaandeel’ overgenomen hebben eigenlijk).
erik911 zegt
De deel-Golf-met-dakkoffer kan natuurlijk ook slechts 2x 100km gaan afleggen, bijvoorbeeld naar vakantiepark Beekse Bergen en terug. Met wat lokale braderie-ritjes. Dat is al een stuk goedkoper. Of – want deelauto – ze trekken in (camping, safaritent, huisje, whatever), halen de dakkoffer er af en leveren de wagen weer in. Over 3 weken weer even de deel-Golf halen, en weer naar huis. Waarschijnlijk rete-slimme mensen 🥳
rogerzz zegt
Bij ‘rete-slimme mensen’ is gemak en tijd belangrijker dan geld (als het goed is, met de redenatie slim = goede baan = goed salaris). Dan ga ik er ook vanuit dat specifiek slimme mensen, om maar even lekker te generaliseren, wel een auto in bezit hebben. Bij genoeg kilometers is eigen bezit ongetwijfeld goedkoper dan huren. Die berekening hoeft niet in Excel maar past wel op een bierviltje.
Persoonlijk denk ik altijd andersom zoals bij een Lync&Co; je bent te arm om te kopen en/of niet goed met getalletjes, anders zou je geen Lync&Co rijden.
Flutterbear zegt
Zakelijk vond ik z’n deelauto wel prettig. Heen met OV, terug met de deelauto en 1-2 dagen later weer terug naar kantoor en met het OV naar huis. Parkeerkosten van mijn privé auto was veel hoger in Amsterdam en moet uit de 21ct/km. Sommige deelauto’s in Amsterdam hebben trouwens ook gratis parkeren in de gehele stad.
Voor vakantie lijkt mij het vliegtuig al snel interessanter als je geen eigen auto hebt. Kampeerders zijn vaak wel van hun eigen spulletjes dus zie ik geen grote overlap met deelauto gebruikers.