Het zal toch niet dat er dit weekend opnieuw een gevecht komt tussen Verstappen en Hamilton?
Het is dit weekend tijd voor een ietwat beladen Grand Prix: de GP van Engeland. Vooral voor Max Verstappen-fans. Sinds het akkefietje op Silverstone vorig jaar is er een ongezonde rivaliteit ontstaan. Niet zozeer tussen Verstappen en Hamilton, maar vooral tussen hun respectievelijke fans.
Deze keer lijkt het risico op een aanvaring tussen Verstappen en Hamilton iets kleiner, want Lewis is waarschijnlijk wat verder naar achteren te vinden. Alhoewel, Mercedes pakt dit weekend wel uit met upgrades… Bovendien is Das Haus sterk op Silverstone.
Eerste vrije training
Tijdens de eerste vrije training eerder deze middag was echter niet Hamilton de snelste, maar zijn voormalige teamgenoot. Je weet, wel die andere geweldige vent. Bottas klokte in de regen de snelste tijd neer in zijn Alfa Romeo: 1:42.249.
We moeten er wel bij zeggen dat maar 10 coureurs een tijd neer zetten. Daar zat Max Verstappen niet bij. Lewis Hamilton was wel van de partij en zette een tweede tijd neer. In zijn kielzog volgenden de beide Ferrari-rijders.
Tweede vrije training
Een vrije training in de regen, waarbij niet alle coureurs een tijd neerzetten, zegt natuurlijk bijzonder weinig. Gelukkig is het tijdens de tweede vrije training wel droog en doet iedereen gewoon mee.
Max Verstappen zet als eerste een tijd neer op de mediums, maar wordt al snel gepasseerd door Leclerc én Sainz. Die wisselen vervolgens twee keer stuivertje, maar Ferrari blijft bovenaan de ranglijst staan.
De snelste tijden worden in eerste instantie op de mediums gereden, maar halverwege de sessie komen ook de soft banden in het spel. Norris zet op zijn eerste rondje met de soft-banden de snelste tijd neer.
Het duurt echter niet lang voor Leclerc op dezelfde band de toppositie weer inneemt. Hamilton doet ook goed mee, want hij een derde tijd neer op de zachte band. Daarmee is hij Max Verstappen te snel af. Even later is hij zelfs de op één na snelste. Dat blijft zo als de sessie is afgelopen, dus het ziet er goed uit voor Mercedes.
Of in ieder geval voor Hamilton. Zijn teamgenoot George Russell zette geen spectaculaire tijden neer. Lando Norris wel, want die zet een hele nette derde tijd neer tijdens de tweede vrije training op Silverstone. Daarmee hebben we niet de top drie die we gewend zijn. Als dit een voorbode is voor de race, belooft dat veel goeds.
De hele top 10 ziet er als volgt uit:
- Carlos Sainz (Ferrari): 1:28.942
- Lewis Hamilton (Mercedes): 1:29.105
- Lando Norris (McLaren): 1.29.118
- Max Verstappen (Red Bull): 1.29.149
- Charles Leclerc (Ferrari): 1:29.404
- Fernando Alonso (Alpine): 1.29.695
- Sergio Perez (Red Bull): 1.29.753
- George Russell (Mercedes): 1.29.799
- Daniel Ricciardo (McLaren): 1.29.902
- Lance Stroll (Aston Martin): 1.29.942
Stefje zegt
Elk raceweekend opnieuw denken mensen dat de vrije trainingen ook maar iets zeggen over de quali of race zelf. En elke keer blijkt uit de race weer iets compleet anders.
Ik merk dat het mij mateloos stoort. En toch klik ik uit frustratie weer op die link om die frustratie te uiten. Dus chapeau, weer een klik verdiend :)
JanJansen zegt
Die irritatie heb ik als een “autojournalist” weer loopt te verkondigen dat een auto de ideale 50:50 gewichtsverdeling heeft.
Het is ongelooflijk hoe hardnekkig journalisten blijven geloven in de mythe van de 50:50 gewichtsverdeling.
De best rijdende auto’s hebben allemaal rond de 42:58.
Een lijstje:
Porsche 911 40/60
McLaren F1 41/59
Lotus Esprit 42/58
Lamborghini Gallardo 42/58
Ford GT 43/57
Deze gewichtsverdeling heeft 2 voordelen.
1) Tijdens acceleratie wil je meer gewicht op de achterwielen voor meer tractie.
2) Bij remmen heb je gewichtsverplaatsing naar voren. Deze 40/60 gewichtsverdeling zorgt dat de rembalans weer meer naar achteren wordt verplaatst. Nu werken opeens alle wielen mee met remmen ipv alleen de voorwielen. Dat is een van de redenen waarom een 911 zo hard kan remmen: de achterwielen doen ook mee.
z3cabby zegt
Interessant, al heeft het weinig met de topic te maken. Misschien iets voor AB om eens op los te gaan?
V300amg zegt
Juist ja, dan zet voortaan mijn schoonmoeder achterin de auto voor een optimale gewichtsverdeling. Bedankt voor de tip!
cloverleaf zegt
Die irriatie heb ik als een “luchtvaart journalist” het onderscheid tussen een noodlanding en een voorzorgslanding niet weet of een foto van een 747 laat zien bij een bericht over een A320. Zo dat lucht lekker op.
Hoop dat Merc erbij komt maar verwacht er niet al teveel van. Verschil tussen HAM en RUS was teveel ervoor
Johanneke zegt
Microbioloog hier. De hoeveelheid teksten over virussen die overleven of doodgemaakt werden de afgelopen jaren… Een virus heeft nooit geleefd.
sportevo zegt
Als je dieper in de resultaten gaat kijken kun je er echt wel wat uithalen. Als een auto een lange run doet zou je het verloop van de rondetijden kunnen bekijken en dan zou je wat kunnen zeggen over de banden slijtage en hoe goed een auto het op bepaalde banden doet.
Immers gebruiken de teams die data ook om te kijken waar ze staan en als Red Bull zegt dat Ferrari snel is over de enkele ronde maar zij verwachten een betere race pace te hebben, dan is dat vaak ook zo. Dus zeker zegt hetgeen in de trainingen gebeurd best wat over de verhoudingen.
Maar met de info die wij op het scherm te zien krijgen lukt dat niet. Maar er zijn veel meer data schermen beschikbaar voor teams en journalisten dan alleen de live timing en hetgeen op het hoofd kanaal te zien is.